Jag tycker helt ärligt att du är tramsig! Det är väl klart att din 10 åriga syster är intresserad av klänningarna mer än själva bröllopet i sig!
En 10 åring är ett barn. Ett barn som har all rätt i världen att ha förutfattade meningar och bry sig om klänningar och barbiedockor. Klart hon är omogen, hon är ett barn!
Det är du som vuxen som visar henne vad syskonkärlek är, hur det är att ställa upp för varandra och bry sig om varandra. Det är du som vuxen som ska vara förebilden och guida henne rätt i livet. Du borde visa henne att det går att förlåta och gå vidare. Du borde visa henne att förutfattade meningar är fel och att saker inte alltid är som andra säger. Bevisa att du är en bra syster och att du älskar henne.
Den här tråden känns inte som du vill ha tips och råd, det känns som att du vill att vi alla ska säga " Ja det är er dag, den ska vara fantastisk, gör som du vill, nej du gör inte fel"
Det din mamma gjorde mot dig är INTE acceptabelt! Men som många andra skrivit går din syster förmodligen igenom exakt samma sak. Hon kommer alltid älska er mamma, högt över allt, speciellt så länge hon är ett barn. Men att ha en vuxen storasyster som hon kan lita på och finna trygghet hos är förmodligen något flickan skulle behöva. Som skulle hjälpa henne och växa och utvecklas.
Om din syster avskyr dig, varför har detta ens varit en fråga då? Om du vet att hon avskyr dig och din mamma sätter griller i skallen på henne, varför ställer du då ens frågan om det är okej att utesluta henne? Då har du väl redan bestämt att hon inte ska vara delaktig? Du verkar redan ha bestämt att er dag handlar om bara er och det ger dig rätten att vara egoistisk oavsett om det skapar en större klyfta mellan er eller inte. Du har fått otroligt mycket bra tips och råd här i tråden som inte skulle ge din syster en ansvarsroll, men i alla fall göra henne delaktig och som skulle få henne att känna sig viktig men dom ratar du och berättar istället att din syster avskyr dig.
Handlade frågan verkligen om din systers välbefinnande, eller handlade frågan om hur du trodde att folk skulle titta på dig och döma dig efter ditt handlande?
Eran bröllopsdag handlar mycket riktigt om dig och din kille och er kärlek. Och familjekonflikter är inget man vill ha som ger tunga mörka moln över dagen. Men om du redan har en taskig relation till din mammas sida vill du inte visa dig vara en bättre person? Bjuda in hela familjen med kärlek, även din bror som uteslöt dig från sin konfirmation. Visa att du älskar din familj, att du jätte gärna vill ha dom där, att du vill ha dom delaktiga i ditt liv. Om du visar kärlek och har "rent mjöl i påsen" finns det väl ingen anledning till konflikt?
Ursäkta att jag låter så hård, men min uppfattning (säger inte att den stämmer) men min uppfattning av detta är att du ville ha "vårt" godkännade att du inte handlar fel, snarare än att du ville ha tips på hur du löser situationen till allas fördel för att er dag ska bli underbar utan konflikter och sura miner.
Hoppas verkligen att ni får ett underbart bröllop på alla sätt som det bara går och att ni är lyckliga! =)