• Kvalitetsexperten

Myten om den billiga kinaklkänningen...del 2 Seriös webbutik

Myten om den billiga kinaklänningen…. Del  2 Seriös webbutik

Det är svårt att avgöra om ett företag och webbutik är seriös.

Visste Du:

-         Att det finns svenska företag, som låtsas vara kinesiska webbutiker,

för att marknadsföra billiga kinaklänningar”

-         Att ett företag har tre stycken hemsidor, som låtsas konkurrera prismässigt

med varandra

-         Att flera företag har falska referenser på forumet, som rekommenderar dem som

”webbutiken med billiga kinaklänningar i hög kvalite´.

-         Att Kina idag ett mycket högre kostnadsläge, löner, tyger o frakter men samma priser

-         Att konkurrensen i Kina är stenhård och skapar oseriösa metoder för att få lönsamhet

Du bör veta följande  om webbutiken:

Vem handlar jag med: - Företagets namn, som äger butiken Är det seriöst företag: - Företagets organisationsnummer Webbutiken skall ha en kundtjänst, email, telefon och adress Vilken kundpolicy: - Reklamationer, leveransvillkor, fri frakt och returrätt Egna produktbilder: - Olagligt att visa bilder på märkesklänningar Prisläget: - Orealistiskt om priset är under 80% mot en originalklänning Falska referenser: - Inlägg på forumet, där webbutiken rekommenderas utan att motivering varför webbutiken klänningar är finare än i butikerna.
  • Svar på tråden Myten om den billiga kinaklkänningen...del 2 Seriös webbutik
  • ThereseV

Fri returrätt är ju generellt väldigt ovanligt (även om man betäller från sverige) när det gäller specialbetällda varor. Fri frakt är ju dessutom väldigt sällan i vanliga butiker också. Så det där känns som väldigt märkliga krav.

Om ett företag inte svarar på mailen så är det inte heller säkert att det svarar på telefon, och du åker inte gärna till kina för att besöka företaget heller.. 

• ThereseV

med "vanliga butiker" menar jag inte fysiska butiker utan webbutiker och liknande i sverige/eu (dvs inte "kinaklännings-butiker")

• Ariana
    Kvalitetsexperten skrev 2013-04-12 18:00:59 följande:
    En webbutik hon har rekommenderat hörde inte av sig under 6 månader efter beställning.
    Webbutiken hade bara mailadress, men svarade inte ens på mail.  Om det fanns en adress
    eller telefonnummer kunde man pressa dem för kontakt. Dessutom en bättre kundpolicy
    om fri returrätt och fri frakt.  Alla webbutiker bör ha dessa regler inskrivna i sin kundpolicy.
    Då kunde man pressa dem mycket hårdare. 

Om jag inte har läst helt snett är det MillyBridal du avser.

Milly har mailadress, onlinesupport, facebook, twitter, pinterest och blog angiven på sin hemsida, vilket motsvarar kontaktuppgifterna på flera seriösa webbshoppar, där det numera inte är lika vanligt att det finns telefonnummer som det var förr. Söker man på sidans ursprung får man fram adress och telefonnummer, jag har iofs inte provat varken att skicka brev eller ringa, så jag vet inte om det är korrekta uppgifter. Jag har som flera andra inte lyckats få svar via mail, däremot har de varit snabba att svara på frågor man lägger direkt på deras hemsida. Självklart är det inte ok om företag inte svarar på kundernas frågor oavsett vilket företag det gäller.

Enligt hemsidan följer Milly lagstiftningen i USA när det gäller returrätt, vilket är rimligt då hemsidan är registrerad där. Hur det fungerar i praktiken vet jag inte, då jag inte har köpt något av dem.

Fri retur och fri frakt vore trevligt. Från alla företag. Tyvärr är det sällan man får varken fri frakt eller fri retur (annat än vid skadade/felaktiga varor). Måttbeställda varor har man ingen ångerrätt på oavsett vart man beställer den (gäller även brudklänningar direkt från designern).
  • daniiel

Jag kan ju tillägga att det finns webbutiker i Sverige, som anses seriösa, som inte svarar på mejl öht heller. Allt det här som du, Kvalitetsexperten, tar upp gäller inte bara klänningsföretagen utan i stort sett alla företag. Som många här påpekat redan. Jag kan inte annat än att instämma i allt Ariana skriver ovan.

Och att jag rekommenderar Milly, är det så konstigt? Det är långt ifrån enbart jag som rekommenderar det företaget och vad tror du att det beror på? Jo, att företaget vid upprepade gånger levererat fina klänningar. Som sagt, man rekommenderar företag som man har bra erfarenheter ifrån. Om det företaget sedan slutar svara på mejl, inte skickar varorna som utlovat eller skickar fel varor osv. Det kan omöjligt jag eller någon annan som rekommenderat ett företag ta ansvar för. Sådant händer. I Kina, i Sverige och i alla andra länder.

• Kvalitetsexperten

Svar till Maijja
    Du har helt rätt, det finns ett företag som är "mellanhand" för lågprisklänningar. De har flest positiva
    referenser. De dök upp i höstas och är nu det ledande, Inga leveransproblem, jätte kvalite och alla
    är nöjda.  Milly Bridal mfl. är helt överspelade.  Ingen är missnöjd, utom 1 person.
    Det låter jättebra om det är sant... Nu borde Du Maijja mfl. rekommendera detta företag.

Företaget är svenskt och ett stort lager med kinatillverkade lågprisklänningar.
    Företaget har 4 st hemsidor med samma sortiment.
    Företaget marknasför sig på Google Adwords och har god kännedom svenska marknaden
    Taggar bl.a svenska bröllopsbutiker, med sin hemsideadress

Kamjpanjen startade i höstas här på BT, med en fin bröllopsbild och fin referens.
    Den har sedan backats upp av flera referenser utan bilder., skrivna i samma stil.
    Flera blir nyfikna och ställer frågor om hemsidan, som får svar att de är jättebra.
    Nu är kampanjen igång och flera vågar börja beställa från deras lager. 
    Några måttbeställda säljs inte utan lagervaror i tillvekrade storlekar.
    Allt efter klänningarna tar slut i lagret , meddelas flera att modellen inte finns längre.

Den här referensen var ju inte rolig, men är den sann?  Vem kan bevisa motsatsen
    när alla är anonyma, tom det svenska företaget som säljer lagerförda lågpris-
    klänningar på 4 st kinainspirerande hemsidor. 

VEM KAN MAN LITA PÅ? 

• Ariana
    Kvalitetsexperten skrev 2013-04-18 17:04:31 följande:
    Svar till Maijja

Ursäkta, men var finns inlägget som du svarar  på? Lite svårt att följa med resonemanget om du svarar i en annan tråd?
  • TheD
    Ariana skrev 2013-04-18 18:06:27 följande:
    Ursäkta, men var finns inlägget som du svarar på? Lite svårt att följa med resonemanget om du svarar i en annan tråd?
    Jag fick kolla två gånger och undrar samma sak.
  • Alyllyra
    Kvalitetsexperten skrev 2013-04-18 17:04:31 följande:
    Kamjpanjen startade i höstas här på BT, med en fin bröllopsbild och fin referens.
    Den har sedan backats upp av flera referenser utan bilder., skrivna i samma stil.
    Flera blir nyfikna och ställer frågor om hemsidan, som får svar att de är jättebra.
    Nu är kampanjen igång och flera vågar börja beställa från deras lager. 
    Några måttbeställda säljs inte utan lagervaror i tillvekrade storlekar.
    Allt efter klänningarna tar slut i lagret , meddelas flera att modellen inte finns längre.

Men är inte det här samma som om jag beställer från t.ex. Ellos eller La Redoute (för övrigt samma ägare)? Jag beställer en vara i standardstorlek, men eftersom det inte bara är jag som beställer så kan det hända att varan tar slut i den storleken som jag vill ha. Alltså får jag inte min vara.
    Och det är ju samma sak om jag går in i en vanlig butik. Igår skulle jag köpa en jacka som jag ville ha, men den fanns inte i min storlek. Då får man ju acceptera det, det går ju knappast att trolla fram storlekar. Men det betyder inte att de som redan fått varan inte är nöjda.
    Eller missar jag någon poäng nu?

Fri frakt och fri retur är det väldigt få nätbutiker som erbjuder faktiskt. Och dessutom är det en ganska ohållbar lösning. Om företaget själva ska stå för frakten så väljer de den billigaste lösningen, vilket ofta också är den mest miljövidriga. Om jag som kund står för betalningen kan jag också pressa företaget att välja en mer miljövänlig transport för varan. 
  • Kvalitetsexperten

Svar från Alyllra 
    Ursäkta, Maijjas inlägg var i den andra tråden. Du har många intressanta synpunkter. Det är bra, men
    en sak har Du gemensamt med flera. Du utgår från att alla referenser på klänningar är äkta.
    Tiderna förändras  -  Nu ingår BT referenserna på sociala media i marknadsföringskampanjer.

Den första referensen med bild har jag sett i en Bröllopstidning. Nästkommande referenser ser
    likadana ut, men har inga bilder. Därefter kommer frågor från naturligtvis nya nyfikna besökare
    av tråden, sedan rullar kampanjen igång... Till sist kommer en bild på en nöjd referens, med
    en spetsklänning som är 2 nummer för stor(dålig passform och en gardinliknande spets.)

Företaget fortsätter med dyr annonsering i Aftonbladet.se och Google Adwords. Det är inte
    många märken, som har råd med denna annonsering. Varför detta kampanjupplägg?

Myten om den billiga Kinaklänningen är död - Nu kommer den svenska lågprisklänningen

DINA NÖJDA KUNDER KAN VARA MARKNADSAVDELNINGEN PÅ FÖRETAGET.
    VEM KAN MAN LITA PÅ?

• Alyllyra
    Kvalitetsexperten skrev 2013-04-19 13:49:33 följande:
    Svar från Alyllra 
    Ursäkta, Maijjas inlägg var i den andra tråden. Du har många intressanta synpunkter. Det är bra, men
    en sak har Du gemensamt med flera. Du utgår från att alla referenser på klänningar är äkta.
    Tiderna förändras  -  Nu ingår BT referenserna på sociala media i marknadsföringskampanjer.

Den första referensen med bild har jag sett i en Bröllopstidning. Nästkommande referenser ser
    likadana ut, men har inga bilder. Därefter kommer frågor från naturligtvis nya nyfikna besökare
    av tråden, sedan rullar kampanjen igång... Till sist kommer en bild på en nöjd referens, med
    en spetsklänning som är 2 nummer för stor(dålig passform och en gardinliknande spets.)

Företaget fortsätter med dyr annonsering i Aftonbladet.se och Google Adwords. Det är inte
    många märken, som har råd med denna annonsering. Varför detta kampanjupplägg?

Myten om den billiga Kinaklänningen är död - Nu kommer den svenska lågprisklänningen

DINA NÖJDA KUNDER KAN VARA MARKNADSAVDELNINGEN PÅ FÖRETAGET.
    VEM KAN MAN LITA PÅ?
    Hmm... Förlåt, men nu har jag läst ditt inlägg flera gånger med flera dagars mellanrumm, och hänger fortfarande inte med. Jag ska försöka förklara vad det är som gör mig förvirrad.

Företag marknadsför alltså sig själva genom att skriva referenser på BT - det är jag helt med på. Gratis reklam vill ju alla ha! Din poäng är alltså att man inte kan lita på alla referenser här på forumet? Så långt är vi överrens.

Men sen hänger jag inte med riktigt - du menar att företag lägger hundratsentals kronor på marknadsföring i bröllopstidningar, på Google Ads och Aftonbladet. Vad är det för fel på det? Om man vill sälja en produkt så är det klart att man vill göra reklam för den. Men man får inte se några bilder av produkten i annonsen. Det verkar lite motsägelsefullt att lägga massa pengar på reklam då, men OK, vi utgår från att det stämmer.

Slutsatsen är alltså (om jag förstår det rätt?) att svenska företag lägger stora summor på reklam utan bilder där de försöker se ut som att de är billiga Kina-sidor. Fast de egentligen är svenska. Och då lurar man kunden. Svenska företag lyder under svensk lag och bör därför ha reklamationsrätt etc enligt svenska regelverket. Men eftersom sidorna ser ut som Kina-sidor så tror många kunder att det inte gäller och då kan företaget "komma undan". Är det så du menar?

Alltså: Att företaget profiterar på att skicka för stora/slarvigt sydda klänningar till kunder som sen inte vet att de kan utnyttja sin ånger- eller reklamationsrätt? Men en sån taktik fungerar ju bara en kort stund innan referenser på just BT och liknande forum går ut med bilder på de produkter som de fått. Och då måste företaget byta namn, gå ut med nya reklamannonser och därmed lägga ännu mer pengar på detta. 
    Det känns som en ganska svår modell att tjäna pengar på. 

Förklara gärna noggrannare nästa gång så att man inte behöver sitta och gissa. Det blir väldigt otydligt när du skriver allt som frågor och vaga påståenden istället för att förklara lugnt och sakligt.
    Och en annan sak - vi har fortfarande inte fått se de där länkarna som du utlovade angående Googles varningar. Med tanke på hur långt diskussionen har gått så börjar det kännas som att de inte existerar - motbevisa mig gärna!
  • Kvalitetsexperten

Svar till Alyllra
    Ursäkta mig, men ditt svar var ännu krångligare att förstå.

Tiderna förändras... 
    Förr var det 90% debatt och 10% smygreklam, men idag är tvärtom.
    Det var väldigt få falska referenser, men nu ingår det falska referenserna
    i skickligt upplagda på marknadskampanjer här på Forumet i strid med
    BT reklampolicy. Den som gör kommiersella buskap kan bli avstängd

JenJenHouse marknadskampanj ska förflyttas till annonsplats till förmån
    för roligare diskussioner om tex. bröllopsmodet och trender.  Nu är det
    en massa fjantiga och fejkade inlägg. "Jag har köpt en fin klänning på
    JenJenHouse. Hur kul är det?

Forumet är ju inte ett digitalt annonsblad för vissa företag, utan en plats
    för fri information, fri debatt till alla som är medlemmar. Vad tycker Du
    själv? 

• Chicita
    Kvalitetsexperten skrev 2013-04-29 16:42:57 följande:
    Svar till Alyllra

Tiderna förändras... 

själv? 
    Om du hoppar över all jibberish och kommer till saken.
    Vart är dokumenten du lovade angående vad google sa? Det du har lovat flera gånger men inte kan prestera.
    Vilka (namn tack) är det som sitter och gör smygreklam på forumet?
    Om du inte kan backa upp det du säger med fakta så har du inget att säga som någon vill höra ändå. 
  • Alyllyra
    Svar till Alyllra
    Ok, då ber jag om ursäkt, jag kanske läste in för mycket i din text. Jag försöker se det hela ur kundernas perspektiv.
    Tiderna förändras... 

själv? 
    Problemet just med forumets anonymitet är ju att det finns inga bevis för det. Varken för hur mycket smygreklam det finns eller om det är mer eller mindre nu. Jag kan ju tex tänka mig att det var mer smygreklam för riktiga butiker förr, och numer är det mer smygreklam för nätbutiker... Men ingen kan ju egentligen veta det.

Många startar trådar angående Kinaklänningar därför att de är intresserade av ämnet. Och ämnet diskuteras flitigt och trådarna hålls igång just för att folk tycker att det är kul att disskutera det. Forumet skapas ju av alla oss som är här, så om fokuset har flyttats från trender till företag så innebär det inte automatiskt att företagen har kampanjat aggresivt utan även att fler är intresserade av att diskutera det. Annars skulle trådarna sjävdö.

En stor del av energin när man börjar planera bröllop går åt till att ta reda på vilka val som är bra respektive dåliga. Det gäller allt: lokaler, band, guldsmeder och klänningar. Och där ingår ju att man hjälps åt och skriver recensioner på ställen/butiker/peroner man har haft att göra med.
    Om jag t.ex. har haft en jättedålig upplevelse på en klänningsbutik, säg KiK i Sthlm, så vill jag ju varna andra brudar från att gå dit. Om jag istället haft en bra upplevelse på en annan butik så går jag gärna in här och rekommenderar den butiken. Eller svarar på ett inlägg från någon som undrar över butiken.

Risken med detta är ju naturligtvis att många företag går in och rekommenderar sig själva, vilket är tråkigt. Men alternativet är ju att ingen får skriva ett ord om sina kommersiella upplevelser i samband med bröllopsplaneringen. Och det vore ännu tråkigare tycker jag. Vad tycker Du?
  • Kvalitetsexperten

Svar till Alyllra

Nej, Om Du kollar BT reklampolicy är den solklar. Du ska inte göra inlägg om en viss butik.
    Däremot är det roligt att diskutera om upplevelser och kundservice i alla sorters butiker,
    utan att behöva nämna butiksnamnet. 

Nu är det dags att sanera bort smygreklamen och lämna mer plats för spännande
    diskussioner om brudklänningar. tex. Vintage trenden...

Härmed avslutar jag för min del denna tråd. Tack alla som diskuterat  om seriösa 
    webbutiker.

Kvalitetschefen

• Chicita
    Kvalitetsexperten skrev 2013-04-30 11:25:44 följande:
    Svar till Alyllra

Nej, Om Du kollar BT reklampolicy är den solklar. Du ska inte göra inlägg om en viss butik.
    Däremot är det roligt att diskutera om upplevelser och kundservice i alla sorters butiker,

Härmed avslutar jag för min del denna tråd. Tack alla som diskuterat  om seriösa 
    webbutiker.

Kvalitetschefen

Intressant...
    Så BT har alltså fel själva när dom säger att det är ok att diskutera specifika företag?
    Det du inte får göra är ren reklam.
    Men det är skillnad på reklam och att ha en åsikt, oavsett om den är positiv eller inte.

Också väldigt intressant att du vägrar svara på frågor om vilka som gör den här reklamen som du så starkt argumenterar emot. Och det är också intressant som sagt att du vägrar prestera bevis som du har lovat från första början.

Du kommer med massa påståenden som du inte har fakta att backa upp.
    Du kallar dig för "expert" och dina inlägg låter nästan som om dom är översatta med google translate ibland.
    Tyvärr käre expert...
    För mig (och flera andra) så är du en bluff. Stor i orden - liten på jorden
  • Alyllyra
    Kvalitetsexperten skrev 2013-04-30 11:25:44 följande:
    Svar till Alyllra

webbutiker.

Kvalitetschefen
    Utdrag från forumets allmäna regler:
    "Forumet får inte användas i reklam- eller marknadsföringssyfte utan redaktionens tillstånd. Endast oberoende tips är tillåtna."
    Vilket betyder att jag som privatperson, utan att vara representant för ett företag, får nämna företag vid namn om det är något jag vill hissa/dissa.

Själv tycker jag inte att diskussioner om bröllopstrender är särskilt intressanta av ett enda skäl: jag har ganska lite koll på hur det har sett ut historiskt. Jag är intresserad av hur jag ska göra nu, idag, och väljer en klänning som passar mig, inte för att den är trendig. Jag är å andra sidan inte så intresserad av att prata ringar (har redan bestämt mig), lokaler (har redan bokat) eller kinaklänningar heller (tänker inte köpa någon). Men om någon nu vill starta en tråd i ämnet (eller ett annat ämne för den delen) så står det personen fritt att göra det, det är det som är så fint med ett öppet forum. Vilket också innebär att de diskussioner som är intressanta håller sig kvar medan de som inte är det självdör efter ett tag.

Därför är det synd att du lämnar diskussionen just när den börjar bli intressant tycker jag. I mina ögon är det definitivt värt att hålla igång en tråd som handlar om att inte bli lurad på nätet. Sen att du och jag har lite olika syn på vad som bör ingå i en webbutiks åtaganden, det är ju det som gör hela diskussionen intressant! 

Jag antar att du avslutar dina trådar eftersom du inte har fått den respons du var ute efter. Jag vet inte vilket gensvar du hoppades på, men diskussionen har varit rätt spretig - allt från kvalitén på klänningen som kommer (vilket är viktigt) till att seriösa företag borde ha fri frakt (vilket få har) till att företag är seriösa bara för att de har en telefon (blivit uppringd Energibolaget Sverige nångång? De har också telefon) och till slut till att smygreklamen bör försvinna från forumet. Det har varit svårt att hänga med ibland och många gånger har inte din poäng nått fram.

Så med det antar jag att även jag får säga tack för mig i den här tråden. Ingen poäng i att disskutera utan en motpart. Jag har i alla fall tyckt att det har varit kul.

Alyllyra - inte kvalitetsexpert, men har ändå koll på världen runt omkring mig
  • Chicita
    Alyllyra skrev 2013-04-30 12:37:29 följande:
  • TheD
    Alyllyra skrev 2013-04-30 12:37:29 följande:
  • Principisessan

Fattar ingenting nu... jag skrev detta i en annan tråd:

"Det jag själv tycker är läskigt faktiskt, är de svenska företag som utger sig för att vara den trygga mellanhanden och köper in kinaklänningarna åt en, tar sin kommission som är ju ganska hög, och sen visar sig vara oseriösa, leverera fel klänningar, helt olika bilderna de skickade och sen bara vägrat svara när kunderna velat reklamera. Tycker det förekommer betydligt oftare än när folk köpt direkt från en större leverantör i Kina. Iallafall baserat på det jag sett här på BT"

Sen får jag nedanstående svar i denna tråd. Jaha goddag yxskaft! Hur svarar detta på det jag skrev? Först och främst borde en expert veta att de svenska mellanhänderna funnit i flera år, inte sen i höstas. Sen så förstår jag inte alls varför jag ska rekommendera något jag aldrig handlat ifrån?

"Svar till Maijja Du har helt rätt, det finns ett företag som är "mellanhand" för lågprisklänningar. De har flest positiva referenser. De dök upp i höstas och är nu det ledande, Inga leveransproblem, jätte kvalite och alla är nöjda. Milly Bridal mfl. är helt överspelade. Ingen är missnöjd, utom 1 person. Det låter jättebra om det är sant... Nu borde Du Maijja mfl. rekommendera detta företag.

Företaget är svenskt och ett stort lager med kinatillverkade lågprisklänningar. Företaget har 4 st hemsidor med samma sortiment. Företaget marknasför sig på Google Adwords och har god kännedom svenska marknaden Taggar bl.a svenska bröllopsbutiker, med sin hemsideadress

Kamjpanjen startade i höstas här på BT, med en fin bröllopsbild och fin referens. Den har sedan backats upp av flera referenser utan bilder., skrivna i samma stil. Flera blir nyfikna och ställer frågor om hemsidan, som får svar att de är jättebra. Nu är kampanjen igång och flera vågar börja beställa från deras lager. Några måttbeställda säljs inte utan lagervaror i tillvekrade storlekar. Allt efter klänningarna tar slut i lagret , meddelas flera att modellen inte finns längre.

Den här referensen var ju inte rolig, men är den sann? Vem kan bevisa motsatsen när alla är anonyma, tom det svenska företaget som säljer lagerförda lågpris- klänningar på 4 st kinainspirerande hemsidor.

VEM KAN MAN LITA PÅ? "

• mirreth

Nyfiken på vem/vad du representerar när du skriver "Myten om den billiga Kinaklänningen är död - Nu kommer den svenska lågprisklänningen".

Svar på tråden Myten om den billiga kinaklkänningen...del 2 Seriös webbutik