Kvalitetsexperten skrev 2013-04-19 13:49:33 följande:
Svar från Alyllra
Ursäkta, Maijjas inlägg var i den andra tråden. Du har många intressanta synpunkter. Det är bra, men
en sak har Du gemensamt med flera. Du utgår från att alla referenser på klänningar är äkta.
Tiderna förändras - Nu ingår BT referenserna på sociala media i marknadsföringskampanjer.
Den första referensen med bild har jag sett i en Bröllopstidning. Nästkommande referenser ser
likadana ut, men har inga bilder. Därefter kommer frågor från naturligtvis nya nyfikna besökare
av tråden, sedan rullar kampanjen igång... Till sist kommer en bild på en nöjd referens, med
en spetsklänning som är 2 nummer för stor(dålig passform och en gardinliknande spets.)
Företaget fortsätter med dyr annonsering i
Aftonbladet.se och Google Adwords. Det är inte
många märken, som har råd med denna annonsering. Varför detta kampanjupplägg?
Myten om den billiga Kinaklänningen är död - Nu kommer den svenska lågprisklänningen
DINA NÖJDA KUNDER KAN VARA MARKNADSAVDELNINGEN PÅ FÖRETAGET.
VEM KAN MAN LITA PÅ?
Hmm... Förlåt, men nu har jag läst ditt inlägg flera gånger med flera dagars mellanrumm, och hänger fortfarande inte med. Jag ska försöka förklara vad det är som gör mig förvirrad.
Företag marknadsför alltså sig själva genom att skriva referenser på BT - det är jag helt med på. Gratis reklam vill ju alla ha! Din poäng är alltså att man inte kan lita på alla referenser här på forumet? Så långt är vi överrens.
Men sen hänger jag inte med riktigt - du menar att företag lägger hundratsentals kronor på marknadsföring i bröllopstidningar, på Google Ads och Aftonbladet. Vad är det för fel på det? Om man vill sälja en produkt så är det klart att man vill göra reklam för den. Men man får inte se några bilder av produkten i annonsen. Det verkar lite motsägelsefullt att lägga massa pengar på reklam då, men OK, vi utgår från att det stämmer.
Slutsatsen är alltså (om jag förstår det rätt?) att svenska företag lägger stora summor på reklam utan bilder där de försöker se ut som att de är billiga Kina-sidor. Fast de egentligen är svenska. Och då lurar man kunden. Svenska företag lyder under svensk lag och bör därför ha reklamationsrätt etc enligt svenska regelverket. Men eftersom sidorna ser ut som Kina-sidor så tror många kunder att det inte gäller och då kan företaget "komma undan". Är det så du menar?
Alltså: Att företaget profiterar på att skicka för stora/slarvigt sydda klänningar till kunder som sen inte vet att de kan utnyttja sin ånger- eller reklamationsrätt? Men en sån taktik fungerar ju bara en kort stund innan referenser på just BT och liknande forum går ut med bilder på de produkter som de fått. Och då måste företaget byta namn, gå ut med nya reklamannonser och därmed lägga ännu mer pengar på detta.
Det känns som en ganska svår modell att tjäna pengar på.
Förklara gärna noggrannare nästa gång så att man inte behöver sitta och gissa. Det blir väldigt otydligt när du skriver allt som frågor och vaga påståenden istället för att förklara lugnt och sakligt.
Och en annan sak - vi har fortfarande inte fått se de där länkarna som du utlovade angående Googles varningar. Med tanke på hur långt diskussionen har gått så börjar det kännas som att de inte existerar - motbevisa mig gärna!