• Kvalitetsexperten

Myten om den billiga kinaklkänningen...del 2 Seriös webbutik

Myten om den billiga kinaklänningen…. Del  2 Seriös webbutik

Det är svårt att avgöra om ett företag och webbutik är seriös.

Visste Du:

-         Att det finns svenska företag, som låtsas vara kinesiska webbutiker,

för att marknadsföra billiga kinaklänningar”

-         Att ett företag har tre stycken hemsidor, som låtsas konkurrera prismässigt

med varandra

-         Att flera företag har falska referenser på forumet, som rekommenderar dem som

”webbutiken med billiga kinaklänningar i hög kvalite´.

-         Att Kina idag ett mycket högre kostnadsläge, löner, tyger o frakter men samma priser

-         Att konkurrensen i Kina är stenhård och skapar oseriösa metoder för att få lönsamhet

Du bör veta följande  om webbutiken:

Vem handlar jag med: - Företagets namn, som äger butiken Är det seriöst företag: - Företagets organisationsnummer Webbutiken skall ha en kundtjänst, email, telefon och adress Vilken kundpolicy: - Reklamationer, leveransvillkor, fri frakt och returrätt Egna produktbilder: - Olagligt att visa bilder på märkesklänningar Prisläget: - Orealistiskt om priset är under 80% mot en originalklänning Falska referenser: - Inlägg på forumet, där webbutiken rekommenderas utan att motivering varför webbutiken klänningar är finare än i butikerna.
  • Svar på tråden Myten om den billiga kinaklkänningen...del 2 Seriös webbutik
  • TheD
    Chicita skrev 2013-04-11 15:34:11 följande:
    Ju mer du skriver "kvalitetskontrollanten"...
    Destå mer funderar jag på vilket av alla kinaklänningsföretag som är ditt och när du ska börja rekommendera folk att bara handla där...
  • Kvalitetsexperten

Svar till TheD

Tack för ditt stöd, även om det lite kryptiskt. Problemet med BT och samtidigt styrkan är att diskussionen
    går under alias. Fördomar eller förväntningar kan ge en felaktig bild. Samtidigt skall man vara snäll.
    Titta in på andra tråden, där jag berättar jag om kvalitetsexpertten. 

Vad är kvalite´om inte de man får löften och förväntningar av en webbutike och av referenser. 
    Detta är mycket undermåligt här på BT. Därför kommer jag att dyka upp och ge annan vinkling
    av kvalite inom E-handel av brudklänningar.

Svar till Alylla
    Ditt svar kommer jag ha som referens att man ska ställa krav och fråga butiken, men hur gör Du om
    de inte har något telefonnummer och inte svarar på mailen? Jag arbetar mycket mot Kina mail och
    telefon och då kan ställa krav o frågor. Den fysiska butiken är oseriös och du skall klaga på via
    telefon.

• Alyllyra
    Kvalitetsexperten skrev 2013-04-11 16:52:26 följande:
    Svar till Alylla
    Ditt svar kommer jag ha som referens att man ska ställa krav och fråga butiken, men hur gör Du om
    de inte har något telefonnummer och inte svarar på mailen? Jag arbetar mycket mot Kina mail och
    telefon och då kan ställa krav o frågor. Den fysiska butiken är oseriös och du skall klaga på via
    telefon.
    Nu ska vi hålla isär saker här.

Den fysiska butiken har jag haft god kontakt med, jag litar på att de levererar min vara eftersom jag har referenser från andra kunder som säger att de har gjort det (och inte bara på nätet, utan personer som jag vet vilka det är).

Tillverkaren av klänningen finns i USA och har kontaktuppgifter där. Detta är alltså inte samma som den fysiska butiken, som finns här i Sverige och förmedlar klänningarna. Tillverkaren har funnits i bröllopsbranschen i 20+ år, annonserar i de stora svenska och internationella bröllopsmagasinen och deras klänningar har burits av 1000-tals brudar genom åren. Att jag sen inte vill betala för ett telefonsamtal till USA får stå för mig.

Jag har också arbetat mycket mot Kina, bland annat skrev jag mitt exjobb och bodde där när jag gick på universitetet. Att en person svarar på frågor om produkten betyder inte att de är seriösa, se bara på alla säljare på Silk Market som är sjukt vänliga och trevliga och t.o.m. kan prata svenska. Men det är inte äkta varor i deras butiker för det.
    Vad jag menar är att den förväntan man har när man köper Kinaklänningar eller går på Silk Market är att det är kopior man köper. Ingen förväntar sig något annat. Men man är beredd att acceptera det för att göra sig ett snabbt klipp och få en vara man önskar till ett billigt pris. 
  • amerika
    Alyllyra skrev 2013-04-11 17:16:00 följande:
    Nu ska vi hålla isär saker här.

Den fysiska butiken har jag haft god kontakt med, jag litar på att de levererar min vara eftersom jag har referenser från andra kunder som säger att de har gjort det (och inte bara på nätet, utan personer som jag vet vilka det är).

Tillverkaren av klänningen finns i USA och har kontaktuppgifter där. Detta är alltså inte samma som den fysiska butiken, som finns här i Sverige och förmedlar klänningarna. Tillverkaren har funnits i bröllopsbranschen i 20+ år, annonserar i de stora svenska och internationella bröllopsmagasinen och deras klänningar har burits av 1000-tals brudar genom åren. Att jag sen inte vill betala för ett telefonsamtal till USA får stå för mig.

Jag har också arbetat mycket mot Kina, bland annat skrev jag mitt exjobb och bodde där när jag gick på universitetet. Att en person svarar på frågor om produkten betyder inte att de är seriösa, se bara på alla säljare på Silk Market som är sjukt vänliga och trevliga och t.o.m. kan prata svenska. Men det är inte äkta varor i deras butiker för det.
    Vad jag menar är att den förväntan man har när man köper Kinaklänningar eller går på Silk Market är att det är kopior man köper. Ingen förväntar sig något annat. Men man är beredd att acceptera det för att göra sig ett snabbt klipp och få en vara man önskar till ett billigt pris. 
    Alyllyra: jag beundrar ditt tålamod! Att du ens orkar försöka förklara för den här så kallade experten... (OBS, jag är inte ironisk nu, jag menar det verligen!)
  • Alyllyra
    amerika skrev 2013-04-11 17:21:45 följande:
    Alyllyra: jag beundrar ditt tålamod! Att du ens orkar försöka förklara för den här så kallade experten... (OBS, jag är inte ironisk nu, jag menar det verligen!)
    Det är inte så svårt! Dels gillar jag att diskutera och dels har jag rätt tråkigt på jobbet Flört

Jag är dock ledsen om alla andra uppfattar trådarna som störande och hellre vill ignorera dem, och jag genom att svara motverkar det målet. Sorry! Jag personligen tycker att det är kul när det händer lite udda saker på BT så att det blir avbrott i alla ring- och dukningsdiskussioner. Men om ni vill så slutar jag Solig

Jag verkar dock inte få några mer svar på det jag skriver, så tråden kanske självdör... Vi får se! Skrattande
  • TheD
    Alyllyra skrev 2013-04-11 17:16:00 följande:
    Applåder!
  • lenuz

Jag undrar bara... Du som går under alias bröllopsexperten, hur har du kommit över denna kunskap om de så kallade "Kinaklännings-företagen". Har du blivit lurad själv genom att för snabbt beställa utan att ha läst på, eller är du återförsäljare i en faktisk klänningsbutik och så tvivel hos de som funderar på att beställa kinaklänning?

Du kanske kan förstå att frågan inte känns så långsökt.

• Alyllyra

Uppdatering:
    Fick kontakt med tillverkaren igår. Hon berättade att klänningarna sys i Kina och Hong Kong, vilket verkar vara fallet med de flesta stora märkesklänningar.

Dvs. skillnaden mellan webbköpta kinaklänningar och klänningar köpta i märkesbutik har ingen som helst påverkan på det ekologiska fotavtrycket för klänningen. Vad gäller arbetsförhållandena är det mycket svårt att avgöra om fabriker där märkesklänningar sys verkligen är "bättre". Såg en del bilder på deras hemsida där det såg fint och rent ut, men det vet man ju aldrig om det stämmer med verkligheten...

Sen vill jag säga att när det gäller brudklänningar i stort så innebär ju hela grejen med att det är en beställningsvara att det är svårt att få till ett återköp om man ångrar sig. När klänningen väl är beställd och uppsydd så är det alltså svårt att lämna tillbaka den, oavsett om den är köpt i butik eller på nätet.
    Förutom om det är uppenbara fel på varan, förstås. 

• Kvalitetsexperten

Svar till Alyllyra 

Tack för ditt svar och tålamod. Du är kritisk och ställer frågor, som jag naturligtvis ska besvara.
    Du visar på att det är viktigt att alla butiker är kontaktbara. Det räcker inte med att det finns en
    mailadress Se min andra tråd, inlägget av Daniiel. 

En webbutik hon har rekommenderat hörde inte av sig under 6 månader efter beställning.
    Webbutiken hade bara mailadress, men svarade inte ens på mail.  Om det fanns en adress
    eller telefonnummer kunde man pressa dem för kontakt. Dessutom en bättre kundpolicy
    om fri returrätt och fri frakt.  Alla webbutiker bör ha dessa regler inskrivna i sin kundpolicy.
    Då kunde man pressa dem mycket hårdare. 

Svar på tråden Myten om den billiga kinaklkänningen...del 2 Seriös webbutik