• Enar

    Hur göra med alkoholfritt?

    Jag är nyfiken på hur ni tänker kring alkoholfria alternativ till de vuxna gäster som går nyktra? Får de också vin fast alkoholfritt, eller serveras de samma dryck som barnen? Något annat? 

  • Svar på tråden Hur göra med alkoholfritt?
  • MariaochDaniel

    Vi kommer att servera cider som alkoholfritt till brudskålen.

    Under middagen får de välja, vatten, bubbelvatten,läsk, lättöl eller alkoholfritt vin.
    Vi slipper köpa in drickat, så det blir ju lite mer valmöjligheter då.

    Must, typ äppelmust är ju också ganska gott.

  • Lenblo

    Generellt sett brukar alkoholfri cider, äppelmust, lingondricka, tranbärsdricka och fläderblomssaft passa bra till mat. Äppelmust finns i flera söthetsgrader om man letar lite (ofta måste man tyvärr provsmaka).

    Ffa är det bra om man faktiskt tänkt efter vad som passar till maten och inte skickar fram barnläsken/vatten till en i övrigt lyxig middag. Det är något som tagit ned måltiden på mången finare restaurang (med en vinlista på 10 sidor) för mig.

    Vi blandade egengjord fläderblomssaft, 1/10 litchijuice och lite citronbubbel (typ Sprite) för att det skulle kännas lyxigt och inte vara överdrivet sött.

  • Larssonmaria86

    På vårt bröllop tycker vi det är viktigt att alla ska kunna njuta av god mat och dryck och därför är dem alkoholfria alternativen väldigt viktiga. Min mamma är t.ex. nykterist och det gör att det alltid är alkoholfritt hemma hos henne och det finns sååå mycket bättre alternativ än läsk, must och vatten. Jag blir alltid besviken om jag är på fest och blir bjuden på detta istället för ett gott alkoholfritt vin, nu har iofs mamma skämt bort mig :P
    På systemet och även på Ica! har dem jättegoda alkoholfria viner, mousserande och öl och det ska vi bjuda på. På Ica har dem ett vin som heter Rosa Jung (tror jag) och finns i rött, vitt och rose och kostar cirka 25 kr, mycket prisvärt!

  • Vichy

    Systemet har massa fina alkoholfria drycker! Både vin, öl, cider mm...

    Mina favoriter är Briska, Strawford press och Peach pearl! 

  • Hotlena

    Hm, i ärlighetens namn så hade jag inte alls tänkt så långt att man ska ha goda alkoholfria alternativ. Men det är ju helt klart roligare att ha alkoholfritt vin och lättöl än bara läsk. superglad att jag råkade in på den här tråden =)

  • LadyTeague

    Vi tänkte ha bål till brudskålen, en alkoholfri och en med vitt vin. Fast den med vin är ganska alkoholsvag, man vill ju inte att gästerna toppar för tidigt.
    Sedan har jag tänkt läsk till barnen och de vuxna som vill ha, kranvatten (dels för de som dricker rött vin), lättöl och bubbelvatten, men tyvärr tog det stopp efter det. Jag har frågat runt bland de jag känner som inte dricker och de flesta gillar inte alls alkoholfritt vin. Jag funderar på om man kan köpa backar med 33cl både läsk, bubbelvatten och lättöl, för då kanske det är lättare att välja lite olika smaker och kanske hitta lite vuxnare alternativ bland läsk och bubbelvatten.

    Jag har också funderat på att smaksätta vanligt kranvatten med ex. hallon, vattenmelon, citron eller liknande, som ska finnas hela eftermiddagen/kvällen för de som vill ha. Det kan ju vara extra gott om det blir en varm dag och ett plus för de som dricker alkohol i värmen. Jag kan förresten tipsa om att ha i frusna jordgubbar eller andra frusna bär, så fungerar de både som is och smaksättare.

  • Pyssligheter

    Vi ska bara ha öl som alkohol-alternativ, resten blir alkoholfritt då varken vi eller gästerna är några vindrickare. Vi kommer att servera två olika sorters mineralvatten, lättöl, läsk (främst tänkt till barnen) och sen BEO från Systemet. En slags must/ som finns i smakerna äpple & grönt te samt blodapelsin & hibiskus (ca 10 kr/st). Inget tillsatt socker och friska och goda i smaken! Riktigt gott både till mat och som "mingeldryck". Som välkomstskål kör vi systemets alkoholfria mousserande jordgubbsvin. Urgott! Så tips tips! Jag som själv inte dricker alkhol tycker att det känns kul att bjuda på flera olika, goda alkoholfria alternativ. Det finns inget tråkigare än att vara förpassad till kranvatten eller läsk när man är bjuden på middag.

  • niriel

    Vi hade vår fest på ett hotell som först ville erbjuda läsk/lättöl till de i sällskapet som av en eller annan anledning inte drack alkohol. Vi blev hemskt glada när det visade sig att de ändrade sig och istället serverade avalkoholiserat vin, mycket trevligare. Gott var det tydligen också.. Annars vet jag att det finns något på mataffärer som heter något i stil med "100 % Blåbär" som tydligen ska vara ett bra alternativ för rött vin. Jag har ingen aning om ifall det stämmer, är det någon som har hört detsamma eller testat?

  • Enar
    LadyTeague skrev 2013-04-09 16:50:02 följande:
    Jag har frågat runt bland de jag känner som inte dricker och de flesta gillar inte alls alkoholfritt vin. 
    Det kan jag förstå, jag har prövat närmare 40 alkoholfria viner, och en majoritet av dessa är inget att ha. Det finns några guldkorn, men överlag är det inget vidare. Ett av problemen som jag ser det är att alkoholfria viner görs på skräpråvara. För att slutprodukten ska kunna kosta så lite som de flesta gör så måste vinet vara riktigt billigt, eftersom vakumdestilering knappast är gratis och alkoholskatten på vin inte är så hög. Det är lite som att bjuda på billigaste bibvinet man hittar till sitt bröllop :)

    100% Blåbär resp Lingon är goda för det de är, pressade bär. Båda är syrliga eller sura och inte något att släcka törsten med, men de är trevliga som desertvinssubstitut. 

    Lättöl kommer jag ersätta med alkoholfria öler, då det finns större bredd och smakrikare öler i det segmentet. Clausthaler, Nanny State och 1408 är tre alkoholfria öler som i min smak trumfar traditionell ljus lättöl. 
  • säker

    Varför ha dricka som liknar vin och alkholhaltiga drycker i över huvudtaget? Personer kan vara nykterister av olika skäl. Därför tycker jag att man bör hoppa över sådant som försöker efterlikna. Om det är en person som t.ex. har problem med att motstå alkhol, så kanske det inte är själva procenten och hur "stark" drycken som gör att denne "trillar dit". Det kan vara bara en sådan sak som att det alkoholfria alternativet liknar i utseende och smak som det alkoholhaltiga alternativet. Vatten, läsk eller bål gjord på ex. fläderblomssaft, citron och frysta hallon är inte tråkigt. 

  • afturelding
    säker skrev 2013-04-10 17:35:24 följande:
    Varför ha dricka som liknar vin och alkholhaltiga drycker i över huvudtaget? Personer kan vara nykterister av olika skäl. Därför tycker jag att man bör hoppa över sådant som försöker efterlikna. Om det är en person som t.ex. har problem med att motstå alkhol, så kanske det inte är själva procenten och hur "stark" drycken som gör att denne "trillar dit". Det kan vara bara en sådan sak som att det alkoholfria alternativet liknar i utseende och smak som det alkoholhaltiga alternativet. Vatten, läsk eller bål gjord på ex. fläderblomssaft, citron och frysta hallon är inte tråkigt. 
    Fast då måste man ju bara servera alkoholfritt, om man ska tänka så. Och sen kan man ju ha många gäster som ska köra också, som inte är nykterister i vanliga fall. Och alla har inte forna alkholister bland gästerna heller. Både jag och min blivande är nykterister, som sagt, och läsk är faktiskt fruktansvärt tråkigt eftersom att man då blir förpassad till att hälla i sig massa socker som egentligen inte passar maten. Det finns en anledning till att alkohol serveras till mat, och det är för att det helt enkelt passar och förhöjer maten. Därför har man dryck som liknar alkholhaltiga drycker.

    Men fläderblomsbål är helt klart ett bra alternativ, så länge den inte är för söt.
  • Chicita
    säker skrev 2013-04-10 17:35:24 följande:
    Varför ha dricka som liknar vin och alkholhaltiga drycker i över huvudtaget? Personer kan vara nykterister av olika skäl. Därför tycker jag att man bör hoppa över sådant som försöker efterlikna. Om det är en person som t.ex. har problem med att motstå alkhol, så kanske det inte är själva procenten och hur "stark" drycken som gör att denne "trillar dit". Det kan vara bara en sådan sak som att det alkoholfria alternativet liknar i utseende och smak som det alkoholhaltiga alternativet. Vatten, läsk eller bål gjord på ex. fläderblomssaft, citron och frysta hallon är inte tråkigt. 
    Vi hade inga alkoholister eller personer med alkoholproblem på bröllopet.
    Däremot hade vi några som hade småbarn med sig, kanske till och med ammade. Några som åt medicin som inte passar bra ihop med alkohol och några som skulle köra bil hem.
    Så varför skulle vi inte kunna servera alkoholfria varianter av det som alla andra drack till dom vuxna?

    Det finns som sagt mer än en anledning att inte dricka alkohol.
    Att ha problem med spriten är bara en. Och om man har alkoholister (fd eller nuvarande) med på middagen så kanske man väljer att hålla det helt alkoholfritt istället. 
  • säker
    Chicita skrev 2013-04-10 19:48:39 följande:
    Vi hade inga alkoholister eller personer med alkoholproblem på bröllopet.
    Däremot hade vi några som hade småbarn med sig, kanske till och med ammade. Några som åt medicin som inte passar bra ihop med alkohol och några som skulle köra bil hem.
    Så varför skulle vi inte kunna servera alkoholfria varianter av det som alla andra drack till dom vuxna?

    Det finns som sagt mer än en anledning att inte dricka alkohol.
    Att ha problem med spriten är bara en. Och om man har alkoholister (fd eller nuvarande) med på middagen så kanske man väljer att hålla det helt alkoholfritt istället. 
    Exakt Chicita! :) 
  • amerika
    säker skrev 2013-04-10 17:35:24 följande:
    Varför ha dricka som liknar vin och alkholhaltiga drycker i över huvudtaget? Om det är en person som t.ex. har problem med att motstå alkhol, så kanske det inte är själva procenten och hur "stark" drycken som gör att denne "trillar dit". Det kan vara bara en sådan sak som att det alkoholfria alternativet liknar i utseende och smak som det alkoholhaltiga alternativet. 
    Chicita skrev 2013-04-10 19:48:39 följande:
    Det finns som sagt mer än en anledning att inte dricka alkohol.
    Det är väl bra om det finns både och i så fall: både alkoholfritt vin och öl (till dem som vill dricka "vin" men som ammar eller kör bil t ex) samt även andra alkoholfria alternativ till dem som inte kan eller vill dricka alkoholfritt vin.

    Den som är nykter alkoholist måste själv ta ansvar för vad han/hon dricker, mycket riktigt kan det räcka med att smutta på alkofritt vin för att trilla dit igen. Men det är ju inte brudparets fel.

    Och är det en person med pågående alkoholmissbruk, blir det svårare, för den personen kommer förmodligen ha svårt att hålla sig borta från den alkohol som finns, trots att det ges goda alkofria alternativ. Men det är ju inte heller brudparets ansvar....
  • frida o björn

    Vi har ett helt alkoholfritt bröllop och kommer att bjuda på mineralvatten i olika smaker samt Da Vinci till maten. Da Vinci finns inte på så många ställen, men det är Kiviks dryck. Den är baserat på vitt vin men smaken är inte lika "vinig". Bra alternativ om man inte vill ha så söt dryck som tex cider. Vi bor i Göteborg och där har de den på ICA Focus.

    Till välkomstdryck blir det bål gjord av fläderblomssaft blandat med ramlösas jordgubb/lime. I glasen lägger vi frysta mangobitar och granatäppelkärnor. Vi tycker det smakar jättegott! :)

  • Enar
    frida o björn skrev 2013-04-11 14:57:04 följande:
    Vi har ett helt alkoholfritt bröllop och kommer att bjuda på mineralvatten i olika smaker samt Da Vinci till maten. Da Vinci finns inte på så många ställen, men det är Kiviks dryck. Den är baserat på vitt vin men smaken är inte lika "vinig". Bra alternativ om man inte vill ha så söt dryck som tex cider. Vi bor i Göteborg och där har de den på ICA Focus.
    Da Vinci är inte alkoholfri utan en lättdryck eftersom den har en alkoholhalt på 2,2%. För att kallas alkoholfritt ska drycken ha en alkoholhalt under 0,5%. 
  • Nosen1

    Självklar alkoholfritt vitt, öl eller rött serveras om alkohoinnehållande diton serveras. det blir ju mycket festligare! Har varit på hotellhelg somgravid. Blev VÄLDIGT besviken på hotellet som faktiskt bara hade fördrinken alkoholfri, i övrigt hänvisades jag till vardagsdryck som kolsyrat vatten


    Det absolut sämst alkoholfria vinet heter "Fre", så köp inte det, om ni kan undvika det. fast et är tanken som räknas : )


     

Svar på tråden Hur göra med alkoholfritt?