• Äldre 3 Apr 18:36
    3043 visningar
    9 svar
    9
    3043

    Midsommar + eller - ?

    Vi håller som bäst på att välja datum . Tanken från början var midsommardagen, det är det som kändes mest rätt. Men ju mer man kikar runt, är det så att det är många som inte kan komma på en midsommar? Ska man vara extra tidigt ute med planeringen? Hur tänker ni och vad har ni för erfarenheter?

  • Svar på tråden Midsommar + eller - ?
  • Äldre 3 Apr 18:42
    #1

    Personligen skulle jag älska att gå på bröllop på midsommar, mest för att vi för en gångs skull skulle ha något planerat på midsommar då.

    Däremot vet jag att dom flesta vi känner nog inte skulle bli överlyckliga över en sådan inbjudan, då det är många som väldigt långt i förväg bokar in resor och annat då. Dom flesta har sina midsommartraditioner och svårt att avvika från det.


  • Äldre 3 Apr 19:59
    #2

    Vi firar inte midsommar så jag skulle tycka att det var jättekul att gå på bröllop då.

    Men alla tänker inte som mig, långt ifrån.
    Vissa ska ju fira midsommar "i stugan" eller "på ön" eller vart dom nu är om det så är det sista dom gör liksom. Och då kan inget så oväsentligt som ett bröllop stoppa dom.
    OBS nu är jag lite ironisk och överdriver. Men lite åt det hållet kan det bli...

    En annan nackdel kan vara att det är mycket som är stängt.
    Florister, frisörer, makeupartister osv brukar kunna ha stängt på midsommar. För att inte prata om restauranger, cateringfirmor, bagerier... 

  • Äldre 3 Apr 20:12
    #3

    Vi firar inte heller midsommar så jag skulle också tycka att det var kul med bröllop då. :)

  • Annica­70
    Äldre 3 Apr 21:47
    #4

    Jag och min sambo gifter oss på midsommardagen 2013. Vi gick ut med ett Save the date i november 2012. Alla våra gäster kan komma


    Vi träffades på ett bröllop just på midsommardagen för 14 år sedan så det känns som en bra dag tycker jag

  • Äldre 3 Apr 22:54
    #5

    Personligen så skulle jag nog gruffa lite inför ett bröllop på midsommar. För mig är midsommar ngt speciellt som jag vill fira med att ta det lungt,äta gott och bara vara. Vi var bortbjudna på examensmuddag förra midsommaren vilket gjorde att vi spendera flera timmar i bilen samt att själv middagen var inomhus då att vi missade hela det speciella med midsommar. Men om man till skillnad från mig och min släkt inte brukar göra ngt speciellt den helgen är det väl bara att köra på? En del kanske tycker det är skönt att få ngt planerat åt sig.

  • Äldre 4 Apr 09:46
    #6

    Tack för era åsikter. Nu är det ju midsommardagen och inte midsommarafton, trodde det skulle bli enklare men det kanske detr inte är.  
    Hur har ni upplevt ni som gift er då? Svårare att få tag i frisörer, catering etc?

  • Äldre 4 Apr 10:18
    #7

    Jag tror nästan själva midsommarafton är bättre då än midsommardagen, om man bara ska tänka på hur många som kan tänkas vilja/kunna komma. Många är ju som sagt bortresta över midsommar och tycker nog det blir lite väl stressigt att hinna till ett bröllop dagen efter. Man väljer nog inte att stanna hemma på midsommarafton för att kunna gå på bröllop dagen efter. Och sedan är det den där saken med att många är uppe väldigt sent på midsommar och dricker kanske någon nubbe för mkt ;)

    Nu vet jag ju iofs inte vilken tid på dagen ni tänkt gifta er och hur ni tänkt ha det, om det blir middag, fest eller kanske bara fika osv.

    Och jag tror att det är precis lika svårt att få tag på frisör, catering osv på midsommardagen, då det ju är en röd dag.


  • Äldre 4 Apr 10:53
    #8

    Jag tänker mig midsommar som hela helgen.
    De jag känner som firar midsommar ordentligt gör det ju verkligen hela helgen.
    Dom åker bort, har midsommarfirande med stången och dansen någonstans på midsommarafton och sen middag med sång, lekar, nubbe osv på kvällen.
    På midsommardagen brukar det vara lite lättare umgänge då dom flesta är rätt slitna efter firandet kvällen före och jag tror inte att någon av dom jag känner skulle sätta sig bakom ratten förrän tidigast 18-19 tiden på kvällen, om dom över huvud taget måste åka någonstans den dagen...

    Och som daniiel säger så är ju midsommardagen en röd dag. Så det blir nog inte lättare att få tag i frisörer mm då 

  • MoMo
    Äldre 7 Apr 22:51
    #9

    Vi har bestämt oss för midsommarafton och jag måste säga att de allra flesta
    varit positiva men några har tackat nej då de haft andra planer. Men det handlar
    om 6 gäster av ca 55 bjudna.

Svar på tråden Midsommar + eller - ?