• Anonym (Barnbeslut)

    Törs man innan bröllopet?

    Törs man eller törs man inte det här med barn.

    Vi längtar som galningar jag och sambon efter en bebis. Vi tänkte starta i April. Vi gifter oss i juli. Så då är frågan törs man så nära bröllopet?
    Klänningen är jag rätt säker på att jag kommer i ändå. sömerskan trodde det med eftersom den sitter där den gör och jag har plats med både en mage och större tuttar.

    Vi har fasta jobb och allt det. har varit tillsammans några år och vi bor i en stor lägenhet. vi har pengar sparade. Så är det läge?
    Jag är lite rädd måste jag erkänna. Jag vill inget annat än att ha en bebis med min blivande man men jag vill också ge bebis bästa tänkbara liv. Är det nu?

    Okej många frågor men hoppas ni får ihop något vettigt av detta.

  • Svar på tråden Törs man innan bröllopet?
  • Anonym

    Det kan man väl diskutera i all evighet Flixon :)
    Jag tar inge illa up, så missupfatta inte!
    Men klart styr psyken mer än man tror, och många stressar up sig med sådana tester, så at det forstör för dom sj. Medans för andra fungerar det jättebra :) Så det lär man ta inviduelt, men myt är det knappast :) 

  • Allis

    Den som inte har upplevt graviditetsillamående kan omöjligen föreställa sig hur det är. Jag har ett sjukligt bra luktsinne i vanliga fall men när jag väntade barn blev det ju helt abnormt och allra värst var det faktiskt den första trimestern. Marginella svettlukter gjorde att jag blev vimmelkantig av illamående, sura dofter orsakade värsta utbrotten och för att gosa till det riktigt slocknade jag som en klubbad säl runt sjusnåret på kvällarna. Kanske inte riktigt vad man vill ha på ett festligt bröllop :).


     


    Jag hade helt klart väntat de futtiga månader som var kvar för du vet inte hur din kropp kommer att reagera. Kanske märker du knappt av det alls, kanske går du som jag runt med påsen i handen non stop och det är väl inte vad du vill minnas av ditt bröllop. Lycka till hur du än gör!

  • Flixon
    Anonym skrev 2013-03-25 22:21:00 följande:
    Det kan man väl diskutera i all evighet Flixon :)
    Jag tar inge illa up, så missupfatta inte!
    Men klart styr psyken mer än man tror, och många stressar up sig med sådana tester, så at det forstör för dom sj. Medans för andra fungerar det jättebra :) Så det lär man ta inviduelt, men myt är det knappast :) 
    Nej, det är faktiskt inget att diskutera, för det är inte sant.
    Tror du att du kan påverka andra organ i kroppen att sluta fungera ordentligt om du bara stressar lite över dem? Flört Nej, lika lite som du kan påverka levern eller njurarna med tankekraft kan du påverka livmodern.

    Nu har det inget att göra med TS tråd, men jo, det ÄR en myt och det är en jävligt taskig myt att gå runt och sprida!
  • Mmmaria

    Har tänkt på dig TS och vill verkligen ge dig bra råd, inte skrämmas. Det finns ytterligare ett skäl till att vänta och det är att tidiga missfall är relativt vanliga. Om du blir gravid direkt finns risken att du får missfall i samband med bröllopet. Själv fick jag missfall 1,5 månad innan vårt bröllop och sedan blödde jag som en gris i 3 veckor. Inte kul att prova bröllopsklänning och springa runt på stan och fixa det sista under de omständigheterna.


     


    Om det hade varit långt till ditt bröllop skulle jag råda dig att köra på, men du är ju så nära. Nu har du bröllopet att se fram emot och sedan kan ni fokusera på barn. Då har ni ytterligare något att tänka på.

  • jeanettejohansson

    Jag är motsatsen :) Jag är livrädd för att bli gravid innan bröllopet! Vågar knappt ha sex! Jag tänker att jag bara gifter mig en gång och vill verkligen inte ligga och spy och må skit :(


    Men anledningen till att jag tänker så är nog för att jag drömt om att få gifta mig med Peter länge. Och jag har aldrig varit speciellt barn-glad ;)


    Drömmer man om barn så tänker man nog annorlunda

  • dellelgarin
    Flixon skrev 2013-03-25 22:46:29 följande:
    Nej, det är faktiskt inget att diskutera, för det är inte sant.
    Tror du att du kan påverka andra organ i kroppen att sluta fungera ordentligt om du bara stressar lite över dem? Flört Nej, lika lite som du kan påverka levern eller njurarna med tankekraft kan du påverka livmodern.

    Nu har det inget att göra med TS tråd, men jo, det ÄR en myt och det är en jävligt taskig myt att gå runt och sprida!
    Tack Flixon, så fort någon säger att det bara är att "slappna av" så säger de därmed att det är mitt fel att jag inte blir gravid, lagom skoj att höra... men nu uppmuntrar jag till trådkapning och det var inte meningen ;)
  • vår2013

    Jag har inte läst hela tråden men till TS: livet går inte att planera i detalj för det blir inte alltid som man tänkt sig. Vem säger att du kommer bli med barn med en gång eller någonsin och vem säger att du inte kommer att bli med barn på en gång? Men är du verkligen redo för barn? Er livssituation kommer aldrig kännas perfekt nog om du inte är redo.

    Det känns som du vill ha barn nu, nu, nu och att det är bråttom för annars dittan och datten och det ska hända NU med en gång. Vad är det som stressar dig? Är det hela fantasin om den perfekta familjen med den perfekta bebisen i det perfekta huset med de perfekta hundarna/katterna och bilen? Tänk efter och känn vad du verkligen vill.

    Lycka till!

  • a ring on my finger

    Jag har inte läst hela tråden men jag skulle säga vänta eftersom det bara handlar om 3månader.
    Själv har jag två barn och givetvis är de så mycket viktigare för mig än vad mitt bröllop någonsin kan bli. Men om jag lägger tid och pengar på att planera en "once in a lifetime-fest"  vill jag inte riskera att sitta på mitt bröllop och vara illamående och trött eller ha kanske t.o.m ha ont.
    Just illamående klarade jag mig hyfsat ifrån bortsett från någon vecka men tröttheten!! Där snackar vi inte trötthet som man kan sova bort eller tillfälligt bli av med  med hjälp av kaffe. Nä jag somnade framför datorn på jobb flera gånger och gick och lade mig direkt jag kom hem.

    Hade ni skullat gifta er längre fram hade jag sagt kör för barn är definitivt livets höjdpunkt!   
    Lycka till med både bröllop och bebisverkstan Flört

  • Anonym

    Jag tror ni missupfattar mig lite, det är helt klart err gott hjälpmedel, om det behövs.
    Mitt poeng är att i dom flästa fallen inte behöver sådant, och ja, pysken kan styra annat i kroppen!!
    Konstigt annars att bla. din mens kan bli borta om du stressar ect.

    Jag har aldrig sagt att ts INTE får göra det, men att det faktiskt för dom flästa går ändå! 

  • Mmmaria
    a ring on my finger skrev 2013-03-26 09:48:00 följande:
    Jag har inte läst hela tråden men jag skulle säga vänta eftersom det bara handlar om 3månader.
    Själv har jag två barn och givetvis är de så mycket viktigare för mig än vad mitt bröllop någonsin kan bli. Men om jag lägger tid och pengar på att planera en "once in a lifetime-fest" vill jag inte riskera att sitta på mitt bröllop och vara illamående och trött eller ha kanske t.o.m ha ont.
    Just illamående klarade jag mig hyfsat ifrån bortsett från någon vecka men tröttheten!! Där snackar vi inte trötthet som man kan sova bort eller tillfälligt bli av med med hjälp av kaffe. Nä jag somnade framför datorn på jobb flera gånger och gick och lade mig direkt jag kom hem.

    Hade ni skullat gifta er längre fram hade jag sagt kör för barn är definitivt livets höjdpunkt!
    Lycka till med både bröllop och bebisverkstan Flört

     


    Japp, håller med om att tröttheten är förädisk. Det är inte som vanlig trötthet utan som ett svart hål. Det känns som att "jag skiter i allt bara jag får sova". Paniktrött.

  • dellelgarin
    Anonym skrev 2013-03-26 10:04:03 följande:
    Jag tror ni missupfattar mig lite, det är helt klart err gott hjälpmedel, om det behövs.
    Mitt poeng är att i dom flästa fallen inte behöver sådant, och ja, pysken kan styra annat i kroppen!!
    Konstigt annars att bla. din mens kan bli borta om du stressar ect.

    Jag har aldrig sagt att ts INTE får göra det, men att det faktiskt för dom flästa går ändå! 
    Sjävklart kan kroppen påverkas av stresstillstånd, men det är väldigt skillnad på olika typer av stress, sådan stress som påverkar fertilitet är "tillfällig" altlså tex vid tragiska händelser och liknande, långvarig stress tex "jag blir aldrig gravid varför är jag oduglig.".. har kroppen oftast inget problem med och man har ägglossning och mens precis som vanligt, stressen påverkar ju knappast äggkvaliten eller mängden sperma ..
  • Anonym

    Nu har inte jag läst alla svar men jag kan ju bara referera till mig själv och jag har mått fruktasvärt under alla mina graviditeter! Hade aldrig klarat av att genomföra ett bröllop (eller någon annan längre tillställning)! Spydde hela min vakna tid (20-25 ggr/dag) fram till vecka 20 och förlamande foglossning från ca vecka 10. Ena graviditeten hade jag dessutom mycket blödningar fram till vecka 15. Dessutom den "vanliga" graviditetströttheten..

    Nu säger jag inte att alla får det så illa som jag har haft, men man får ju ta med i beräkningarna att man kanske inte mår kanonbra när man är gravid och då är det kanske inte helt kul att fira sitt bröllop under de förhållandena.

    Men lycka till både med bebisverkstaden och bröllopet och hoppas att det blir som ni tänkt er!

  • Anonym

    Klänning och bröllop är det minsta problemet med att skaffa barn.
    Och vem vet hur ert liv kommer se ut ens om en månad. Ert liv som familj kan blomstra och falla isär oavsätt hur det ser ut nu när ni börjar försöka skaffa barn, helt logiskt.


    Visst låter er situation idealisk nu, men glöm inte att det är en resa på först 9 månader innan lillen föds och sen har ni hela livet framför er med barnet oavsätt hur er ekonomi ser ut. Jag hade nog frågat mig hur mina "säkerhetslinor" ser ut: hjälp från familj/vänner, försäkringar, lån, bidrag. Men rätt saker kan en katastrof mildras avsevärt om man tänker efter före..

  • Mmmaria
    Anonym skrev 2013-03-26 12:41:24 följande:

    Klänning och bröllop är det minsta problemet med att skaffa barn.
    Och vem vet hur ert liv kommer se ut ens om en månad. Ert liv som familj kan blomstra och falla isär oavsätt hur det ser ut nu när ni börjar försöka skaffa barn, helt logiskt.


    Visst låter er situation idealisk nu, men glöm inte att det är en resa på först 9 månader innan lillen föds och sen har ni hela livet framför er med barnet oavsätt hur er ekonomi ser ut. Jag hade nog frågat mig hur mina "säkerhetslinor" ser ut: hjälp från familj/vänner, försäkringar, lån, bidrag. Men rätt saker kan en katastrof mildras avsevärt om man tänker efter före..


    Oj, ska man tänka så då blir det aldrig rätt tid för barn. Allt kan ju hända såklart. Det får man vara beredd på och då är det viktigaste att man skaffat barn med rätt person tycker jag. Allt annat löser sig.


    Till TS: Jag tycker att du låter mogen i ditt beslut att skaffa barn snart och verkar ha en bra bakgrund. Att ni verkligen längtar efter ett barn låter som den bästa starten. Tycker bara att du ska vänta till efter bröllopet ; )

  • a ring on my finger

    Oj, håller med Mmmaria. Ska man tänka på allt i minsta detalj så finns det aldrig några rätta tillfällen att skaffa barn för då hittar man alltid någon detalj som bromsar.Däremot ska man givetvis ha en hyfsad ekonomi eller iaf en grundekonomi på den nivå man vill kunna leva sitt liv (långt ifrån samma för alla)Men nu tror jag inte att TS fundrar på om det var rätt tillfälle i livet i sig utan om det var rätt tillfälle att börja försöka bli gravida redan innan bröllopet. 

  • Anonym (Barnbeslut)

    Tack alla för era kloka tankar. Det är väldigt bra att få läsa hur dom som både är för och emot resonerar.
    Jag har mycket att tänka på. Så klart vill vi inte att det ska förstöra vår dag men samtidigt längtar vi som galningar båda två.
    okej den ena mer galen än den andra som pratar bebis hela tiden men hur som så längtar vi verkligen båda två.

    Bröllopet har planerats i mer än 1,5 år och visst det är viktigt. MEN en bebis är något som alltid funnits i mina tankar och något som jag bara velat hitta ett tillfälle att kunna skaffa.

    Och vår2013 det har aldrig varit en fråga för huruvida vi/jag är redo för barn eller inte. Jag vill ha barn nu, nu, nu som du beskriver det eftersom att vi bestämde detta för över 1 år sedan att i arpil 2013 kör vi. Och det är något vi verkligen funderat på och pratat om och planerat för sedan dess. så redo är vi. Grejen är bara den att vi vill ha det så perfekt som vi kan få det. det går ju aldrig att få det perfekt men så nära vi kan.
    Så hur du får det till att vi inte skulle vara redo förstår jag verkligen inte. Men så är det i alla fall.

    Men visst som många säger så skulle vi kunna vänta till efter bröllopet MEN det är så svårt att vänta. vi var ju inställda på april och har varit det länge så det känns lite som ett bakslag samtidigt som det känns som att det kanske skulle vara smart att vänta.
    Vi har ju lagt vääääldigt mycket pengar på vårt bröllop så det känns jobbigt att det skulle förstöras av illamående och grejer. Men eftersom barn är vår högsta dröm så känns det ändå som att det är ju för en bra sak man mår illa. för något man verkligen längtat efter.

    Och Anonym, om man nu ska vara sån och tänka som du tänker så nej då kommer man nog aldrig skaffa barn som någon annan här sa. Men om vi nu ska tänka så.
    Så har vi INGA lån, vi har en stor buffert sparad på i alla fall 6 siffriga belopp och vi sparar undan 15 000 varje månad så pengar är inget problem så sett. vi har många vänner runt oss och svärföräldrarna väldigt nära som ställer upp till 200% och som lever enligt den filosofin att familjen är viktigast i hela världen så vi vet att vi har deras stöd om det skulle behövas men nu planerar vi ju att göra detta själva då barn är vårt ansvar.
    Och bidrag vet jag inte riktigt vad du menar med men vi får inga sådana heller och försäkringar? ja vad ville du veta om det?

    hur som det är ett svårt beslut och helst skulle jag redan vilja vara gravid men ibland kan man inte få allt som man vill. ibland är det kanske bäst att vänta. Men just nu är det en fråga om man vågar chansa eller inte.

    och som många av er säger, hur stora är oddsen att det går på första? enligt mig så är det antagligen inte så stora. det ligger ju på ett snitt på 7 månader ungefär.
    sen så tror jag som många här att väääääldigt mycket sitter i huvudet och att det psykiska kan sätta spärrar för att bli gravid. Jag gillar min app för att jag har koll på när mensen kommer. MEN det spelar ingen roll för jag märker av min ägglossning vääälidgt väl ändå så det är inte som att jag kommer bli mindre stressad för det.

    Har mycket att tänka på nu och jag tackar verkligen för ALLAS åsikter. det är nyttigt att läsa allt.

Svar på tråden Törs man innan bröllopet?