• Anonym (gästen)

    Kommer jag överglänsa bruden?

    En av mina närmsta tjejkompisar gifter sig nu i sommar och jag längtar verkligen till deras bröllopsfest. Tycker bröllop är så roligt och eftersom det är en så nära vän så vill jag vara mitt finaste jag! Dvs ny klänning och uppsättning hos frisör. Jag har hittat en fantastiskt vacker lång havsblå empirklänning och jag vet exakt hur jag vill ha mitt hår. Är detta ok? dresskode kommer vara kavaj/kostym. Min väninna är inte en tjej som vågar "synas" och hennes klänning är väldigt klassisk; rak modell och inget tyll eller spets. Lite timid, sticker inte ut. Hennes tärna kommer ha en kortare chiffongklänning i blått (marint tema). När vi är ute i grupp är jag den som drar uppmärksamhet och killarnas blickar till mig och jag älskar att stå i centrum. Därför är jag rädd att bli "för mycket" så att det stör henne. Det är ju hennes dag... ska jag tona ner migsjälv?

  • Svar på tråden Kommer jag överglänsa bruden?
  • Chicita
    jenniferochaugust skrev 2013-03-25 12:36:30 följande:
    Oj vad dålig jag är på klädkoder märker jag till min fasa!
    Långklänning är ju något jag använder ofta, behöver det verkligen vara så festligt? Jag känner mig inte alls bekväm i kläningar som visar benen. Jag har planerat att ha en rosa långklänning som är bar över axlarna på ett bröllop (klädkod kavaj) i juni, men nu blir jag orolig för att jag kommer att vara "överklädd".,
    Min fråga är alltså: är verkligen långklänning så "fint" nuförtiden? Det är ju så vanligt med långklänningar!

    Jag har klädkod kavaj på mitt bröllop och skulle inte alls reagera på om någon av gästerna hade långklänning. Det är ju bara fint?
    Det beror på vad det är för långklänning. Flört
    Det är ju trots allt lite skillnad på 
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/forever-unique-778/isla-dress-778093-115/

    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/nly-eve-1103/anna-nicole-dress-209340-56/

    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/forever-unique-778/carmel-dress-778096-133/

    Och
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/kl%C3%A4nningar/denim-supply-ralph-lauren-100820/woven-dress-601295-46/

    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/kl%C3%A4nningar/just-female-2311/scarlett-dress-231172-130/

    En lång bomullsklänning i lite somrig färg är ju något helt annat än en lång chiffongklänning med pärlor och paljetter till att börja med liksom... Flört
    och som sagt. En klädkod är inte en regel, det är en rekommendation. Man behöver inte följa den alls om man inte vill. Det är bara för att hjälpa gästerna att förstå vilken nivå bröllopet kommer vara på ungefär. 
  • jenniferochaugust
    Chicita skrev 2013-03-25 12:49:04 följande:
    Det beror på vad det är för långklänning. Flört
    Det är ju trots allt lite skillnad på 
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%...

    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%...

    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%...

    Och
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%...

    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%...

    En lång bomullsklänning i lite somrig färg är ju något helt annat än en lång chiffongklänning med pärlor och paljetter till att börja med liksom... Flört
    och som sagt. En klädkod är inte en regel, det är en rekommendation. Man behöver inte följa den alls om man inte vill. Det är bara för att hjälpa gästerna att förstå vilken nivå bröllopet kommer vara på ungefär. 
    Hihi ooops!
    Måste nog tänka över mitt klänningsval till bröllopet i juni tror jag :)

    I höst ska jag dock på ett bröllop med klädkod frack och då är det ju balklänning som gäller! Svårt det där med klädkoder... Vill ju vara så fin som möjligt men självklart inte stå ut/överglänsa/se ut som en vandrande freakshow hehe...
  • Anonym

    Att du ens behöver fråga tycker jag är rätt illa. Om du alltid står i centrum och älskar det och alla killar alltid tittar på dig borde du väl veta med dig att du borde tona ner dig och din outfit på hennes bröllop.


    Att klä sig nedtonat behöver inte betyda fult. Om du alltid står i centrum annars gör det inte ens möjligt för dig att hamna i centrum denna dag. Blickarna ska vara på brudparet inte på en av gästerna.

  • Annamolly

    Eftersom du vet med dig att du ar den som far mest uppmarksamhet nar ni ar ute i grupp, sa kommer du antagligen att 'synas' anda, utan att anstranga dig jattemycket. Jag tror inte att killarna flockas kring dig for din haruppsattnings skull, du ar antagligen naturligt attraktiv.

    Men, detta ar inte din dag. Om du kommer uppkladd till tanderna och nastan overglanser bruden sa ar det mycket mojligt att hon kanner att du borde ha tonat ner det lite. Det kan nog anses okamratligt, speciellt om bruden ar lite blyg och ska ha en valdigt enkel klanning.

    Jag skulle rada dig starkt att tanka om for er vanskaps skull. Visa att du varderar henne hogre an ditt eget behov av att fa synas och sticka ut, bara for denna dagen. Jag tror hon kommer att uppskatta det, aven om hon inte sager nagot. Och du slipper ga omkring och fa 'onda ogat' av hennes tarna och kvinnliga slaktingar ;)


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • TheD

    Jag skulle ha fixat håret på salong inför bröllop, beroende på vem det är som gifter sig ;) Ang. kläder så tar jag på mig det jag tycker jag är fin i. Det är ju ändå bröllop.


     


    Din klänning verkar vara fin men tipset som du har fått att kapa den till knäna är en bra idé.

  • CoG

    Ett förslag är att spara det extra, extra och ställa till med en egen härlig fest ( inte allt förnära inpå bröllopet) där du kan vara klädd precis som du vill och där det inte gör något att du hamnar i centrum.

    Har man en magnetisk utrsålning så hamnar man lätt i centrum utan att ens anstränga sig.
    Men om man bara har utseendet så tröttnar folk efter ett tag.
    De personer som är lättast att tycka om, är de som lyfter fram andras positiva egenskaper och får andra att känna sig väl till mods. Inte de som syns och märks mest.

    Är du en nära vän till bruden gissar jag att du vill göra ditt bästa för att hon ska få känns sig som sitt vackraste jag, på sig egen stora dag.
    Och att själv dra åt sig allas blickar blir inte rätt sätt, även om bruden inte är den som brukar gilla att stå i centrum.

  • Tulipan

    Jag måste nog göra dig ledsen och säga att just den dagen kommer du inte att stå i centrum och den lycka man känner kan inget/ingen överglänsa! ;) Jag tycker att det är bra att du har självinsikt.

  • Anonym (gästen)
    Tulipan skrev 2013-03-25 17:05:15 följande:
    Jag måste nog göra dig ledsen och säga att just den dagen kommer du inte att stå i centrum och den lycka man känner kan inget/ingen överglänsa! ;) Jag tycker att det är bra att du har självinsikt.
    Det är inget jag eftersträvar heller! Därför skrev jag inlägget. Det "blir så" oftast naturligt och jag tycker inte att det är nått jag bör ursäkta mig för. Det är inte av elakhet eller egoism. Men det är svårt när man som jag brukar klä upp sig för fester och liknande att dra gränsen för vad som är en klädsel för att hedra bröllopet eller när det blir så att det tar över. Jag tycker jag fått många goda råd när det gäller dresscode (som jag inte känner till innan) så jag kommer nog att bära en fin cocktaileklänning istället ... och såklart det inte är bruduppsättning jag är ute efter..
  • Allis

    Nej, det behöver du inte oroa dig för. På ett bröllop blir brudparet per automatik i centrum, oavsett hur era respektive roller ser ut annars. Ta med dig klädråden du fått ovan och hoppas att det blir ett riktigt fint rböllop!

  • Chicita
    Anonym (gästen) skrev 2013-03-25 19:07:33 följande:
    Det är inget jag eftersträvar heller! Därför skrev jag inlägget. Det "blir så" oftast naturligt och jag tycker inte att det är nått jag bör ursäkta mig för. Det är inte av elakhet eller egoism. Men det är svårt när man som jag brukar klä upp sig för fester och liknande att dra gränsen för vad som är en klädsel för att hedra bröllopet eller när det blir så att det tar över. Jag tycker jag fått många goda råd när det gäller dresscode (som jag inte känner till innan) så jag kommer nog att bära en fin cocktaileklänning istället ... och såklart det inte är bruduppsättning jag är ute efter..
    Tummen upp Glad
    Bra resonerat
  • Hotlena

    Ger också tummen upp! Tyckte det var bra av dig att söka råd och även ta åt dig av dessa =) 

Svar på tråden Kommer jag överglänsa bruden?