• kramen

    Fotografering på bröllopsdagen

    Hur ska ni göra? Ska ni fotograferas före eller efter vigseln ? Vilka är fördelarna och vilka är nackdelarna, berätta för mig !:)
    Vår fotograf verkade ogilla vårt val :(

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fotografering på bröllopsdagen
  • dellelgarin

    VI vill vara gifta på korten så de tas efter, vi skall fota på det stället vi är på men kommer ändå lämna i bil och sen köra "runt" och komma tillbaka på samma ställe igen eftr gästerna lämnat.

    Vi har fotografen med oss från det att vi börjar klä oss tills brudvalsen är avklarad

  • JossanKossan

    Vi ska också fotas före och efter vigseln. Före kommer vi ta kort med hela brudföljet, både tärnor, bestmans och näbbar så att dom kan vara med och styra upp början på festen efteråt eller hur man ska säga. Efteråt är det bara jag och min blivande och då ska vi ta dom "riktiga" vi är gifta korten.

  • stormhelen

    Vi kommer att ha fotografering i totalt 4 h.


    2 timmar innan vigseln, under vigseln och 1 h efter vigseln, då hinner vi få fina porträtt bilder, vigsel bilder samt fina bilder på brudskålen i lokalen och början på midagen.

  • daniiel

    Aha, om man ska räkna så, så hade ju vi också fotograf med under vigseln, sedan porträttfoton efter vigseln och fotografen var även med under mingel, brudskål och förrätt sedan :)

    Men själv porträttfotograferingen var ju efter vigseln :)


  • stormhelen

    Jag tyckte frågan var lite otydligt skriven av TS, var det porträttfotograferingen som menades eller fotograferingen i sin helhet? Det framgår inte.


    Så då bestämde jag mig för förklara hur vi har planerrat för hela fotograferingen.


    Många har ju idag fotografen med sig en längre tid än vad man hade förr (iaf som jag har fått intryck av). Då det var vanligare att man fotade i en studio där man tog sina porträttfoton ochd et var det enda professionella fotorna man tog. Medan man idag istället har fotografen med sig allt från nån timme till hela dagen.


    Men var frågan TS ställde tänkt att man bara skulle svara på när porträttfotograferingen är/var så ska vi har vår före vigseln.


     

  • Fjärilen

    Vi ville fotas innan för att gästerna inte skulle få för långtråkigt och vi hade planerat att fotas före, men vi hann inte.
    Så vi fotograferades efter vigseln istället. Vi hade en fotograf med oss på våra förberedelser fram tills vigseln. Och jag tycker att man ser på bilderna efteråt den där lilla extra gnistan.

    Hade vi gift om oss (med varandra så klart) så hade jag propsat på att fotograferas efteråt :)

  • Annica70

    Vi har en vän som har en bra kamera och är jätteduktig på att ta fina bilder. Hon är även bjuden på vårt bröllop och kommer att finnas med under hela dagen. Hon och hennes sambo kommer tidigare så vi ska ta lite bilder innan och några efter. Blir nog kanon tror jag. Åh vad man längtar nu..

  • kramen
    daniiel skrev 2013-03-21 09:50:07 följande:
    När vill ni fotas kramen?
    Vi vill fotas efter vigseln då vi kan vara avslappnade och nygifta ! Ska fotas invid en fors och ha en fin stund. Känner mig dock osäker då fotografen var så negativ, enda fördeln var att man har mer tid efteråt.... Borde vi tänka om ? Tacksam för tips!
  • jonsar02

    Vi kommer att fota före vigseln. Hon som ska fota oss (min brors flickvän som jobbar som fotograf och modell) anser att det är bäst så. Vi kommer att vigas och fotas på en havsstrand och solen "försvinner" bakom träden efter en viss tid på dagen så vi förlorar ljuset om vi skulle fota efter vigseln.

  • Aniara4
    kramen skrev 2013-03-25 18:53:17 följande:
    Vi vill fotas efter vigseln då vi kan vara avslappnade och nygifta ! Ska fotas invid en fors och ha en fin stund. Känner mig dock osäker då fotografen var så negativ, enda fördeln var att man har mer tid efteråt.... Borde vi tänka om ? Tacksam för tips!
    Det beror ju på hur dags vigseln är, och på om ni har tänkt er något särskilt ställe där ljuset förändras eller försvinner som i jonsar02s exempel.
  • SoonToBeBride2013

    Vi har valt att fotograferas EFTER vigseln av flera anledningar, men den största är nog ändå att vi tycker det är kul och spännande om vi som brudpar inte ses innan... :) Jag ser sååå fram emot att se hans reaktion när han får se mig i min klänning för första ggn, vid altaret (han känner likadant och var starkt emot att ta bilderna före). Sedan är vår vigsel kl 15 på dagen, så solen kommer fortfarande att lysa när vi kommer ut.

    Det hade varit praktiskt att ta fotona innan vigseln så att man inte lämnar gästerna ensamma mellan vigsel och middag, men vi kände att vi isåfall inte skulle lyckas slappna av eftersom vi troligen då skulle stressa över att bli sena till kyrkan. Sedan kan ju håruppsättning etc påverkas om man ska ta utomhusbilder som vi ska...

    Men har man inte tillräckligt med tid efter vigseln är det ju inte så mycket annat man kan göra än att ta fotona innan :)

  • Chicita
    SoonToBeBride2013 skrev 2013-03-26 15:58:22 följande:
    Jag ser sååå fram emot att se hans reaktion när han får se mig i min klänning för första ggn, vid altaret
    Inte för att vara dum nu. 
    Men det låter som ni tänkt er en så kallad överlämning.
    Alltså att han står där framme och att du kommer in antingen på egen hand eller med någon förälder, bror eller annat...
    Har ni kollat med prästen att det är ok?
    Alla går nämligen inte med att man går in på något annat sätt än tillsammans.

    Tänkte att det kanske är bättre att stämma i bäcken än i ån så att säga och kolla först att det är ok Glad 

    Och det gäller väl egentligen alla som tänkt sig det där överraskningsmomentet i kyrkan när portarna slås upp och han ser er "för första gången".
    Prästerna kan säga nej. Och då blir första mötet antingen i ett litet avskilt rum där ni får vänta på att gå in tillsammans. Eller utanför kyrkan där ni gömmer er för gästerna tills det är dags att gå in (också tillsammans då).
    Ibland kan det vara bättre att få det där "första ögonblicket" förevigat på bild av en fotograf när det bara är ni och fotografen på någon vacker plats.
    Något som kan vara värt att i alla fall överväga. Speciellt om prästen säger nej till annan typ av inmarsch Glad 
  • daniiel
    kramen skrev 2013-03-25 18:53:17 följande:
    Vi vill fotas efter vigseln då vi kan vara avslappnade och nygifta ! Ska fotas invid en fors och ha en fin stund. Känner mig dock osäker då fotografen var så negativ, enda fördeln var att man har mer tid efteråt.... Borde vi tänka om ? Tacksam för tips!
    Är det då ni vill fotas, så tycker jag att ni ska göra det. Ni kommer känna er avslappnade, glada och nygifta ;)
  • Viola

    Vi kommer fotograferas innan vigseln av olika anledningar, en av dem är att vi vill se varandra "ensamma" första gången, många fotografer rekommenderar det och älskar att fånga det där första väldigt intima ögonblicket på bild. Men med det sagt så finns det inga rätt eller fel, man gör det man är bekväm med helt enkelt.

  • SoonToBeBride2013

    Det kommer inte att vara några problem då vi kommer att gifta oss i en amerikansk kyra och detta är oerhört vanligt i deras tradition. Har redan kollat med kyrkans wedding coordinator och det är inga problem. I mitt fall är det min bror som ska gå med mig, men min man kommer att få lika mycket uppmärksamhet då även han ska gå nedför altargången (med sin mamma), innan jag kommer in.


     


    Men det kan vara en bra uppmaning till de som vill gifta sig på detta sätt, att faktiskt kolla med prästen så att man inte får någon otrevlig överraskning (dvs att de inte vill ställa upp på detta). Jag har en kompis som ska gifta sig i en svensk kyrka några veckor före mig och hon ska köra på samma sätt, så det finns svenska präster som säger ja också.


    Chicita skrev 2013-03-26 21:03:19 följande:
    Inte för att vara dum nu.
    Men det låter som ni tänkt er en så kallad överlämning.
    Alltså att han står där framme och att du kommer in antingen på egen hand eller med någon förälder, bror eller annat...
    Har ni kollat med prästen att det är ok?
    Alla går nämligen inte med att man går in på något annat sätt än tillsammans.
  • Chicita
    SoonToBeBride2013 skrev 2013-04-01 10:30:51 följande:

    Det kommer inte att vara några problem då vi kommer att gifta oss i en amerikansk kyra och detta är oerhört vanligt i deras tradition. Har redan kollat med kyrkans wedding coordinator och det är inga problem. I mitt fall är det min bror som ska gå med mig, men min man kommer att få lika mycket uppmärksamhet då även han ska gå nedför altargången (med sin mamma), innan jag kommer in.


     


    Men det kan vara en bra uppmaning till de som vill gifta sig på detta sätt, att faktiskt kolla med prästen så att man inte får någon otrevlig överraskning (dvs att de inte vill ställa upp på detta). Jag har en kompis som ska gifta sig i en svensk kyrka några veckor före mig och hon ska köra på samma sätt, så det finns svenska präster som säger ja också.


    Jag vet att det finns svenska präster som säger ja FlörtVi hade överlämning eftersom det passade bäst enligt medeltidstemat, och vi inte ville förvirra gästerna med vigseldelen utanför kyrkan och sen bara ha själva gudstjänsten inne i kyrkan - som hade varit mest tidsenligt korrekt.

    Men ja, som sagt.
    Man kan få det där "first moment" på andra sätt också om det är det som är viktigt. Det behöver inte ske just framme vid altaret. Så det är inte "kört" även om prästen skulle säga nej, vilket många verkar tro... 
  • SoonToBeBride2013

    Absolut kan kan man det om man vill :) Min bästa kpmpis kor sin fotografering innan vigseln eftersom det passade dem bättre. Vi däremot vill verkligen fotograferas efteråt eftersom båda inte riktigt kan tänka oss något annat OCH det även passar oss rent praktiskt.


    Chicita skrev 2013-04-01 11:33:33 följande:
    Man kan få det där "first moment" på andra sätt också om det är det som är viktigt. Det behöver inte ske just framme vid altaret. Så det är inte "kört" även om prästen skulle säga nej, vilket många verkar tro...
Svar på tråden Fotografering på bröllopsdagen