• Anonym

    Hemsk möhippa, fortfarande ledsen efter snart ett år...

    Måste bara skriva av mig, blev hippad i somras, något jag sett mycket fram emot men dagen var en av de värsta i mitt liv. Jag är fruktansvärt höjdrädd och gillar inte äventyrliga saker som bungyjump, kanoter, klättring etc etc etc, skulle inte för mitt liv gå och betala för något liknande. Detta vet de flesta av mina vänner, hade specifikt berättat det för min tärna som sa jag vet..men vad tror ni händer? Jo, efter en (trevlig) picknick åker vi till ett ställe där jag ska...Hoppa fallskärm!!!! Jag vet att det kostar multum men jag ville verkligen INTE! Mår fyskiskt dåligt av bara tanken och jag sa vänligt men bestämt att jag INTE ville göra det, eftersom jag är väldigt höjdrädd och mår dåligt av det. Tjejerna började tjata och jag sa nej, jag VILL inte. Med argument att de hade betalt en massa pengar, att de hade bokat och planerat, att det var tråkigt av mig att inte vilja tjatade de vidare. Killen som jag skulle hoppa med började bli otålig och tyckte att vi fick bestämma oss. Min tärna, ja hör min tärna och tillika bästa vän, drog mig till sidan och snäste åt mig att jag var så j-la otacksam. Så jag kände mig tvungen. Jag ångrar verkligen att jag gav med mig för det var det värsta jag varit med om. När jag svävade runt i luften hade jag sån dödsångest och tårarna sprutade. Väl nere kräkte jag. Vet inte om det var av rädsla eller av själva luftfärden. Tjejerna blev tysta och vi åkte vidare. Till....LISEBERG! Tror ni att jag gillar det? Men här vägrade jag gå upp i Balder och fler höga saker med argumentet att jag inte ville kräka mer. Det blev mer tjat men jag gav mig iaf inte. Efter Liseberg åt vi middag och sen var jag sugen på att gå ut och dansa men "eftersom jag var så tråkig innan" kunde vi lika gärna gå hem var och en till sitt, tyckte min tärna. Hon och de flesta andra åkte hem medan jag och två av tjejerna gick på ett mysigt café som var kvällsöppet. Det blev ganska mysigt men stämningen var konstig ändå. Vid 22 åkte jag hem, kände mig bara ledsen....Det är ju ett år sedan till sommaren men jag tänker fortfarande på det och känner mig ledsen. Tärnan har aldrig bett om ursäkt trots att jag tagit upp det och försökt prata med henne..Hon tyckte bara att "det var en kul grej". För mig var det hemskt och idag har jag och tärnan väldigt lite kontakt....Är jag dum som känner mig ledsen så här lång tid efteråt???

  • Svar på tråden Hemsk möhippa, fortfarande ledsen efter snart ett år...
  • Allis

    Jag släpper saker rätt snabbt så ett år hade varit en överjordiskt lång tid för mig att gå och fundera på något. Sen hade jag personligen aldrig hoppat fallskärm öht och den som hade föreslagit mig att göra det hade fått göra det i mitt ställe.


     


    Det som är trist här är väl när människor man tror känner en väl visar sig inte alls göra det - eller bry sig om hur man resonerar. Just den typen av människor kanske man kan skippa i livet och det är ju ett ledsamt beslut som tar lite tid att bearbeta.


     


    I övrigt håller jag med Chicita, bjud in de du vill bjuda in på någon rolig fruhippa till sommaren och skapa dig ett roligare minne att tänka på.

  • stormhelen

    Fy vilken dålig stil dina så kallade vänner uppvisade!


    Du har all rätt att vara ledssen och upprörd på dina "vänner" efter en sådan hemsk dag. Speciellt då det VET att du inte tycker om höjder. Och efter att ha sett hur du reagerade efter fallskärmshoppet tyckr man ju att ett ljus borde ha gått upp för dem. Men att sen då fortsätta på höjdspåret på Liseberg är ju höjden av dumhet. Det finns ju annat där som ni kunde ha gjort isället.


    Om det är någon som visade upp en dålig stil så var det de och inte du, utan dina "vänner."


    En möhippa ska ju vara en rolig tillställning inte en mardröm som kommit till liv.


     

  • Carina10

    Men huu.....den tärnan verkade inte vara så värst mån om dig :(

  • kärlekensbrudpar

    Fy vad hemskt värsta tärnan jag hört om :/ :/ är också höjdrädd :/ :/

    hoppas du får en bättre fruhippa!  KramSolig

  • Roosen2013

    Asså fy f*n!!!! Jag blir så jävla arg när jag hör att människor vill jävlas med sinna "vänner". När jag var tärna förra sommaren var min första tanke att jag skulle gör hela dagen rolig för den blivande bruden. Hon skulle vara omringad av sina vänner, göra saker hon gillar och även några lite pinsama saker (med en blink i ögat). Flört

    Jag själv är jätte rädd för höjder och fart, kan inte hoppas från 3:ans hoptorn i simhallen eller åka skidor utan att bli rädd! Jag kommer aldrig förlåta min tärna om jag skulle bli utsatt för något sånt, därför har jag pratat med henne och vi kommer inte göra något med höjd eller fart, hoppas jag. Tungan ute

    Jag tycker du skall sluta prata med dessa tjejer och enbart vara med vänner som faktiskt bryr sig om dig! Hoppas du en dag kommer komma över denna fruktansvärda upplevelse.
    Många kramar! Hjärta

  • adinas

    Men fy, vad ledsen och arg jag blir av att läsa detta. En tärna och bästa vän ska ju veta bättre än att utsätta bruden för något så extremt. Visst handlar möhippan om att skoja till det med bruden men vi alla har gränser och en bästa vän/tärna bör veta var de gränserna går. Det ska ju trots allt bli en dag att minnas...

  • fayefaye

    Fy f*n va taskigt!! Blir så upprörd när jag läser sånt här... Det var ingen vidare kompis...

    Min kille är också väldigt höjdrädd och jag har sagt till hans kompisar att dom absolut inte får dra med honom på bungyjump eller nåt liknande för det kommer inte bli roligt för någon... Hoppas att dom lyssnar.


  • PiaB

    Det där var inga trevliga kompisar! Jag kommer aldrig att begripa varför sk. vänner vill utsätta sin vän för en massa som den inte vill.


    Jag har sagt ifrån på skarpen till dem som jag tror kan hitta på något, att det är ingen idé att hitta på något förnedrande eller bungy jump eller liknande. Förnedringen följer jag helt enkelt inte med på och pengarna för bungy jump kan de lika gärna spola ned i toaletten. Då vet de vad som gäller, och om de väljer att ändå göra något sådant så är det utan mig.


     


    När jag fyllde 30 fick jag ett fallskärmshopp av kompisar, men det visste de att jag ville göra. Kanske låter konstigt. Men för mig är det skillnad att hoppa fallskärm med en instruktör på ryggen, och att hoppa ut för ett stup med en gummisnodd runt vristerna.


    Att dina vänner visste att du inte ville, är ofattbart. Och faktiskt att instruktören hoppade med dig också. De brukar, och ska, kolla väldigt noga att man verkligen vill och gör det frivilligt.


     


    Hoppas du kan gå vidare nu. Försök göra det till positiva minnen trots allt Och jag håller med om att du borde försöka få till en fruhippa med dina riktiga vänner, som vill umgås med dig på ett sätt som du vill. Varför inte runt ettårsdagen?


     


     


  • Övi

    Om det var en så nära vän till dig kan man tycka att hon skulle veta bättre. Usch va hemskt! Jag måste erkänna att även jag är nervös över min möhippa. Varför kan man inte ha riktigt kul istället för att fjanta runt,skämma ut sig och utsätta sig för något man inte tycker om?!

  • MiaMiniMe

    Jag har aldrig förstått varför människor siktar på en förnedrande möhippa!? Är det inte meningen man ska glädjas med bruden och fira att hon stiger in i ett nytt kapitel i livet. Det kan man göra på ett kärleksfullt sätt, det behöver inte innehålla förnedring eller i ditt fall ärr för livet upplevelser. Din tärna förtjänar en fet smäll. Ställ henne mot väggen, och förklara för henne hur mycket hon sårat dig. Fattar hon inte då så gör du nog bäst i att släppa händelsen och inse att hon aldrig varit eller kommer vara en god vän till dig.

  • Susse

    Det lät verkligen inte dom några omtänksamma vänner. Någon annan kune ju hoppat då så hade någon fått valuta för pengarna om dom nu tyckte att det va så viktigt. Däremot så tycker jag inte att du ska tänka mer på det. Om du ska berätta om din möhippa kan du berätta den som den värsta dagen i ditt liv och förhoppningsvis blev bröllopet den BÄSTA dagen i ditt liv. 😃

  • jenniferochaugust

    Jag har redan sagt till mina kompisar vad jag inte klarar av att göra och hur jag skulle önska att min möhippa såg ut. Bland annat har jag tagit upp det här med att jag är otroligt rädd för allt som har med höjder att göra. Jag förutsätter att de aldrig skulle låta mig gå igenom något jag är rädd för. Vad är det för mening med det?
    Jag hoppas att möhippan blir mysig och trevlig och kul ¨på alla sätt och vis, kan verkligen itne förstå varför mina tjejer skulle vilja förnedra mig? Jag förstår verkligen att du har svårt att släppa detta!

  • Anonym

    Tack för alla svar! Då är jag inte knäpp alltså. En fruhippa låter som en bra idé, tack för det tipset!


    Bröllopet blev bra även om det inte kändes helt bra att ha henne som tärna. jag har försökt prata med henne men hon tycker bara att jag överdriver och att jag drar upp "gammalt skit".

  • Chicita
    Anonym skrev 2013-03-20 20:59:37 följande:

    Tack för alla svar! Då är jag inte knäpp alltså. En fruhippa låter som en bra idé, tack för det tipset!


    Bröllopet blev bra även om det inte kändes helt bra att ha henne som tärna. jag har försökt prata med henne men hon tycker bara att jag överdriver och att jag drar upp "gammalt skit".


    Nej du är inte knäpp. Defenitivt inte...
    Och om hon inte kan förstå och faktiskt säga "förlåt, jag trodde inte att det var så farligt" så ge den vänskapen en spark därbak och klippa banden med henne?

    Men det är dags att göra något för att kunna sluta må dåligt över det.
    Sen om det kanske räcker med en Fruhippa / Tjejkväll för att få dig att känna det som att du har fått den kväll du ville ha och kan begrava den andra någonstans. Eller om det betyder att du måste bryta med några gamla vänner och säga att du inte kan acceptera det dom gjorde eftersom dom inte verkar förstå vad det faktiskt var som dom gjorde och inte vill be om ursäkt för att ha gjort dig så ledsen och upprörd på en dag som borde varit ett positivt minne för livet...
    Tja... det kan bara du veta
  • TheD

    Jag hoppas verkligen att du får en fruhippamed riktiga vänner alt. en tjejkväll på ditt initiav. Visserligen kan inte det plåstra om det som hände under möhippan men du behöver en dag/kväll där du inte behöver vara rädd, ängslig, gråtfärdig osv :)


     


     

  • Principisessan

    Usch vad tråkigt. Förstår att det kändes både hemskt och att du är besviken. Dock låter det som att din tärna aldrig kommer att förstå och att du nog själv bara mår sämre av det hela, genom att tänkta på och ta upp det. 
    Försök lägga det bakom dig och tänk på de saker som var bra med bröllopet. Låt inte din möhippa och tärna lägga en skugga över allt det fina som hände på bröllopet och att ni faktiskt blev gifta. 

    Sen finns det ju folk som gör en ledsen eller besviken eller kanske är energitjuvar på något sätt. Då är det viktigt att kunna omge sig med det som får dig att må bra. Om du och din tärna inte kanske har så bra relation så kanske du bara mår sämre av att försöka vara kompis med henne. Hur tråkigt det än känns så växer man ju ifrån varandra ibland.
    och om du har en fruhippa så kan du ju tom ställa till med den själv och säga att du vill ha en mysig spadag med dina nära vänner, och förklara att det är en kul grej och du då får sätta spelreglerna själv ?
    Eller är det just överraskningsmomentet som skulle bli?  

  • sassa87

    Fy vad hemskt!

    visst är det så att möhippan/svensexan ska vara något "sista natten med gänget" och vara lite skojigt men den aom anordnar möhippan måste ändå gå efter "kommer den blivande bruden ha skoj", Det ska ju vara minnesvärt och roligt, något man ska kunna se tillbaka. (Detta är väl minnesvärt för dig men på ett hemskt sett)

    Jag har sagt till min blivande man tips och sånt jag vägrar göra på min möhippa som han ska framföra till hon som ska anordna den. För gör dem något jag inte har någon nytta utav så vad är det för mening?? Jag menar jag har sagt det att jag vill inte bli utdragen på krogen då jag inte tål alkohol och att jag önskar att mina systrar ska vara med på möhippan och är strax under 18 år så de kommer ändå inte in så inget tänkvärt att dra in någonstans med 18 års gräns. Och det med höjder har jag också sagt till om då jag är fruktansvärt höjdrädd. Det ska ju vara min dag så då får dem se till att göra den så den passar in på mig.

    Lider verkligen med dig, Du borde fått något roligare. *Styrkekramar*

Svar på tråden Hemsk möhippa, fortfarande ledsen efter snart ett år...