• Äldre 28 Feb 12:24
    6361 visningar
    8 svar
    8
    6361

    Vilken tid bör man ha vigseln om man bara ska bjuda på fika efteråt?

    Vi funderar på att endast bjuda på kaffe/te, kakor, bullar och sedan bröllopstårta efter vigseln. Vi har inte en enorm budget och vad vi räknat är det mat och dryck som kostar mest om man ska bjuda på middag och ha en fest. Vi har valt att lägga de pengarna på en resa för oss och barnen istället.



    Så nu till min fråga, när bör man ha vigseln i kyrkan om man bara ska servera fika efteråt? (Mycket fika blir det så gästerna lär bli mätta ändå)
    Ska man ta det innan middagstid, typ vid 13 eller är det bäst efter att gästerna ätit middag? Runt 17?

    Kom gärna med era förslag och idéer då jag tycker det känns så svårt att komma fram till en bra tid. Vill ju att gästerna ska stanna en stund så man hinner fira lite och eventuellt få till en brudvals eller två. Vill inte att dom ska ha bråttom hem att äta middag men inte heller att dom precis ätit när dom kommer för då orkar dom ju inte äta något fika?

  • Svar på tråden Vilken tid bör man ha vigseln om man bara ska bjuda på fika efteråt?
  • Äldre 28 Feb 12:28
    #1

    Jag skulle nog valt en tidig vigsel, tex kl.13, så att gästerna har ätit lunch före. Då har man eftermiddagen fri att fika och umgås och sedan får man ett ganska naturligt avslut när det börjar dra ihop sig mot middagstid. Som alltid, så gäller det ju att vara väldigt tydlig i inbjudan att det enbart är fika och inte middag och fest.

    En vigsel i kyrkan brukar väl ta kring 30-40min, lite beroende på hur många psalmer och solosånger osv, men om ni då har vigseln vid kl.13, så bör ni vara klara och på plats för att fika (beroende på hur långt ni har till lokalen) vid 14-tiden. Då kan ni ha två-tre timmar i lugn och ro med fika och en brudvals :)

    På så sätt, så får ju också du och din nyblivna make (och eventuell familj) hela kvällen på tu man hand och kan hitta på något mysigt tillsammans :)


  • Äldre 28 Feb 13:24
    #2

    Tack för ditt svar! det låter som ett bra upplägg. :)


    Vi hade även tänkt skåla med champagne och äta lite paj/snittar innan fikat. Så egentligen blir det mat fast väldigt enkelt. Hade tänkt ha lite olika sorters pajer, tacopaj, ost/skinkpaj och någon till. Kan man ha det som middag? Säg att vigseln är kl 14. Sen pajmiddag vid 16-17. Sen brudvals vid 17.30. Sen tårta och umgänge från 18 till ca 21. (Jag vill få kvällen själv med min man och ingen av oss vill ha stor fest utan vill gärna komma hem till ett barnfritt hem vid ca 21 och ha resten av kvällen att mysa för oss själva) Är min planering konstig?

  • Äldre 28 Feb 13:47
    #3

    Hej
    Det låter som en rätt så lång kväll iaf, 7 timmar, man kanske ska korta ner tiden lite, tex så är det en hel timma imellan att vigseln är färdig tills det är paj, är det långt mellan kyrkan och lokalen? 
    Känns som att det kan bli lite långdraget. 

  • Äldre 28 Feb 19:54
    #4

    Vi har valt att ha vigsel kl 15. Då hinner vi fotas i lugn o ro innan, och slipper få upp sjukt tidigt för att fixa hår mm. Vi har tänkt upplägget :

    Vigsel kl 15
    Foto på kyrktrappan mellan 15:30-16 (ja direkt efter vigseln helt enkelt o det brukar ju alltid ta en liten stund iallafall om man ska ha några ordnade foton.
    Bröllopsfika med smörgåstårta, afternoon tea och bröllopstårta kl 16- så länge vi känner för det. Det kan väl bli ett par timmar kanske.
    sen så åker alla hem, barnen till barnvakten o vi till hotellet för att sedan gå o äta middag på restaurang på kvällen. Runt 20 kanske
    vi har ett litet bröllop utan fest.

  • xMaria­x
    Äldre 28 Feb 20:21
    #5
    majjja skrev 2013-02-28 19:54:07 följande:
    Vi har valt att ha vigsel kl 15. Då hinner vi fotas i lugn o ro innan, och slipper få upp sjukt tidigt för att fixa hår mm. Vi har tänkt upplägget :

    Vigsel kl 15
    Foto på kyrktrappan mellan 15:30-16 (ja direkt efter vigseln helt enkelt o det brukar ju alltid ta en liten stund iallafall om man ska ha några ordnade foton.
    Bröllopsfika med smörgåstårta, afternoon tea och bröllopstårta kl 16- så länge vi känner för det. Det kan väl bli ett par timmar kanske.
    sen så åker alla hem, barnen till barnvakten o vi till hotellet för att sedan gå o äta middag på restaurang på kvällen. Runt 20 kanske
    vi har ett litet bröllop utan fest.
    Det lät jättemysigt!!
  • Äldre 28 Feb 21:01
    #6
    Minneasmatte skrev 2013-02-28 13:24:34 följande:

    Tack för ditt svar! det låter som ett bra upplägg. :)


    Vi hade även tänkt skåla med champagne och äta lite paj/snittar innan fikat. Så egentligen blir det mat fast väldigt enkelt. Hade tänkt ha lite olika sorters pajer, tacopaj, ost/skinkpaj och någon till. Kan man ha det som middag? Säg att vigseln är kl 14. Sen pajmiddag vid 16-17. Sen brudvals vid 17.30. Sen tårta och umgänge från 18 till ca 21. (Jag vill få kvällen själv med min man och ingen av oss vill ha stor fest utan vill gärna komma hem till ett barnfritt hem vid ca 21 och ha resten av kvällen att mysa för oss själva) Är min planering konstig?


    Ska ni äta paj två gånger på samma dag?
    Jag som gäst hade nog tröttnat lite. Det hade känts som att jag fick "resterna" till middagen på något sätt...
     
    Är det bara ni som ska dansa och sen blir det ingen mer dans? För det känns också som ett underligt inslag för min del.
     
    Ni gör självklart som ni vill. Men jag hade nog hellre sett det som daniiel beskrev.
    Vigsel strax efter lunchtid och sen fika, mingel och hemgång vid kvällsmatsdags... Glad 
  • Äldre 28 Feb 23:24
    #7

    Xmariax: tack, jo det känns bra. Lagom och lite "vi". Det är ju jättekul att gå på andras bröllop men för egen var vi rörande överens om litet, intimt och bara de allra sllra närmaste vännerna som vittnen, o barnen förstås. Tror det kommer bli bra :)

  • Äldre 1 Jul 13:35
    #8

    Hur gick det? :) Vad valde ni?


    vi står i samma sits nu, svårt att välja tid.

Svar på tråden Vilken tid bör man ha vigseln om man bara ska bjuda på fika efteråt?