• VI20130831

Besvärligt för gästerna??

Hur mkt ska man ta hänsyn till gästernas komfort/bekvämlighet när man bokar sitt bröllop? Vi kommer eventuellt att gifta oss pö vår hemort (Svalövs kommun), ha mingel för 40-50 pers i Rydebäck, Heslingborg, tar ca 30 min att köra. Detta på dagtid. På kvällen kommer vi att ha middag på Linneaträdgården i Helsingborg för närmaste släkten, ca 20 pers. Det blir ett par timmars mellanrum mellan mingel och middag, tar väl ca 10 min att köra mellan de två ställena. De som ska vara med på både mingel och middag kommer att ha möjlighet att åka hem till min moster mellan mingel och middag. Blir detta för bökigt/jobbigt för gästerna? Finns liksom inget ställe att ha mingel på där vi bor...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-11 21:26
    Ett annat alternativ är att hyra en kaffestuga och ha typ Afyernoon tea eller dylikt. Det ligger närmare vigselplatsen...
  • Svar på tråden Besvärligt för gästerna??
  • FrökenMäkelä
    VI20130831 skrev 2013-02-15 21:51:10 följande:
    jag hade gärna vigts i helsingborgstrakten mne det är det enda sambon håller hårt på: Att vigas i kyrkan där barnen döptes...
    Vi har lite medvetet valt en annan kyrka att vigas i än den våra två barn är döpta i. Vi ville ha en kyrka som blir "vår" och inte barnens dopkyrka. Kanske du kan ta som "argument" att du/ni kanske kan ha något som är ert och inte barnens.
  • VI20130831
    FrökenMäkelä skrev 2013-02-15 21:58:26 följande:
    Vi har lite medvetet valt en annan kyrka att vigas i än den våra två barn är döpta i. Vi ville ha en kyrka som blir "vår" och inte barnens dopkyrka. Kanske du kan ta som "argument" att du/ni kanske kan ha något som är ert och inte barnens.
    Ja, det vore väl nåt hehe. Tyvärr är vi ju ute lite sent...har en känsla av att vi får det jobbigt att hitta en kyrka i helsingborg ändå eftersom det bara är ett halvår kvar...
  • daniiel

Jag tycker inte det låter så besvärligt, men då är jag från Norrland och van rätt långa avstånd oavsett vad man ska göra och vem man ska hälsa på. Jag tror inte någon jag känner hade höjt på ögonbrynet över att behöva köra den biten mellan vigsel- mingel- och middagsplats.

En vanlig dag här kan vara att köra 20-30min för att handla och sen hem igen, sedan 20-30min för att hälsa på tex föräldrar och hem igen, sedan köra 20-30min för middag hos vännerna, sedan 20-30min för att ta sig tex till krogen och sedan kanske man har ca 40min hem på natten. Inget konstigt alls.

Att därför behöva köra till en vigsel och sedan ca 30min för mingel och sedan åka hem eller vidare ca 10min för en middag är inga konstigheter :)

• VI20130831
    daniiel skrev 2013-02-15 22:05:12 följande:
    Jag tycker inte det låter så besvärligt, men då är jag från Norrland och van rätt långa avstånd oavsett vad man ska göra och vem man ska hälsa på. Jag tror inte någon jag känner hade höjt på ögonbrynet över att behöva köra den biten mellan vigsel- mingel- och middagsplats.

En vanlig dag här kan vara att köra 20-30min för att handla och sen hem igen, sedan 20-30min för att hälsa på tex föräldrar och hem igen, sedan köra 20-30min för middag hos vännerna, sedan 20-30min för att ta sig tex till krogen och sedan kanske man har ca 40min hem på natten. Inget konstigt alls.

Att därför behöva köra till en vigsel och sedan ca 30min för mingel och sedan åka hem eller vidare ca 10min för en middag är inga konstigheter :)
    JAG tycker inte heller det är besvärligt hehe..men jag är en sån som oroar mig för vad folk ska tycka. Å andra sidan gör vi ju som vi vill men man vill ju inte att folk ska tacka nej bara för att liksom. Misstänker dock att det blir många som inte dricker det mousserande kanske utan vill ha alkoholfritt...men,men...
  • daniiel
    VI20130831 skrev 2013-02-15 22:07:41 följande:
    JAG tycker inte heller det är besvärligt hehe..men jag är en sån som oroar mig för vad folk ska tycka. Å andra sidan gör vi ju som vi vill men man vill ju inte att folk ska tacka nej bara för att liksom. Misstänker dock att det blir många som inte dricker det mousserande kanske utan vill ha alkoholfritt...men,men...
    Ja, det är nog något som ni kan få räkna med, för många blir ju beroende av bilen en sån gång.. men.. gör det något om det blir alkoholfritt istället?
  • FrökenMäkelä

Kan ju tillägga att även om man tycker det är "besvärligt" så hade i alla fall t.ex. jag inte tackat nej till en bröllopsinbjudan pga det. Men som du själv skrev så blir det nog färre som dricker av det mousserande vinet och vill ha ett alkoholfritt alternativ.

• VI20130831

Nej egentligen är det ju mest en planeringsgrej med alkoholen, vi har fått ett pris/person för fem snittar och mousserande. Borde ju gå bra att förbereda dem på att en ganska stor del vill ha alkoholfritt. De flesta kommer iaf lite närmare ina hem efter minglet!

• VI20130831

Nu är iaf mingellokalen vid havet bokad! Tycker folk det är jobbigt att förflytta sig får de tacka nej då.. Vi får det som vi vill iaf och hittar ingen lösning som vi är mer nöjda med. Ska man ordna nåt på minglet? För att få igång folk att börja mingla, ha ngn aktivitet eller liknande??

• FrökenMäkelä
    VI20130831 skrev 2013-02-18 20:56:49 följande:
    Nu är iaf mingellokalen vid havet bokad! Tycker folk det är jobbigt att förflytta sig får de tacka nej då.. Vi får det som vi vill iaf och hittar ingen lösning som vi är mer nöjda med. Ska man ordna nåt på minglet? För att få igång folk att börja mingla, ha ngn aktivitet eller liknande??
    Vad trevligt! Är det Fortuna eller Rya golfklubb? Fast kanske finns fler ställen vid havet man kan vara på :)
  • VI20130831
    FrökenMäkelä skrev 2013-02-18 20:59:42 följande:
    Vad trevligt! Är det Fortuna eller Rya golfklubb? Fast kanske finns fler ställen vid havet man kan vara på :)
    Fortuna!
  • FrökenMäkelä
    VI20130831 skrev 2013-02-18 21:05:26 följande:
    Är du möjligen från Helsingborgstrakten FrökenMäkelä?

Jobbar i HBG men bor i Landskrona Kommun. Varit en del i Svalöv då jag haft kusiner som bott där och även vänner till föräldrarna men det är mååånga år sen.

Har aldrig varit Fortuna men har bara hört gott om dem :)

• VI20130831
    FrökenMäkelä skrev 2013-02-18 21:21:12 följande:

Jobbar i HBG men bor i Landskrona Kommun. Varit en del i Svalöv då jag haft kusiner som bott där och även vänner till föräldrarna men det är mååånga år sen.

Har aldrig varit Fortuna men har bara hört gott om dem :)

Där ser man! Har också bara hört gott om Fortuna, men nu får vi en anledning att besöka restaurangen i sommar!
Svar på tråden Besvärligt för gästerna??