• VI20130831

Besvärligt för gästerna??

Hur mkt ska man ta hänsyn till gästernas komfort/bekvämlighet när man bokar sitt bröllop? Vi kommer eventuellt att gifta oss pö vår hemort (Svalövs kommun), ha mingel för 40-50 pers i Rydebäck, Heslingborg, tar ca 30 min att köra. Detta på dagtid. På kvällen kommer vi att ha middag på Linneaträdgården i Helsingborg för närmaste släkten, ca 20 pers. Det blir ett par timmars mellanrum mellan mingel och middag, tar väl ca 10 min att köra mellan de två ställena. De som ska vara med på både mingel och middag kommer att ha möjlighet att åka hem till min moster mellan mingel och middag. Blir detta för bökigt/jobbigt för gästerna? Finns liksom inget ställe att ha mingel på där vi bor...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-11 21:26
    Ett annat alternativ är att hyra en kaffestuga och ha typ Afyernoon tea eller dylikt. Det ligger närmare vigselplatsen...
  • Svar på tråden Besvärligt för gästerna??
  • FrökenMäkelä

Låter bökigt för dem som skall vidare till middagen i HBG. Ska ni gifta er i kyrkan eller borgerligt?

Ni har ju hotellet i Svalöv, kan ni inte ha minglet där? Församlingshem?

Eller kan ni inte ha minglet på samma ställe som middagen?

• Grodprinsens brud

Det beror ju lite på vad som finns att göra på "mellanplatsen".. Om 20 personer ska tvingas umgås i flera timmar utan att brudparet är där och sedan ska fortsätta umgås på en middag krävs väldigt god stämning mellan gästerna.. Jag hade inte velat vara med på kvällsmiddagen om jag ändå varit med på minglet om det nu inte var så att jag faktiskt bodde på orten där middagen ska hållas.. 

Det är ingen hit att åka långt och få ett par timmars håltimme.. Men visst, pånära håll så att vi kunde mellanlanda hemma så är det ju lugnt.. Man vill ju liksom inte gå och spela minigolf i lång finklänning...  

I slutändan är det ni som känner era gäster bäst! 

• tiger

Det är väl jätte snältt att låta gästerna mingla hos din moster en stund. En del kanske vill åka till hotellet, om de bor där och vila upp sig, snygga till sig inför kvällens middag.

Jag tycker det låter som du har tänkt på dina gäster och så länge du är tydlig med vad som gäller så tycker inte jag det är några problem.

• VI20130831

Gästerna inför kvällen känner varandra, det är mina och mannens föräldrar och syskon med respektive plus en moster, en faster och våra bästa vänner, de har träffats flera gånger. Min moster bor på orten där mingel/middag ska vara, likaså blivande mannens ena bror och sambo, så de flesta känner nog att de kan åka till ngn av dem, speciellt om vi ser till att de har möjligheten! Tänkte i så fall köpa lite godis/snacks/mer bubbel/vin/läsk som de kan mingla runt med hos min moster sen...

• tiger

Som jag skrev innan och nu nät du skriver att dom känner varandra så är det väl ett jätte bra tillfälle att umgås med släkten. Om du är orolig för att dom ska få tråkigt kan du förbereda en frågesport om er som dom kan få lösa i par och sen är det någon form av vinst, tå middag med brudparet eller söndagsfika.

• FruForsmark

Hej, kanske lite bökigt men inte extremt tycker jag. Det är ju inte ovanligt att festen hålls en bit från kyrkan. Det som blir problem är ju att många måste vara körbara.

Vi hade vigseln i en kyrka i en by utanför Umeå medans festen var i Umeå. Vi löste det genom att hyrde en buss som hämtade upp gästerna vid hotellet och körde till kyrkan, därefter körde bussen alla till festlokalen (som låg med 10 min gångavstånd från hotellet). Men i ditt fall kanske alla är hemmahörande runt Helsingborg och inte kommer behöva övernatta?

• passionsblomman

Jag vet inte om jag fattar det hela rätt...

Ni vill vigas på en plats och sedan ha mingel för många 30 min resa därifrån?

och sedan ha middag för 20-talet gäster ca 10 min ifrån mingelplatsen?

Isåfall är ju dagen slut för hälften efter minglet och de övriga får en paus innan de ska äta middag?

Det enda jag isåfall tycker verkar lite onödigt, är att åka 30 min mellan vigselplats och mingelplats, eftersom det är en ganska kort sak på dagen. Då tycker jag att det där med kaffestuga och vigsel alldeles i närheten låter smidigare-så kan de som bara är med på dagen åka hem sedan. Om inte de där 30 minutrarna resa ÄR hemåt förstås, då har de ju liksom redan åkt hem, och minglar på hemmaplan..

De som ska med på middag tycker jag inte synd om-bara de får i sig något att äta mellan vigsel och middag, så de inte går hungriga.

Jag kanske bara fattar trögt och rör ihop allt, ursäkta isåfall!Tomte

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • PiaB

Jag tycker nog det där med kaffestuga låter trevligast, och smidigast. Jag skulle uppskatta det som gäst, att det var nära till minglet oavsett om jag skulle vara med på kvällen eller inte

• VI20130831

De flesta bor mer åt Helsingborgshållet än åt vigselplatshållet, kan man säga...Eller, hur ska jag säga, av de som inte är med middagen får nog flertalet närmare hem från mingelplatsen än från vigselplatsen. Vi har inga övernattningsgäster, alla bor relativt nära! Väntar på svar både från mingelstället (vi ska alltså ha det på en restaurang i så fall) och kaffestugan....

• VI20130831

Mingel vid havet lockar mer än kaffestugan i skogen just nu, vi hoppas att gästerna kommer trots resväg mellan vigsel och mingel, trots vägen. jag hade gärna vigts i helsingborgstrakten mne det är det enda sambon håller hårt på: Att vigas i kyrkan där barnen döptes...Nåja...vi får väl se hur det hela slutar..tack så mycket för synpunkterna i alla fall!

Svar på tråden Besvärligt för gästerna??