• LyckligaBruden

    Ingen vett och etikett öht! Tappade hakan i golvet

    Måste bara skriva av mig lite.

    Vi gifter oss på lördag och ska hålla till på en gård där det inte finns nån affär eller liknande i närheten.

    Fick igår ett sms av m2b's bestmans fru:

    "Tjoho Jag undrar om det kommer bjujdas på vickning och i så fall vad?"

    (Ursäkta men vad är det för fråga?)

    Jag svarar: Ja, det kommer det men det är ju inget kul att avslöja vad det blir nu ju.

    Hon: Tänkte mest på att det kanske är nåt man inte gillar (främst Johan är hyfsat kräsen) och i så fall vill ta med något för att slippa somna hungrig.

    Jag: Oroa dig inte. Tycker man inte om det som bjuds finns det chips.
    (Var så förbannad att venen i pannan var på väg att explodera)

    Hon: Jo men ships är inte mat. Förstår inte varför det är så hemligt. Får handla med mig något ändå då för säkerhets skull även om det känns hemskt onödigt bara för att maten ska vara hemlig.

    Alltså jag smäller av!!!! Hur oförskämd får man bli!!! Min sambo smsade sin bestman och undrade om han  är kräsen (vilket han tyckte lät konsigt från början) eftersom hans fru smsat mig och frågat om maten, han svarar "nope, visste inte ens att hon hört av sig, jag är inte hemma". Han sa att jag inte skulle svara nåt mer på hennes sms och att han skulle ta ett snack när han kom hem.

    Men allvarligt. Jag har lust att be henne dra åt skogen. Hon är en sån där gränslös människa som jag försökt tycka om men det går bara inte och efter det här så var den sista bron bränd.

    Jag förstår inte hur totalt befriad från vett och etikett man kan vara. Sanslöst.

  • Svar på tråden Ingen vett och etikett öht! Tappade hakan i golvet
  • anne på grönkulla

    Frågan är fri. Sen är det väl lite barnsligt att inte acceptera det svar man får, men oförskämt vet jag inte.

    Vet man med sig att man är väldigt kräsen och samtidigt måste ha mat på bestämda tider får man väl ordna själv med det, alla kan såklart inte gilla allt och har säkert sina goda skäl till det, men man kan inte begära att värdparet ska kunna planera efter vad alla gäster tycker är godast (även om jag anser att värdparet är skyldiga att ta hänsyn till allergier och folk som gör etiska/religiösa livsstilsval av mat - kalla mig trångsynt, men jag tycker det finns en skillnad. Iallafall för vuxna.)

  • Anonym

    jag tycker det är lite taskigt att lägga ut en sån här sak utan att vara anonym...hon kanske ser detta? och ser ts göra en sån himla stor sak av det...ne tycker det är lite taskigt...

  • Anonym (Fräckheten själv)

    Vi har varit så fräcka att vi inte ens tar hänsyn till allergier. Vi har en extremt tajt budget och ska ordna maten själva till 65 personer. Vi kommer ha buffé så att det finns något för alla. Min bror är glutenallergiker och till och med han har sagt köp nu inte massa extra tårta och så. Jag kan smaka en liten bit av tårtan som bjuds det blir bara omständigt om ni ska tänka på massa allergier.


    För ja, vi kan inte göra en stor tårta, en liten glutenfri, en liten laktosfri, en utan hallon, en utan choklad, en utan marsipan och en utan socker. Det är fullt omöjligt! Det är alltid någon som är allergisk mot något! Det skulle bli jättedyrt att köpa tårta till alla som har en allergi!
    Sen kommer vi självklart inte ställa in jordnötskålar i hela lokalen eftersom det är en sådan grej som kan vara livshotande bara att det är i rummet.
    Och vi kommer försöka se till att saker inte blandas på buffébordet. I övrigt så får man äta det man tål och låta bli det man inte tål.


    Däremot om jag har en tillställning med ett mindre antal människor tar jag ALLTID hänsyn till allergier! Även om det är sån enkel sak som att någon är allergisk mot persilja!


    Min nästa mening kommer säkert få enorm kritik men så trångsynt och elak är jag: Om din religion säger att du inte kan äta något då är du inte allergisk. Du har du valt bort något för att en (enligt mig) låtsas figur i en flera hundra år gammal bok säger att det inte är okej, det för mig är samma sak som att inte gilla fisk eller vara kräsen med exotiska frukter. Och jag skulle aldrig någonsin ha en tillställning där jag tar hänsyn till att folk av religionskäl valt bort en viss typ av mat. Jag är inte rasist eller religionshatare eller något jag bara tycker att det inte är en allergi.


    Är man allergisk har man all rätt i världen att vilja ha mat man kan äta men det handlar ju om att man inte kan äta en viss sak, inte att man inte gillar det, eller att religionen säger att det är fel utan man kan inte!


    Om något bjuds då äter man. Kanske inte allt, eller mycket men man äter så länge man tål det. Man kan ha någon eller ett par saker man bara inte klarar av och då är det okej att säga nej, men man kan inte säga nej till allt och alltid peta i maten, eller begära att folk ska anpassa sig efter en hela tiden.


    Är man så jäkla kräsen ta med dig en proteinbar, en banan en naturdiet shake. Smyg iväg och stoppa i dig. Jag tror inte att folk på ett bröllop/tillställning med 60-100 pers märker om en smiter iväg 10 minuter och tar en banan och en shake.


    Ställ dig inte framför brudparet/värdparet och tryck i dig medhavd mat gör det lite fint.


    Hade någon frågat mig om vad det blir hade jag inte tagit illa upp, jag hade svarat. Man kan inte ha "hemlig" mat just av det skälet att alla gillar olika.
    Hade någon krävt att jag skulle ändra/köpa till/fixa då hade jag blivit arg och sagt det.


    Herregud ska inte vuxna människor kunna anpassa sig lite?


     


     

  • Annamolly
    Anonym (Fräckheten själv) skrev 2013-02-08 08:41:33 följande:

    Min nästa mening kommer säkert få enorm kritik men så trångsynt och elak är jag: Om din religion säger att du inte kan äta något då är du inte allergisk. Du har du valt bort något för att en (enligt mig) låtsas figur i en flera hundra år gammal bok säger att det inte är okej, det för mig är samma sak som att inte gilla fisk eller vara kräsen med exotiska frukter. Och jag skulle aldrig någonsin ha en tillställning där jag tar hänsyn till att folk av religionskäl valt bort en viss typ av mat. Jag är inte rasist eller religionshatare eller något jag bara tycker att det inte är en allergi.


    Är man allergisk har man all rätt i världen att vilja ha mat man kan äta men det handlar ju om att man inte kan äta en viss sak, inte att man inte gillar det, eller att religionen säger att det är fel utan man kan inte!


     


    OK, detta ar ju valdigt OT men jag maste bara kommentera pa det har for jag haller inte med dig alls! En religion handlar inte om "en latsasfigur i en flera hundra ar gammal bok". Det ar mycker mera an sa. Det kan var en viktig del av en manniskas kulturella arv och identitet, knappast saker man valjer rationellt eller kritiskt, inte heller du som rakar vara fodd i en liberal ateistkultur. Jag hoppas verkligen att du aldrig hamnar i en situation da du maste respektera andras livssyn for du verkar inte speciellt bra pa det.
    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Chicita

    Vet inte riktigt hur religion kom in i diskussionen över huvud taget. 
    Men jag skulle aldrig komma på tanken att servera en muslim griskött exempelvis. Det om något är oförskämt.
    Jag skulle däremot inte välja bort att servera griskött på en buffé bara för att det skulle komma muslimer. Men jag skulle ha märkt ut det ordentligt så dom kan välja bort det själva istället.
    Finns det många allergiker eller andra som inte kan äta vad som helst av andra skäl på en fest. Och man har buffé så skriver man ju innehållsskyltar till det som är i kantinerna och faten, och ber folk (gärna högt och tydligt, och flera gånger) att inte blanda skedar och annat på buffén. Alltså bara för att sleven till potatisgratängen är upptagen av någon annan så får man inte ta sleven till potatissalladen och ösa med. 

    Om någon är intresserad av att läsa mer om varför muslimer inte får äta viss mat så finns det rätt intressant information här. www.islamiska.org/s/livsmedl.htm 
    Vissa saker kan vi västerlänningar ta efter faktiskt för det är väldigt logiskt Flört 

  • Anonym (Fräckheten själv)
    Annamolly skrev 2013-02-08 09:48:40 följande:

     


    OK, detta ar ju valdigt OT men jag maste bara kommentera pa det har for jag haller inte med dig alls! En religion handlar inte om "en latsasfigur i en flera hundra ar gammal bok". Det ar mycker mera an sa. Det kan var en viktig del av en manniskas kulturella arv och identitet, knappast saker man valjer rationellt eller kritiskt, inte heller du som rakar vara fodd i en liberal ateistkultur. Jag hoppas verkligen att du aldrig hamnar i en situation da du maste respektera andras livssyn for du verkar inte speciellt bra pa det.

     


    2013.06.22 Samos, Grekland

    Intressant att du talar om för mig vart jag är född. Speciellt med tanke på att det inte framgår alls vart jag är ifrån, eller vart jag är född. Men om du är så säker på mitt ursprung så okej, vi kör på den!


    Du verkar inte heller så bra på det med tanke på att du inte förstår mig och min "ateistiska" åsikt eller hur? Precis som du tycker att jag borde ha förståelse för någon annans religon borde väl du ha respekt för mitt sätt att se på det? Eller?


    Ett arv och en kultur gör dig inte till allergisk! Det gör inte att du får andnöd eller utslag om du äter en viss typ av mat.
    Peta bort det du inte vill äta av religionskäl, begär inte att det ska finnas anpassad mat efter det.


     


     

  • daniiel

    Det är ju dock ingen här som säger att brudparet (värdparet, festfixaren eller vem det nu kan vara) ska ordna med någon annan mat för att man "inte tycker om". Det handlar om att fråga angående vad som ska serveras, för att själv eventuellt kunna ordna något annat. En stor skillnad tycker jag. Då har man inte belastat brudparet, man har inte ställt krav på brudparet och man har inte gnällt över vad dom vill och har tänkt servera. Man har helt enkelt bara ställt en fråga. Jag förstår inte hur mat kan vara så känsligt.

    Och som jag skrev ovan "Frågar man i förväg, så är det oförskämt. Äter man inte, så är det ofärskämt. Tar man med sig egen mat (snacks), så är det också oförskämt."

    Jag har tidigare varit med om, som andra här, att man fått frågor och blickar om man petar i maten. Jag har också upplevt att någon tagit illa vid sig över att man bara helst plötsligt hivat fram en banan och struntat i att äta av efterrätten eller vad det kan tänkas vara. Inte vill jag behöva gå på toaletten och sitta där och äta en macka eller banan. Därför har jag alltid tyckt att en öppen och ärlig konversation varit lösningen. Jag frågar innan vad som kommer serveras och kan då förbereda mig, tex genom att äta något innan vi far dit, äta mer till middagen om jag vet att snacksen/vickningen inte kommer vara något jag tycker om eller så har jag förberett värdparet på att jag kommer ta med något eget, så behöver det inte bli några sura miner från någon under middagen/festen.

    Men, om man nu inte ens ska kunna ta upp frågan i förväg för det är oförskämt, hur ska man då gå tillväga? För som tex stormhelen skriver, man (jag) vill inte vara oartig eller oförskämd, men man vill inte heller sitta och pinas genom en middag eller gå hungrig en hel kväll. Jag vet att många här skriver att man kan ta med något eget, men eftersom jag själv upplevt att det också kan anses väldigt oförskämt och oartigt, så vågar då inte jag göra det utan att ha frågat först. Men.. fråga får man ju inte heller göra.. tydligen.. så.. hm.

    Och angående TS, så tror jag som sagt att i det där fallet kan det nog vara bröllopsnerver i kombination med att det var just hon som ställde frågan, som fick den blivande bruden reagerade starkt.


  • Anonym (Fräckheten själv)

    Och NEJ jag skulle inte med flit ställa fram fläsk till en muslim, ja det är oförskämt! Däremot så ser jag det inte på samma sätt som en allergi!


     

  • daniiel
    jimmyojennifer skrev 2013-02-08 10:58:56 följande:
    Det känns som den här tråden har urartat lite?
    En aning kanske.. TS verkar då ha avregistrerat sig också, så vi lär inte få veta något om den situiationen heller. Eller hennes syn på saken nu såhär i efterhand.
  • Chicita
    Anonym (Fräckheten själv) skrev 2013-02-08 10:57:20 följande:

    Och NEJ jag skulle inte med flit ställa fram fläsk till en muslim, ja det är oförskämt! Däremot så ser jag det inte på samma sätt som en allergi!


     


    Nej du har helt rätt i att det inte är en allergi, men det är det väl ingen som påstår heller? 
    Men om man bestämt att man ska äta fläskfilé och potatisgratäng just den kväll man bjuder sin muslimska vän på middag så kanske det inte är så lyckat. Då får man kanske ändra sig och välja något annat istället. Kyckling exempelvis?
    Jag skulle inte ställa mig och laga speciell mat (alltså en extra maträtt) till någon som inte äter vissa saker (oavsett anledning) utan jag skulle försöka hitta mat som vi alla kan äta, speciellt då om det är ett mindre sällskap.
    Och som sagt - om det är buffé så märker man ut innehållet och så får alla välja själva vad dom vill äta där. 
    Då behöver man inte anpassa sig så mycket, mer än att man ser till att det finns något som alla kan äta även om dom inte väljer samma saker... 

    Man behöver inte krångla till det, varken åt det ena eller andra hållet.
    Det är ju för sjutton gubbar bara mat Solig 
  • MeaJ
    jimmyojennifer skrev 2013-02-08 10:58:56 följande:
    Det känns som den här tråden har urartat lite?
    Sommarbrud 2013
  • stormhelen
    Chicita skrev 2013-02-08 11:04:32 följande:
    Man behöver inte krångla till det, varken åt det ena eller andra hållet.
    Det är ju för sjutton gubbar bara mat Solig 
    BRA sagt!   Skrattande
  • Carina10
    LyckligaBruden skrev 2013-02-07 10:33:18 följande:
    Måste bara skriva av mig lite.

    Vi gifter oss på lördag och ska hålla till på en gård där det inte finns nån affär eller liknande i närheten.

    Fick igår ett sms av m2b's bestmans fru:

    "Tjoho Jag undrar om det kommer bjujdas på vickning och i så fall vad?"

    (Ursäkta men vad är det för fråga?)

    Jag svarar: Ja, det kommer det men det är ju inget kul att avslöja vad det blir nu ju.

    Hon: Tänkte mest på att det kanske är nåt man inte gillar (främst Johan är hyfsat kräsen) och i så fall vill ta med något för att slippa somna hungrig.

    Jag: Oroa dig inte. Tycker man inte om det som bjuds finns det chips.
    (Var så förbannad att venen i pannan var på väg att explodera)

    Hon: Jo men ships är inte mat. Förstår inte varför det är så hemligt. Får handla med mig något ändå då för säkerhets skull även om det känns hemskt onödigt bara för att maten ska vara hemlig.

    Alltså jag smäller av!!!! Hur oförskämd får man bli!!! Min sambo smsade sin bestman och undrade om han  är kräsen (vilket han tyckte lät konsigt från början) eftersom hans fru smsat mig och frågat om maten, han svarar "nope, visste inte ens att hon hört av sig, jag är inte hemma". Han sa att jag inte skulle svara nåt mer på hennes sms och att han skulle ta ett snack när han kom hem.

    Men allvarligt. Jag har lust att be henne dra åt skogen. Hon är en sån där gränslös människa som jag försökt tycka om men det går bara inte och efter det här så var den sista bron bränd.

    Jag förstår inte hur totalt befriad från vett och etikett man kan vara. Sanslöst.
    Alltså...jag hade svarat "kör ni hem innan midnatt så är McD öppet"
Svar på tråden Ingen vett och etikett öht! Tappade hakan i golvet