• MeaJ
    Äldre 3 Feb 09:31
    19654 visningar
    48 svar
    48
    19654

    Brudbukett 2013 ~bildtråd

    Här tänkte jag att vi kunde dela med oss av våra brudbuketter.
    Jag gifter mig inte förns i sommar, men jag kan dela med mig av min insperationsbild som jag ska ge till floristen Glad 



     
    Sommarbrud 2013
  • Svar på tråden Brudbukett 2013 ~bildtråd
  • Grunde­ll
    Äldre 4 Feb 16:39
    #31

    Varför kan jag inte lägga in bilder för??

  • Äldre 4 Feb 16:39
    #32
    lenuz skrev 2013-02-04 13:51:43 följande:

    Vad glad jag blir över att få se en bukett med liljor. Jag älskar liljor och har en dröm om att ha vita liljor tillsammans med lila rosor (lila och grönt är vårt färgtema). Det jag fått höra av bland andra min mamma, är att lilja klassas som en begravningsblomma, så hon rynkade lite på näsan åt mitt förslag. Men jag vill verkligen ha liljor. Är lilja en begravningsblomma och är det nått som folk kommer att tänka på i så fall?


     


    Det som jag funderar på med liljor är att de färgar ibland om man kommer åt ståndarna. Men det kanske någon bra florist har ett svar på? Vore trist med fläckar på klänningen...
  • Äldre 4 Feb 17:06
    #33

    Igår beställde jag min bukett! Konstgjorda blommor men sååå fin =)


  • Madame B2B
    Äldre 4 Feb 18:40
    #34

    Åh, vilken underbar tråd! Så underbart att se alla buketter och inspirationsbilder. Hoppas på många fler. Jag har inte bestämt mig än, men jag är förtjust i rosor, pioner och orkidéer. Jag gifter mig i juli och hoppas att det finns goda valmöjligheter för en fantastisk bukett!

  • johbeh
    Äldre 4 Feb 18:41
    #35

    Hur gott om tid behöver floristen ha?!

  • johbeh
    Äldre 4 Feb 18:45
    #36

    Sorry postade för snabbt! jag har beslutsånget men denna gillar jag.


    images.jpeg


    Hur tänker nu kring färgerna i buketten? Min sambo kommer ha dessa färger i slipsen därav färgvalet :)

  • jossan­amir
    Äldre 4 Feb 20:18
    #37

    Jag har tänkt samma sak gällande liljornas ståndare men tänker att de går att klippa bort (det gör jag alltid när jag har en bukett hemma). Och som svar på om det är en begravningsblomma så tror jag det mer är tillfället som gör typen av blomma, om ni förstår. Kan inte tänka mig nåt finare än en bukett liljor på vårt bröllop, men det är minst lika fint i samband med begravningar :) om folk kommer förknippa blommorna med begravning, to bad for them!

  • Äldre 4 Feb 20:20
    #38
    johbeh skrev 2013-02-04 18:41:43 följande:
    Hur gott om tid behöver floristen ha?!
    vet inte exakt, men har läst att en månad max  :) jag skulle nog t.o.m våga mig på 2-3 veckor. 
  • Grunde­ll
    Äldre 4 Feb 20:22
    #39
  • Äldre 5 Feb 09:35
    #40
    Ritak skrev 2013-02-04 16:11:26 följande:
    Här har ni buketten som jag haft som inspiration, min ska vara helt rund med 40 rosor i tre olika färger. Sen ska jag ha stenar, pärlor och fjärilar i precis som på bilden Glad


    Ååååh vilken fin, nu fick jag ju lite beslutsångest...tur att det är lite tid kvar ;)
  • Äldre 5 Feb 10:17
    #41

    Jag gifter mig till sommaren och den här bilden kommer jag använda som visning till floristen. Men jag vill bara ha champangefärgade rosor och sen kommer jag ha en vit pärla i mitten på några stycken av rosorna. Plus grönt band kring stjälkarna.


  • Grunde­ll
    Äldre 5 Feb 10:49
    #42

    Min inspirationsbukett. Fast jag skall ha lite pärlor i min också.http://www.brollopstorget.se/hem/grundell/galleri.php?cur_album=Buketter#

  • Grunde­ll
    Äldre 5 Feb 10:52
    #43
  • JOOL 09
    Äldre 5 Feb 11:23
    #44


    Det här är min inspirationsbild :)
  • josvi5­58
    Äldre 5 Feb 11:59
    #45

    Denna bild kommer jag ge till min florist. Fast jag vill ha mindre grönt. Tycker om när buketterna ser lite levande ut. Naturligt.

  • Äldre 5 Feb 13:21
    #46

    Några tips och svar angående olika frågeställningar:

    Begravningsblommor-det finns inga blommor som är speciellt använda bara för begrvning och heller ingen blomma som särskilt symboliserar död eller så. Glöm alla sådana tankar och ha de blommor ni tycker om i era buketter! Det är snarare så, att blommor en person älskat under livet, också kommer att dyka upp på hennes begravning-för att folk då minns att hon gilade just de blommorna.

    Liljor och fläckar är helt klart ett problem. För att komma runt det brukar man som florist ta bort ståndarna. Skulle man få på kläderna, s ska man ta en bit tejp, rulla den med klistersidan ut runt fingrarna och sedan försiktigt lyfta bort allt löst genom att lägga tejpen mot, lyfta upp, ta en ren bit och lyfta igen osv tills man lyft bort så mycket man bara kan. Gnugga aldrig! Därefter följer man de tvättråd som gäller för just det aktuella plagget-och gällande en brudklänning lär det ju oftast handla om proffesionell kemtvätt.
    På vanliga klaäder kan man använda fläckbortagare som vanish osv.

    Lägga upp bilder i tråden-kan du inte det, så kan det bero på att bilden är för stor. pröva att förminska den och går det fortfarande inte, så ska du kontakta supporten och beskriva problemet.

    Hur god tid behöver floristen? Det beror dels på hur pass mycketjust den floristen har att göra just då. Vissa av de mest anlitade i äär så fullbokade att man behöver ha bokat tid för konsultation minst tre månader innan-just för att de har så många brudpar och behöver kunna planera sin tid och personal. Då jobbar man oftast så att bruden får ett personligt samtal helt ostört.
    Andra har inte så mycket bröllopsjobb och kan därför lägga upp tiden annorlunda.
    Vad det är för blommor och vilken årstid det rör sig om spelar också roll. Ingen florist vill ha in helt oförberedda brudbinderier för ttt inpå jul, valentines, mors dag eller allhelgona tex-då behöver man veta innan att även det ska hinnas med så att säga.
    Och om det rör sig om blommor helt utanför ordinarie säsong eller ovanliga material som behöver att man specialbeställer eller måste leta. så behövs också mer tid än om man ska ha något som hör till det mer ordinarie sortimentet.
    Prata alltså med just er florist och fråga vad just de har för arbetssätt!

    Tips för smidighet i tråden:
    Om du vill citera ett inlägg och kommentera en viss bukett, klicka på bilden du citerar och dra sedan i den till mindre storlek! Det blir oerhört tungläst och långrandigt i just bildtrådarna om man inte redigerar det man citerar. När samma bilder dyker upp om och om igen blir trådarna snabbt jättejobbiga. Jag menar så här:



    På det här viset tar bilden mycket mindre plats, man vet vart i tråden man är och läser och det är ändå lätt att se vilken bukett som kommenteras.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 20 Jan 09:29
    #47


    Så här kommer min bukett se ut! Hoppas jag ;)
  • Mathil­datige­r
    Äldre 20 Jan 11:52
    #48

    Här är min inspirationsbild, men jag har tänkt andra färger, troligtvis mörkrött, ljusrött och mörkgult/orange och rött band. 


Svar på tråden Brudbukett 2013 ~bildtråd