• Anonym (Ledsen och Ego)

    Måste släkten bråka

    Nu har vi skickat inbjudningarna och vad är det första som händer? Jo, min sambos moster ringer och är arg och upprörd över att hennes dotters pojkvän inte är bjuden.
    Alla våra kusiner är "små vuxna" eller hur jag ska uttrycka mig, mellan 18-21 och hemma boende. Jag har en kusin som är kille resten är tjejer och några av dom har pojkvänner, allt från helt nya förhållande till att ha varit ihop ett par år.
    Kruxet är att vi har bara träffat 2 av dessa killar som hastigast och eftersom vi har en tight budget har vi våndats över hur vi ska bjuda. Men vi tog beslutet att vi bjuder mostrar/morbröder med barn alltså våra kusiner, deras kärnfamilj med andra ord. Men vi beslutade oss för att vi kan inte bjuda deras killar för då har vi inte råd att bjuda våra närmaste vänner.
    Därför blev det så eftersom våra vänner har vi ju en relation till och umgås med och träffar ofta. Däremot våra kusiner träffar vi ju kanske bara någon gång per år.


    Men nu då blev hans moster jättearg och började gapa om att så kan vi inte göra och det är inte okej. För pojkvännen blev jätteledsen för att att han hade räknat med att vara bjuden. Ska tilläggas att vi har inte sagt ett knyst om vilka som får komma fören vi hade tagit beslutet själva och skickat inbjudningarna. Hon började i alla falla härja om att vi måste göra ett undantag, varpå vi svarar att det kan vi inte, för då måste vi göra undantag för alla. Det ville hon inte acceptera för att hon tycker faktiskt att killen i fråga är en i familjen. Varpå vi svarar att ja, fast så ser ju alla på det! Vi kan inte bestämma vilken kusin som är viktigare än den andra. (vi har samma relation till alla) Därför kan vi inte göra ett undantag. Då börjar hon pratat om att hon ska betala för honom och då säger vi nej. Vi kan inte säga att det är okej att icke bjudna kommer förusatt att man betalar för sig själv för det är också väldigt orättvist, tänk på den som inte har råd att betala själv. Och hon fortsätter diskutera hur orättvisa vi är, hur själviska vi är och att vi inte har någon förståelse för henne och hennes familj.


    Det slutar med att min sambo säger att vi har tagit det här beslutet och det är redan ett jobbigt beslut att ta.Välj om ni vill komma på dom premisserna eller inte!


    Det som gör mig så fruktansvärt ledsen är väl för att jag är ego också antar jag. Varför tycker hon att dom har rätt att ställa krav på hur vi ska göra efter vad som passar dom? Varför kan inte folk hålla sånt för sig själva? Var hon tvungen att förstöra den glädjen vi kände igår över att inbjudningarna hade gått ut genom att ringa och tala om att det inte passade hennes familj?


    Vi har bjudit 65 pers hur ska vi kunna vara alla till lags? Vi drog en hård gränsen för att den behövde dras och vi gjorde den så rättvis som vi kunde där ingen vart särbehandlad. Man kan inte bjuda allt och alla.


    Tycker ni att jag gör fel som blir ledsen?

  • Svar på tråden Måste släkten bråka
  • stormhelen
    filibustern skrev 2013-02-01 11:42:59 följande:
    de e fascinerande hur ett bröllop påverkar folk... förstår de som gifter sig hemligt.. min äldre bror gjorde det (dom är dock skilda nu) och jisses vilket liv de blev när föräldrarna fick veta! dmo blev ltie bitter.. tack och lov släppte dom det fort. :P

    Vi funderade på allvar att kanske inte gifta oss i hemlighet men iaf att åka iväg till någon exsotisk plats och gifta oss där. Sedan kan de som vill och bevittna bröllopet köpa sin egen resa dit.


    Men vi bestämde oss för att ta det på hemma plan istället just för att det annars garanterat skulle bli ett väldans liv och stor besvikelse.


    Men man tycks ju inte komma undan med något iaf. Om man åker bort eller gifter sig i hemlighet bllir folk besvikna. gifter man sig hemma och inte kan bjuda alla så kan det också bli bråk.


    Hur gör man igentligen för att unvika det? Det känns ju helt omöjligt.


     


    Det är så lustigt att släktingar blir så upprörda. Om de inte är bjudna så beror det ju inte på att man gör det för att vara elak. Det finns ju en förklaring till det.


    Vi har väll stött på ett litet problem vad gäller inbjudningarna redan innan vi skickat ut dem. Det är min m2b:s mor som vrångt vill ta med sig en dejt till bröllopet (hon dejtar ingen nu), då hon annars kommer att skämmas för att hon kommer sitta vid honörsbordet själv utan dejt. Hennes ex man sitter ju där med sin "nya" fru (de har varit gifta i typ 20 år).


    Grejen är den att vi inte vill ha någon på bröllopet om hon bara har (i bästa fall) dejtan den killen i några få månader. Då har vi antagligen med största sannolikhet inte ens träffat den killen och då ska vi bjuda honom + att han ska sitta vid honörsbordet!!!


    När vi sa till henne att det inte är ok, utan att bara etablerade par bjuds (och det är etablerade par INNAN inbjudnigarna går ut) samt att vi inte har råd att bjuda fler och/eller göra undantag för andra då kuvertavgiften är ganska så dyr (ca 1000- 1300 kr, menyn är inte ännu fastställd) Vilket hon då svarar på att hon kan betala kuvertavgiften för hennes sällskap.


    *suck*  Ja, men vi vill inte ha en okänd dejt till henne där. Och hon är inte den enda vid honörsbordet som är singel. Mina tärnor och min m2b:s marsalk är ju singlar (de ska också sitta vid honörsbordet), så det är ju många som är singlar. Men jag tror att där skornklämmer är att hennes ex man har en "ny" fru och hon har ingen stadig relation själv.


     


    Hoppas att det inte kommer fler sådana här saker när inbjudningarna väl skickas ut.

  • Anonym (Ledsen och Ego)
    stormhelen skrev 2013-02-01 13:09:21 följande:

     


    Grejen är den att vi inte vill ha någon på bröllopet om hon bara har (i bästa fall) dejtan den killen i några få månader. Då har vi antagligen med största sannolikhet inte ens träffat den killen och då ska vi bjuda honom + att han ska sitta vid honörsbordet!!!


     


    Hoppas att det inte kommer fler sådana här saker när inbjudningarna väl skickas ut.


    Ja, det låter ju faktiskt väldigt lustigt! Ta med sig en dejt bara för att liksom? Om hon hade haft en pojkvän hade ju det varit en annan sak men att ni ska "hålla" en plats vid honörsbordet för att hon kanske vill ta med sig något och då en person ni inte känner? Jag hade kunnat tänka mig att säga okej du får ta med en dejt mot att du betalar för honom, men han får inte en plats vid honörsbordet.


    Vid vårt honörsbord kommer mina tärnor, våra bröder (som även är marskalker) mina föräldrar, min killes pappa och hans moster (en annan moster inte hon som är korkad). Hans mamma finns tyvärr inte längre men hans ena moster är lite extra mamma.

  • Anonym (Ledsen och Ego)

    Det tycker jag faktiskt är lite konstigt att ni inte var bjudna. Hade jag haft "plast syskon" hade dom definitivt varit bjudna!


    Du har rätt i att dom borde varit smarta och bjudit er ändå just för att ni inte skulle kunna komma så hade det utåt sett varit snyggare.


    Min bästa kompis skulle döpa sitt barn och det föll tyvärr samtidigt som vi var utomlands. Jag sa att dom inte behövde skicka en inbjudan utan spara dom pengarna, men dom skickade i alla fall för att dom ville att vi skulle känna att vi var bjudna trots att vi inte kunde komma. Nu var ju det här genuint i för sig =) men så kunde ju din låtsasbrorsa gjort. Bjudit in och sagt att han ville att ni skulle känna er delaktiga trots att ni inte kunde komma.


    Millan77 skrev 2013-02-01 12:18:43 följande:

    Jag har själv inte blivit bjuden på ett bröllop som vuxen. Detta var min ingifta bror o hans fru som gifte sig o dom bjöd bara


  • filibustern
    stormhelen skrev 2013-02-01 13:09:21 följande:

    Vi funderade på allvar att kanske inte gifta oss i hemlighet men iaf att åka iväg till någon exsotisk plats och gifta oss där. Sedan kan de som vill och bevittna bröllopet köpa sin egen resa dit.


    Men vi bestämde oss för att ta det på hemma plan istället just för att det annars garanterat skulle bli ett väldans liv och stor besvikelse.


    Men man tycks ju inte komma undan med något iaf. Om man åker bort eller gifter sig i hemlighet bllir folk besvikna. gifter man sig hemma och inte kan bjuda alla så kan det också bli bråk.


    Hur gör man igentligen för att unvika det? Det känns ju helt omöjligt.


     


     


    kom att tänka på någon min fästman bruka säga: pengar gör en lycklig. 
    jag vill helst inte se det så.. men i många avseenden har han rätt... t.ex i sånna här fall.. var man rikare skulle man kunna bjuda fler, färre skulle bli sur och alla skulle vara gladare.. 

    tragisk syn i know... 
  • Anonym (Ledsen och Ego)
    filibustern skrev 2013-02-01 14:06:09 följande:
    kom att tänka på någon min fästman bruka säga: pengar gör en lycklig.
    jag vill helst inte se det så.. men i många avseenden har han rätt... t.ex i sånna här fall.. var man rikare skulle man kunna bjuda fler, färre skulle bli sur och alla skulle vara gladare..

    tragisk syn i know...

    Fast jag förstår hur han tänker för lite så är det i sånna här lägen. Fast å andra sidan, skulle vi bjuda alla släktingar och alla vänner och allas respektive och allas barn. Och betalade allas resor och allas boende och allas kläder. Och ordnade mat efter allas önskemål så kan du ge dig faan på att någon skulle bli sur för att dom måste lämna hunden hemma!


    =)

  • filibustern
    Anonym (Ledsen och Ego) skrev 2013-02-01 14:11:50 följande:

    Fast jag förstår hur han tänker för lite så är det i sånna här lägen. Fast å andra sidan, skulle vi bjuda alla släktingar och alla vänner och allas respektive och allas barn. Och betalade allas resor och allas boende och allas kläder. Och ordnade mat efter allas önskemål så kan du ge dig faan på att någon skulle bli sur för att dom måste lämna hunden hemma!


    =)


    självklart....! det är livet... haha. 
  • afturelding

    Vi vet ännu inte vad vi får för reaktioner på vilka vi bjudit, eftersom att de kommer fram på måndag.

    Men som jag ser det så ska man absolut inte neka en respektive om personerna i fråga har ett långt förhållande. Men samtidigt så är det lite klurigt när det är unga människor. Vi har gjort så att vi bjuder hushåll. Vi bjuder då alltså sambons far, styvmor och styvsyster som en klump, och där ingår inte systerns pojkvän. Samma sak med sambons fasters familj där barnen är 13 respektive 15 år gammla. 

    Vi själva är 20 och 23, och vi skulle blivit förnärmade om bara en av oss var bjuden, men det beror ju på att vi varit tillsammans i fem år, är förlovade och bor tillsammans. Dessutom har vi släkt och vänner långt ifrån där vi bor, så det blir inte lika naturligt att gå med t.ex våra föräldrar.  Men som du säger TS så bor dessa kusiner fortfarande hemma, och då tycker jag att det är en annan sak. 

    Du har all rätt att vara arg och besviken. I slutändan ska ni ju bjuda dem ni vill ha där, och försöker då folk tränga sin in så blir det bara tokigt. 

  • Oslomyran

    Ni får vara HUR EGO NI BARA VILL! De är ju eran dag, eran fest och eran budjet!

    Jag tycker de är väldigt ego av moster att tjafsa om detta då det inte äns er hennes fest. Nä hon bjuder till fest, DÅ får hon oxå bestämma vem som ska komma och inte.

    Stå på er och ta inte åt er av andras krav!

    Eran fest - passar det inte så är det bara att tacka nej. Svårare än så är det inte (låter hårt kanske, men så tycker jag)

  • idak86

    Idag ringde min pappa och undrade över varför jag inte hade bjudit min styvbror och hans sambo för och mina styvsystrars respektive.  Jag  förklarade för honom att  vi inte har råd att att bjuda allas respektive,och vi redan har skurit ner ordentligt på kompis-sidan. då började han prata om att  familjen är viktigast och bla bla bla (slog av hörseln där), då förklarade jag också att det är bara han och min fästmans  pappa som får ha med sig sin respektive.  då förstod han bättre vår situation,men  nu måste jag ringa syskonen och förklara situationen för dem och se vad dem säger :(

  • Anonym (Ledsen och Ego)
    afturelding skrev 2013-02-02 12:15:52 följande:
    Vi själva är 20 och 23, och vi skulle blivit förnärmade om bara en av oss var bjuden, men det beror ju på att vi varit tillsammans i fem år, är förlovade och bor tillsammans. Dessutom har vi släkt och vänner långt ifrån där vi bor, så det blir inte lika naturligt att gå med t.ex våra föräldrar. Men som du säger TS så bor dessa kusiner fortfarande hemma, och då tycker jag att det är en annan sak.

    Vi är 25 och 28, har varit tillsammans, förlovade och bott ihop i flera år jag hade i alla fall inte tagit illa vid mig om min kille blivit bjuden på bröllop till någon av sina släktningar/vänner/gamla bekanta men inte jag varit bjuden.
    Har man något sunt förnuft förstår man att det enbart är en kostnadsfråga. Om min kille är bjuden så betyder ju det att dom verkligen vill ha honom där men tyvärr inte har råd att bjuda mig. Ska jag då missunna dom att fira sin dag med min kille närvarande för att jag är egocentrisk och måste vara med min kille överallt? Vi är ett par inte samma person.


    Jag tycker, min personliga åsikt att man är egoistisk om man tar illa vid sig när ens partner är bortbjuden men inte en själv. Det handlar inte om dig eller mig det handlar om dom den dagen.


    Been there, done that. Jag tyckte att det var kul att min kille skulle få en trevlig kväll. Han är inte bort bjuden till Thailand 3 veckor liksom utan en kväll.
    Hela hans släkt bor 35 mil från oss och jag hade i alla fall inte blivit ledsen eller tagit illa vid mig, han är borta en dag för gudskull. Det är väl inte hela världen?

  • eml33h
    Anonym (Ledsen och Ego) skrev 2013-02-12 08:23:47 följande:

    Vi är 25 och 28, har varit tillsammans, förlovade och bott ihop i flera år jag hade i alla fall inte tagit illa vid mig om min kille blivit bjuden på bröllop till någon av sina släktningar/vänner/gamla bekanta men inte jag varit bjuden.
    Har man något sunt förnuft förstår man att det enbart är en kostnadsfråga. Om min kille är bjuden så betyder ju det att dom verkligen vill ha honom där men tyvärr inte har råd att bjuda mig. Ska jag då missunna dom att fira sin dag med min kille närvarande för att jag är egocentrisk och måste vara med min kille överallt? Vi är ett par inte samma person.


    Jag tycker, min personliga åsikt att man är egoistisk om man tar illa vid sig när ens partner är bortbjuden men inte en själv. Det handlar inte om dig eller mig det handlar om dom den dagen.


    Been there, done that. Jag tyckte att det var kul att min kille skulle få en trevlig kväll. Han är inte bort bjuden till Thailand 3 veckor liksom utan en kväll.
    Hela hans släkt bor 35 mil från oss och jag hade i alla fall inte blivit ledsen eller tagit illa vid mig, han är borta en dag för gudskull. Det är väl inte hela världen?


    Kunde inte sagt de bättre själv!
Svar på tråden Måste släkten bråka