• Anonym (Ledsen och Ego)

Måste släkten bråka

Nu har vi skickat inbjudningarna och vad är det första som händer? Jo, min sambos moster ringer och är arg och upprörd över att hennes dotters pojkvän inte är bjuden.
    Alla våra kusiner är "små vuxna" eller hur jag ska uttrycka mig, mellan 18-21 och hemma boende. Jag har en kusin som är kille resten är tjejer och några av dom har pojkvänner, allt från helt nya förhållande till att ha varit ihop ett par år.
    Kruxet är att vi har bara träffat 2 av dessa killar som hastigast och eftersom vi har en tight budget har vi våndats över hur vi ska bjuda. Men vi tog beslutet att vi bjuder mostrar/morbröder med barn alltså våra kusiner, deras kärnfamilj med andra ord. Men vi beslutade oss för att vi kan inte bjuda deras killar för då har vi inte råd att bjuda våra närmaste vänner.
    Därför blev det så eftersom våra vänner har vi ju en relation till och umgås med och träffar ofta. Däremot våra kusiner träffar vi ju kanske bara någon gång per år.

Men nu då blev hans moster jättearg och började gapa om att så kan vi inte göra och det är inte okej. För pojkvännen blev jätteledsen för att att han hade räknat med att vara bjuden. Ska tilläggas att vi har inte sagt ett knyst om vilka som får komma fören vi hade tagit beslutet själva och skickat inbjudningarna. Hon började i alla falla härja om att vi måste göra ett undantag, varpå vi svarar att det kan vi inte, för då måste vi göra undantag för alla. Det ville hon inte acceptera för att hon tycker faktiskt att killen i fråga är en i familjen. Varpå vi svarar att ja, fast så ser ju alla på det! Vi kan inte bestämma vilken kusin som är viktigare än den andra. (vi har samma relation till alla) Därför kan vi inte göra ett undantag. Då börjar hon pratat om att hon ska betala för honom och då säger vi nej. Vi kan inte säga att det är okej att icke bjudna kommer förusatt att man betalar för sig själv för det är också väldigt orättvist, tänk på den som inte har råd att betala själv. Och hon fortsätter diskutera hur orättvisa vi är, hur själviska vi är och att vi inte har någon förståelse för henne och hennes familj.

Det slutar med att min sambo säger att vi har tagit det här beslutet och det är redan ett jobbigt beslut att ta.Välj om ni vill komma på dom premisserna eller inte!

Det som gör mig så fruktansvärt ledsen är väl för att jag är ego också antar jag. Varför tycker hon att dom har rätt att ställa krav på hur vi ska göra efter vad som passar dom? Varför kan inte folk hålla sånt för sig själva? Var hon tvungen att förstöra den glädjen vi kände igår över att inbjudningarna hade gått ut genom att ringa och tala om att det inte passade hennes familj?

Vi har bjudit 65 pers hur ska vi kunna vara alla till lags? Vi drog en hård gränsen för att den behövde dras och vi gjorde den så rättvis som vi kunde där ingen vart särbehandlad. Man kan inte bjuda allt och alla.

Tycker ni att jag gör fel som blir ledsen?

• Svar på tråden Måste släkten bråka
  • filibustern

tycker du har absolut rätt att bli ledsen.  hon har ingen rätt att skälla ut er för att ni vill ha vissa personer på ERT pröllop medan andra inte kan komma pga budget och annat. tycker att den där kvinnan, hon har sin rätt att tycka det hon tycker, men hon kan faktiskt hålla det för sig själv och acceptera ert val! 

gruvar mig själv för dagen då vi ska bjuda in folk.. har inte så många kusiner, men har sällan kontakt med dem, dock vill både jag och min fästman bjuda min moster och hennes karl för att vi båda gillar dem väldigt mycket. (dock bara till vigseln) och hur kommer hennes barn, mina kusiner reagera då när dom inte får komma ens på vigseln??  

Tack! Skönt med lite förståelse. Jag trodde att det skulle gå smidigare än så. Det har som sagt varit månader av vända och vrida på listan men tillslut var det dags att ta ett beslut.
    Jag pratade med min mamma en lång stund igår efter det här och hon sa samma sak, precis som jag känner också, hon får gärna tycka att det är förjävligt, men håll det för dig själv. Gnäll om det hemma, berätta det inte för oss som är brudparet.

Sen kan dom bestämma sig för att komma dom som är bjudna eller ringa och säga, tack för inbjudan men vi kan tyvärr inte komma. Sen anledningen är upp till dom.

Jag blir så arg över att hon inte verkar förstå hur svårt det redan är att behöva välja bland släkt och vänner. Hur jobbigt det är att försöka "gradera" vilka som betyder mest för man kan som sagt inte bjuda alla.

Hoppas på det bästa, förbered dig på det värsta när ni väl bjuder. Och håll er till ert beslut. Jag är glad att jag har en stark karl som satte ner foten för jag blev väldigt illa berörd och var på vippen att kasta in vit flagg och säga okej okej alla är bjuda gör som ni vill och då hade vi suttit där utan plats och mat till alla när dagen väl kommer.

• Anonym (Been there)

När vi skickade ut inbjudningarna, så visste inte jag att min kusin hade en sambo. Ingen som någon hade pratat om eller hade varit med på kalas eller ens stod om på facebook. Alltså skickades inbjudan direkt endast till min kusin.

2 veckor efter OSA datum så svarade min kusin att han ville att hans sambo skulle komma med. Dock så skrev han inte vad hon hette. Jag svarade att ok hon får komma, men att det känns konstigt då vi bara hade bjudit de absolut närmaste kompisarna och släkten.

Mitt mail skickade han vidare till min moster (sin mamma) och sedan bröt hela helvet ut. Hon skrev mail efter mail och var extremt otrevllig.  Jag vägrade att svara och bege mig ner till hennes nivå. Dock så fortsatte mailen och sedan  började hon ringa. Jag vägrade att svara igen, för jag kände inte för att bli utskälld för att jag hade sagt ok att min kusins sambo fick komma, men att det kändes olutstigt för oss som brudpar. Tydligen får man inte vara ärlig mot sin släkt.

Till slut så fattade hon nog hur det hela såg ut och bad om ursäkt.

Men när detta höll på så var jag super nära att bryta bandet med hela min släkt.

Nu kanske inte detta är något tips. Men kanske en tröst att jag vet hur jobbigt det kan vara.

Stor Kram

Anonym (been there)
    Nu kanske inte detta är något tips. Men kanske en tröst att jag vet hur jobbigt det kan vara.

Stor Kram
    Tack! Skönt att veta att man inte är ensam om det här!
  • filibustern
    Anonym (Ledsen och Ego) skrev 2013-02-01 08:20:11 följande:

Tack! Skönt med lite förståelse. Jag trodde att det skulle gå smidigare än så. Det har som sagt varit månader av vända och vrida på listan men tillslut var det dags att ta ett beslut.
    Jag pratade med min mamma en lång stund igår efter det här och hon sa samma sak, precis som jag känner också, hon får gärna tycka att det är förjävligt, men håll det för dig själv. Gnäll om det hemma, berätta det inte för oss som är brudparet.

Sen kan dom bestämma sig för att komma dom som är bjudna eller ringa och säga, tack för inbjudan men vi kan tyvärr inte komma. Sen anledningen är upp till dom.

Jag blir så arg över att hon inte verkar förstå hur svårt det redan är att behöva välja bland släkt och vänner. Hur jobbigt det är att försöka "gradera" vilka som betyder mest för man kan som sagt inte bjuda alla.

Hoppas på det bästa, förbered dig på det värsta när ni väl bjuder. Och håll er till ert beslut. Jag är glad att jag har en stark karl som satte ner foten för jag blev väldigt illa berörd och var på vippen att kasta in vit flagg och säga okej okej alla är bjuda gör som ni vill och då hade vi suttit där utan plats och mat till alla när dagen väl kommer.

jo.. alltid bra att ha någon som kan säga ifrån, om inte en själv kan.. har svårt för konflikter sjäv.. gubben har väl svårt han oxå att säga ifrån.. men ja tror att om något sånt här händer (om vi gifter oss) så tro ja vi båda kommer bli flygförbannad. :P
  • stormhelen

Men herre gud! Jag fattar inte att folk har mage att bete sig på ett sådant sätt.

Väldigt oförskämt.

Jag tycker att du har all rätt TS att bli ledsen och besviken på dina släktingar.

Vad skönt att du har en kille som stöd och hjälp när släktingarna beter sig så illa.

Ni får stå på er, och stödja varandra.

(vilket ni redan tycks göra). Solig

Jätte tråkigt att det ska bli så här.

Kan bara tänka mig hur spänd och förväntansfull man är den dagen som man postar inbjudningskorten, och den besvikelsen som uppstår när släktingarna börjar gapa och skrika på en.

Usch, jag hoppas verkligen att vi slippe något liknande när vi skickar ut våra inbjudningar (vi ska skicka dem i slutet av denna månad).

Det tycks ju vara ganska så vanligt att (specielt släktingar) beter sig illa när de får inbjudningskorten.

Skulle någon av mina släktingar bete sig så där, men att de ändå tackar ja, så skulle jag nog inte tycka att det är speciellt kul att ha dem där då det ligger agg emellan oss. Kan ju bli llite konstig stämning. =/

Men vad kan man gör då, de är ju redan bjudna?! Ska man hoppas att de tackar nej då?

Hoppas att de kommer till insikt med hur illa de beter sig och att de ber om ursäkt till dig och din blivande.

Ett bröllop ska ju vara en lycklig tillställning där familj, släkt och vänner ska fira kärleken mellan brudparet, inte skapa osämja.

Jag hoppas verkligen också att ni bara får glädje tillbaka när ni skickar. =) Det är ju det man vill ha! Jag förstår bara inte varför gästerna anser sig ha rätten att ställa krav och komma med gliringar och annat när det gäller just bröllop. Aldrig varit med om att man diskuterar vilka som är bjudna, maten, kläderna, lokalen osv vid dop, 30 års fester eller 1 års kalas. Men just bröllop tycker folk att dom har rätt att styra och ställa och bestämma vilka som har rätt att närvara och inte.

Vi som brudpar har tänkt väldigt mycket på bekvämligheten för våra gäster. Men i mångt och mycket är det vår bröllopsdag och våra pengar. Vi valde våra närmaste vänner före kusinernas respektive. Är det verkligen så svårt att acceptera?

Hon började även gapa om att vi kunde ju räkna med att jag inte framtiden inte skulle vara bjuden på deras saker eftersom respektive tydligen inte räknas som familj. Jävligt onödig kommentar men jag kände mest gud så skönt behöver jag aldrig träffa dig och ta min tid till att vara låtsas intresserad av dig.
    Plus att hennes dotter är för gudskull 19 år gammal och bor fortfarande hemma. Hon bor inte ens ihop med sin pojkvän. Hade dom varit sambo, förlovade, gifta hade det varit en helt annan sak.

Jag och min familj var bjudna på bröllop när jag var 18 år. Jag hade pojkvän men det var liksom inte ens något som vi behövde diskutera. Min familj tackade ja och gick på bröllop min pojkvän var och gjorde något annat eftersom jag var upptagen.

stormhelen skrev 2013-02-01 11:02:09 följande:
  • stormhelen
    Anonym (Ledsen och Ego) skrev 2013-02-01 11:21:21 följande:

Jag hoppas verkligen också att ni bara får glädje tillbaka när ni skickar. =) Det är ju det man vill ha! Jag förstår bara inte varför gästerna anser sig ha rätten att ställa krav och komma med gliringar och annat när det gäller just bröllop. Aldrig varit med om att man diskuterar vilka som är bjudna, maten, kläderna, lokalen osv vid dop, 30 års fester eller 1 års kalas. Men just bröllop tycker folk att dom har rätt att styra och ställa och bestämma vilka som har rätt att närvara och inte.

Vi som brudpar har tänkt väldigt mycket på bekvämligheten för våra gäster. Men i mångt och mycket är det vår bröllopsdag och våra pengar. Vi valde våra närmaste vänner före kusinernas respektive. Är det verkligen så svårt att acceptera?

Hon började även gapa om att vi kunde ju räkna med att jag inte framtiden inte skulle vara bjuden på deras saker eftersom respektive tydligen inte räknas som familj. Jävligt onödig kommentar men jag kände mest gud så skönt behöver jag aldrig träffa dig och ta min tid till att vara låtsas intresserad av dig.
    Plus att hennes dotter är för gudskull 19 år gammal och bor fortfarande hemma. Hon bor inte ens ihop med sin pojkvän. Hade dom varit sambo, förlovade, gifta hade det varit en helt annan sak.

Jag och min familj var bjudna på bröllop när jag var 18 år. Jag hade pojkvän men det var liksom inte ens något som vi behövde diskutera. Min familj tackade ja och gick på bröllop min pojkvän var och gjorde något annat eftersom jag var upptagen.

Vad larvigt att komma med "hotelser" om att ni inte får komma på deras tillställningar fram över. Väldigt låg nivå på det. Den faktiska släkten ÄR ju bjuden det är ju bara kusinens respektive som inte är det. Det är ju som du säger hade de varit sambos, förlovade eller gifta så är det ju en annan sak.

Jag har också (liksom dig) varit bjuden på bröllop när jag var i 18 års åldern och haft pojkvän, och då var det självklart att han inte var bjuden. Både vi och brudparet hade nog tyckt att det varit konstigt om han skulle komma med.

Har man sunt förnuft förstår man väll att man måste ju dra en gräns någonstan. Man kan inte bjuda alla, (om man nu inte är mång miljonär och kan bjuda 500 pers. Vilket ju de flesta inte är).

Jätte snurrigt och väldigt tråkigt att folk ställer dessa krav just när det gäller bröllop. Jag har inte häller märkt av något liknande i samma utsträckning vid andra tillställningar som tex de du besskrev så som jämna födelsedagar tex. 30, 40, 50 osv.

• filibustern
    Anonym (Ledsen och Ego) skrev 2013-02-01 11:21:21 följande:

de e fascinerande hur ett bröllop påverkar folk... förstår de som gifter sig hemligt.. min äldre bror gjorde det (dom är dock skilda nu) och jisses vilket liv de blev när föräldrarna fick veta! dmo blev ltie bitter.. tack och lov släppte dom det fort. :P
  • Millan77

Jag har själv inte blivit bjuden på ett bröllop som vuxen. Detta var min ingifta bror o hans fru som gifte sig o dom bjöd bara släkten. o då tillhörde vi visst inte släkten trots att våra föräldrar vid tillfället varit gifta i ca 18 år.

Jag blev väl lite lessen, men min styvpappa tog det nog hårdast. (pappan till han som gifte sig) Jag vet att han hade ringt o skällt på sin son o tyckte att man inte gjorde så.

Nu var det ju så att vi ändå var upptagna, vi skulle på en resa den veckan. ( vilket dom visste) Hade dom då varit smarta hade dom bjudit oss o dom hade inte ens behövt tänka på att vi skulle komma.

Vi hade inte avbokat en betald resa för ett bröllop.

Kanske i nte e till så mycket hjälp eller råd, ville bara dela med mig av en icke bröllopsinbjudan, som faktiskt resulterat i slitningar inom familjen.

Hoppas att allt går bra ändå o att dom inser hur det skulle blivit om ni var tvungna att bjuda alla.

Svar på tråden Måste släkten bråka