• Amandizzen

    Bröllopstårta!? Hur gör ni?

    Jag har börjat kika lite på det här med tårtan, men jag vill inte lägga en förmögenhet.
    Det kan ju inte vara rimligt att den ska kosta över 3000:- ??? mellan 35-55:- per bit, det är ju inte klokt!

    Vi är ca 90 gäster. Någon som vill rekomendera något bra ställe!? du kanske känner någon "hobby-bagare"?
    Ge mig gärna tips på pris och ställen i Kungsbacka trakten Glad

  • Svar på tråden Bröllopstårta!? Hur gör ni?
  • jimmyojennifer
    Linnlin skrev 2013-01-28 16:44:43 följande:
    Hej
    Ica Maxi är jätte bra.

    Jag håller med dig. Vi har genom åren köpt tårtor av Ica maxi bagerierna till både student och födelsedagar. Jag tycker dom är grymma!


    Student tårtorna jag och brorsan fick (detta är ju dock några år sen =P ) såg ut som studentmössar och innehöll chokladmousse. Superduper goda och snygga. Riktigt bra gjort.


    Jag har starkt förtroende för Ica maxi och vet att jag inte kommer bli missnöjd med bröllopstårta därifrån.

  • Sandrajavisst

    Jo ja tycker Ica. Maxi är bra. Men jag bor ca 1 timme från Stockholm och här tar de ca 40kr biten:) så för mig lät det dyrt. Jag misstror dig inte förlåt om du fick det intrycket:)

  • MH2014

    OM det blir så blir det småbakelser istället för tårta...men vi är inne på att skippa efterrättstårta och istället servera chokladpraliner och ha en osttårta med kex och marmelader...mer vi och dessutom finns traditionen med uppskurning av tårta med, fast då i hårdostform ;)

  • jimmyojennifer
    Sandrajavisst skrev 2013-01-28 17:27:14 följande:
    Jo ja tycker Ica. Maxi är bra. Men jag bor ca 1 timme från Stockholm och här tar de ca 40kr biten:) så för mig lät det dyrt. Jag misstror dig inte förlåt om du fick det intrycket:)
    Haha, nej då jag tolkade de inte som att du anklagade mig för att ljuga hihi =) Det är ju super bra om du har ett konditori som tar 40 kronor biten i närheten! =)
  • filibustern
    ThereseV skrev 2013-01-28 12:24:11 följande:
    Om man gillar idén med små cupcakes och liknande så kan man ju kolla på mini-tårtor. Jättesöta plus att man kan variera hur mycket som helst och få lite samma känsla som cupcakes och då slipper man äta olika saker:P 
    Chicita skrev 2013-01-28 12:29:16 följande:
    Varför inte en jättecupcake på toppen som ni skär upp? Flört

    För mig är det inte bara det att jag föredrar tårta framför cupcake (för i exemplet ovan så föredrar jag ofta en portionsförpackad dessert före tårta Flört) utan det är just det där att jag ju vill ha samma som ni får.
    Och om ni också äter cupcake - men i jätteformat så ni får skära upp den. Tja då är det ju en helt annan sak liksom Glad 
    bra tips! :D
  • mirreth

    Funderar på att göra egna tårtor iallafall.... Det är väl det där med tiden... Har ett halvår på mej att provbaka


     

  • PimPim83

    Om någon är intresserad av  ICA MAXIs priser på "vanliga tårtor" kan jag berätta att  vi har en födelsedag i familjen och köpte en vanlig prinsesstårta på ICA MAXI idag. Den kostade 199 kr för 12 bitar.


  • Lina130713

    Hej, är själv konditor och ska gifta mig i juli. Jag tar mellan 40-50 kr biten för bröllopstårta. Anledningen till att många tar högre priser är för att det går åt väldigt mycket mer tid än vid en vanlig kalas tårta. Oftast ska det vara mycket dekorationer, våningar, band, speciella brickor, invärtes ställning. Jag skojar inte när jag säger att jag lägger i genomsnitt 48timmar på en bröllopstårta. Gör även enormt mycket cupcakesbröllop och detta blir såklart billigare! Med vänlig hälsning, lina

  • karamell

    Vi ska beställa från Ica Maxi, har läst så mkt bra om det här på bröllopstorget och även fått proffist bemötande när jag ringde och ställde frågor. Dessutom verkar det vara mkt mkt billigare =)

  • Amandizzen

    Vad fick du för pris när du beställde bröllopstårtor då? Och ingen "vanlig" tårta?

  • mirreth

    Bakade en första prototyp på tårta igår (och några dagar innan, jo, det tar tid...). Jag gjorde egen SP som blev kanon bra! Egen chokladbotten, körsbärsmoussé och ett lager vit chokladmousé med rom i. Tårtan blev god och "vuxen i smaken". Ska baka en till på onsdag med jordgubbsmoussé och limemoussé. Det verkar som jag kommer baka tårtorna själv, är kock och kan vara på jobbet och mixtra. Ska nog beställa dekorationer från någon för det är jag kass på!

  • dellelgarin

    Vi vill gärna inte ha någon sådan vit sugerpastetårta , så om jag inte haft en kusin som är konditor (skall provsmaka förslag på lördag) skulle jag köpt något enklare från tex ica maxi

  • kitkät

    Vi ska ha en cupcakestårta, och varje cupcake kostar 25 kr/st. Såhär kommer dom se ut: 



     
  • Bamsemums

    Jag kommer att göra botten och fyllningen själv och sen ska jag låta en bekant dekorera tårtan. det blir billigare men mer jobb. Största anledningen till att vi kommer göra så är för att min m2b är väldigt allergisk mot massor och ingen vill göra tårta åt oss.

  • Akjson
    kitkät skrev 2013-02-18 13:33:04 följande:
    Vi ska ha en cupcakestårta, och varje cupcake kostar 25 kr/st. Såhär kommer dom se ut: 


     
    Vilka fina!!!! Gör ni själv eller beställer ni?
  • Kalejdoskop

    Jag hittade en bloggerska som bor i en ort nära där vi ska gifta oss, och som ska öppna eget café snart. Hon gör fantastiskt fina våningstårtor a la cake boss och hon kommer göra sen med inspiration av min brudbukett :) vet inte vad hon tar, men det är nog inga 50 kr biten iallafall. I början verkade det som att vi skulle bli tvungna att beställa på Ica, och då flera tårtor på ställning, så nu är jag överlycklig! Hallon och fläder blir smakerna :)

Svar på tråden Bröllopstårta!? Hur gör ni?