• Limba

    Vad heter er kyrka?

    Hejhej alla bröllopsplanerare!

    I den här tråden tänkte jag att vi kan dela med oss av våra erfarenheter och val av KYRKA.

    1:   Vilken kyrka ska ni gifa er i?

    2:   Var i Sverige ligger den?

    3:   Varför valde ni just denna?


    Det vore väldigt trevligt om ni ville ge en beskrivning av kyrkan. 
    Lägg gärna upp bilder!

    {#emotions_dlg.flower}
  • Svar på tråden Vad heter er kyrka?
  • Limba

    WOW! Förvånad Vilken härlig kyrka! Maffiga pelare, den är kanonfin!! Förstår att ni blev blixtkära alltså Solig 
    Tack för att du delar med dig, de e så kul att se alla fina kyrkor!

  • Augusti13
    Limba skrev 2013-03-12 13:46:36 följande:
    WOW! Förvånad Vilken härlig kyrka! Maffiga pelare, den är kanonfin!! Förstår att ni blev blixtkära alltså Solig 
    Tack för att du delar med dig, de e så kul att se alla fina kyrkor!
    Vad kul att du gillar den :D Tycker också extra mycket om pelarna :) Och gulddetaljerna!
  • stormhelen
    Augusti13 skrev 2013-03-12 13:40:32 följande:


    Jätte vacker kyrka som ni ska vigas i. Bra val!
  • Madicken

    Ååååh vilken härlig tråd! Vilka fina kyrkor det finns i sverige alltså

  • SofiaMagdalena


    Vi gifter oss i Fiskebäckskils kyrka. Den ligger på Skaftö på västkusten. Valde den eftersom han är uppvuxen i Fiskebäckskil. Träkyrka från 1700-talet. 
  • sommaren13

    Vi har ju bytt kyrka så nu blir det Järfälla Kyrka och den ligger i Barkarby.

    Vi valde den av den enkla anledning att det var en av de få som var lediga den 17 aug, då vi bytte datum pga lokalen, så då fanns det inte så många kyrkor lediga som låg någorlunda nära lokalen.

    Så här ser den ut:



     


    Den är väldigt enkel. Tyvärr så är den lite smal där framme vid altaret, så det var lite synd, då fotografen ville stå där, men det gick inte. Vi var där i början av juni och tittade på den och det kändes lite mäktigt att gå upp för gången..
  • Madicken
    sommaren13 skrev 2013-06-15 08:13:25 följande:
    Vi har ju bytt kyrka så nu blir det Järfälla Kyrka och den ligger i Barkarby.

    Vi valde den av den enkla anledning att det var en av de få som var lediga den 17 aug, då vi bytte datum pga lokalen, så då fanns det inte så många kyrkor lediga som låg någorlunda nära lokalen.

    Så här ser den ut:

     


     


    Den är väldigt enkel. Tyvärr så är den lite smal där framme vid altaret, så det var lite synd, då fotografen ville stå där, men det gick inte. Vi var där i början av juni och tittade på den och det kändes lite mäktigt att gå upp för gången..
    Vilken tur att ni hittade en kyrka då! Ljus och fin inuti, måste varit ballt att gå där!
  • Sandra380
    1:   Vilken kyrka ska ni gifa er i? 

    Millesviks kyrka

    2:   Var i Sverige ligger den?

    Säffle, Värmland

    3:   Varför valde ni just denna?

    Ja för att det var bland de minsta och sötaste (charmigaste) kyrkor jag någonsin sett.
    Ville först ha en stor kyrka, lite pampigare sådär men blev så kär i denna att vi bokade den mer eller
    mindre direkt :)




     
  • Maria466

    Vet inte hur man lägger in bilder här men vi ska gifta oss i Badelunda kyrka, strax utanför Västerås. Då jag är döpt där har jag alltid velat gifta mig där också. Dessutom vigdes min kusin där 2012 och min egen bror vigdes där på pingstafton i år. Vi gifter oss på mammas födelsedag 7/6 2014. Valet av datum känns självklart då min mamma inte finns med oss i livet längre

  • xanthine
    1:   Vilken kyrka ska ni gifa er i? 
    Vi kommer att gifta oss i Ängsö Kyrka

    2:   Var i Sverige ligger den?
    Den ligger ca 2 mil utanför Västerås

    3:   Varför valde ni just denna?
    Vi har enbart långväga gäster och därför vill vi inte att de ska behöva åka runt en massa när de väl är på plats i Västerås. Därför ville vi ha en kyrka + lokal som låg inom gångavstånd från varandra. Vi hade två alternativ som vi kollade på. Den första kändes inte som oss. Sen kom vi till Ängsö och vi hade nog redan bestämt oss innan vi ens tittat närmare Det var verkligen en speciell atmosfär och precis bredvid ligger Ängsö Slott där vi kommer ha partajet efter vigseln!


     
  • Maria466
    xanthine skrev 2013-06-18 10:59:19 följande:
    1:   Vilken kyrka ska ni gifa er i? 
    Vi kommer att gifta oss i Ängsö Kyrka

    2:   Var i Sverige ligger den?
    Den ligger ca 2 mil utanför Västerås

    3:   Varför valde ni just denna?
    Vi har enbart långväga gäster och därför vill vi inte att de ska behöva åka runt en massa när de väl är på plats i Västerås. Därför ville vi ha en kyrka + lokal som låg inom gångavstånd från varandra. Vi hade två alternativ som vi kollade på. Den första kändes inte som oss. Sen kom vi till Ängsö och vi hade nog redan bestämt oss innan vi ens tittat närmare Det var verkligen en speciell atmosfär och precis bredvid ligger Ängsö Slott där vi kommer ha partajet efter vigseln!


    Där ser man vad lite man vet om sin omgivning. Tror aldrig jag sett Ängsö kyrka trots att jag varit på Ängsö och är infödd Västeråsare. Gud såb vacker den var
     
  • Madicken
    xanthine skrev 2013-06-18 10:59:19 följande:
    1:   Vilken kyrka ska ni gifa er i? 
    Vi kommer att gifta oss i Ängsö Kyrka

    2:   Var i Sverige ligger den?
    Den ligger ca 2 mil utanför Västerås

    3:   Varför valde ni just denna?
    Vi har enbart långväga gäster och därför vill vi inte att de ska behöva åka runt en massa när de väl är på plats i Västerås. Därför ville vi ha en kyrka + lokal som låg inom gångavstånd från varandra. Vi hade två alternativ som vi kollade på. Den första kändes inte som oss. Sen kom vi till Ängsö och vi hade nog redan bestämt oss innan vi ens tittat närmare Det var verkligen en speciell atmosfär och precis bredvid ligger Ängsö Slott där vi kommer ha partajet efter vigseln!


    Jättefint! Får jag fråga  vad det kostar att hyra slottet? Det står inga uppgifter på hemsidan? Mvh
  • xanthine

    Ja det kändes som att det var rätt kyrka för oss. Jag är dessutom intresserad av historia och det är verkligen något som både kyrkan och slottet bjuder på i överflöd. Massa smaskiga spökhistorier också Ska anspela lite på det under festen. Gällande pris så ville vi använda oss av catering och vill man det har dom en lokal avsedd för det (annars måste man köpa mat osv från dem). Lokalen heter Hovsalen och vi har köpt ett paket där dukning i vårt färgtema, diskning och städning ingår. Det kostar ca 10 000kr. Man kan hyra utan det och då kostade det ca 3000kr.

  • schmock

    Vi gifter oss i Lundby gamla kyrka. Den ligger på Hisingen i Göteborg och är från 1300-talet.



    Vi valde den för dels så ligger den på promenadavstånd från oss, men mest för den är så söt och gammal. Det känns häftigt att den är såpass gammal. Den är väldigt liten, ser mer ut som en liten stuga. Vi kommer inte ha så många gäster men de kommer fylla bänkarna.
    Sen är det härlig natur runt omkring. Även om det är gator runt den så är det en härlig grönska innanför murarna och det känns som att komma till landet när man är där. Vår festlokal ligger fem minuter därifrån, om ens det. Så himla bra allting. Dessutom så är både jag och fästmannen med i församlingen i vår stadsdel så det blev naturligt att valet föll på denna kyrka.
Svar på tråden Vad heter er kyrka?