• Limba

Vad heter er kyrka?

Hejhej alla bröllopsplanerare!

I den här tråden tänkte jag att vi kan dela med oss av våra erfarenheter och val av KYRKA.

1:   Vilken kyrka ska ni gifa er i?

2:   Var i Sverige ligger den?

3:   Varför valde ni just denna?

Det vore väldigt trevligt om ni ville ge en beskrivning av kyrkan. 
    Lägg gärna upp bilder!

{#emotions_dlg.flower}
  • Svar på tråden Vad heter er kyrka?
  • kitkät

1. Mariefredskyrkan

2. Mariefred

3. För att den är så otroligt vacker och ligger fint till med havsutsikt och närhet till hamnen!  

• stormhelen
    majjja skrev 2013-01-13 21:26:34 följande:
    Olaus Petri kyrka i Örebro

Den valde vi framförallt då min sambo väldigt gärna vill bli vigd där och jag är benägen att hålla med om att den är otroligt fin invändigt. Ljus och vacker med små blomstermönster målade i taket, men ändå pampig och ger verkligen en känsla av andakt, sådär som det kan göra när man kliver in i en väldigt gammal byggnad/rum. Det är nästan så man kan känna historiens vingslag.
    Min historieintresserade sambo berättade att den tydligen ska vara ovanlig då det är en korskyrka med tornet mitt i korset. Och med den infon tänkte jag att han måste ju säkerligen verkligen vilja gifta sig där, som läst på så mycket om kyrkan :) 

WOW!!!!!!

Denna kyrka är ju helt makalöst vacker. Så pampig. Mycket bra val tycker jag.

• säker
    kitkät skrev 2013-01-13 21:55:38 följande:
    Ojuste, en liten bild också :) 

Vi gifter oss också i Mariefreds kyrka - Kul att vi inte är ensamma! :) 
    Anledningen är: Vår första kyss var utanför kyrkan. Kyrkan har ett  triumphkruxifix och altarring (var kriterium för vad vi letade efter till att gifta oss i). 

Det är en fin sommarstad. Man kan ta sig dit med museijärnväg eller ångbåt. Gripsholms slott alldeles intill. Det är en pittoreks stad. 
    Som namnet antyder- kyrkan ligger i Mariefred. Det är inte lånt ifrån Strängnäs :) 

• Limba
    majjja skrev 2013-01-13 21:26:34 följande:
    Olaus Petri kyrka i Örebro

OJ, jäklar va häftigt! Kommer ju bli magiskt där!
  • TheD

Vi gifte oss i Vika Kyrka för att den är vit och det ligger i ett lugnt område :) Byborna kom och tog kort haha

• Limba

Kitkät och Säker,
    Va vackert det är inuti, ljust och öppet! 
Svar på tråden Vad heter er kyrka?