(OT) Dags att flytta? Velig... Hjälp!!!
Vi har börjat fundera på att flytta, kanske, om vi hittar något annat bättre.
Där vi bor nu är en 3a på 95kvm, ligger ca 5 min gång från centrum, ca 15 min gång från dotterns skola och ca 5-10 min med bil till makens jobb. Det är ett litet hus, bara 5 lägenheter, vi bor på andra våningen. Det är privat hyresvärd. Planlösningen är inte så bra och vi har väldigt liten toa, man kan sitta på toa och samtidigt tvätta händerna i handfatet och bada fötterna i duschen. Kattlådan står i duschen, så varje gång vi ska duscha måste den flyttas till hallen och duschen dammsugas ur. Vi har en sån delad kyl/frys och bara en 50cm spis med 3 plattor. Inga garderober, förutom i dotterns rum, men det används som myshörna. Annars bara en liten klädkammare. Väldigt liten och smal hall. Dåliga fönster, det blåser in hela tiden. Liten balkong som inte går att använda. Tvättstugan är dålig och det är mögel i förrådet. Vi har dock fin gård, väldigt trevliga grannar och lägenheten är mysig med högt i tak och gammal charm. Det ryms både soffgrupp och matbord i vardagsrummet, vilket är ett plus då vi sällan äter i köket.
Här en en snabb planlösning som jag ritat ihop själv, så den stämmer väl inte så jättebra skalenligt och sådär, men man får ett hum om hur det ser ut ändå
.
Nu har vi fått erbjudande om en annan lägenhet, inte privat hyresvärd och det är inte helt säkert att vi får den. Det är också en 3a, men mindre, den är bara på ca 75kvm. Den har dock aningen bättre planlösning. Den har dessutom två toaletter, en med dusch. Den ligger ca 15 min gång från centrum, 5 min gång från dotterns skolan och max 5 min med bil till makens jobb. Köket är mindre, men det är större spis och hel kyl och frys. Det är bättre fönster och större balkong, men balkongen skulle vi ändå inte använda. Lägenheten ligger på tredje våningen, utan hiss. Bättre tvättstuga och inget mögel i förrådet, som dock är lite mindre, båda ligger i källaren. Alla rum är ju mindre, förutom dotterns rum som blir ungefär lika stort och toan med duschen är större än toan vi har. Tyvärr är det ganska ofräscha och gamla plastmattor i alla rum, förutom vardagsrummet som har parkettgolv. Det är fler garderober, bland annat en inbyggd garderob i vardagsrummet, är det vanligt? Jag har aldrig sett det förut. Vi måste måla/tapetsera om i alla rum samt måla alla innerdörrar och försöka byta golv.
Planlösningen på den lägenheten ser ut såhär.
Den mindre lägenheten blir ca 1000kr billigare varje månad.
Saken är den att tackar vi ja till den andra lägenheten, så blir vi av med våra köpoäng och kan inte flytta igen på flera, flera år. Åtminstone inte till en annan lägenhet i området vi vill bo hos det här fastighetsbolaget. Frågan är om den här lägenheten är värd det? Det finns plus och minus med båda lägenheterna och vi måste ha bestämt oss senast på fredag (11/1) och visningen var idag, onsdag (9/1). Jag känner att det är väldigt snabba ryck och vi blir inte kloka på hur vi ska göra...
Någon som har några tips? Råd? Tankar? Allt är välkommet.