• daniiel

(OT) Dags att flytta? Velig... Hjälp!!!

Vi har börjat fundera på att flytta, kanske, om vi hittar något annat bättre.

Där vi bor nu är en 3a på 95kvm, ligger ca 5 min gång från centrum, ca 15 min gång från dotterns skola och ca 5-10 min med bil till makens jobb. Det är ett litet hus, bara 5 lägenheter, vi bor på andra våningen. Det är privat hyresvärd. Planlösningen är inte så bra och vi har väldigt liten toa, man kan sitta på toa och samtidigt tvätta händerna i handfatet och bada fötterna i duschen. Kattlådan står i duschen, så varje gång vi ska duscha måste den flyttas till hallen och duschen dammsugas ur. Vi har en sån delad kyl/frys och bara en 50cm spis med 3 plattor. Inga garderober, förutom i dotterns rum, men det används som myshörna. Annars bara en liten klädkammare. Väldigt liten och smal hall. Dåliga fönster, det blåser in hela tiden. Liten balkong som inte går att använda. Tvättstugan är dålig och det är mögel i förrådet. Vi har dock fin gård, väldigt trevliga grannar och lägenheten är mysig med högt i tak och gammal charm. Det ryms både soffgrupp och matbord i vardagsrummet, vilket är ett plus då vi sällan äter i köket.

Här en en snabb planlösning som jag ritat ihop själv, så den stämmer väl inte så jättebra skalenligt och sådär, men man får ett hum om hur det ser ut ändå

.
    Nu har vi fått erbjudande om en annan lägenhet, inte privat hyresvärd och det är inte helt säkert att vi får den. Det är också en 3a, men mindre, den är bara på ca 75kvm. Den har dock aningen bättre planlösning. Den har dessutom två toaletter, en med dusch. Den ligger ca 15 min gång från centrum, 5 min gång från dotterns skolan och max 5 min med bil till makens jobb. Köket är mindre, men det är större spis och hel kyl och frys. Det är bättre fönster och större balkong, men balkongen skulle vi ändå inte använda. Lägenheten ligger på tredje våningen, utan hiss. Bättre tvättstuga och inget mögel i förrådet, som dock är lite mindre, båda ligger i källaren. Alla rum är ju mindre, förutom dotterns rum som blir ungefär lika stort och toan med duschen är större än toan vi har. Tyvärr är det ganska ofräscha och gamla plastmattor i alla rum, förutom vardagsrummet som har parkettgolv. Det är fler garderober, bland annat en inbyggd garderob i vardagsrummet, är det vanligt? Jag har aldrig sett det förut. Vi måste måla/tapetsera om i alla rum samt måla alla innerdörrar och försöka byta golv.

Planlösningen på den lägenheten ser ut såhär.

Den mindre lägenheten blir ca 1000kr billigare varje månad.

Saken är den att tackar vi ja till den andra lägenheten, så blir vi av med våra köpoäng och kan inte flytta igen på flera, flera år. Åtminstone inte till en annan lägenhet i området vi vill bo hos det här fastighetsbolaget. Frågan är om den här lägenheten är värd det? Det finns plus och minus med båda lägenheterna och vi måste ha bestämt oss senast på fredag (11/1) och visningen var idag, onsdag (9/1). Jag känner att det är väldigt snabba ryck och vi blir inte kloka på hur vi ska göra...

Någon som har några tips? Råd? Tankar? Allt är välkommet.
  • Svar på tråden (OT) Dags att flytta? Velig... Hjälp!!!
  • daniiel

Ja, vi får se hur vi gör.. det tar ju som sagt ett tag att spara ihop nya köpoäng. Man får ett för varje dag, så 365 poäng på ett år. Vi har alltså stått i kö ca 4,5år för att nå upp till vår köpoäng nu. Då flyttade vi in i en av det här fastighetsbolagets lägenheter, men pga mögel fulla lägenheten flyttade vi ut ca 2-3 månader senare, men hade ju då förlorat våra dryga 2000 köpoäng. Det kändes surt..

Jag tror inte heller det är någon större skillnad egentligen mellan två och tre, men det är ju jobbigt för henne redan här.. Nåja, det går väl säkerligen att lösa på något sätt. Sen är det hunden, hur sugna vi är på att springa med henne upp och ner.. även om hon är ung och kry nu, så är det ju inte direkt bra för hennes höfter och rasen har lite känsliga höfter.

Vi får sova på saken och se hur vi känner imorgon och i över morgon. Tyvärr sager maken varken bu eller bä, utan verkar lämna beslutet till mig, vilket jag brukar uppskatta.. men inte den här gången. Känner mig kluven.

• Sjörå

Har ni kollat med kommunen ifall de kan installera en trapphiss? Så att er dotter kan komma upp med hjälp av den ifall det behövs. 

• Chicita

Låter som att du behöver få en åsikt från maken också alltså.
    Han måste ju kunna säga vad han tycker Glad 

• daniiel
    Chicita skrev 2013-01-09 21:17:07 följande:
    Låter som att du behöver få en åsikt från maken också alltså.
    Han måste ju kunna säga vad han tycker Glad 
    Han hittade på igår att han skulle försöka sluta snusa igen, men han gav upp det nu ikväll, så jag tror att imorgon kan det nog vara lättare att få något vettigt ur honom :P Han har en tendens att bli lite lättirriterad när han får sina "sluta snusa"-ryck hehe

Och han var inte med och kikade på lägenheten, han kunde inte komma loss från jobbet, så just lägenhetens skick och sånt har han svårt att tycka till om. Han har kommit med synpunkter, och listan med plus och minus gjorde vi tillsammans, men även han tycker det är svårt och är velig.

Jag ska ringa och prata med kontoret imorgon iaf och höra hur det är med poängen. Om man förlorar dom direkt man tackar ja till en lägenhet (som dom skulle ändra till, vet inte om dom hunnit än dock) eller om det är som förut. Att man kan ångra sig tills efter besiktningen är gjord och kontraktet påskrivet utan att förlora köpoängen.
  • daniiel

Såhär står det på hemsidan
    "Så fort du skrivit kontrakt på en kölägenhet nollställs dina köpoäng. För att på nytt ställa dig i kö behöver du aktivera dig igen (Mina sidor)."

Visst borde det betyda att vi kan tacka ja till lägenheten och sedan ångra oss efter besiktningen, innan kontraktet är skrivet, och ändå behålla köpoängen då?

Jag är nämligen väldigt nyfiken på besiktningen och vill inte binda mig till något innan den är gjord.

• daniiel

Men nu hittade jag det här
    "Svarar du ja efter lägenhetsvisningen är svaret bindande. Skulle du sedan ångra dig när vi tar kontakt och erbjuder lägenheten så spärras din intresseanmälan i två månader. Det innebär att du fortfarande samlar köpoäng men inte kan boka några nya lägenheter."

Skit... Jag börjar luta mer och mer åt nej nu...

• Allis

Jag skulle nog tänka vilket som var bäst för mitt barn långsiktigt. Om jag fått bestämma boende heeeeelt själv hade vi inte kööpt hus mitt i smeten, vi hade bott i en fantastisk gammal skånelänga där vägen slutar. Men....så har jag ett barn som är social och gillar att vara med kompisar och då passar ett hus centralt bättre än att bo isolerat. Fast jag är nöjd ändå :).

Vad skulle passa din flicka bäst? Om ni äger ert boende finns det rätt mycket man kan få hjälp med vad gäller anpassning, på hyresfronten undrar jag hur det ser ut med förtursreglerna där ni bor? Kan du t.ex. få tips från barnhab? En rullstol till ett litet barn är en sak men bland de ungdomar jag möter (jag jobbar med barnrättsfrågor) kommer ju ingen med rullstol in där det inte finns ramp/hiss. En tio, elvaårig flicka har andra intressen än ett förskolebarn och behöver förmodligen ut mycket mer och då blir nog trappor ett hinder.

• daniiel
    Allis skrev 2013-01-09 22:21:24 följande:

Jag skulle nog tänka vilket som var bäst för mitt barn långsiktigt. Om jag fått bestämma boende heeeeelt själv hade vi inte kööpt hus mitt i smeten, vi hade bott i en fantastisk gammal skånelänga där vägen slutar. Men....så har jag ett barn som är social och gillar att vara med kompisar och då passar ett hus centralt bättre än att bo isolerat. Fast jag är nöjd ändå :).

Vad skulle passa din flicka bäst? Om ni äger ert boende finns det rätt mycket man kan få hjälp med vad gäller anpassning, på hyresfronten undrar jag hur det ser ut med förtursreglerna där ni bor? Kan du t.ex. få tips från barnhab? En rullstol till ett litet barn är en sak men bland de ungdomar jag möter (jag jobbar med barnrättsfrågor) kommer ju ingen med rullstol in där det inte finns ramp/hiss. En tio, elvaårig flicka har andra intressen än ett förskolebarn och behöver förmodligen ut mycket mer och då blir nog trappor ett hinder.

Vi skulle älska att köpa ett hus i samma område som lägenheterna vi kikar på ligger. Det är där vi helst vill bo, där vi alltid velat bo, och det är vanliga villakvarter där majoriteten av dotterns vänner bor och det är nära till hennes skola osv osv. Drömläge för hela familjen alltså.

Det finns dock inte en chans i hela världen att vi kan köpa ett hus där just nu, men vi hoppas att kunna göra det någon gång i framtiden. Vi vill ju därför gärna redan nu bo i det området, dels för att det är där vi vill bo, men också för närheten till skola och kompisar för dottern.

Och bostadsrätter är det ännu färre än hyresrätter i det området nästan och vi vill hur som helst inte ha en bostadsrätt och vi har inte råd med en sån ens i dagsläget.

Tro mig, vi funderar och tänker på framtiden och långsiktigt hela tiden, men ibland kan man inte annat än leva i nuet.
  • Allis

Hur ser det ut med förtur till lägenheter som hade varit bättre anpassade för henne? Tänkte om man kunde gå den vägen för att hitta något som funkat och då är ju närhetsprincipen rätt avgörande.

Svar på tråden (OT) Dags att flytta? Velig... Hjälp!!!