• Erika8­3
    Äldre 7 Jan 15:53
    4653 visningar
    30 svar
    30
    4653

    Fotografering innan eller efter vigseln?

    Hej! Hur ska ni göra med fotograferingen? Jag funderar på om man ska fotograferas före vigseln eller efter? Fördelen med att fotograferas innan är ju att mitt smink ser ut som det ska (ingen mascara som runnit o dyl.) Men o andra sidan så vill jag ju inte att min blivande man ska se mig (min brudklänning) innan vigseln... Hur tänker ni? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Fotografering innan eller efter vigseln?
  • Äldre 7 Jan 19:47
    #11
    Erika83 skrev 2013-01-07 19:41:17 följande:
     Det är jag som hakar upp mig på att jag inte vill att min blivande man ska se mig innan kyrkan men många fler argument talar för att vi ska fotografera oss innan vigseln.
    Om du hakar upp dig på att han inte ska se dig innan kyrkan så kan ni be fotografen ta sk "first look"-foton. Alltså fotografera ögonblicket då ni ser varandra för första gången på bröllopsdagen. Kan bli hur fint som helst. Här kan du se några exempe. Det går att bläddra mellan bilderna med hjälp av pilarna till höger och vänster på bilderna: www.onewed.com/photo-and-video/gallery/favorite-first-look-wedding-photos
  • Äldre 7 Jan 19:57
    #12

    Jag håller med PimPim83 om "first look".
    Bestäm tid med fotografen och sen ser ni till att komma från varsitt håll så att säga (eller ni står på varsin sida om ett hörn på en byggnad med fotografen så att den ser er båda samtidigt och kan föreviga mötet). Då får ni ändå den där stunden då ni ser varandra för första gången och ni får stunden helt för er själva (eller tja med fotografen som vittne då Tungan ute )

    Som Aniara4 också säger så är det väldigt trist som gäst att stå och vänta på att brudparet ska fotograferas. 
    Och jag hade personligen blivit fruktansvärt stressad av att veta att det står folk och väntar på oss...

    Vi valde själva att fotografera före viseln, men sen var våra fotografer med både i kyrkan och på middagen efteråt eftersom vi hade amatörfotografer och en del av deras "betalning" var att få vara med på middag/fest (enligt deras egna önskemål)... 

  • vinkel­bodafo­to
    Äldre 8 Jan 17:19
    #13

    First look är ju faktiskt väldigt fint! Men om det är viktigt för dig att ses först vid vigsel gör det efteråt. Men det är ju självklart bra att gästerna har något att göra under tiden. Tipsrunda om bröllopsparet eller liknande lek. Se till att de i sånna fall har dryck och tilltugg under tiden. Hoppas du kan bestämma dig. Gå på magkänsla! Tror egentligen att hur du än väljer så kommer det att bli bra, båda fungerar ju alldeles utmärkt om man tänker till. 

  • Victor­iaE
    Äldre 8 Jan 17:36
    #14

    Vi hade fotograferna med oss under hela dagen, och korde portratbilderna efter. Var vigsel var 13:00, och det hade bivit stressigt att hinna innan. Fotograferna var med nar vi forberedde oss, sa da fick de ju anda en first look bild med oss anda. =) Sedan sa hade vi aktiviteter for vara gaster efter brudskalen (gastbook, photo booth, etc), sa vi smet ivag i 20 minuter for bilder, medan gasterna minglade. Alla verkade tycka om upplagget, och verkar ha format en massa nya bekantskaper medan vi var borta! Sa for oss funkade det bast att ta det efter.

  • Äldre 8 Jan 18:01
    #15

    Vi har våran fotografering innan, men det är för att vigseln är kl 15.30 och det skulle bli så sent om vi lade det efter. Vill inte att folk ska behöva vänta i två timmar på oss och sen blir allt så sent med mat och så.

  • Äldre 8 Jan 20:46
    #16

    Vi pratade om det häromdagen faktiskt. Vi har sagt att det vore kul att ses förrän till vigseln men kom fram till att vi ändå vill fotas innan. Då har vi tid själva innan, utan barnen och så slipper folk vänta på oss. Så tar vi bara några bilder efter vigseln med barnen med kyrkan som kuliss och så går vi direkt till vårt afternoon tea-fika. Vi kommer inte ha en regelrätt bröllopsfest så detta blir bäst upplägg för oss. Och så får vi bilder på när vi faktiskt ser varann första gången, med alla kläderna, och det är nog fint det med.

  • Mmmari­a
    Äldre 10 Jan 17:57
    #17

     



    Våra "First look"-bilder (finns ett gäng, men dessa gillar jag bäst). Mysigt att ha den stunden (nästan) ensamma. Jag var så nervös innan, men sedan kändes det bra.
  • Äldre 10 Jan 19:57
    #18

    Vi fotade oss efter vigseln. 10 dagar efter Tungan ute

  • Äldre 17 Jan 11:56
    #19

    Att fotas innan är ju klart bäst både med tanke på makeup/styling och framförallt tiden. Gifter man sig dessutom sent på em så går tiden i väg fort och man vill umgås med sina vänner och gäster efter bröllopet. Man kanske har liten stund över att fotas då med. Men efter så många bröllop jag varit på och med på så kan jag detta utantill. Jag förstår om bruden inte vill synas innan vigseln (har inte varit många) och då har det märk väl varit tidig vigsel så man har hunnit ändå. Men då har vi "arrangerat" som bilderna ovan..så det blir vackert och kärleksfullt ändå:)

  • Äldre 17 Jan 12:04
    #20
    Mmmaria,
    Underbar klänning! Vart har du köpt den? Märke? Det är nästan precis en sådan klänning jag själv är ute efter!  
  • Mmmari­a
    Äldre 17 Jan 13:23
    #21

    Vet inte om jag skulle kalla våra bilder arrangerade. Fotografen var med när jag kom ut till min blivande man och vi såg varandra för första gången med bröllopskläder. Vi kanske ser uppställda ut, men vi "bara var" med varandra och under tiden tog fotografen massor av bilder. Det blev en fin stund ihop. Sedan tog vi foton i ca en timme och därefter vigsel.


     


    Kitkät: Tack! Klänningen är av märket "Lou Lou", men jag vet inte vad modellen heter. Underbar klänning att bära. Titta på hemsidan http://www.louloubridal.co.uk/ och tryck på Bridal. Då kommer den upp som första miniatyrbild. Det finns andra liknande på samma sida.


    Jag har köpt min i butiken "Stockholm fest och brud" nu i somras.


     

  • Äldre 17 Jan 15:50
    #22

    Ber så hemskt mycket om ursäkt, blev fel ordval med arrangerat, sorry sorry. Man tolkar saker olika på nätet tyvärr..
    Men jag menar att vi är där när hon kommer färdigklädd och ser sin man första gången. MEN då vi är två hela tiden på våra bröllop och jag är stylist så, så fotar min givetvis och är där hela tiden så han inte missar ögonblicken.
    Kan säga att det inte är bara att stå där heller..utan man får ibland tala om för den blivande mannen lite och förbereda också.

  • Doofie
    Äldre 17 Jan 16:50
    #23

    Herregud, får värsta hjärtklappningen när jag tänker på detta! :D
    Vi kommer fotas innan vigseln, hade gärna gjort det efteråt, men kom fram till att det tidsmässigt blir bättre innan. Men då blir det en s.k. "fist look".


  • Äldre 17 Jan 20:14
    #24
    Mmmaria, 
    Får jag fråga vad den kostade?  
  • Mmmari­a
    Äldre 17 Jan 20:23
    #25

    Kitkät, den kostade 7600 har jag för mig, men med sömnad blev det lite över 9000. 600 för kemtvätt efteråt .


    Sålde den på Blocket för 6000 i oktober så det blev inte så dyrt.


    kitkät skrev 2013-01-17 20:14:41 följande:
    Mmmaria,
    Får jag fråga vad den kostade?
  • Äldre 18 Jan 10:31
    #26
    Mmmaria skrev 2013-01-17 20:23:39 följande:

    Kitkät, den kostade 7600 har jag för mig, men med sömnad blev det lite över 9000. 600 för kemtvätt efteråt .


    Sålde den på Blocket för 6000 i oktober så det blev inte så dyrt.


    Jaha, det var inte alls farligt pris. Klänningen ser dyrare ut än så tycker jag. 
    Jag gick in på hemsidan som du gav mig, loulou, men det verkar vara något fel. För när jag ska klicka på minityrbilderna så händer det ingenting. Jag hade velat se lite mer "ordentliga" bilder på hela klänningen... 
  • Mmmari­a
    Äldre 18 Jan 17:01
    #27

    Speciellt om man kan tänka sig att sälja efteråt. Jag såg att just den bilden inte går att ta fram.


    Jag la upp ett foto på klänningen i tråden "Visa DIN brudklänning! :D" den 16 okt. Kolla där. Jga kan även skicka bilder till dig på något sätt (vill inte ta över den här tråden som ju ska handla om fotografering). Hör av dig!


     

  • Äldre 24 Jan 18:02
    #28

    Vi hade tre timmar med vår bröllopsfotograf (på festen så fotade min otroligt duktiga kusin) som vi fördelade med foton före ca 2 timmar (Vi i naturen). Då fick vi ju se varands för första gången (men det kanske var bra för vi blev ändå så nervösa när vi väl kom till kyrkan) och sedan fotade fotografen vigseln i kyrkan och slutligen när vi tågade ut ut kyrkan och fick rosenblad kastade på oss och när vi kramade våra nära och kära. Jag rekomenderar verkligen att er fotograf även skall fota själva vigseln och speciellt om ni vigs i kyrka för det blir inte alls bra bilder om man inte har speciella objektiv. Ha inte för lång fotografering utanför. Folk är ganska rastlösa. Våra gäster anlände till gården före oss medans vi crusade en längre sträcka. undertiden så tog min kusin fantastiska porträttbilder på alla gästpar framför några björkar som nu sitter i vår gåstbok över alla lyckoönskningar. Tips

  • Erika8­3
    Äldre 26 Jan 18:23
    #29

    Tack för all hjälp!!! Solig
    Tror att vi har bestämt oss nu... Blir nog innan vigseln. Vår vigsel är kl.15 så det bir nog sent att fotograferas efteråt.
    Vi ska ha lite mingellekar medans gästerna väntar på oss borta vid lokalen. Vi har en toastmadame och en toastmaster som fixar med detta. Vi ska bl.a. ha (som någon nämnde) tipsrunda om oss och fotografering av varje par som anländer till festen.
    First-look bilder var ju en jätterolig ide! Det ska jag undersöka vidare. Skrattande

    Tack för tipset med om fotografering i kyrkan men tror att min pappa tar på sig att fotografera då, han har riktigt bra kamera och bra objektiv. Sen får se vem som tar på sig att filma och fotografera själva ingången i kyrkan (min pappa ska följa mig fram).

    Mmaria; Gud vad fin du var, underbar klänning! Vad roligt att ha så fina bilder att kunna titta på och minnas tillbaka.

  • Mmmari­a
    Äldre 30 Jan 12:28
    #30
    Erika83 skrev 2013-01-26 18:23:59 följande:
    Tack för all hjälp!!! Solig

    Mmaria; Gud vad fin du var, underbar klänning! Vad roligt att ha så fina bilder att kunna titta på och minnas tillbaka.
    Tack så jättemycké! Den hade 7 lager tyg och tyll och jag kände mig så fin : ) Lycka till med bröllop och fotografering!
Svar på tråden Fotografering innan eller efter vigseln?