Barnfritt
Vi har tänkt oss ett barnfritt bröllop och undrar nu om någon har tips på hur man formulerar det snyggt i en inbjudan... Vill ju inte att föräldrar tar illa upp.
Vi har tänkt oss ett barnfritt bröllop och undrar nu om någon har tips på hur man formulerar det snyggt i en inbjudan... Vill ju inte att föräldrar tar illa upp.
vi skrev: till kyrkan är alla välkomna men festen firar vi tillsammans med våra vuxna vänner
Hur gör man om släktens barn ska komma men inte vänners? Är det okej? Kan man öra olika inbjudningar och höra av sig till släkten och säga att deras barn givetvis är välkomna?
Vi skriver barnfritt men har pratat med våra syskon om att deras barn givetvis får vara med, och jag tror faktiskt inte de andra gästerna tycker det är konstigt.. Eller man kan ju alltid hoppas :)
Sedan står det dessutom på varje inbjudningskort vilka som är bjudna :)
"Barn är underbara och speciellt era, men det blir en lång dag och sen kväll varpå vi önskar att de stannar hemma" så tror jag bekanta skrev och vi kopierade :) gäller bara att vara konsekvent så det gäller alla barn och inte vissa. Vi stötte inte på några bekymmer, tvärtom tyckte vissa par att det var härligt att vara på en tillställning utan de små.
Vi kommer att skriva så här i inbjudan..
Barn är välkomna till kyrkan, men festen firas i vuxet sällskap!
Vi hade sån tur att de barn som fanns i släkten var ganska stora och bekantas barn väldigt små så att vi kunde typ sätta ålersgräns. Som jag skrev innan så stod det såhär i vår inbjudan: "Eftersom att slottet inte är barnanpassat tror vi att barn under 7 år har det bäst hemma."
Jag tyckte det var jättejobbigt innan jag kom på hur vi skulle göra, för om jag hade skrivit helt barnfritt i inbjudan och sen hade två barn (mannens kusiner) ändå kommit hade jag nog tyckt att det kändes lite konstigt. Säkerligen för att jag var rädd för vad de andra som hade barn skulle tänka, typ "jaha vissa barn var välkomna men inte våra". Så baboo detta kanske kan vara en möjlighet för er...ifall åldrarna faller sig på ett sånt sätt såklart.
Vi skrev "Den här dagen vill vi fira med våra vuxna vänner" och på vår bröllopshemsida har vi sedan skrivit "Alla ni nära och kära som har barn, även om våra hjärtan klappar för era små så den här dagen får småstjärnorna stanna hemma. Detta gäller även de allra minsta, den här dagen vill vi fira utan barn. Vi håller tummarna att ni kan vara delaktiga trots detta"
Vi har sagt att vi inte vill ha barn på vårt bröllop. Inte ens riktigt små ammande spädbarn, då får föräldrarna ta beslutet om dom vill ha barnvakt, komma den ena eller tacka nej.
Jag vill inte att min vigsel avbryts av bebis skrik.
Dock kommer mina två kusiner komma som är 11 och 12 vid tillfälle. Jag kan inte föreställa mig dagen utan dom och jag känner dom och vet därför att dom kommer vara tysta i kyrkan och tycka att det är kul att vara med på middagen.
Vi får se om någon har åsikter. Men hur som haver så bryr vi oss inte. Vi har bestämt vilka vi vill ha närvarande och två av mina kusiner är minderåriga (alla våra andra kusiner är mellan 18-30) så dom fick vara med ändå.
Men inga andra barn.
Det verkar helt klart vara ett väldigt känsligt ämne, när jag läst igenom alla förslag och idéer och tyckande.
Jag gifter mig för andra gången (hade bara tänkt att gifta mig en gång men när blir saker som man tänkt, någonsin)
Första bröllopet hade vi barnfritt, sånär som på vår egen dotter, 2,5 år vid tillfället. Hon märktes inte mycket av. Lite trött och smågrinig var hon, för hon hade precis dagarna före vigseln fått magsjuka
Denna gång har vi valt, jag och m2b att ha alla vänners och släkts HELA familjer med sig, om de själva vill förstås. Det är ju valbart för var och en. Vi beslutade i ett tidigt skede att vårt bröllop inte skulle vara särskilt formellt och inrutat, som mitt första var, utan löst och ledigt. De med minsta barnet är min bror som har en 5åring och de pratade om att han i vilket fall som helst nog skulle få vara med barnvakt.
Så i kyrkan får barnen en liten påse var med lite tidsfördriv och i lokalen fixar vi ett eget programblad fullt med pyssel och håller på att lösa frågan med en barnvakt för alla små kottar.
Vi ordnar det på det här sättet - hur alla andra vill göra är upp till dem. Jag har testat det första och nu gör vi helt annorlunda.
Jag förstår er som vill ha det helt barnfritt. Det var jätteskönt och det var inte så värst många som knorrade över att inte få ha sina barn med sig, nog några förstås.
Hoppas att alla, oavsett hur ni väljer att ha ert bröllop, får en underbar dag!