• Erika83

Barnfritt

Vi har tänkt oss ett barnfritt bröllop och undrar nu om någon har tips på hur man formulerar det snyggt i en inbjudan... Vill ju inte att föräldrar tar illa upp.

• Svar på tråden Barnfritt
  • Pörcy

Vi skrev: Till kyrkan är alla välkomna men kvällen spenderar vi i vuxet sällskap.

Inte ens våra egna barn var med på kvällen, och eftersom alla barnvakter var på festen så bodde dom hos varsin granne. :-P

• kitkät

Vi ska skriva följande i vår inbjudan: "Barn är en Gudagåva, men denna kväll vill vi fira i vuxet sällskap". 

• Juli2013

Tack för input! Jag funderar lite på hur man tänker i en sån situation, vi vill ju inte att de låter bli att komma bara pga att det är bar fritt, så det man egentligen skulle vilja skriva är ju barnfritt men om du måste så får du ta med barn, fast helst inte, hehe. Så kan man ju inte skriva dock :) Kanske får tillägga att de flesta i te har barn, men en del har, och de är väldigt värdefulla för oss.

• Limba

Snälla ni, hjälp mig. Jag vill inte ha barn med på bröllopet men min envisa älskling vill att alla ska få komma.
    Har bara pratat om det nån gång, och det höll på att sluta i bråk så vi släppte det för stunden.
    Måste såklart prata mer om detta (har tid, gifter oss 2014)
    men hur ska jag få honom att förstå att jag inte vill riskera att vigseln, middagen och festen blir förstörd pga hans kusinbarn? Som jag inte känner?
    Vi tänker ha bröllopet i hans del av landet, så förstår och accepterar att han vill bjuda alla! Han vill bjuda hela sin släkt. Som tur är tänker inte jag göra det. 
    Men jag vill verkligen inte ha barn med på middagen...

• MiaMiniMe

Jag tror inte att någon skulle ta illa vid sig för att festen är barnfri. Jag tog mig faktiskt friheten att fråga några som har barn vad de hade tyckt om deras barn inte var bjudna och alla höll sig positiva till det hela.  Ett litet barn förstår inte att när din far ska hålla tal så vill du faktiskt höra vad han säger, eller att i kyrkan ska man vara tyst och inte skrika på lillebror. Men om man känner sig kluven så tycker jag ovanstående om ett barnrum är perfekt. Vårt bröllop kommer vara barnfritt förutom min systers barn (3 och 5), jag skulle inte kunna tänka mig ett bröllop utan dem, deras farföräldrar finns till hands för att hämta dem när de "tröttnat". Jag vill att min syster ska kunna slappna av på kvällen och känna att hon också kan njuta av festen.
    I grund och botten ska du göra det som känns rätt för dig och ditt bröllop och inte det som alla andra tycker. Känns barnfritt som något för dig så finns de snälla sätt att säga det utan att någon bör ta illa vid sig :)

• mille88

Vi skrev att denna dagen vill vi fira med våra vuxna vänner, Det slutade med tre späddbarn och fem barn mellan 2-12 :s

• snowstars
    Limba skrev 2013-01-14 23:10:41 följande:
    Snälla ni, hjälp mig. Jag vill inte ha barn med på bröllopet men min envisa älskling vill att alla ska få komma.
    Har bara pratat om det nån gång, och det höll på att sluta i bråk så vi släppte det för stunden.
    Måste såklart prata mer om detta (har tid, gifter oss 2014)
    men hur ska jag få honom att förstå att jag inte vill riskera att vigseln, middagen och festen blir förstörd pga hans kusinbarn? Som jag inte känner?
    Vi tänker ha bröllopet i hans del av landet, så förstår och accepterar att han vill bjuda alla! Han vill bjuda hela sin släkt. Som tur är tänker inte jag göra det.
    Men jag vill verkligen inte ha barn med på middagen...

Det är väl en konflikt ni får lösa på samma sätt som ni löser alla andra konflikter. Hemma hos oss brukar kompromisser fungera bra.

Har du anledning att tro att just dessa barn kommer förstöra vigseln eller är det bara något som du fasar för? Jag förstår helt ärligt inte hur man tror att några barn ska kunna förstöra både vigsel, middag och fest. Och det kommer från en person som också gärna vill ha barnfritt, men det är inte för att jag tror att barnen kommer förstöra. Står din blivande dessa barn nära?

En kompromiss kan vara att barn över en viss ålder får vara med. Eller att barnen får vara med i kyrkan men inte sen. Till exempel.

• Limba
    snowstars skrev 2013-01-15 10:25:57 följande:

Det är väl en konflikt ni får lösa på samma sätt som ni löser alla andra konflikter. Hemma hos oss brukar kompromisser fungera bra.

Har du anledning att tro att just dessa barn kommer förstöra vigseln eller är det bara något som du fasar för? Jag förstår helt ärligt inte hur man tror att några barn ska kunna förstöra både vigsel, middag och fest.

Oj det va ett spydigt svar. Trevligt.

Självfallet löser vi det genom, men här finns det brudar som inte kommer ha barn närvarande och ville ha råd. Inte en otrevlig kommentar. 
  • snowstars
    Limba skrev 2013-01-15 10:31:10 följande:
    Oj det va ett spydigt svar. Trevligt.

Självfallet löser vi det genom, men här finns det brudar som inte kommer ha barn närvarande och ville ha råd. Inte en otrevlig kommentar.

Det var inte tänkt att vara otrevligt. Det var tänkt att vara sakligt. Ber om ursäkt om du tolkar annorlunda.

Men jag undrar faktiskt om du tror att just dessa barn kommer förstöra festen eller är det barn i allmänhet? Vissa barn är ju jobbigare än andra, det vet jag också. Och idag verkar en del föräldrar inte alls säga till sina barn överhuvudtaget. Det var det jag undrade, om dessa barn är särskilt jobbiga? För barn som har fått lära sig att inte ta all uppmärksamhet stör heller inte en middag.

Och som sagt, jag vill inte heller ha barn på min bröllopsfest.

• tinaalpfält

I vårt fall fanns det två åldrar av barn bland släkt och vänner. Tre kompisar hade barn som var runt 1,5 år och en släkting hade två barn på 7 och 11. Där vi gifte oss var det ganska mycket trösklar, trappor, smala dörrar och små toaletter så det hade inte varit så smidigt att ta med någon så är så liten. Därmed är det ju en lite annan sak när man är så gammal att man sköter sig själv på ett annat sätt. 

Därför valde vi att skriva följande i infon som följde med inbjudan "Eftersom att slottet inte är barnanpassat tror vi att barn under 7 år har det bäst hemma."

Ingen av de med små barn hade något emot det.   

Svar på tråden Barnfritt