• Erika83

Barnfritt

Vi har tänkt oss ett barnfritt bröllop och undrar nu om någon har tips på hur man formulerar det snyggt i en inbjudan... Vill ju inte att föräldrar tar illa upp.

• Svar på tråden Barnfritt
  • aerikaandersson

Vi skrev helt enkelt "Vänligen observera att detta är en vuxenfest".
    De som vi bjuder som har barn har inte tagit illa upp utan förstår att bröllopsfest med låååång middag knappast är något barn tycker är kul ändå. 
    Jättehärliga förslag i övrigt tycker jag! :) 

• Chicita
    Erika83 skrev 2013-01-07 13:56:27 följande:
    Mycket bra skrivet, tack! Vi har tänkt barnfritt även i kyrkan, med undantag för "näbbarna" som jag skrev. Jag tror inte att någon tar illa upp... Vill inte ha barn som inte kan sitta stilla och som kanske skriker i kyrkan, även som sonen kanske gör det men ska någon få göra det på hans mamma o pappas bröllop så är det ju han. Vi kommer inte att ha några gäster som har barn som har långt att köra så det kommer de inte undan med. ;) Vi kommer nog bara att ha en gäst som ev. ammar då och det är min syster, även tärna. Hon ska försöka hitta någon som passar deras minsta men då de flesta de känner kommer att vara på bröllopet så får ju denna vara ett undantag isf. Men vad jag har förstått så får syskonbarn lov att vara undantag. Min blivande man har inga syskonbarn än så det behöver vi inte tänka på.
    Tja rent tekniskt sett kan ni inte hindra folk att ta med sina barn till kyrkan.
    Ni kan inte hindra någon att komma in och titta på när ni gifter er, ni kan ha önskemål till era gäster om att lämna barnen hemma ja, men i kyrkan får dom vara med oavsett vad ni vill (egentligen).

På vårt bröllop kom det lite folk vi inte känner och tittade på. Det var vänner eller släktingar till en del av dom som var bjudna. Och dom blev nyfikna på vårt tema så dom kom och kollade dom också.
    Kyrkan är en allmän plats så om man går förbi och ser att någon ska gifta sig och vill titta, så får man det.
    Inte så många som gör en sån sak, men det händer Flört 

Ett tips är att försöka hitta något nytt som han kan leka med. Något han inte har sett förut och som kan hålla hans intresse ett tag. Även en påse med något gott att tugga på kan hjälpa en hel del också. Och att den han sitter med är någon som han litar på och trivs med så klart Flört 
  • Erika83
    Chicita skrev 2013-01-07 19:23:54 följande:
    Tja rent tekniskt sett kan ni inte hindra folk att ta med sina barn till kyrkan.Ni kan inte hindra någon att komma in och titta på när ni gifter er, ni kan ha önskemål till era gäster om att lämna barnen hemma ja, men i kyrkan får dom vara med oavsett vad ni vill (egentligen).På vårt bröllop kom det lite folk vi inte känner och tittade på. Det var vänner eller släktingar till en del av dom som var bjudna. Och dom blev nyfikna på vårt tema så dom kom och kollade dom också.Kyrkan är en allmän plats så om man går förbi och ser att någon ska gifta sig och vill titta, så får man det.Inte så många som gör en sån sak, men det händer  Ett tips är att försöka hitta något nytt som han kan leka med. Något han inte har sett förut och som kan hålla hans intresse ett tag. Även en påse med något gott att tugga på kan hjälpa en hel del också. Och att den han sitter med är någon som han litar på och trivs med så klart  

Jo jag vet att jag inte kan hindra dem men som våra gäster så tror jag inte att de går emot vår önskan. Frågan är egentligen bara hur jag ska skriva det på ett snyggt sätt i inbjudan. Jag har kollegor som säkert kommer att komma till kyrkan och kolla, de som är i tjänst just då. Jodå vår son kommer att vara ett år då och både mina och sambons föräldrar kommer ju att vara där så det är jag inte orolig för. Bara charmigt om han "busar" lite i kyrkan. Men det är ju skillnad på brudparets barn och gästernas barn. Tycker jag...
  • Erika83
    Chicita skrev 2013-01-07 19:23:54 följande:
    Tja rent tekniskt sett kan ni inte hindra folk att ta med sina barn till kyrkan.Ni kan inte hindra någon att komma in och titta på när ni gifter er, ni kan ha önskemål till era gäster om att lämna barnen hemma ja, men i kyrkan får dom vara med oavsett vad ni vill (egentligen).På vårt bröllop kom det lite folk vi inte känner och tittade på. Det var vänner eller släktingar till en del av dom som var bjudna. Och dom blev nyfikna på vårt tema så dom kom och kollade dom också.Kyrkan är en allmän plats så om man går förbi och ser att någon ska gifta sig och vill titta, så får man det.Inte så många som gör en sån sak, men det händer  Ett tips är att försöka hitta något nytt som han kan leka med. Något han inte har sett förut och som kan hålla hans intresse ett tag. Även en påse med något gott att tugga på kan hjälpa en hel del också. Och att den han sitter med är någon som han litar på och trivs med så klart  

Men tack för tipsen! :)
  • Grodprinsens brud

Vi skriver inbjudan vanlig på vänster sida och hela inbjudan på rim på höger sida av kortet. Eftersom vi har turen att hålla festen på en kvarn blir en av meningarna:

Mat och dryck får du på Trollabo Kvarn,
    vi önskar då att ni kommer utan barn... 

• Erika83
    Grodprinsens brud skrev 2013-01-07 19:33:23 följande:
    Vi skriver inbjudan vanlig på vänster sida och hela inbjudan på rim på höger sida av kortet. Eftersom vi har turen att hålla festen på en kvarn blir en av meningarna:Mat och dryck får du på Trollabo Kvarn,vi önskar då att ni kommer utan barn... 

:)) Det var fyndigt!
  • Chicita
    Erika83 skrev 2013-01-07 19:30:28 följande:
    Jo jag vet att jag inte kan hindra dem men som våra gäster så tror jag inte att de går emot vår önskan. Frågan är egentligen bara hur jag ska skriva det på ett snyggt sätt i inbjudan. Jag har kollegor som säkert kommer att komma till kyrkan och kolla, de som är i tjänst just då. Jodå vår son kommer att vara ett år då och både mina och sambons föräldrar kommer ju att vara där så det är jag inte orolig för. Bara charmigt om han "busar" lite i kyrkan. Men det är ju skillnad på brudparets barn och gästernas barn. Tycker jag...
    En av våra näbbar tyckte det var så här kul i kyrkan... Tungan ute
    Och sen somnade han Flört
    Så även det kan vara ett kul minne Glad Bara man har en präst som inte blir arg eller irriterad när barnen leker så går det jättebra att dom springer runt och tittar och klättrar lite Glad

För gästernas skull så tror jag egentligen inte att det spelar någon större roll vilket barn som för liv (om det låter mycket om barnen). För dom är det ju ändå ett besvär om dom inte hör vad som sägs framme vid präst/brudpar.

Vi hade barntillåtet både i kyrkan och till middag/fest. Vi resonerade som så att det för det första inte skulle bli något fylleslag. Och om gästerna inte ville att deras barn skulle vara i närheten av någon som drack ett eller två glas vin eller två öl så fick dom lämna barnen hemma på eget bevåg. Vi anpassade inte middagen efter barnen, men vi hade ett rum med en tjej som höll lite koll och lekte lite med dom dit barnen kunde gå om dom tröttnade på oss vuxna Glad
    (Det var den bästa lösningen för oss

• Erika83
    Chicita skrev 2013-01-07 19:44:28 följande:
    En av våra näbbar tyckte det var så här kul i kyrkan... Och sen somnade han Så även det kan vara ett kul minne  Bara man har en präst som inte blir arg eller irriterad när barnen leker så går det jättebra att dom springer runt och tittar och klättrar lite För gästernas skull så tror jag egentligen inte att det spelar någon större roll vilket barn som för liv (om det låter mycket om barnen). För dom är det ju ändå ett besvär om dom inte hör vad som sägs framme vid präst/brudpar.Vi hade barntillåtet både i kyrkan och till middag/fest. Vi resonerade som så att det för det första inte skulle bli något fylleslag. Och om gästerna inte ville att deras barn skulle vara i närheten av någon som drack ett eller två glas vin eller två öl så fick dom lämna barnen hemma på eget bevåg. Vi anpassade inte middagen efter barnen, men vi hade ett rum med en tjej som höll lite koll och lekte lite med dom dit barnen kunde gå om dom tröttnade på oss vuxna (Det var den bästa lösningen för oss)   

Haha, vad sött! Ja jag säger inget om att folk vill ha barn på bröllop, utan tvekan charm i det. Vi var på ett bröllop i våras där barn var med. Men vi känner för egen del att vi vill dela den dagen med enbart våra vuxna vänner och släkt. Vi vill att våra vänner ska kunna slappna av och bara njuta den dagen o ro om sig själva. Låter kanske ego men vi vill att den dagen ska handla om oss, fokus på oss. Det är ju trots allt vår stora dag. Det hör ju till saken att vi inte har så många vänner som har små barn. :)
  • Chicita
    Erika83 skrev 2013-01-07 19:55:54 följande:
    Haha, vad sött! Ja jag säger inget om att folk vill ha barn på bröllop, utan tvekan charm i det. Vi var på ett bröllop i våras där barn var med. Men vi känner för egen del att vi vill dela den dagen med enbart våra vuxna vänner och släkt. Vi vill att våra vänner ska kunna slappna av och bara njuta den dagen o ro om sig själva. Låter kanske ego men vi vill att den dagen ska handla om oss, fokus på oss. Det är ju trots allt vår stora dag. Det hör ju till saken att vi inte har så många vänner som har små barn. :)
    Nej det är inte ego alls Glad
    Alla väljer det dom vill och som funkar bäst för dom.
    Jag menade mest att det ju finns en charm i att er son kanske springer runt och leker under vigseln, så att ni inte behöver vara så oroliga för det.
    Men samtidigt se det från gästens synvinkel att om det blir ljudliga lekar så spelar det ingen roll om det är er son eller om det är någon annans barn Flört 
    Hör man inget så bryr man sig inte så mycket om vem som för oljud, utan bara att det låter och stör...
    Så därför kan det vara bra att hitta något att sysselsätta honom med eller kanske i värsta fall någon som kan gå ut med honom om det inte funkar. Att vara beredd på att ni kanske måste ta upp honom och låta honom vara med er kan också vara bra - även om det kanske inte alls behövs i slutänden Glad 

Mitt vanligaste (och enligt min åsikt då bästa) råd är i alla fall:
    Sikta inte på att det ska bli perfekt in i minsta detalj. För då hänger ni bara upp er på de småsaker som kan och kommer att gå fel. Utan satsa på en bra dag och försök att se saker som går fel som lite krydda till minnena Solig 
  • mimi00

Vi tog barnfritt :)  blivit endel drama men bara bita i det sura äpplet. det var vad vi ville, eller handlade lite om platsbrist ifs. vi skrev:

Vi är väldigt barnkära, men denna kvällen vill vi fira med våra vuxna vänner.

De flesta har tagit det bra faktiskt och sen är det lite så att ni bjuder till bröllop och fest, och sen vilka som är bjuda är upp till er. passar inte det så kommer dem inte. :)  förstår att det är jobbigt, vi diskuterade länge om det innan vi bestämde att ha barnfritt :)  

Svar på tråden Barnfritt