• PiaB

Målsättnigar 2013

Jag hade kunnat lägga tråden under hälsa och skönhet, men det där med skönhet störde mig. Så det fick bli under övrigt. Jag har inga problem med hur jag ser ut, däremot hur jag mår. Jag ska vara brutalt ärlig och berätta att jag väger 110 kg och är 158 lång. Alltså ungefär lika bred som lång Och ärligt talat lider jag inte av det utseendemässigt. Har aldrig gjort heller. Såhär ser jag ut. Min blivande man älskar mig oerhört mycket och jag ser i hans ögon att jag är vacker

Men jag mår inte bra. Jag är trött jämt och liksom håglös. Nästan deppig och det är inte likt mig. Jag är inte en deppig person. Men allt blir så jobbigt. Orkar inte ens gå fort längre. Går omvägar för att slippa uppförsbackar och trappor. För att inte tala om hur trokigt det är att köpa kläder. Skulle vara så himla kul att kunna köpa de kläder jag vill, istället för de kläder jag kan.

Och tro mig, jag vet hur jag ska träna och vad jag ska äta, det är inte det som är problemet. Problemet är motivationen och viljestyrkan. Jag kan om jag vill, men det har ju varit så mysigt att sitta tätt ihop med särbon och bara mysa Och vetskapen om att jag såg ut såhär när vi träffades hjälper också till. Inte för att jag skulle banta för någon annans skull, men ändå.

Nå, nu är det nytt år och nya intentioner. Och jag gifter mig I ÅR! Större morot har jag aldrig haft. Visserligen har jag köpt en klänning som redan passar men den går väl att sy in

Det känns inte kul att veta att jag ska se ut såhär på bilder som folk ska se resten av livet. Även om det är löjligt och jag ju ser ut som jag gör. Bilderna ljuger inte. Men plötsligt känns det viktigt att se lite bättre ut. Inte så att jag ska bli trådsmal, det är inte min tanke. Men lite mer "fit" och fast o kroppen.

Jag vill inte vara trött och håglös inför eller under bröllopet och känna mig deppig. Och jag har fått jättemycket bra ips här på BT om Irland som vi vill åka till, men så tänker jag att det verkar jobbigt med alla berg och vandringar. Och det är sådant jag vill göra men just nu orkar jag inte. Så, såhär kan vi inte ha det

Innan jul ville min dotter börja träna på Curves och hon får inte träna där själv som minderårig. Så vi skrev in oss båda två. Och hade ett jättebra inskrivningssamtal om allt möjligt. Och blev vägd och mätt vilket var mindre kul. Men det är som det är. Vi satte upp lite mål som jag vill dela med mig av. Känns bättre om jag vet att jag "sagt dem högt" om ni förstår vad jag menar.

Så nu ska jag:

Träna tre ggr/veckan och inte ha dåligt samvete om jag inte hinner någon vecka.

Göra något pulsökande 30 min/dag de dagar jag inte tränar, t.ex. snabb promenad.

Sluta äta vetemjöl eftersom jag är sockerberoende. Då kan man ju tycka att jag borde sluta med socker men jag äter nästan inget socker utan pasta och bröd är min drog.

Gå ner 30 kg och det kan låta mycket men det är ca. ett kg/vecka innan bröllopet och det är absolut inte omöjligt. Kanske vill jag gå ner mer sedan men det är ett stort delmål.

Förutom det ska jag sova ordentligt, dricka mycket vatten och njuta av livet

Nu kör vi. 2013; jag är redo!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-03 10:35
    Jag kan stava till målsättning men det kan man inte tro när man ser rubriken
  • Svar på tråden Målsättnigar 2013
  • lordoz

Jag har tränat 3 ggr denna veckan! Blev inte någon Step-up i måndags, men däremot 75 min promenad i tisdags, 60 min KI-Balans (egentligen ett mer må-bra-pass än träning) samt danspass i onsdags.

Jag har även fått lite koll på hur jag kommer träna framöver... Jag vet att man egentligen ska träna varannan dag, men kommer i alla fall träna onsdag, torsdag och fredag och vissa lördagar. Det är de 3 dagarna som jag har hittat roliga pass som jag vill gå på. Så det roliga får nog gå före det 'som man egentligen ska göra'.. :)

Har invägning på söndag, men förra söndagen var positiv, då hade jag gått ner 1,2 kilo. Hoppas på detsamma imorgon, även om jag har ätit både kladdkaka, godis och chips ikväll.

Mitt mål att ta hand om mig själv går däremot bättre! I går lade jag schemat på jobbet för nästkommande period. Har medvetet tänkt på mig själv och min hälsa och inte bokat in några nattpass. Vilket man enligt utsago inte ska jobba om man har högt blodtryck vilket jag för tillfället har. Dessutom har jag lagt in om semester några dagar innan och några dagar efter bröllopet (vi åker på bröllopsresa längre fram), så då behöver jag inte bekymra mig om det... :D

• ev2013

Duktiga ni e! Forsätt kämpa på!

Jag har haft en bra vecka, vilkt känns skönt! Dock så kommer jag bara väga mig hos viktväkatrna (var där och skrev i mig i fredags), så nästa vägning blir söndag den 20. Känns lite gott att äntligen fått tummern ur och gått dit, inser att jag behöver någon som håller koll på mig... av någon konstig annledning är det enklare att sköta sig då.
    Tror dock inte på några jätte kliv ner på vågen, har svårt att gå ner i vikt, men tre hekto ner i veckan är bättre än 3 hg upp ;)

Träningen flyter på bra, joggat 3 gånger och kört bodypump en gång. skönt att komma igång efter div förkylningar, Gött mos som vi säger här i gbg ;)

• PiaB

Bra lordoz, heja dig! Låter som att du kommit igång ordentligt Tack GustavB. Tror du slår huvudet på spiken i mitt fall. Jag måste absolut fokusera mest på att sluta med godis och fika av olika slag. Och att äta mindre portioner. Tar alltid två och gärna en till bara för att det var så gott, fast jag var mätt efter den första. En klok människa så en gång att man ska äta tills man inte är hungrig längre, inte tills man är mätt. Och det behövs inte mycket mat för att stillsam hungern.

• PiaB

Och heja dig ev2013! Låter riktigt bra. Och jag tror på att gå ner lite och sakta om det ska hålla länge. Jag gick ner mycket och snabbt en gång vilket resulterade i att psyket inte hängde med och jag kände inte igen mig i spegeln. Blev nästan deprimerad av att inte veta vem den nya människan var.

• Sjörå

Den här veckan har gått ganska bra. Jag har ätit ordenligt och inte proppat i mig en massa pepparkakor. Trots att mina hemgjorda finns kvar och att pepparkakor är bland det bästa jag vet. Träningen har det blivit lite si och så med, det är väldigt halt ute för att promenera vilket gör att jag drar mig för det. Men i onsdags gick jag 5 kilometer så det är alltid något. Ska ta hem mina gymkläder från Enköping också så att jag kan träna tillsammans med sambon på helgerna då jag bor i Norrköping. Att bo på två orter komplicerar livet ibland. Igår bakade jag en massa lchf-bröd för att kunna äta på helgerna. Vill gärna ha en ostmacka då och för att inte falla för vanligt bröd har jag numera mitt egna. Gjorde västerbottensostmuffins som verkligen har superenkla och jättegoda. Det mål som jag har lyckats hålla bäst är att ta hand om min hy och mitt hår. 

• lordoz
    Sjörå skrev 2013-01-13 11:38:34 följande:
    Den här veckan har gått ganska bra. Jag har ätit ordenligt och inte proppat i mig en massa pepparkakor. Trots att mina hemgjorda finns kvar och att pepparkakor är bland det bästa jag vet. Träningen har det blivit lite si och så med, det är väldigt halt ute för att promenera vilket gör att jag drar mig för det. Men i onsdags gick jag 5 kilometer så det är alltid något. Ska ta hem mina gymkläder från Enköping också så att jag kan träna tillsammans med sambon på helgerna då jag bor i Norrköping. Att bo på två orter komplicerar livet ibland. Igår bakade jag en massa lchf-bröd för att kunna äta på helgerna. Vill gärna ha en ostmacka då och för att inte falla för vanligt bröd har jag numera mitt egna. Gjorde västerbottensostmuffins som verkligen har superenkla och jättegoda. Det mål som jag har lyckats hålla bäst är att ta hand om min hy och mitt hår. 
    Låter intressant med LCHF-bröd och muffins, kan du inte skicka mig recepten?

Lycka till med träningen. Vart i Norrköping går ni och tränar?
  • Sjörå

Jag kan skicka dig recepten, måste bara skriva av dem först eftersom de är i en tidning. Påminn mig om jag glömmer det. 

Vi har kort på Skarpshagens gym (gäller även på Albrekts gym). Det är ett nyckelgym där det finns en del träningsmaskiner men ingen personal. 

• lordoz
    Sjörå skrev 2013-01-13 13:05:35 följande:
    Jag kan skicka dig recepten, måste bara skriva av dem först eftersom de är i en tidning. Påminn mig om jag glömmer det. 

Vi har kort på Skarpshagens gym (gäller även på Albrekts gym). Det är ett nyckelgym där det finns en del träningsmaskiner men ingen personal. 
    Tack, vore snällt!

Ja, jag vet vart skarphagens gym ligger, bor i Klockaretorpet, så handlar i skarphagen.. hihi. Dock tränar jag på friskis och från och med på torsdag på korpen. Jag är inte så mycket för gym personligen.

Hade invägning idag. Ingen skillnad i viken alls. Vilket jag faktiskt både är lättad och missnöjd med. Lättad eftersom jag trots allt ätit en del onyttigt denna veckan och missnöjd över att träningen inte gav något minus. Men nästa vecka ska jag satsa på en del träning och bättre mat, så då blir det nog bättre..

Är ledig imorrn, så funderar på att starta wiiet och träna lite här hemma faktiskt. Får se om jag lyckas med det..
  • BrideToBe 84

Blev inte gymmet som var tänkt innan jobbet idag men istället blev det en promenad hem från jobbet på 45 minuter!! :D

• Aniara4

Jag var faktiskt och simmade några väldigt stillsamma vändor igår, vilket jag egentligen inte kan pga min sjukdom. Tyckte det gick jättebra, kände mig nöjd, och började planera för att göra det mer regelbundet. Jo tjena. Idag har jag haft en helt vansinnig värk överallt, migrän, och gele i alla muskler.

Och maten har det inte heller gått nåt vidare med. Men min inställning är annorlunda än den varit på länge. Jag kommer att fixa det. Snart. Det är lite lugnare framöver, så då kommer jag att ha bättre möjligheter att ta hand om mig själv, laga vettig mat, och inte hamna i situationer där jag är trött och hungrig och slänger i mig vad som helst.

Hur går det för er andra?

• PiaB

För mig går det oroväckande bra... Tränat fyra dagar i rad nu... Varannan dag på gymmet och varannan hemma på min vibrationsplatta. Mitt problem har varit att jag alltid går ut för hårt och tröttnar ganska snabbt. Men jag försöker intala mig att jag kan ha ett tufft halvår nu fram till bröllopet, att jag inte ska träna hårt resten av livet. Och de på gymmet vet om att jag köpt för liten klänning OCH min träningshistoria, så de har ögonen på mig.

Härligt är det att vara igång iallafall. Hoppas jag hittar balansen

• PiaB

Vilken inspirationshöjare! Var på vägning och mätning efter en månad på Curves. Jag hade gått ner 21 cm sammanlagt, de mäter flera ställen på kroppen. Och ett kilo fett! Den vanliga vågen stod jag däremot still på vilket bevisar för mig att jag inte ska bry mig så mycket om den, finns andra sätt att mäta resultat på. Så nu är det bara fortsätta att kämpa. Hur går det för er andra?

• BrideToBe 84

Hur går det för er brudar??

• lordoz

Jag har kommit igång igen efter en tids uppehåll...

Har kommit igång med träningen igen, och börjat äta bättre.. Jag jobbar även med mitt kontrollbehov....

Så det går framåt...

Hur går det för er andra då?

• Aniara4

Ähum. Sakta men osäkert. Ett steg framåt och två tillbaka. Men ni ska veta att jag är envis som synden och jag ska sparka ut det här förbannade beroendet igen!

Hur går det för dig TS?

• PoS

Argh! Hade skrivit ett långt inlägg om mina bekymmer med motivation o så slukade telefonen det o kastade ut det i intet. Grr.. Hoppas det är OK om jag hoppar med här! Jag behöver verkligen pepp på motivationsbiten. Mina mål 2013 -fortsätta att inte äta godis o frukt annat än på högtider (jul, påsk, etc) -träna minst 2 ggr/vecka på Friskis -springa minst 1 löppass i veckan -springa ett millopp i höst -äta kolhydrater endast 3ggr/vecka -endast äta bröd på helgen Jag är en riktig brödjunkie o jag måste skära ner på vitt mjöl framförallt.

• PiaB

Hej på er, både gamla och nya!

Det går faktiskt ganska bra för mig. Gick ju som vanligt ut stenhårt men nu verkar det som jag hittat någon balans med kost och motion. Jag väger mig inte men känner på kläderna att jag krymper i omfång. Och egentligen är det ju det som är intressant.

Jag har också problem med kolhydrater, och då främst vetemjöl. Tror jag är känsligare mot det än socker. Så nu försöker jag hitta hur mycket/lite vetemjöl jag kan äta. Vitt bröd går ju helt bort och vit pasta. Men det är mjöl i så mycket annat och det är ett detektivarbete utan dess lika. Tur i oturen att jag har allergiska barn så jag är van att lusläsa innehållsdeklarationer.

Så vi kämpar väl på allihop! Heja oss om det så bara är för att man tänkt tanken att göra något åt det man inte är nöjd med

• PiaB

Glömde skriva en sak... Jag vet inte om det är en slump, men jag har börjat ta tabletter som heter Immun. Det hörs ju vad de är till för. Jag har varit så löjligt mycket sjuk och av det blivit tröttare än vanligt. Nu vaknar jag pigg och utvilad sedan dess, så det låter nästan för bra för att vara sant. Men vad det nu beror på så tackar jag ödmjukast

Svar på tråden Målsättnigar 2013