• EAS
    Äldre 27 Dec 09:00
    9316 visningar
    30 svar
    30
    9316

    Bröllop 2014, hur sparar ni?

    Vi ska gifta oss sommaren 2014, jag vet känns otroligt långt bort.. men ännu längre tid att börja spara pengar. vi hade tänkt oss ett bröllop i 100.000 klassen. ungefär 80 gäster som vi räknat på. räcker det?!

    hur sparar ni till era bröllop?

  • Svar på tråden Bröllop 2014, hur sparar ni?
  • Lillla­n
    Äldre 24 Apr 12:56
    #11

    Värst vad ni är nyfikna :P Välj bort sånt som ni vet att ingen kommer se, eller ni inte tycker är viktigt. För mig är festen viktigast, maten njae inte så.. buffé går alltid hem;) vi kommer ha bröllopet i november så mycket fina höst plock utomhus kommer det bli till dekorationerna. min mamma ska köpa mina smycken, min blivande mans föräldrar fixar käket=D 

  • Äldre 26 Apr 13:38
    #12

    Jag tycker det verkar som att de flesta inte sparar utan tar och köper allt lite "pö om pö" som man säger. Sprider ut kostnaderna över flera månader. Och så gör vi nog ocksp nu när jag tänker efter.


     


    Hittade en kläning, köpte den, och månaden efter blir det ngt annat, typ ringar osv. Känns bra att vara ute i god tid så är det lättare att undvika flera större utgiftsposter på en och samma gång.

  • Äldre 26 Apr 20:41
    #13
    gloriousgirlgirl skrev 2013-04-23 08:29:10 följande:

    Om pengarna räcker beror helt och hållet på vad det är för något du vill ha. 100 000kr för oss räcker inte till exempel, medans 100 000kr för Lillan (ovan) räcker långt. Allt beror på vilka val du gör och vad som är viktigt för dig.


     


    Mitt förslag är att du, utan hänsyn till budget, gör upp en grovskiss över de delar som ni vill ha med på ett bröllop och därefter kollar vad det skulle kunna kosta, för att sedan se om det är något ni behöver justera eller lägga till/ta bort. Min personliga åsikt är att man inte ska snåla för snålandets skull om det sker på bekostnad av det man egentligen vill ha. Då blir man aldrig riktigt nöjd ändå.


    Håller med!! Vårat bröllop kommer gå på ca 40.000 kr , Vi själva betalar ca 25.000 kr och 14.000 kr betalar svärföräldrarna och min mamma för maten :) ( STOR sommar buffé)
    Och då har vi ändå lyxat till det en hel del tycker vi ;) hehe
  • NBFN
    Äldre 26 Apr 22:52
    #14
    Js Fästmö skrev 2013-04-26 13:38:33 följande:

    Jag tycker det verkar som att de flesta inte sparar utan tar och köper allt lite "pö om pö" som man säger. Sprider ut kostnaderna över flera månader. Och så gör vi nog ocksp nu när jag tänker efter.


     


    Hittade en kläning, köpte den, och månaden efter blir det ngt annat, typ ringar osv. Känns bra att vara ute i god tid så är det lättare att undvika flera större utgiftsposter på en och samma gång.


    Vi sparar inte, kanske vi gör det senare, det vet vi inte ännu, men som det är nu så köper vi lite "pö om pö", om vi skulle råka hitta något när vi är iväg någonstans, då köper vi det. Det enda som vi halvt budgeterat är själva middagen/festen, där ligger det på 60 000:-, men det är för att vi vill ha riktigt bra mat, vi ska ha det i baren som folk vill ha, om det är en särskild drink så ska det gå att få den så att säga. Däremot har vi inte fri bar utan till självkostnadspris, så vi kommer att få tillbaka en del av de pengar vi spenderar där.

    Varför 60 000:- kan man ju tänka.. Mja, maten är trots allt väldigt billig, 250:-/kuvert, och då är det två välfyllda bufféer, men det är ändå ca 25-30 000:- bara på maten, sedan är det lokalhyran, vilken vi tror kan dra iväg en del om det blir den lokalen vi vill ha, då måste vi även betala en obligatorisk lokalvärd/-inna som är där alla de timmar vi hyr lokalen, och denna person kostar 350:-/timme.

    Kanske onödigt, men det är festen vi vill lägga krutet på. Som tur är får vi DJ gratis då min m2b är DJ och en vän/kollega kommer att spela, fotograf får vi gratis då en gemensam vän arbetar som fotograf och vill ge oss det i bröllopspresent.

    ... Jag vet inte, vi kanske är dumma, kanske vi satt ett väldigt högt pris, men vi tippar på att bröllopet kommer att komma upp i 100 000:-... Eller ja, det är vad vi räknar med, för att inte få ekonomisk panik, men vem vet, vi kanske kommer undan med hälften trots allt..

    Men som sagt, ingen budget, det vi vill ha vill vi ha, och hittar vi det så köper/bokar vi det, utan att egentligen tänka på ekonomin.

    Alla gör vi olika. Jag tycker inte det är så viktigt att min ring är särskilt dyr t.ex., det viktigaste är att den är tidlös och att jag tycker om den, sen om den kostar 200:- spelar absolut inte mig någon roll...

    Oj vad luddigt, orkar ni inte läsa allt  - vi har ingen särskild budget, så fick jag det sagt tillslut Flört haha!
  • thebri­de
    Äldre 26 Apr 23:00
    #15

    Vi har sparat lite pengar varje månad, sen har vi även haft oturen/turen att ärva pengar efter min svärfar som gick bort i höstas. Jättetråkigt att förlora människor i sin närhet, men dessutom möjliggjorde det att vi kunde gifta oss tidigare. Vi har tänkt mycket på vad vi vill och vilka kontakter vi har runt omkring oss. Vi kommer tillexempel laga mat själva (med hjälp av mina föräldrars vän) småsyskons kompisar som serverar, låna smycken handla på rean (sparade t.ex. nästan 3000 kr på min vigselring eftersom vi köpte den i mellandagarna). Mitt tips är att kolla med de personer som finns i er närhet och lägga undan ett belopp varje månad.

  • Äldre 26 Apr 23:16
    #16
    MH2014 skrev 2012-12-27 11:53:43 följande:
    Vi har bestämt vad vi tycker är rimligt för vår dag, sedan försökt att räkna och spalta upp budgeten och prioriterat vad som är viktigast. Sedan har vi slagit ut det per månader fram till två månader innan dagenD. Alltså om vi säger att man väljer augusti, så börjar man spara januari 2013, då spar vi fram till juni 2014. Så att det mesta kan betalas innan så man slipper sitta med fakturor/betalningar innan/efter dagenD.... Hoppas man förstod :)
    Smart med två månader innan :)
  • Äldre 26 Apr 23:33
    #17

    Jag hade 135 gäster på mitt bröllop och det kostade mig 240 000 kr. Jag är väldigt nöjd med mitt bröllop och hade väldigt lyxig mat exempelvis, lokalen var inte det bästa. Fast nu när  jag lärt mig en del om bröllopsplanering vet jag att man kan få väldigt mycket bättre än mitt bröllop med mycket mindre pengar.

    Själv hade en en lista på allt som ska förberedas och skrev in allt jag köpte så jag kunde hålla koll på kostnaderna. En bröllopsbudgett helt enkelt.

  • Äldre 28 Apr 10:39
    #18

    Vi har ju satt en budget på vad vi vill lägga och räknat ut ungefär hur mycket vi måste spara varje månad för att få ihop den summan. Vi kommer nog också att göra små inköp under tiden vi sparar så man inte måste ha den exakta summan på kontot.

  • xMaria­x
    Äldre 28 Apr 10:57
    #19

    Vi har mest bestämt att det ska hamna under 50.000:- till ca 45 gäster. Men då betalar mina föräldrar ca 13.000:- (Brudklänningen och tårtan) och så kanske mina svärföräldrar betalar maten (7000 ..
    Vi hade kunnat spara in massor eftersom att vi börjar planera så långt i förväg och så är jag bra på att pyssla och sånt, men jag vill inte behöva göra allt, så jag betalar gladeligen lite extra för att slippa!

    Vi sparar ca 5500:- i månaden from juni. 


  • Äldre 6 May 21:02
    #20
    Lilllan skrev 2013-04-22 21:13:27 följande:
    shit vad pengar.. vi är 86gäster och vi kommer ha buffé, öppen bar, hyrt lokal, anställt dj, och en som tar hand om disk m.m. Jag har köpt 2 uppsättningar av brudklänningar, då jag ångrade mig om den första. dom är special sydda efter mina mått. och sjlvklar allt annat tillhörande bröllop.. Vårt bröllop kommer inte kosta mer än 20.000kr...så dina pengar kommer verkligen räcka.
    ska även tillägga att även om vi hade haft de pengarna hade ja ändå gjort det så billigt som möjligt, så länge man får det man vill ha.

    Hur får ni ihop det? Vad kostar de olika posterna?


    Maten framför allt!!!???

  • Lillla­n
    Äldre 7 May 21:27
    #21
    Äriqa skrev 2013-05-06 21:02:12 följande:

    Hur får ni ihop det? Vad kostar de olika posterna?


    Maten framför allt!!!???


    Som jag skrev i första inläggen (tror jag jag skrev) maten fick vi som gåva av svärföräldrarna.
    *Dj har vi fixat via min lillebrorsa som känner en kille som spelar mycket på klubbar.
    *Mina kläder/tiara m.m är enbart köpt på ebay.
    *Mannen har kläder lika så bestmennen.
    *Tärnornas klänningar kommer jag sy och kommer ungefär kosta 95kr st.
    *Alla dekorationer kommer ske av naturens fina färger, så som till borden osv. (gifter oss i november)
    *dukar och stolsöverdrag har vi från min systersbröllop, detta var vitt och vi kommer färga allt svärt, eftersom vårt bröllop går i vitt, svart och rött.
     *Transport har vi valt bort, och kommer åka taxi till hotellet.
     
    Vi började dessutom planera 2 år innan bröllopet. vi har fått en del i gåvor. Som enkelt kan göras om m.m.

    Jag är dock väldigt kreativ och pysslig så gör gärna allt själv.
    allt kommer sammanlagt gå på ca 15.000kr när allt är färdigt, från lokal, kläder, personal, hotell...m.m

    Vill du veta något mer skriv ett privat meddelande=) 
  • Äldre 7 May 21:40
    #22

    Vi sparar 10 000 i månaden sedan en tid tillbaka, + extraslantar typ skatteåterbäring, och kommer så göra fram till bröllopet i juni 2014 Glad
    Vår budget är omkring 150 000 exklusive min vigselring. Vi satsar på att sprida ut de stora kostnaderna över året, vi inbillar oss att budgeten blir mindre "känslig" då. T.ex. kommer vi beställa min vigselring inom kort, och klänningen planerar jag att köpa i höst.

  • Äldre 9 May 19:56
    #23

    Ok. då förstår jag om ni inte betalde mer. Maten blir en stor kostnad för oss. Räknar inte med att få bidrag från någon. det är bara bonus isf.


    Lilllan skrev 2013-05-07 21:27:05 följande:
    Som jag skrev i första inläggen (tror jag jag skrev) maten fick vi som gåva av svärföräldrarna.
    *Dj har vi fixat via min lillebrorsa som känner en kille som spelar mycket på klubbar.
    *Mina kläder/tiara m.m är enbart köpt på ebay.
    *Mannen har kläder lika så bestmennen.
    *Tärnornas klänningar kommer jag sy och kommer ungefär kosta 95kr st.
    *Alla dekorationer kommer ske av naturens fina färger, så som till borden osv. (gifter oss i november)
    *dukar och stolsöverdrag har vi från min systersbröllop, detta var vitt och vi kommer färga allt svärt, eftersom vårt bröllop går i vitt, svart och rött.
    *Transport har vi valt bort, och kommer åka taxi till hotellet.

    Vi började dessutom planera 2 år innan bröllopet. vi har fått en del i gåvor. Som enkelt kan göras om m.m.

    Jag är dock väldigt kreativ och pysslig så gör gärna allt själv.
    allt kommer sammanlagt gå på ca 15.000kr när allt är färdigt, från lokal, kläder, personal, hotell...m.m

    Vill du veta något mer skriv ett privat meddelande=)
  • Äldre 17 May 11:20
    #24

    Oj vad alla kan spara.. De e nått vi inte kan särskilt mycket då jag har en pojk på 17, en på 9 o nu lillan på 4 mån..
    Men försöker köpa lite då o då.. Har egentligen ingen budget så ännu men ska sätta mig o kolla olika alternativ.. 

  • Sandra­javiss­t
    Äldre 17 May 11:33
    #25

    Vi lägger undan så mycket vi kan! Men svårt då vi har precis varit och är föräldralediga. Mn vi borde kunna såra mer till hösten då vi kommer jobba 100% respektive 85%.

  • jennif­erocha­ugust
    Äldre 17 May 12:39
    #26

    Önskar att jag kunde få ner budgeten på vårt bröllop men allt är ju så dyrt och det är sakerna jag tycker är viktigt som är det vi lagt mycket pengar på. Vi kommer att ha 55 personer på middag och sedan ca 30 personer till på själva festen efteråt.

    Vårt bröllop kommer att kosta ca 120.000 kronor och de stora budgetkostnaderna är:
    * Proffessionell fotograf som är med hela dagen 17.000 kronor
    * Liveband 12.000 kronor
    * Kuvert, lokal, personal 60.000
    För oss är, som sagt, de här tre posterna mycket viktiga men det är hurlöst mycket pengar!
    I resterande ca 30.000 ingår:
    * Kläder och skor till brud, brudgum, tärnor och marsalker
    * Blommor
    * Transport, buss till gäster och båt till brudfölje
    * Dessertbord beställt extern
    * Ring till brudgum (jag ärvde min)
    * Dekorationer

    Vi har sparat (och-/eller investerat i saker till bröllopet) 15.000 kronor varje månad sedan december. Dessutom får vi ett välbehövligt bidrag på 40.000 kronor av våra föräldrar.
    Det kommer att funka! Var orolig där ett tag ;)

  • Plätti­s
    Äldre 17 May 13:44
    #27
    HalkatlaNr1 skrev 2013-05-17 11:20:01 följande:
    Oj vad alla kan spara.. De e nått vi inte kan särskilt mycket då jag har en pojk på 17, en på 9 o nu lillan på 4 mån..
    Men försöker köpa lite då o då.. Har egentligen ingen budget så ännu men ska sätta mig o kolla olika alternativ.. 
    Vi har inte heller kunnat spara eftersom jag precis fått mitt första jobb efter examen, och min sambo har varit arbetslös i några månader. Att göra en budget och få se svart på vitt vad det är vi är beredda att betala för kalaset och hur mycket vi måste spara i månaden gjorde en stor skillnad för mina nerver. Vi kommer ha ett ganska enkelt bröllop, och om vi sparar någon tusenlapp i månaden kommer det att gå galant trots våra just nu begränsade inkomster. 
    Ingen i våra familjer förväntar sig ett storslaget bröllop för hundratusentals kronor, och det är skönt eftersom vi inte har de möjligheterna heller. De är bara oförskämt glada för vår skull och erbjuder sig att hjälpa till med allt de kan.
  • ellie0­1
    Äldre 17 May 14:11
    #28

    Vi kommer att ha vårat bröllop juni 2015, påca 100 pers. jag går sista året på min masterutbildning och skriver masteravhandling i höst så vi kommer att börja spara 10 000/mån från och med januari 2014. 
    Bröllopet kommer att vara i Grekland och precis som jenniferochaugust skrev så har vi även poster som vi helt enkelt inte vill kompromissa kvaliten på. Men självklart vill vi ju också minimiera kostnaderna så mycket som möjligt!

    Men ett bra tips är nog att göra en budget, även över sitt vardaliga liv. att man ser över sitt spenderande och försöker hålla tillbaka de onödiga implusköpen. Även att börja i god tid, som flera har nämnt, på så sätt har man tid att jämföra priser. 
    Jag var tex och provade klänningar igår och hon berättade om en brud som fick panik-köpa en klänning 2 veckor innan bröllopet. Sånna dyra utgifter kan man eliminera vid god planering Glad 

     

  • paisle­y
    Äldre 30 May 14:45
    #29

    Vi har inte sparat något innan bröllopet. Istället tar vi kostnader pö om pö, som någon skrev tidigare. Visst, det kanske blir att vi får lägga ca 8000 kr var per månad en tid fram över (ska gifta oss i början av september 2013), men det är det ju värt! Sedan kommer ju skatteåterbäringen snart också Skrattande

  • Äldre 9 Jun 04:52
    #30
    jenniferochaugust skrev 2013-05-17 12:39:38 följande:
    Önskar att jag kunde få ner budgeten på vårt bröllop men allt är ju så dyrt och det är sakerna jag tycker är viktigt som är det vi lagt mycket pengar på. Vi kommer att ha 55 personer på middag och sedan ca 30 personer till på själva festen efteråt.
     
    Blev nyfiken, hur formulerade ni er inbjudan? hur skriver man att en person inte är välkommen till middagen men till festen? bjöd ni in dem till själva cermonin i kyrkan? (eller var ni nu valde att ha cermonin)

    vill bara förtydliga ett detta är inget påhopp. jag har bara ingen koll på hur man skriver inbjudningarna och samtidigt följer gällande regler... tex vill vi inte ha barn på vårt bröllop men har ingen aning om hur man formulerar sig utan att förolämpa någon... 
Svar på tråden Bröllop 2014, hur sparar ni?