• Estrella

Arbetsförhållandena för de som syr kinaklänningar...?

Klänningarna på exvis JenJenHouse är ju så fina, men enligt min mening nästan för billiga. Är det någon mer än jag som funderat på under vilka arbetsförhållanden som klänningarna sys upp och vilka det är som syr klänningarna? På hemsidan står det bl.a. att de kan hålla kostnaderna nere pga en effektiv produktion, vilket gör mig misstänksam ang. arbetsförhållandena. Jag vill ju gärna hålla nere kostnaderna för klänningen, men känner mig tveksam till att köpa Kinaklänning pga mina misstankar. Ngn som känner likadant?

• Svar på tråden Arbetsförhållandena för de som syr kinaklänningar...?
  • Allis
    darkHorse skrev 2012-12-26 21:57:34 följande:
    Är det kanske någon på BT som har köpt Kina-klänning och luskat runt lite om arbetsförhållanden? Eller kanske tom har länktips till listor på schyssta producenter? Om man som konsument står på sig efter frågar om etisk produktion inser producenterna att det finns en efterfrågan.

Det är precis det jag menar, det här är något man köper till ett enda tillfälle och DÅ om någon gång har man väl tid att hitta ett vettigt alternativ? Jämfört med stressig vardagshandlande på Willys när man är trött och hungrig.....Jag gissar att många lägger åtskilliga timmar på att leta dekorationer, fundera på brudbukett etc. och då känns det som en ganska liten ansträngning att googla fram vilka företag som skulle kunna klassas som fairtrade.

Om någon skulle vara intresserad av att läsa mer om klädindustrin kan jag rekommendera Naomi Kleins No Logo. Den känns beklämmande lika aktuell som när den skrevs för ett decennium sedan.

• Estrella
    darkHorse skrev 2012-12-26 21:57:34 följande:
    Kanske inte för dig, men för många andra gör det skillnad. Rent känslomässigt skulle jag tycka att det kändes jobbigt om min klänning var uppsydd av utnyttjade människor. I vardagen försöker jag så långt som möjligt hitta "snälla" kläder men ibland slinker det ner något billigt och kinaproducerat när jag måste ha något nytt. Men klänningen har ett stort symbolvärde och jag kan absolut förstå TS känslor. Det är jättesvårt som producent att veta vilka som har ok arbetsförhållanden. Jag tycker du kan maila och fråga!

Är det kanske någon på BT som har köpt Kina-klänning och luskat runt lite om arbetsförhållanden? Eller kanske tom har länktips till listor på schyssta producenter? Om man som konsument står på sig efter frågar om etisk produktion inser producenterna att det finns en efterfrågan.
    Det var lite det jag var ute efter, jag har kollat på Jenjen House och Landybridals hemsidor för att se om de själva nämner något om sin produktion. På JenJenHouse's hemsida står det "Tack vare en effektiv produktion och hantering av affärsprocessen, kan vi minska driftskostnaderna och därmed erbjuda produkter av bästa kvalitet till lågt pris". Landybridal skriver inte så mycket mer än att de är grossister. När jag läser effektiv produktion ser jag framför mig inlåsta arbetare, utan raster och sovplats på fabriken. Och nej, det känns inte känslomässigt bra att handla från ett sånt företag. Jag kan definitivt maila och fråga. I första hand ska jag dock kolla i butik, och där kan man ju fråga direkt vad de vet om klänningarnas produktion.
  • sandralinder

Jag skulle aldrig kunna köpa en billig klänning där jag vet att kvinnorna som jobbar (kan även hända att det är barn) har dåliga förhållanden. Då föredrar jag att betala 15-25 000kr för klänningen som jag vill ha. 

• daniiel

Det här är en diskussion som varit upp väldigt många gånger här på BT, och jag säger inte att den inte ska tas upp igen pga det, men det brukar sluta på samma sätt. Vissa tycker att det är avskyvärt och att människorna som jobbar med att sy upp sk. kinaklänningar har det hemskt och dom skulle aldrig köpa en sån klänning. Andra tycker det är hemskt om det är så, men väljer ändå att köpa en klänning därifrån i tron om att det inte är sämre egentligen än att köpa från vissa dyra designers, vanliga klädbutiker osv. Sedan finns det såklart dom som inte bryr sig alls och shoppar på.

Saken är den att jag, innan jag varit dit och sett med egna ögon hur det går till, kan omöjligt veta hur deras situation ser ut. Det jag kan göra, är att lyssna på vad andra har att säga om saken och efter det vara källkritisk och sortera i allt jag hört, vad jag ska tro på och inte.

Som dom flesta här redan vet, så har jag köpt kinaklänningar. Hela tre brudklänning, två tärnklänningar och en underkjol. Varför jag valde att göra det? Ptja, för att trots att det bara är en dag i mitt liv det handlar om, så skulle jag inte ha råd att gå och köpa en sån klänning jag ville ha i en brudbutik. Jag väljer också att tro på den infon som finns om att tex vissa designerklänningar görs i samma fabriker (eller vad man ska kalla det) som kinaklänningarna. Att dom klänningar är så dyra, beror dock på att det är betydligt många fler mellanhänder som ska ha betalt och det sätts en märkeslapp i dom klänningarna. På exakt samma sätt fungerar tex elektronikmarknaden, tv-apparater och liknande.

Jag kanske gör helt fel i mitt handlade, men nej, jag mår inte dåligt över det. Jag agerar utifrån den information jag har samlat på mig under åren.

• PiaB

Jag har varit på en lång rundresa i Kina och besökte en del fabriker. Vi hade en svensktalande guide med oss hela tiden som berättade mer än hon fick antagligen. Hon hade pluggat svenska här och blivit insatt i västvärlden och var inte helt nöjd med hur hennes hemland är styrt.

Jag förstår att det är väldigt styrt vilka fabriker m.m. turister får besöka. Vi fick förståss inte se de värsta. Men om vi fick se de bättre så vill jag inte se de sämre. Antagligen kan vi jämföra med Sverige på 1800-talet. Men de som fick uttala sig sa såklart att de var nöjda och fick bra betalt, vad skulle de annars säga liksom.

Men iallafall, det jag lärde mig är att allt görs i samma fabriker som någon redan nämnde. Bara det att någon beställer original och får det, och någon beställer kopior och får det med en proffskopierad logga på. Kläderna sys i samma fabriker, av samma material, av samma människor, men märket kostar. Alltså är alla kläder samma fast några har originalmärket påsytt, andra en kopia. Och som sagt, de dyrare är fler mellanhänder inblandade i plus att de säljs i lokaler som kostar hyra och av personal som ska ha betalt.

Det vi som turister köper vart vi än är i världen bär vi hanldar "märkeskläder", är alltså ett original fast ändå inte. Hon förklarade att det finns tre nivåer på kläderna, original, kopior och kopior på kopiorna. De två första är identiska, den tredje nivån är urusel.De görs fortfarande i samma fabriker men i ett sämre material och slarvigare sytt.

Det här är en svår fråga. Jag har själv köpt en kinaklänning och jag köper mycket annat från Kina. All elektronik från usb-stickor till bilar är det samma sak med. Barnens leksaker. Möbler. Jag som konsument kan försöka undersöka hur det står till men vi får aldrig veta hela sanningen. Det är väl ingen som svarar "jo den soffan du vill köpa har ett barn sytt gratis mot mat och uppehälle".

Däremot valde jag att inte köpa en diamantring efter att ha satt mig in i hur arbetarna i diamantgruvorna har det. Men alla är olika och alla gör som de vill. Jag ville ha en billig klänning då jag inte tycker det är värt att spendera en större summa på en klänning. Och en diamantring kan jag leva utan. Men vill man ha det och samvetet tillåter så är det så.

• PiaB
    daniiel skrev 2012-12-27 18:51:12 följande:
    Precis det jag menade, men du förklarade det så väldigt bra :)

Tack! En sak till som man lätt glömmer är hur själva tyget blivit till. Jag vågar påstå, utan att veta säkert, att det inte finns en enda silkesfabrik i Kina där arbetsförhållandena är drägliga i våra mått mätt. Vi besökte en och det var som att kliva minst 100 är bakåt i tiden. Och i den fabriken gjordes tyger till alla kända märken jag någonsin hört talas om.

• maxmamma

Jag känner så här: att hellre låta dem sy klänningar för en lön som iaf kan ge kvinnorna en chans att betala för sitt leverne än att gå ut på gatan o tigga o hora för sitt leverne. Jag mår sämre när jag tänker på människor i andra länder som måste sälja sig själv till perversa knäpp skallar eller låta barn tigga o rota i sopor eller prostituera sig. Nä hellre låta kvinnor sy kläder som ger nån lön även om den inte är skyhög, den lönen kanske förhindrar ett utblottat liv på gatorna. Och om man vänder på frågan: hur skulle det bli för de kvinnor som syr klänningar om de inte fick några beställningar?? Vad händer med dem då?? Ja då kanske de tvingas ut o tigga o sälja sig själv för att ha minsta chans till överlevnad. Jag menar inte att deras arbetsvillkor är rättvisa, det är säkert usla villkor men jag tycker man ska tänka på vad som händer om de inte haft ett arbete att gå till...

• JhanetteGlenn
    daniiel skrev 2012-12-27 16:52:30 följande:
    Det här är en diskussion som varit upp väldigt många gånger här på BT, och jag säger inte att den inte ska tas upp igen pga det, men det brukar sluta på samma sätt. Vissa tycker att det är avskyvärt och att människorna som jobbar med att sy upp sk. kinaklänningar har det hemskt och dom skulle aldrig köpa en sån klänning. Andra tycker det är hemskt om det är så, men väljer ändå att köpa en klänning därifrån i tron om att det inte är sämre egentligen än att köpa från vissa dyra designers, vanliga klädbutiker osv. Sedan finns det såklart dom som inte bryr sig alls och shoppar på.

Saken är den att jag, innan jag varit dit och sett med egna ögon hur det går till, kan omöjligt veta hur deras situation ser ut. Det jag kan göra, är att lyssna på vad andra har att säga om saken och efter det vara källkritisk och sortera i allt jag hört, vad jag ska tro på och inte.

Som dom flesta här redan vet, så har jag köpt kinaklänningar. Hela tre brudklänning, två tärnklänningar och en underkjol. Varför jag valde att göra det? Ptja, för att trots att det bara är en dag i mitt liv det handlar om, så skulle jag inte ha råd att gå och köpa en sån klänning jag ville ha i en brudbutik. Jag väljer också att tro på den infon som finns om att tex vissa designerklänningar görs i samma fabriker (eller vad man ska kalla det) som kinaklänningarna. Att dom klänningar är så dyra, beror dock på att det är betydligt många fler mellanhänder som ska ha betalt och det sätts en märkeslapp i dom klänningarna. På exakt samma sätt fungerar tex elektronikmarknaden, tv-apparater och liknande.

Jag kanske gör helt fel i mitt handlade, men nej, jag mår inte dåligt över det. Jag agerar utifrån den information jag har samlat på mig under åren.
    OKI  det låter som om du och jag har ungefär samma tänk , en fråga har du fått hem klänningarna än ? och vart bestälde du dom ??. jag har sjävl en textil utbildning i gurnden så jag är lite rädd att det inte kan leverera i tid för jag vet vilket jobb dom gör men men jag vet oxså att dessa mellanhänder ska ha sitt och i slut ändan tror jag att det är bättre för alla att få pengar i plånboken kvar
  • daniiel
    JhanetteGlenn skrev 2012-12-27 23:55:39 följande:
    OKI  det låter som om du och jag har ungefär samma tänk , en fråga har du fått hem klänningarna än ? och vart bestälde du dom ??. jag har sjävl en textil utbildning i gurnden så jag är lite rädd att det inte kan leverera i tid för jag vet vilket jobb dom gör men men jag vet oxså att dessa mellanhänder ska ha sitt och i slut ändan tror jag att det är bättre för alla att få pengar i plånboken kvar
    Javisst, jag är gift sedan ca 1,5år tillbaka :P Jag beställde tärnklänningarna av en säljare på dhgate.com och dom blev jättebra, men säljaren finns inte kvar längre. Såg att jag skrev fel ovan också, jag har beställt fyra brudklänningar. Två från två olika säljare på dhgate.com, men ingen av dom kom i rätt storlek, tyvärr. Jättefina i övrigt, men jag kunde inte ha dom. Jag använde två klänningar på bröllopsdagen och båda dom är från www.dinobridal.com och jag är mer än nöjd. Den ena kom efter ca 4-5 veckor och den andra efter ca 3-4 veckor. Det är ett av dom snabbaste företagen. www.landybridal.co är ett välanlitat företag som gör väldigt bra ifrån sig, men därifrån tar det nog ca 2-3 månader att få klänningen. Man ska ju dock alltid räkna med att förseningar kan ske. Jag vet brudar som fått vänta närmare 6 månader på sina klänningar, så man vet aldrig riktigt säkert tyvärr.
  • Principisessan
    daniiel skrev 2012-12-28 02:53:52 följande:
    Javisst, jag är gift sedan ca 1,5år tillbaka :P Jag beställde tärnklänningarna av en säljare på dhgate.com och dom blev jättebra, men säljaren finns inte kvar längre. Såg att jag skrev fel ovan också, jag har beställt fyra brudklänningar. Två från två olika säljare på dhgate.com, men ingen av dom kom i rätt storlek, tyvärr. Jättefina i övrigt, men jag kunde inte ha dom. Jag använde två klänningar på bröllopsdagen och båda dom är från www.dinobridal.com och jag är mer än nöjd. Den ena kom efter ca 4-5 veckor och den andra efter ca 3-4 veckor. Det är ett av dom snabbaste företagen. www.landybridal.co är ett välanlitat företag som gör väldigt bra ifrån sig, men därifrån tar det nog ca 2-3 månader att få klänningen. Man ska ju dock alltid räkna med att förseningar kan ske. Jag vet brudar som fått vänta närmare 6 månader på sina klänningar, så man vet aldrig riktigt säkert tyvärr.
    en parantes bara, min klänning kom på 1 månad och 4 dagar. de blev 4 dagar försenade, och jag betalade normal frakt, dvs inte express delivery. Från Landy Bridal :) 
  • daniiel
    majjja skrev 2012-12-28 11:39:03 följande:
    en parantes bara, min klänning kom på 1 månad och 4 dagar. de blev 4 dagar försenade, och jag betalade normal frakt, dvs inte express delivery. Från Landy Bridal :) 
    Ja, det kan absolut gå snabbt även därifrån, men under åren har jag sett att ganska normal leveranstid från Landy är ca 2-3 månader :)
  • darkHorse
    maxmamma skrev 2012-12-27 19:14:04 följande:
    Jag känner så här: att hellre låta dem sy klänningar för en lön som iaf kan ge kvinnorna en chans att betala för sitt leverne än att gå ut på gatan o tigga o hora för sitt leverne. Jag mår sämre när jag tänker på människor i andra länder som måste sälja sig själv till perversa knäpp skallar eller låta barn tigga o rota i sopor eller prostituera sig. Nä hellre låta kvinnor sy kläder som ger nån lön även om den inte är skyhög, den lönen kanske förhindrar ett utblottat liv på gatorna. Och om man vänder på frågan: hur skulle det bli för de kvinnor som syr klänningar om de inte fick några beställningar?? Vad händer med dem då?? Ja då kanske de tvingas ut o tigga o sälja sig själv för att ha minsta chans till överlevnad. Jag menar inte att deras arbetsvillkor är rättvisa, det är säkert usla villkor men jag tycker man ska tänka på vad som händer om de inte haft ett arbete att gå till...
    Skulle inte en förändring av våra köpvanor likagärna kunna medföra att företagen anpassar sig efter kundernas önskemål för att behålla sina kunder? Jag är tyvärr inte särskilt insatt i vad en bojkott får för konsekvenser, men det borde finnas undersökningar på området. Däremot tror jag inte att det är så produktivt att sitta och gissa på vad som skulle hända istället.

För min egen del får jag försöka använda de verktyg jag har tillgång till. Jag kan tex. köpa rättvisemärkt tyg och låta en lokal sömmerska sy upp mitt tyg. Eller läsa undersökningar på nätet om deras etiska policy. Eller själv fråga, för även om det kan vara svårt att lita på svaren måste det ju vara bättre än att inte fråga alls?
  • PiaB

Jag har också svårt att tänka att det vore värre om jag inte köpte. Det vet jag inte. Som sagt, vad skulle en bojkott göra? I vissa fall har det hjälpt, i andra inte. Jag tror att påtryckningar från köpare visst hjälper. Om de får ögonen på sig och inser att människor kanske väljer andra än de sämsta ställena så är det klart att det gör skillnad. Titta bara på hur mycket rättvisemärkt det finns idag och ekologisk mat o.s.v. Det har inte vuxit fram för att vi inte brytt oss.

Men det är en svår fråga. Jag valde att inte köpa en sidenklänning efter att ha besökt en silkesfabrik, och då förmodligen en av de bätter eftersom vi fick se den. Men jag köpte en klänning uppsydd i Kina eftersom det är billigt och jag tycker inte en klänning är värd tiotusentals kronor. Jag hade iof kunnat köpa en ekologisk bommulssklänning på HM, men det är inte vad jag vill gifta mig i. Tyvärr är det så det ser ut för mig. Jag tycker man kan göra vad man kan och ta reda på så mycket fakta som möjligt. Om man sedan ändå väljer att handla där det inte känns bra innerst inne har man iaf gjort ett aktivt val och kan inte säga "jag hade ingen aning".

• Fröken Finemang

Jag gör aktivt ett val att handla i Kina, för det är det enda viset som jag kan få tag i en klänning jag vill ha, som jag har råd med. 

Jag gör samma aktiva val, att inte handla på HM.

(handlar bara på HM om en brorsdotter är med och säger: vi går till "Mammaskusinsjobb" å köpa pippastrumpbyxor... DÅ handlar jag på HM.. :D)

men jag är medveten och tänker, vad kan jag göra? å så tänker jg, de som arbetar i de fabrikerna, de har iallafall arbete  får lön, även om den inte är vad den kanske borde.

skäll inte på mig nu :D jag veeet hur dubbelmoralisk/omoralsik jag är! ¤förlåt! :P

Svar på tråden Arbetsförhållandena för de som syr kinaklänningar...?