Jag har varit på en lång rundresa i Kina och besökte en del fabriker. Vi hade en svensktalande guide med oss hela tiden som berättade mer än hon fick antagligen. Hon hade pluggat svenska här och blivit insatt i västvärlden och var inte helt nöjd med hur hennes hemland är styrt.
Jag förstår att det är väldigt styrt vilka fabriker m.m. turister får besöka. Vi fick förståss inte se de värsta. Men om vi fick se de bättre så vill jag inte se de sämre. Antagligen kan vi jämföra med Sverige på 1800-talet. Men de som fick uttala sig sa såklart att de var nöjda och fick bra betalt, vad skulle de annars säga liksom.
Men iallafall, det jag lärde mig är att allt görs i samma fabriker som någon redan nämnde. Bara det att någon beställer original och får det, och någon beställer kopior och får det med en proffskopierad logga på. Kläderna sys i samma fabriker, av samma material, av samma människor, men märket kostar. Alltså är alla kläder samma fast några har originalmärket påsytt, andra en kopia. Och som sagt, de dyrare är fler mellanhänder inblandade i plus att de säljs i lokaler som kostar hyra och av personal som ska ha betalt.
Det vi som turister köper vart vi än är i världen bär vi hanldar "märkeskläder", är alltså ett original fast ändå inte. Hon förklarade att det finns tre nivåer på kläderna, original, kopior och kopior på kopiorna. De två första är identiska, den tredje nivån är urusel.De görs fortfarande i samma fabriker men i ett sämre material och slarvigare sytt.
Det här är en svår fråga. Jag har själv köpt en kinaklänning och jag köper mycket annat från Kina. All elektronik från usb-stickor till bilar är det samma sak med. Barnens leksaker. Möbler. Jag som konsument kan försöka undersöka hur det står till men vi får aldrig veta hela sanningen. Det är väl ingen som svarar "jo den soffan du vill köpa har ett barn sytt gratis mot mat och uppehälle".
Däremot valde jag att inte köpa en diamantring efter att ha satt mig in i hur arbetarna i diamantgruvorna har det. Men alla är olika och alla gör som de vill. Jag ville ha en billig klänning då jag inte tycker det är värt att spendera en större summa på en klänning. Och en diamantring kan jag leva utan. Men vill man ha det och samvetet tillåter så är det så.