Det är en viktig, men svår fråga. Jag köpte en kinaklänning, men har inte väldigt dåligt samvete över det. Varför? Det kanske är att göra det lite väl lätt för sig, men jag resonerade som så att Landybridals personal inte nödvändigtvis har det sämre än de som jobbar i fabriker som syr de klänningar som säljs i Sverige. Min klänning kostade 2.500 och hade nog kostat drygt 10.000 kr här (bara en gissning). I Sverige hade butiken tagit (också bara en gissning) 5000 kr, företaget som sålt klänningen (designat den osv) hade också tagit en del. Så frågan är om det blir så stor skillnad i summan som går till själva fabriken och dess anställda? Jag tror inte det.
Det som däremot kan vara en skillnad är att stora företag (t.ex. H&M) som syr upp i Kina har ögonen på sig av media och därför måste skärpa sig lite och hitta fabriker/kräva att fabrikerna har rimliga arbetsvillkor. Kinaklänningsföretagen har nog mindre press på sig än västländska storföretag och kanske utnyttjar detta till att ge personalen dåliga villkor. Men här tror jag (utan att veta) att det finns många västerländska företag, som inte är lika stora som H&M, som inte heller är så nogräknade med att kontrollera arbetsförhållandena i fabrikerna. Det kan alltså mycket väl gå illa både om man köper från kinesiska företag som av västländska som syr upp i Kina. Jag borde kanske ha kollat upp fabriken innan (gäller även om jag hade köpt min klännig i Sverige), men hur gör man det? Alternativet är att sy upp i Sverige, för då kan man ha kontroll, men då blir det dels väldigt dyrt, dels kan man få dåligt samvete över att man inte köper från Kina och därmed _kanske_ bidrar till deras ekonomiska utveckling.
Bara några tankar kring hur jag har resonerat, som inte nödvändigtvis är rätt sätt att resonera.