• Längta­ndsful­l
    Äldre 11 Dec 17:54
    7352 visningar
    26 svar
    26
    7352

    Hinner nog inte spara ihop tillräckligt med pengar till den dag vi vill gifta oss. Är ett lån ett alternativ??

  • Svar på tråden Hinner nog inte spara ihop tillräckligt med pengar till den dag vi vill gifta oss. Är ett lån ett alternativ??
  • Äldre 18 Dec 00:19
    #11

    Med noll sparade pengar i dagsläget skulle jag under alla omständigheter väntat tills jag hade haft en ordentlig buffert. Inte bara med tanke på ett bröllop utan allt annat som kan hända i livet. För några år sedan blev jag allvarligt sjuk och var borta från jobbet i ett par månader. Utan egna sparade pengar hade den perioden knäckt min ekonomi fullständigt eftersom det tog låååååång tid att få pengar från FK.


    Sen kan man visst börja planera och göra saker lång tid i förväg. Kanske köpa på sig lite i taget, börja ordna hem saker till dukning, inbjudningskort etc. Nu efter jul är det t.ex. ett höjdartillfälle att hitta dekorationsmaterial för nästan inga pengar alls och långt ifrån allt går ju i julrött ;).

  • Victor­iaE
    Äldre 18 Dec 01:51
    #12
    Längtandsfull skrev 2012-12-17 23:01:01 följande:
    2månader det är inte dåligt. Vi har vridit på varenda krona välldigt länge nu så det ska bli skönt att få känna att vi har ordentligt råd med räkningar bensin och mat utan att va på 0 sen =) men ska försöka spara så mycket vi kan. Jobbigt bara att jag inte vet om vi kan börja planera..
    Kan ju tillagga att vi har planerat vart brollop pa lite drygt 3 manader, och jag tror nog att det kommer att ga superbra =) (vi gifter oss om lite mer an 2 veckor), men da har vi ett ratt litet brollop med ca 30 gaster.
  • eml33h
    Äldre 18 Dec 06:56
    #13

    Om ni sparar 5000 i månaden i 8 månader så har ni 40 000.

  • tisa
    Äldre 18 Dec 08:15
    #14

    Min sambo har lånat en hel del pengar på lån utan säkerhet tidigare, och under en tid då han blev arbetslös (och vi inte hade delad ekonomi) gick han minus då han inte kunde betala alla krediter. Det är inte bara att amortera av lånet, utan räntan var skyhög, på GEM 23%.. Och därutöver påminnelseavgifter, administrativa avgifter och aviavgifter kan de ta ut. Om ni måste ta lån så är höja bolånet attraktivt, om banken går med på det. Men 40000 lånat i ett år blir några tusenlappar mer med ränta och ofta när folk tar lån är de väldigt motiverade att betala av men månader senare förlikar det sig med att ha en viss skuld och amorterar betydligt mindre.. ”Jag gör det sen, just nu måste jag..”-attityden.


    Om ni har det tight nu så måste det vara bättre att spara i ett år som Marjasinus sa, och se vart ni är då i sparandet. Köp saker lite då och då; ring, kläder, pynt. Se vad ni kan låna av andra?

  • Längta­ndsful­l
    Äldre 18 Dec 10:27
    #15

    Tilda93: det kommer gå på ca 45,000 :- Har skrivit det i mitt första inlägg. Marjasinus: vi har inte satt något datum utan mer att vi vill gifta oss på sommaren och då är ju augusti senast. självklart är det de bästa att spara ett år innan. Men jag har fått jobb nu och vi har varit ihop så länge och viljat gifta oss så länge att vi inte vill vänta mer. Allis: vi har inte haft möjlighet att spara en krona med vår tajta ekonomi. Ni har jag börjat jobba så nu har vi möjlighet till mycket mer. Exempel gifta oss som vi längtat efter i flera år. Spara kn vi göra sen. Elm33h: men måste få ihop pengarna innan augusti... Tisa: lån är aldrig kul men jag skulle aldrig ta lång med så hög ränta. Vill helst inte vänta med bröllop till 2014. Så vi får se hur mycket vi kan spara.

  • Längta­ndsful­l
    Äldre 18 Dec 10:28
    #16

    Konstigt mitt inlägg blev men ni får läsa hela allihopa där står svar till var och en.

  • eml33h
    Äldre 18 Dec 10:43
    #17

    Om ni börjar spara nu så hinner ni få ihop pengarna innan augusti?

  • Äldre 18 Dec 10:48
    #18

    Dessvärre är det nog så som Tisa skriver, det är låneinstituten som kan tänka sig att låna ut till abnorma räntor och sen står man där och betalar sjukt mycket mer än vad man tänkt sig. Det är så låneinstituten överlever och det är så folk raserar sin privatekonomi.


    Både ens bank och faktiskt ofta kommunens konsumentvägledare är bra på att ge smarta råd kring ens privatekonomi. Jag hade förmodligen börjat där och sen funderat på vad som kändes mest realistiskt.


     

  • Längta­ndsful­l
    Äldre 18 Dec 13:37
    #19

    Elm33h : jo kanske de men vi måste veta välldigt snart om vi helt säkert får ihop pengarna.. Vill ju veta det innan vi börjar planera. Allis: vi tänkte först baka in det i bolånet annars har facket eller icabanken bra villkor och räntor.

  • tisa
    Äldre 18 Dec 13:46
    #20

    Ahh förstår att ni vill! Önska er pengar i  julklapp? Och handla på julrean pynt å sånt, var ju ett toppenbra tips jag tar med mig iaf! Ni får väl spara så mycket det bara går och leva på linsgryta (nyttigt dessutom superbilligt) och i värsta fall höja bolånet. Om banken går med på det? De brukar fråga varför ni behöver pengarna och eftersom ett bröllop inte ger någon säkerhet kanske de inte vill det. Kanske är det då bättre att exempelvis låna till ringen? Den finns ju kvar (till skillnad från festen) och har ett visst värde. Bara en tanke. Kanske har ni saker ni kan sälja så ni får in lite pengar, varje tusenlapp är ett steg närmare? Får ni pengar tillbaka på skatten kan ni öronmärka dem till detta ändamål! Kanske klarar ni det ändå?

  • Äldre 18 Dec 13:52
    #21

    Det är 8 månader kvar till augusti, 8 x 6000 0 48 000 kr. Enkel mattematik. Det räcker med att ni lägger undan ca 6000 kr i månaden så har ni 45 000 kr och lite till! Inte för att jag är insatt i er privata ekonomi men om ni båda har jobb, så borde det inte vara några större svårigheter att klara det! 

    Sätt er ner, gör en budget på vad ert bröllop kommer att kosta ungefär, hur mycket ni får ut i lön sammanlagt varje månad, hur mycket ni betalar i fasta utgifter och utifrån det kan ni göra en plan för hur mycket ni bör & kan lägga undan varje månad för att kunna betala bröllopet, utan att behöva ta lån. 
    Visst, ni kanske får snåla in på saker & ting ett tag. Men det är så värt det. Jag vet vad jag pratar om, för jag & min blivande man befinner oss i ungefär samma situation som er! 

  • Längta­ndsful­l
    Äldre 18 Dec 16:54
    #22

    Tisa: Tack för alla tips. Ja vi hoppas verkligen att vi klarar detta. Kitkät: snåla är vi bra på eftersom att vi levt på gränsen välldigt länge nu.. Hoppas verkligen att det går att spara så mycket.. Men vi skulle ju egentligen behöva pengarna innan så vi säkert vet att vi kommer få ihop det som behövs.

  • tisa
    Äldre 18 Dec 20:55
    #23

    Åhhh vet precis hur det är att leva på gränsen och snåla med allt! Har idag ett välavlönat jobb så jag sparar flera tusen till bröllopet varje månad. Men för två år sedan hade 45 000 känts helt omöjligt!  

    Det handlar liksom inte om att båda har jobb utan om att båda har relativt välbetalda jobb! En timanställning t.ex är ju ett jobb såklart men inget man vanligen blir rik på. Sen kan man ha hög hyra, stora bolån, stora transportkostnader, flera barn, osv.  

    Önskar dig lycka till med detta! Hoppas ni får ihop det på bästa sätt efter förutsättningarna, och får ett fint bröllop!  

  • Längta­ndsful­l
    Äldre 18 Dec 21:40
    #24

    Tack så mycket Tisa!!!! =)

  • Äldre 6 Jan 22:19
    #25

    Om du är orolig för att du inte har pengarna nu... är du inte orolig för att inte ha dem när ni ska betala ett dyrt lån?

    Jag hoppas det löser sig för er och att ni får till en budget där ni kan spara.
    Ni kan planera, skriva listor, köpa saker som ni kan använda till bröllpet i aug i år eller nsäta år (typ pynt) så märker ni ju om det går :)

  • kramen
    Äldre 6 Jan 22:31
    #26

    Jag tycker inte att lån är ett alternativ, då skulle jag hellre gifta mig borgerligt/kyrkligt å ha ett knytkalas :) kärlek kostar inte pengar.... men förstår att man vill ha vissa saker,,,, vår budget är på  110 000kr, men om vi kan hålla ner kostnaden så gör vi så klart det :) Lycka till

Svar på tråden Hinner nog inte spara ihop tillräckligt med pengar till den dag vi vill gifta oss. Är ett lån ett alternativ??