• NeutronStar

    Förlovning, men med "villkor"...

    Igår satte jag och min sambo oss ner för att prata då det var något han hade velat säga till mig under en lång tid. Han berättade att han känner att han vill förlova sig med mig (yay!) och är redo för det, men han vill att jag ska komma igång med mina studier (har just nu studieuppehåll) och att jag ska känna att jag har ambitioner och pluggar till något jag trivs med, och att efter jag har pluggat i ett år till så kan vi förlova oss. Detta i sig kan jag förstå då han varit förlovad tidigare med en människa med 0 ambitioner i livet och det fungerade inte så bra i slutändan...

    Det är bara det att jag har en tenta om 1,5 vecka som jag MÅSTE klara för att få börja plugga igen, och denna tentan har jag skrivit förut och inte klarat, så min tro på mig själv är väl inte den bästa när det gäller just förmågan att klara denna tentan... Sedan känner jag ju såklart av pressen av att jag nåste klara den för att få börja igen, och nu även att jag vill klara den för att få förlova mig om ett år...

    Det jag väl egentligen undrar är om någon har några bra tips på hur jag ska hantera all stress och mitt dåliga självförtroende, eller om det är någon som varit i en liknande situation och hur ni hanterade den..?


  • Svar på tråden Förlovning, men med "villkor"...
  • tisa

    Är det bara jag som tycker detta låter illa? Eller har jag missuppfattat? Det vänder sig i magen på mig när jag läser att TS måste visa en motprestation för att ”få” förlova sig med sin kille. Det låter som en dålig idé att förlova sig om han inte vet vilka ambitioner du har i livet. Det låter som en dålig idé att förlova sig med någon som inte känner dig så väl att detta villkor stressar dig. Det låter som en dålig idé att förlova sig med någon som ev skulle förknippa dig med sitt ex, om du inte bevisar att du är annorlunda. Det låter som att han inte vill förlova sig med den fina människa som du är, om du inte är lite annorlunda. Jag kan inte förstå alls.

    Det är inte rätt att någon annan försöker forma ditt liv eller ens lägger in önskemål i hur han vill att du skall vara.


    Tänk själv, kräver du liknande av honom? Är det ok att du t.ex. skulle be honom byta jobb? Ett han tjänar mer pengar på kanske?  


    Du har ett stort värde oavsett om du klarar tentan och du förtjänar att förlova dig utan motprestation.  

  • snowstars
    tisa skrev 2012-11-16 15:35:53 följande:

    Är det bara jag som tycker detta låter illa? Eller har jag missuppfattat? Det vänder sig i magen på mig när jag läser att TS måste visa en motprestation för att ”få” förlova sig med sin kille. Det låter som en dålig idé att förlova sig om han inte vet vilka ambitioner du har i livet. Det låter som en dålig idé att förlova sig med någon som inte känner dig så väl att detta villkor stressar dig. Det låter som en dålig idé att förlova sig med någon som ev skulle förknippa dig med sitt ex, om du inte bevisar att du är annorlunda. Det låter som att han inte vill förlova sig med den fina människa som du är, om du inte är lite annorlunda. Jag kan inte förstå alls.

    Det är inte rätt att någon annan försöker forma ditt liv eller ens lägger in önskemål i hur han vill att du skall vara.


    Tänk själv, kräver du liknande av honom? Är det ok att du t.ex. skulle be honom byta jobb? Ett han tjänar mer pengar på kanske?


    Du har ett stort värde oavsett om du klarar tentan och du förtjänar att förlova dig utan motprestation.


    Nej, jag tycker också det. Men jag vet ju inte vad TS och hennes kille kommit överens om, jag skulle kunna tänka mig några alternativ som inte är så hemska som det verkar i texten. Hur som så vill hon ju gå den utbildningen och för att få göra det måste hon ju klara tentan. Därför tycker jag att hon ska fokusera på det.


     


    Om det sen visar sig att hon inte klarar den och han inte vill förlova sig med henne kan man ju fundera över om han är så mycket att ha. Men jag tycker inte att hon ska grubbla så mycket på det nu utan fokusera på att kunna fortsätta sina drömmars utbildning. Och därför nämnde jag inte det i mitt tidigare svar.

  • NeutronStar
    tisa skrev 2012-11-16 15:35:53 följande:

    Är det bara jag som tycker detta låter illa? Eller har jag missuppfattat? Det vänder sig i magen på mig när jag läser att TS måste visa en motprestation för att ”få” förlova sig med sin kille. Det låter som en dålig idé att förlova sig om han inte vet vilka ambitioner du har i livet. Det låter som en dålig idé att förlova sig med någon som inte känner dig så väl att detta villkor stressar dig. Det låter som en dålig idé att förlova sig med någon som ev skulle förknippa dig med sitt ex, om du inte bevisar att du är annorlunda. Det låter som att han inte vill förlova sig med den fina människa som du är, om du inte är lite annorlunda. Jag kan inte förstå alls.

    Det är inte rätt att någon annan försöker forma ditt liv eller ens lägger in önskemål i hur han vill att du skall vara.


    Tänk själv, kräver du liknande av honom? Är det ok att du t.ex. skulle be honom byta jobb? Ett han tjänar mer pengar på kanske?  


    Du har ett stort värde oavsett om du klarar tentan och du förtjänar att förlova dig utan motprestation.  


    Du har nog inte missuppfattat detta, men det är en massa andra saker som ligger i botten som gör att det är lite mer komplicerat än det kan verka på ytan... Det är så att min sambo har varit lite rädd för att förlova sig eftersom det i vår vänskapskrets alltid tar slut mellan de involverade efter en förlovning, och samma sak hände med hans ex. Hon sa i princip att det var att förlova sig nu som gällde, och om han var intresserad av deras förhållande skulle han göra det för hennes skull. Det höll inte i mer än ett år efter det. Hon slutade bry sig om deras förhållande och gjorde aldrig något hemma, och gick arbetslös utan att verka intresserad av att söka jobb.

    Jag tror det är lite detta med att vandra runt utan ambitioner och mål som skrämmer honom, och han sade även i samband med vår diskussion att det såklart är helt ok om jag hittar ett jobb som inte kräver utbildning, eller om jag byter bana helt. Bara JAG är nöjd och verkar lycklig med livet som det är, det är det han vill komma fram till. För då känner han att vårt förhållande har kommit till ett helt annat stadie, för just nu känns det som att mitt liv är lite på paus (detta känner jag), och han vill att jag ska komma igång med mitt liv igen och göra något som gör mig lycklig. Detta vill ju såklart jag också, och vad jag velat göra har varit oklart länge, men nu är jag säker på att jag vill fortsätta plugga, vilket jag bestämt mig för att göra. Det är bara tentan ivägen. ^^

    Och han hade funderat länge på när han skulle ta upp detta, för han visste att jag skulle tänka och fundera massa runt det, så han hade väntat tills så nära tentan med att säga det så att det inte bara skulle vara viljan att förlova mig som drev mig, utan att jag verkligen skulle vilja klara den själv, och fortsätta plugga. Så nu efter någon dag eller så ser jag det mer som en extra sporrning till att klara tentan, och känns inte alls som att det är någon prestation ham kräver av mig. Han har även nu i efterhand sagt att det kanske lät lite dumt med ett exakt datum, dvs ett år, utan att det är själva grejen med att komma igång med något jag känner kommer göra mig lycklig i arbetslivet framöver. Jobbet kommer ju trots allt påverka ganska mycket hur man mår i övrigt, och att ha ett jobb/utbildning till något man vill jobba med får honom att känna sig säker på att jag vet vad jag vill i livet och kommer vara lycklig , och inte sitta kvar på något jobba bara för att man tjänar pengar. =/

    Vet inte om du blev något klokare av detta, men jag förstår vad han menar, och det är inte så "prestationsinriktat" som jag kanske fick det att låta i min TS. Det är mer en allmän önskan om att jag ska vara säker på vad jag vill göra med mitt liv och komma igång med det igen. =) (Han sa igår att han inte riktigt menat att det var ett år efter jag börjat studera som, gällde, "man vet ju aldrig, jag vill ju överraska dig" ^^)
  • tisa

    Vad bra, jag funderade på om det bara framstod ego (han alltså) i trådstarten. Hur extjejen var är vad han inte vill ha, okej de var inte rätt för varandra och de la ner det. Om det inte är befogat att tro att du blir likadan kan han skippa att ställa önskemål baserat på hur det blev mellan dem, kan jag tycka. Annars kan det vara en rädsla som han tar upp bara för att motivera varför han vill forma dig. Det skämmer mig. MEN det låter förstås bra nu att han stöttar dig i det du vill göra med livet, och jag hoppas verkligen att en förlovning blir av oavsett hur det går med tentan J Du är så mycket mer än dina prestationer på akademisk nivå, det är inte hela världen om det inte går bra just nu. Det kommer fler chanser och möjligheter! Håller förstås tummarna att du klarar tentan, att du kan komma in på utbildningen och att ni har det bra J

  • NeutronStar
    tisa skrev 2012-11-16 16:19:11 följande:

    Vad bra, jag funderade på om det bara framstod ego (han alltså) i trådstarten. Hur extjejen var är vad han inte vill ha, okej de var inte rätt för varandra och de la ner det. Om det inte är befogat att tro att du blir likadan kan han skippa att ställa önskemål baserat på hur det blev mellan dem, kan jag tycka. Annars kan det vara en rädsla som han tar upp bara för att motivera varför han vill forma dig. Det skämmer mig. MEN det låter förstås bra nu att han stöttar dig i det du vill göra med livet, och jag hoppas verkligen att en förlovning blir av oavsett hur det går med tentan J Du är så mycket mer än dina prestationer på akademisk nivå, det är inte hela världen om det inte går bra just nu. Det kommer fler chanser och möjligheter! Håller förstås tummarna att du klarar tentan, att du kan komma in på utbildningen och att ni har det bra J


    Jag har varit fruktansvärt omotiverad att ta tag i saker och ting det senaste halvåret, och det var väl lite det han var rädd för, att jag skulle fastna i någon ond cirkel... Men nu de senaset veckorna han jag verkligen tagit tag i saker och ting och börjat med en helt ny livsstil, träna, äta hälsosamt och pluggar mer, och det var därför han kände att han ville ta upp det, som en liten extra uppmuntran tror jag. =)
  • Skogus

    På vilken nivå läser du? Varför måste du klara denna tenta för att få plugga vidare? Har du fler chanser?
    Jag tycker tat du gör ditt bästa utifrån dina förutsättningar för att nå DINA mål, inte någon annans. Det låter kanske fel att din kille ger dig sån prestation för att ni ska förlova er, men jag kan ändå tänka mig att han gör det för att peppa dig till att klara tentan vilket då visar på att han verkligen vill ditt bästa, även om han anvä'nde sig av en dum  "morot". Sätt dig ner, gå i genom lärandemålen och plugga utifrån dem så klarar du med säkerhet tentan och du gör det då för din EGEN skull!

  • NeutronStar
    Skogus skrev 2012-11-16 16:30:46 följande:
    På vilken nivå läser du? Varför måste du klara denna tenta för att få plugga vidare? Har du fler chanser?
    Jag tycker tat du gör ditt bästa utifrån dina förutsättningar för att nå DINA mål, inte någon annans. Det låter kanske fel att din kille ger dig sån prestation för att ni ska förlova er, men jag kan ändå tänka mig att han gör det för att peppa dig till att klara tentan vilket då visar på att han verkligen vill ditt bästa, även om han anvä'nde sig av en dum  "morot". Sätt dig ner, gå i genom lärandemålen och plugga utifrån dem så klarar du med säkerhet tentan och du gör det då för din EGEN skull!
    Läser till läkare, och man har nu infört krav för att man ska få läsa vidare, dvs att man är godkänd i alla kurser från föregående termin.... =/ Har fler chanser, men om jag vill börja till våren (vilket jag vill) är det sista chansen nu... =/

    Men nu sätter jag till alla klutar för att klara den! =)
  • Skogus

    Vid vilket lärosäte? Låter konstigt att man måste ha klarat alla poäng under den termin man läser, det brukar ju annars vara 15 hp, dvs hälften... Men det kanske är olika beroende på var man läser?  Vilken termin läser du? Vilket ämne?

  • NeutronStar

    Läser vid GU, och termin 5 har jag läst. Det är bara läkarlinjen som har sådana förskunskapskrav på GU tror jag, men det är för att de tyckte att det var för låg nivå på läkarlinjen och ville höja standarden, så de satte upp de kraven. Det som jag har tenta i är anatomi och utvecklingsbiologi, och 2 gånger har jag inte klarat den pga att de har ändrat så mycket i kursen så att den har varit totalt annorlunda jämfört med när jag läste den, det har tom föreläsarna sagt... =/ Lite taskigt...

    Men nu har jag aktuella anteckningar och fått en uppgift som om jag får godkänt på den så har jag 5 poäng extra på tentan, så hoppas på att det ska gå denna gången. =)


  • Skogus
    NeutronStar skrev 2012-11-16 17:27:11 följande:
    Läser vid GU, och termin 5 har jag läst. Det är bara läkarlinjen som har sådana förskunskapskrav på GU tror jag, men det är för att de tyckte att det var för låg nivå på läkarlinjen och ville höja standarden, så de satte upp de kraven. Det som jag har tenta i är anatomi och utvecklingsbiologi, och 2 gånger har jag inte klarat den pga att de har ändrat så mycket i kursen så att den har varit totalt annorlunda jämfört med när jag läste den, det har tom föreläsarna sagt... =/ Lite taskigt...

    Men nu har jag aktuella anteckningar och fått en uppgift som om jag får godkänt på den så har jag 5 poäng extra på tentan, så hoppas på att det ska gå denna gången. =)
    Låter som om du har helt rätt inställning! Du kommer säkert klara det galant och därmed även ha en ring på fingret inom ett år...
  • NeutronStar
    Skogus skrev 2012-11-16 18:25:59 följande:
    Låter som om du har helt rätt inställning! Du kommer säkert klara det galant och därmed även ha en ring på fingret inom ett år...
    Tack! Får hoppas på det, hade varit helt godkänt måste jag säga. ^^
  • maxmamma

    jag önskar dig all lycka till o jag tror du klarar din tenta galant nu när du verkar rejält motiverad för att få kunna plugga vidare till just det yrket du vill jobba inom.

    men jag hade blivit ledsen om min m2b kom med massa förhållningsregler för att han skulle vilja förlova sig o gifta sig med mig.

    Sen tycker jag det är lite fel att han går på gamla premiser om hur hans ex gjorde o inge gjorde, du är inte hon o du ska inte behöva "straffas" bara för att hon var lat o ovillig till att söka jobb eller andra grejer.

    nej kör på o koncentera dig på tenta i första hand sen kan du lägga fokus på vad du vill med honom o inte vill.. 

  • NeutronStar
    maxmamma skrev 2012-11-16 19:26:24 följande:
    jag önskar dig all lycka till o jag tror du klarar din tenta galant nu när du verkar rejält motiverad för att få kunna plugga vidare till just det yrket du vill jobba inom.

    men jag hade blivit ledsen om min m2b kom med massa förhållningsregler för att han skulle vilja förlova sig o gifta sig med mig.

    Sen tycker jag det är lite fel att han går på gamla premiser om hur hans ex gjorde o inge gjorde, du är inte hon o du ska inte behöva "straffas" bara för att hon var lat o ovillig till att söka jobb eller andra grejer.

    nej kör på o koncentera dig på tenta i första hand sen kan du lägga fokus på vad du vill med honom o inte vill.. 
    Ang jämförandet: jo, jag vet och detta har jag sagt till honom och det är något han jobbar på att sluta med, men eftersom han vill förlova sig med mig nu känns det som att han börjar komma över det och tänka i "rätt" banor. Det var uppenbarligen ett ganska struligt förhållande och det har satt ganska djupa spår... =/

    Som sagt var så kändes det mer som att det var en önskan om att jag skulle komma igång med mitt liv och börja få ordning på saker och ting och få reda på vad jag vill göra, för min egen skull... Han är en sådan person som aldrig hade sagt något sådant  om det inte var gott menat och för min skull i grund och botten, och jag kan förstå vad han menade, även fast det kanske kom ut lite konstigt. =P

    Men jag är helt säker på vad jag vill med oss, så det är igen tvekan om saken, det är bara att plugga på till tentan, och om jag klarar den får jag en liten "bonus" om ett år. =) Annars kanske det ändå händer om ett år, vem vet. ^^ Han har ju sagt att det mer var grejen att komma på vad jag vill och göra det som var viktigt. =) (och att han inte riktigt menat att det var just exakt ett år , efter jag börjat plugga, som gällde, och hintat lite om att det kanske skulle kunna hända tidigare, vem vet) =)
  • lordoz

    Håller tummarna för dig på tentan! Försök släpp alla tankar på stress och liknande och läs det för att det är intressant så kommer du säkert klara det galant!

  • amelian

    Jag tycker inte det verkar som att TS sambo vill henne något illa på något sätt, snarare försöka motivera. Jag tycker väl inte att det är ett helt orimligt "krav" att TS ska göra något med sitt liv och inte bara gå hemma om man ska ta steget att förlova sig och ge det löftet om ett framtida liv tillsammans.

    TS beslut angående studier och karriär påverkar även hennes sambo om de ska leva tillsammans och personligen skulle jag inte acceptera att min blivande man gick hemma utan att plugga eller jobba. Jag skulle KRÄVA av honom att han gjorde något för att bidra till vår gemensamma ekonomi och vårt liv.

    Det enda du kan göra TS är att plugga, plugga och plugga. Du behöver inte bara klara tentan för att förlova dig, du behöver nog det för ditt självförtroende också. Är du väl förberedd kommer det inte vara något problem, du har ju skrivit tentan förut så ta med dig de erfarenheter du har från det och använd det som något positivt.  

  • NeutronStar
    amelian skrev 2012-11-16 21:13:03 följande:
    Jag tycker inte det verkar som att TS sambo vill henne något illa på något sätt, snarare försöka motivera. Jag tycker väl inte att det är ett helt orimligt "krav" att TS ska göra något med sitt liv och inte bara gå hemma om man ska ta steget att förlova sig och ge det löftet om ett framtida liv tillsammans.

    TS beslut angående studier och karriär påverkar även hennes sambo om de ska leva tillsammans och personligen skulle jag inte acceptera att min blivande man gick hemma utan att plugga eller jobba. Jag skulle KRÄVA av honom att han gjorde något för att bidra till vår gemensamma ekonomi och vårt liv.

    Det enda du kan göra TS är att plugga, plugga och plugga. Du behöver inte bara klara tentan för att förlova dig, du behöver nog det för ditt självförtroende också. Är du väl förberedd kommer det inte vara något problem, du har ju skrivit tentan förut så ta med dig de erfarenheter du har från det och använd det som något positivt.  
    Tack! Har ju ett jobb, så det är inte så att jag går hemma, men hade varit skönt att kuna börja plugga till det man verkligen VILL jobba som senare i livet. =)
  • SofiaMagdalena

    Hej!

    Hur har det gåttt med förberedelserna inför tentan? Dela gärna med dig om hur det har gått :D  

Svar på tråden Förlovning, men med "villkor"...