• NeutronStar

Förlovning, men med "villkor"...

Igår satte jag och min sambo oss ner för att prata då det var något han hade velat säga till mig under en lång tid. Han berättade att han känner att han vill förlova sig med mig (yay!) och är redo för det, men han vill att jag ska komma igång med mina studier (har just nu studieuppehåll) och att jag ska känna att jag har ambitioner och pluggar till något jag trivs med, och att efter jag har pluggat i ett år till så kan vi förlova oss. Detta i sig kan jag förstå då han varit förlovad tidigare med en människa med 0 ambitioner i livet och det fungerade inte så bra i slutändan...

Det är bara det att jag har en tenta om 1,5 vecka som jag MÅSTE klara för att få börja plugga igen, och denna tentan har jag skrivit förut och inte klarat, så min tro på mig själv är väl inte den bästa när det gäller just förmågan att klara denna tentan... Sedan känner jag ju såklart av pressen av att jag nåste klara den för att få börja igen, och nu även att jag vill klara den för att få förlova mig om ett år...

Det jag väl egentligen undrar är om någon har några bra tips på hur jag ska hantera all stress och mitt dåliga självförtroende, eller om det är någon som varit i en liknande situation och hur ni hanterade den..?

• Svar på tråden Förlovning, men med "villkor"...
  • snowstars

Jag brukar spalta upp vad som behöver göras, uppskatta hur mycket tid som behövs för varje del och sen fördela de olika delarna över den tid jag har till förfogande. Sen följer jag planen till punkt och pricka. Det är svårt att ge mer konkreta tips eftersom alla är olika. Men jag uppskattar till exempel hur lång tid jag behöver för att lära mig ett visst moment och så följer jag det.

Jag tror helt enkelt att du ska fokusera på att klara tentan och inte fundera på så mycket annat. Gör ditt bästa helt enkelt! Klarar du den inte får du ta tag i det problemet då.

• aminis
    snowstars skrev 2012-11-14 13:59:05 följande:

Jag brukar spalta upp vad som behöver göras, uppskatta hur mycket tid som behövs för varje del och sen fördela de olika delarna över den tid jag har till förfogande. Sen följer jag planen till punkt och pricka. Det är svårt att ge mer konkreta tips eftersom alla är olika. Men jag uppskattar till exempel hur lång tid jag behöver för att lära mig ett visst moment och så följer jag det.

Jag tror helt enkelt att du ska fokusera på att klara tentan och inte fundera på så mycket annat. Gör ditt bästa helt enkelt! Klarar du den inte får du ta tag i det problemet då.

Håller med!
  • Boringbrick

Är i lite liknande situation faktiskt. Jag tror att man bara kan göra sitt bästa, alltså så gott man kan. Man kan inte begära mer av någon än så. Som föregående sa: Fokusera på tentan nu bara, försök skaka av dig den jobbiga pressen. 

Och har du gjort ditt bästa och du inte klarar tentan så är det ju ändå inte jordens undergång, det är ju bara att fortsätta försöka. Sen tror jag nog säkerligen att han vill förlova sig med dig ändå, hur det än går, bara du visar honom att du verkligen försöker så löser sig nog allt oavsett hur tentan går.

Om inte annat, berätta hur du känner och be honom om hjälp. :)

Blev lite knasigt skrivet, men hoppas jag fått fram vad jag menar i alla fall.

Lycka till med tentan, ska hålla tummarna för dig! ;) 

• NeutronStar

Tack för tipsen! Det känns ju ändå som att jag har en chans att klara tentan då det är 1,5 vecka kvar, och jag pluggade en hel del till den jag skrev för drygt en månad sedan, så det borde ju gå att plocka in några poäng per pluggdag iaf... =)

Får försöka fokusera på att nu j**lar ska det gå, denna gången ska den tas! =)

• ThereseV

Jag tycker du ska prata med din sambo. Ambitioner och prestation är inte riktigt samma sak. Kanske kan ni komma på någon "plan b" om du inte får fortsätta plugga? Så han förstår att du har ambitioner och mål i livet, även om det kanske inte blir den rakaste och självklara vägen dit.

• NeutronStar
    ThereseV skrev 2012-11-14 15:19:01 följande:
    Jag tycker du ska prata med din sambo. Ambitioner och prestation är inte riktigt samma sak. Kanske kan ni komma på någon "plan b" om du inte får fortsätta plugga? Så han förstår att du har ambitioner och mål i livet, även om det kanske inte blir den rakaste och självklara vägen dit.
    Jo, kanske får göra det... Han säger att jag inte måste plugga vidare till läkare utan att det "räcker" att jag pluggar till något jag vill, men jag VILL ju plugga till läkare, och det är det som är problemet, för då måste jag klara tentan.... Vill ju verkligen klara tentan och jag kommer inte hoppa på något annat ifall jag inte gör det... =/  Men en plan b låter som ett bra förslag. =) Kanske kan göra så att det räcker med ett halvår plugg, så att jag visar att jag vill börja igen, och sedan kompromissa med något annat. =)
  • Sofiiiz
    NeutronStar skrev 2012-11-14 15:26:53 följande:
    Jo, kanske får göra det... Han säger att jag inte måste plugga vidare till läkare utan att det "räcker" att jag pluggar till något jag vill, men jag VILL ju plugga till läkare, och det är det som är problemet, för då måste jag klara tentan.... Vill ju verkligen klara tentan och jag kommer inte hoppa på något annat ifall jag inte gör det... =/  Men en plan b låter som ett bra förslag. =) Kanske kan göra så att det räcker med ett halvår plugg, så att jag visar att jag vill börja igen, och sedan kompromissa med något annat. =)
    Vill du plugga just till läkare och behöver klara den här tentan så är de väl bara att skriva den tills du klarar den. Klarar du inte den så får du väl fortsätta prova, sätta upp mål för hur du ska klara den.

Det lär ju inte komma en massa enklare tentor sen efter denna, så de är ju bara att bita ihop.

Att din sambo vill se att du kommer en bit på väg är väl inget fel. Men de ska väl inte enbart hänga på att du ska studera 1 år? Du kan ju visa engagemang och plan för livet ändå.
  • SofiaMagdalena

Du kommer klara det! Fokusera på att läsa på dem bitarna du kan minst och skriv små lappar med stödord som du kan titta på lite då och då. Försök sätta upp små mål för varje dag. Tex idag skall jag läsa 2 kapitel i boken, göra 5 lappar med stödord och svara på eventuell instuderingsfrågor till kapitlen jag läst. Heja Heja Heja!! :D

Lycka till!! 

• NeutronStar
    SofiaMagdalena skrev 2012-11-15 21:05:45 följande:
    Du kommer klara det! Fokusera på att läsa på dem bitarna du kan minst och skriv små lappar med stödord som du kan titta på lite då och då. Försök sätta upp små mål för varje dag. Tex idag skall jag läsa 2 kapitel i boken, göra 5 lappar med stödord och svara på eventuell instuderingsfrågor till kapitlen jag läst. Heja Heja Heja!! :D

Lycka till!! 
    Tack, känner mig superpeppad för att klara tentan nu, lägger all min tid på att plugga (förutom när jag jobbar) och försöker verkligen se optimistiskt på mina chanser att klara den. =) Ska väl inte vara helt omöjligt. =P
  • Brummelisa

Du kommer klara detta galant, var bara envis och ge aldrig upp. Skiter det sig, är det bara hoppa på och försöka igen. Kör så det ryker!!

Svar på tråden Förlovning, men med "villkor"...