• maxmam­ma
    Äldre 12 Nov 15:06
    29107 visningar
    147 svar
    147
    29107

    Dalabrudar 2013

    hej alla blivande brudar som bor i Rättvik med omnejd.

    vilka är vi o var när och hur gifter vi oss??

    hur långt har vi hunnit??

    Här kan vi disskutera allt som har med bröllop att göra o byta lite tankar o funderingar med varandra.

    vore jätteroligt om någon/några hänga med i denna tråd.

    själv så gifter vi oss 12/1-2013 

  • Svar på tråden Dalabrudar 2013
  • Äldre 26 Mar 15:51
    Akjson skrev 2013-03-26 13:30:53 följande:

    MariaochDaniel, visst ska ni ha festen på Rankhyttan? Vi ville vara där men blev för många gäster. Vart hyr ni kläder till din blivande? Jag har köpt min klänning hos Alexandras i Borlänge men det lät så dyrt att hyra, vad betalade ni? Min förlovningsring har jag redan, vi tog den med diamanter. Så ska vi få varsin slät under vigseln. Det måste vi fixa. Min farfars guldring ligger hos guldsmeden och väntar på att vi ger ok att den ska få bli omgjort till våra vigselringar..... Tårtan från focus lät både god och prisvärd!


    Precis det stämmer bra det.Vi är jättenöjda över vårt val av lokal. Vi är "bara" 45 st så det passar bra.

    Jag köpte också min klänning på alexandras och tärnklänningarna. Vi ska hyra sambons kläder därifrån också.
    Vi får komplett, frockcoat, byxor, skjorta, kravatt och skor för 2400kr. Helt okej pris tycker jag =)
  • Alylly­ra
    Äldre 26 Mar 16:58
    Akjson skrev 2013-03-26 10:37:14 följande:
    När ni var på Suitopia, sa dom då hur lång tid det tar att få en kostym? Jag gillar deras koncept och priser...
    Jag tror att hon sa 4-6 veckor. Eller snarare, att det brukade ta 2-3 veckor men att de säger 4-6 veckor eftersom det ibland kan ta den tiden och de vill att man ska vara säker på att beställa i tid.
    MariaochDaniel skrev 2013-03-26 12:43:38 följande:
    Sedan är det här med efternamn! Jag har två efternamn idag, eller ett efternamn och ett mellannamn. Jag kommer att ta sambons efternamn men frågan är om jag också ska behålla ena av mina. Kan inte bestämma mig!
    De två passar inte ihop och jag vill absolut ha hans, eftersom vår son heter det. MEN mitt efternamn är taget och det är bara vi som heter så, så det vore kul att behålla. Hjälp!
    Hmm, knepigt. Men du får nog tänka på vad som är viktigast; att heta samma som er son eller att behålla det unika namnet. Om du kan avgöra det utan att tänka på namnen i sig så har du ditt svar där

    Vi har också en efternamnsfråga som ligger och gror. Jag har ett unikt namn och har redan bytt efternamn en gång i mitt liv (för att heta samma som min släkt - inte pga giftemål Flört ), så jag tänker inte byta igen och förvilla mina vänner ännu mer... Sambon har ett vanligt "-son"namn, men har jätteångest över att byta bort det eftersom det är "en del av vem han är". Jo tack, och det har ju ingen annan känt genom världshistorien, liksom. Tungan ute
    Så diskussionen är egentligen inte en diskussion, snarare att han måste bestämma sig om han tycker att det är viktigt att vi heter samma sak.

    Jag kanske låter lite hård, men min sambo har alltid så svårt för att bestämma sig. Så egentligen blir det lättare för honom när jag är bestämd - nu har han bara två saker att välja på. Om jag hade varit villig att byta nman hade vi haft ännu fler alternativ, och då hade han aldrig kunnat komma fram till något... Oskyldig
  • Äldre 26 Mar 20:40
    Alyllyra skrev 2013-03-26 16:58:33 följande:
    Jag tror att hon sa 4-6 veckor. Eller snarare, att det brukade ta 2-3 veckor men att de säger 4-6 veckor eftersom det ibland kan ta den tiden och de vill att man ska vara säker på att beställa i tid.
    MariaochDaniel skrev 2013-03-26 12:43:38 följande:
    Sedan är det här med efternamn! Jag har två efternamn idag, eller ett efternamn och ett mellannamn. Jag kommer att ta sambons efternamn men frågan är om jag också ska behålla ena av mina. Kan inte bestämma mig!
    De två passar inte ihop och jag vill absolut ha hans, eftersom vår son heter det. MEN mitt efternamn är taget och det är bara vi som heter så, så det vore kul att behålla. Hjälp!
    Hmm, knepigt. Men du får nog tänka på vad som är viktigast; att heta samma som er son eller att behålla det unika namnet. Om du kan avgöra det utan att tänka på namnen i sig så har du ditt svar där

    Vi har också en efternamnsfråga som ligger och gror. Jag har ett unikt namn och har redan bytt efternamn en gång i mitt liv (för att heta samma som min släkt - inte pga giftemål Flört ), så jag tänker inte byta igen och förvilla mina vänner ännu mer... Sambon har ett vanligt "-son"namn, men har jätteångest över att byta bort det eftersom det är "en del av vem han är". Jo tack, och det har ju ingen annan känt genom världshistorien, liksom. Tungan ute
    Så diskussionen är egentligen inte en diskussion, snarare att han måste bestämma sig om han tycker att det är viktigt att vi heter samma sak.

    Jag kanske låter lite hård, men min sambo har alltid så svårt för att bestämma sig. Så egentligen blir det lättare för honom när jag är bestämd - nu har han bara två saker att välja på. Om jag hade varit villig att byta nman hade vi haft ännu fler alternativ, och då hade han aldrig kunnat komma fram till något... Oskyldig
    Jadu så kan det vara.
    Frågade sambon idag om han skulle kunnat ta mitt namn, men han ville behålla sitt. Där ser man =)
    Men vi hade bestämt hans namn när vi fick barn och döpte sonen till hans efternamn så...
    Det lutar åt bara hans efternamn, jag kan ju ta tillbaka mitt senare om jag vill.
  • Äldre 27 Mar 09:56

    Jag ska ta makens efternamn, våra barn heter redan så. Men jag har inget speciellt efternamn nu så för mig byter jag gärna.

  • Akjson
    Äldre 27 Mar 21:34

    Samma här, vi tar min sambos namn för att barnen heter det. Jag heter ett vanligt -son namn och han ett vanligt -berg namn.... Vi funderade på att hitta på ett eget precis efter att han friat men nu är vi nöjda med hans och barnens efternamn

  • Alylly­ra
    Äldre 9 Apr 11:05

    Hmm... Nu har jag en fråga som jag hoppas ni kan svara på.
    Florist? Vilken ska man välja? Har ni haft kontakt med någon, och hur kändes det? Är allt bestämt och bokat? Känner mig lite lost... 

  • Äldre 9 Apr 11:22

    Jag har nu valt att ta sambons efternamn. Det känns rätt, men det känns ändå skönt att jag kan lägga till mitt ena efternamn som mellannamn senare om jag vill det.

    Det här med florist. Min tärna och toastmadame är florist så hon kommer att göra alla blommor åt oss.
    Hon har jobbat på blomsterriket i Falun och tycker de gör jättefina saker där. Nåt att kolla upp ev? Eller, vilken stad gäller det nu igen?

    Vi har inte bestämt några blommor kan tilläggas, är lite velig där =)

    Snart går vår OSA-tid ut. Och inte ett enda nej, det känns kul!

  • Akjson
    Äldre 9 Apr 11:31

    I Falun är blomsterriket jättebra. Magnolia är också toppenbra. Har sett brudbuketter från båda....Jag kommer att beställa från Karlehags blommor i Rättvik eftersom vår vigsel är där.

  • Äldre 9 Apr 21:31

    Jag vet inte alls vilka florister som är bra här i närheten. Jag tänkte gå in på nåt ställe här i Leksand och höra vad de kan erbjuda.
    Jag har en liten fundering angående mikrofon och förstärkare då vi ska ha utomhusbröllop och en väninna ska sjunga. Har ni nån aning om var man kan hyra det någonstans?

  • Akjson
    Äldre 13 Apr 18:40

    Idag har vi träffat prästen, övat i kyrkan och varit på Sjövillan och stämt av. Allt känns sååå bra! Min sambo kommer att gå in med barnen under klockringningen och sen kommer min far och jag till ingånsmarschen. På restaurangen kom vi fram till att ha sittande varmrätt ( hade planerat buffé ). Vi är så många som 110 st så sittande blir bättre. Däremot skippar vi efterrätt och tar ist bensträckare efter varmrätten och sen blir det bröllopstårta, kaffe och avec. Sjövillan fixar verkligen med allt och är så kunniga. I maj ska vi dit och provtagning och prova ut vinerna . Hur går det för er andra? Jag har vart av ett tag men nu är jag på g igen!!!

  • Akjson
    Äldre 14 Apr 15:44

    Vi ska inte till sjövillan på provtagning utan på provsmakning

  • Äldre 10 May 22:54

    Det har varit tyst här ett tag nu.

    Hur går det där ute dalabrudar?

  • Äldre 10 May 23:57

    50 dagar kvar! Mycket kvar att fixa, men bockar av några punkter varje vecka. Börjar längta enormt!

  • Akjson
    Äldre 11 May 06:55

    Nu börjar det bli stressigt. 15 juni närmar sig med stormsteg. Svenssexa en helg och möhippa en, sen är det inte mycket tid kvar. Idag ska jag till Rättvik för att förhoppningsvis beställa brudbukett etc. Ska även till sjövillan för att slutgiltigt besluta om dukning och placering av bord. Vi har gjort klart prel bordsplaceringn. Det som ligger över mej är festprogrammet och vigselprogramet. Har inte gjort nåt mer än att hitta ett tryckeri. Men jag måste ju göra programmen först....suck. Hur går det för er andra?

  • Äldre 11 May 19:25

    5 veckor kvar idag!
    Helt galet ju.
     Känns både stressade och spännande! Längtar också =)

    Vad pysslar ni andra med?
    Just nu har vi en massa möten inbokade, prästen, toastmadames, fotografen osv.
    Sedan tränar vi på dansen och kollar vilken musik vi vill ha på kvällen. Och gör dekorationer i papper =)

  • Äldre 14 May 21:48

    Hej Dalabrudar! Jag gifter mig i Rättvik sista augusti men bor inte i trakten och hoppas därför att någon av er kan ge mig tips på något ställe där jag kan få håret uppsatt och bli sminkad. Har haft lite svårt att hitta något ställe över nätet, det känns lite riskabelt att bara välja något utifrån en hemsida utan att veta någonting om det. Vet ni något bra ställe i Rättvik, Leksand , Mora etc? Var ska ni bli fixade? Tacksam för alla tips!

  • Akjson
    Äldre 14 May 22:08

    KarinG, jag har släkt som kommer att fixa hår och make åt mej i Rättvik. Har tyvärr ingen koll....

Svar på tråden Dalabrudar 2013