• minichristina

De flesta bröllopsklänningar kan jag inte ha, hjälp...

Jag har börjat titta lite på klänningar och har ett litet problem. Det är nämligen så att jag har ett ganska stort födelsemärke över bröstkorgen och ena axeln, så kan inte ha de flesta klänningar typ sweetheartmodeller. De jag har sett med ärm är väldigt trista. Blir lite ledsen när jag ser så många fina klänningar och jag kan inte ha någon av dem...

Tänkte därför be om hjälp om att hitta något bra. Jag tänker mig en överdel som ser ut typ såhär:

www.landybridal.co/a-line-one-shoulder-court-train-champagne-wedding-dress-h1sp0044.html (fast utan släpet och att tyget går längre ut på armen, samt att det går ut på andra sidan också)

Eller såhär:

www.landybridal.co/a-line-one-shoulder-chapel-train-ivory-wedding-dress-h1lblb2472.html (lite ärm på andra sidan också, och liiite längre ärm på ärmsidan)

Vill ha sådana här egentligen, men de måste vara täckt upptill:

www.landybridal.co/ball-gown-strapless-chapel-train-white-wedding-dress-h2lbld1483.html

www.landybridal.co/ball-gown-wedding-dresses-sweetheart-ankle-length-champagne-h2lbhs4231.html

www.zarabridal.com/chic-sweetheart-strapless-crystal-beads-working-dropped-organza-satin-wedding-dress-for-brides-p-880.html

Eller kanske en sådan:

www.landybridal.co/ball-gown-sweetheart-chapel-train-wedding-dress-h2lblb2912.html

• Svar på tråden De flesta bröllopsklänningar kan jag inte ha, hjälp...
  • minichristina
    daniiel skrev 2012-11-13 22:06:48 följande:
    Ingen fara, eftersom jag redan är gift, men inte kan slita mig från bröllop och främst brudklänningar är det bara kul att engagera sig i andras :P

Ja, precis. Du skickar in bilder på klänningarna och skriv gärna på bilderna vad det är du vill ha och vilka ändringar du vill göra samt skriver det i mejlet. Då kommer du få ett kostnadsförslag och om det känns okej, så beställer du klänningen :) Då får du instruktioner på hur betalning och sånt går till.
    Vad tror du är ett rimligt pris för en sådan klänning? Och vilken underkjol bör man ha till? Nu har jag ju aldrig provat en sådan här modell, så har ju ingen aning om den kommer att sitta bra på mig eller inte...känns lite konstigt...

Hur vet man vilken typ av spets man vill ha (och säkerställer att de sätter på rätt spets på nederdelen t ex...). 
  • Sofiiiz

Vad har du för budget på klänningen?
    Kanske kan vara värt att gå in till en bröllopsbutik och berätta hur du tänker, så de kan ge dig en offert på pris för ändring på nån klänning. Eller pris på att sy upp en helt ny.
    Så kan du samtidigt passa på att prova lite olika modeller för att känna dig fram?

De kostar ju oftast inget att prova, så tycker du de är för dyrt så kan du beställa från nån Kina sen?

• daniiel
    minichristina skrev 2012-11-13 23:11:44 följande:
    Vad tror du är ett rimligt pris för en sådan klänning? Och vilken underkjol bör man ha till? Nu har jag ju aldrig provat en sådan här modell, så har ju ingen aning om den kommer att sitta bra på mig eller inte...känns lite konstigt...

Hur vet man vilken typ av spets man vill ha (och säkerställer att de sätter på rätt spets på nederdelen t ex...). 
    Jag tror att du får räkna med kring $300-400 och när det gäller underkjol, så beror det lite på vad du själv föredrar. En underkjol med två - tre ringar kan nog bli bra, men det finns också underkjolar med enbart tyll, utan ringar, som också kan funka :)

När det gäller spetsen, så brukar dom flesta bara  låta företaget bestämma vad som passar för just den klänningen och modellen. Du kan alltid mejla Landy och be om bilder på deras olika spetstyg och sedan välja det du gillar bäst.
  • minichristina

Ja, jag tror att jag borde prova lite först innan jag beställer. Men det är svårt när man har hittat en viss typ av klänning, då kommer man bara att leta efter en som liknar den. :)

Skall se om jag kan hitta några bra butiker här i Malmö som man kan prova lite i.

Daniiel, borde man beställa underkjolen direkt från dem också? Det blir iofs nästa steg, men kan ju lika gärna lägga ordern samtidigt känns det som... 

• minichristina

En fråga:

Hur tycker ni att spetsen på överdelen ovanför bysten skall sitta? Skall den liksom sys in i urringningen, eller skall den gå över själva bysten ner mot midjan? Skall man ha samma spets på bysten och neråt som ovanför bysten och på ärmarna? Här finns en närbild på klänningen...

• minichristina

Hmm...Blev lite osäker nu. Läste på Landys hemsida www.landybridal.co/help/ (se 1.1):

*What to avoid

Avoid the Full Skirt if you are not full busted, as it will make your bust look smaller. If you are petite, avoid this option because you will disappear into the dress! If you have wide hips, avoid the Full Skirt because it will over emphasize them.

Där står att man inte skall ha sådana här klänningar om man har liten byst, som jag har. Har 70-75B. Vad tror ni? Är en 36:a i övrigt, lite bredare över höften, men det skall träning och snörning kunna ordna upp. :) 
  • minichristina

Hej igen. Nu har jag funderat lite mer. Jag kommer nog att köra denna klänning:

mags.datagraf.dk/lillykjoler/14/ se sidan 23.

Men jag kommer att sy på en Grace kelly-aktig spetstopp. Nu till frågan: skall jag ha vitt tyg under spetsen för att dölja mitt födelsemärke eller skall jag ha hudfärgat tyg under?

Synpunkter? 

• Annamolly
    minichristina skrev 2012-11-15 23:14:11 följande:
    Hmm...Blev lite osäker nu. Läste på Landys hemsida www.landybridal.co/help/ (se 1.1):

*What to avoid

Avoid the Full Skirt if you are not full busted, as it will make your bust look smaller. If you are petite, avoid this option because you will disappear into the dress! If you have wide hips, avoid the Full Skirt because it will over emphasize them.

Där står att man inte skall ha sådana här klänningar om man har liten byst, som jag har. Har 70-75B. Vad tror ni? Är en 36:a i övrigt, lite bredare över höften, men det skall träning och snörning kunna ordna upp. :) 
    Tycker inte du ska lyssna pa sant. Enligt Trinny och Susannah (mode gurus har i storbritannien) ska jag ha polotrojor och hoga halsar eftersom jag har sma brost men jag tycker bara jag ser ut som en planka i sadant. Man ska ha det man sjalv tycker att man ar fin i!!!
    2013.06.22 Samos, Grekland
  • minichristina

Absolut! Men finns en poäng i det, jag har provat några större (vidare) klänningar och jag tror jag blir för kort i dem.

Skulle behöva er input om mitt första inlägg. Någon?

Och undrar också, är det finare med ryggen bar som på sidan 24 eller skall den också vara täckt och knappar fram? 

• Anneli256

Gör som någon föreslog tidigare, beställ tid för att prova klänningar i en affär så får du ett hum om vilken modell som passar just din kropp. Det kostar inget, inga köptvång och dessutom så kan du tex ta med dig din tärna om du ska ha en sådan, eller en god vän. Lycka till.

• minichristina

Jag har provat klänningar! Jag vill ha den som är på bilden på mitt förrförra inlägg. Det jag undrar är vad ni tycker: hudfärgat tyg under spetsen eller vitt?

• Annamolly
    minichristina skrev 2012-12-04 19:39:51 följande:
    Jag har provat klänningar! Jag vill ha den som är på bilden på mitt förrförra inlägg. Det jag undrar är vad ni tycker: hudfärgat tyg under spetsen eller vitt?
    Vitt, men det ar bara min personliga preferens. Jag har ocksa en klanning i tva lager och jag ska valja den vita underklanningen. 
    2013.06.22 Samos, Grekland
  • minichristina

Tack annamolly, det lutar åt det också. Jag hade tänkt ha knappar fram och eventuellt öppet bak, men inte helt klar med det ännu. Vad tror ni, passar det att ha stängt där fram som Grace Kellys klänning (fast den här modellen jag visat) och öppet därbak som på andra sidan men utan knapparna i nacken?

• minichristina

Nämen, det är ju ganska lite det jag hade tänkt mig ju! Finfint ju. Det blir nog öppet därbak! Jag försöker bara få landybridal att förstå vad det är jag vill ha och det var inte det lättaste, får försöka photoshoppa ihop lite bilder... De tror att jag vill ha en bolero.

Svar på tråden De flesta bröllopsklänningar kan jag inte ha, hjälp...