• sanon

gifter mig om 3 dagar, har blivit sjuk!!!

Gifter mig på lördag, om 3 dagar. Å idag har jag blivit förkyld!!! Känner att feber verkar inte långt borta. Va faaaan ska jag göra????!! är villig att testa alla husmors kurer som finns, även om det kanske inte funkar. Vad är era bästa tips mot förkylning??? jag kan ju inte vara sjuk på våran dag!!

• Svar på tråden gifter mig om 3 dagar, har blivit sjuk!!!
  • sanon

Tack för alla knep!!! Det där med att koka öl lät inte allt för gott haha trycker i mig c vitamin, vilar, dricker vatten, försöker käka vitlök. Måste på apoteket även & shoppa.. hoppas det är bättre imorgon för då är hela dagen full smockad från morgon till kväll!!

• CoG

Finns det något du kan deligera bort?
    Massa måsten gör ju inte att du kan vila....

Och shoppa på apoteket idag kanske din blivande kan göra så att du iaf får en vilodag?

sanon skrev 2012-10-25 13:06:27 följande:
    Tack för alla knep!!! Det där med att koka öl lät inte allt för gott haha trycker i mig c vitamin, vilar, dricker vatten, försöker käka vitlök. Måste på apoteket även & shoppa.. hoppas det är bättre imorgon för då är hela dagen full smockad från morgon till kväll!!
  • sanon

Cog. Min blivande är tyvärr borta och jobbar på annan ort tills imorgon eftermiddag sitter lite i skiten nu när jag blev sjuk. Idag kan jag vila, endast måla naglarna att göra idag. Imorgon dock att hämta ut nyckel till lokal, dekorera, hämta ut blommor, fixa skyltar m.m.m. men jag får hjälp imorgon så de är ju tur !

• CoG

Okej.

Även om det är mycket att göra, tänk på att inte stressa upp dig för mkt.
    Låt kroppen ta det lungt så mycket det går och deligera, deligera, deligera.

Sköt om dig och lycka till med allt!
    Vad mysigt att det snart är ER dag :)

sanon skrev 2012-10-25 13:12:51 följande:
    Cog. Min blivande är tyvärr borta och jobbar på annan ort tills imorgon eftermiddag sitter lite i skiten nu när jag blev sjuk. Idag kan jag vila, endast måla naglarna att göra idag. Imorgon dock att hämta ut nyckel till lokal, dekorera, hämta ut blommor, fixa skyltar m.m.m. men jag får hjälp imorgon så de är ju tur !
  • goli
    Koloratur skrev 2012-10-25 11:41:16 följande:
    Du ska gå till ÖNH-doktor och kräva: Nasonex, nässpray som innehåller kortison. Om man överanvänder vanlig nässpray så blir slemhinnorna helt förstörda och blodiga, vilket gör dig ännu mer täppt. 
    Sedan kan det vara bra att ev få en bredbandad antibiotikakur som typ Doxyferm.
    Och sen Betapred som du kan ta på bröllopsdagen, 8-12 små tabletter beroende på hur svullen du är: avsvällande och gör att man känner sig mycket friskare för en dag.
    Vad gäller febernedsättande skulle jag tipsa om brustabletten Bamyl koffein!! Så snabbt och effektivt.

Starkt avkok på ingefära, citron och honung (ev en skvätt whisky) är också väldigt lindrande.

Krya krya krya nu!  
    Antibiotika är bra... när man behöver bekämpa bakterier och INTE virus. Betapred är kortison och det är inte heller att rekommendera mot en förkylning. Eller hur tänkte du där? Hoppas inte du gör så mot din egen kropp varje gång du blir förkyld?

Sanon, hur känns det idag?
  • Pagnie

kan säga att det som funkar bäst för mig och som funkar snabbt är khan yang. två ånger om dagen gör underverk. blev sjuk igår och är bara lite snorig idag. så hjälpte snabbt som tusan. sist var jag sjukt 4-5 dagar.

• Aniara4
    goli skrev 2012-10-25 13:38:53 följande:
    Antibiotika är bra... när man behöver bekämpa bakterier och INTE virus. Betapred är kortison och det är inte heller att rekommendera mot en förkylning. Eller hur tänkte du där? Hoppas inte du gör så mot din egen kropp varje gång du blir förkyld?
  • Koloratur

goli och Aniara4: Detta "gör" jag mot min kropp i yttersta nödfall. Är sångerska och ibland har man framträdanden och är egentligen supersjuk men måste sjunga, överrösta en orkester på 90 man ändå. och är man helt igentäppt så är det nödvändigt att ta avsvällande kortison för en dag. 
    TS ska gifta sig om ett par dar, därför gav jag henne detta tips. "Och sen Betapred som du kan ta på bröllopsdagen" Så hon slipper känna sig helt tjock i hals, svalg, näsa och bihålor.  
    Sedan är det definitivt inte säkert att detta är vanlig förkylning, för att få antibiotika, går man till läkare och tar prover, är det en bakterieinfektion så får man antibiotika.
    Så konstigt var det väl inte?  

• sanon

Jag börjar klarna upp efter febern, lite matt och tung som man kan känna sig efter feber. Däremot snoken är helt igenkleggad, kör på näs spray menthol. Kanske inte är helt kry på lördag , men huvudsaken är att febern håller sig borta på vår dag. Annars käkar jag ipren!!

• msE

fick tips på sån kortison nässpray när jag hade problem med bihålorna, det löser upp bättre längre upp i näsan än nässpray. FInns receptfritt på apotek (oftast under allergi för den används till det med), kan kanske vara värt att testa??

• Sjörå

Tyvärr så är förkylning virus och därmed inte botbart oavsett alla huskurer som finns. Däremot kan man lindra symptomen från virusinfektionen och därmed känna sig bättre. Antibiotika biter enbart på bakterieinfektioner så det är ingen idé att testa det. Jag hoppas verkligen inte att läkare skriver ut antibiotika mot förkylningar. Jag har provat en nässpray som heter Otrivin comp och som ska hjälpa mot både nästäppa och rinnsnuva (om du har problem med båda sakerna) och jag tycker att det fungerar. Används dock inte längre än antal rekomenderade dagar (det ska iofs ingen nässpray göra) men av den här fick man verkligen sköra slemhinnor och blödande näsa. Ett annat tips är att enbart snyta sig i kleenex, de är mycket mjukare än vanliga näsdukar så man slipper en så sårig näsa.

• CoG

Skaffa den där nässprayen otrivin comp som både tar bort täppa och rinnsnuva.
    Det brukar annars vara antingeneller.

sanon skrev 2012-10-25 22:14:14 följande:
    Jag börjar klarna upp efter febern, lite matt och tung som man kan känna sig efter feber. Däremot snoken är helt igenkleggad, kör på näs spray menthol. Kanske inte är helt kry på lördag , men huvudsaken är att febern håller sig borta på vår dag. Annars käkar jag ipren!!
  • Mmmaria

Hur mår du idag? Håller verkligen tummarna för dig!

• goli
    Koloratur skrev 2012-10-25 22:12:03 följande:
    goli och Aniara4: Detta "gör" jag mot min kropp i yttersta nödfall. Är sångerska och ibland har man framträdanden och är egentligen supersjuk men måste sjunga, överrösta en orkester på 90 man ändå. och är man helt igentäppt så är det nödvändigt att ta avsvällande kortison för en dag. 
    TS ska gifta sig om ett par dar, därför gav jag henne detta tips. "Och sen Betapred som du kan ta på bröllopsdagen" Så hon slipper känna sig helt tjock i hals, svalg, näsa och bihålor.  
    Sedan är det definitivt inte säkert att detta är vanlig förkylning, för att få antibiotika, går man till läkare och tar prover, är det en bakterieinfektion så får man antibiotika.
    Så konstigt var det väl inte?  
    Som sagt, är definitivt inte att rekommendera. För övrigt är det inte alltid man får antibiotika även om man har bakterienfektion heller. Förstår att det kan bli lite knepigt i din situation men om du väljer att göra så är det din grej, tycker inte du ska rekommendera andra att göra likadant. Finns inget sätt att bota en förkylning, man kan lindra symptomen och sen är det bara att vänta ut... Glad
  • sanon

Ja hur gick det eg. Jag käkade feber nedsättande på lördag & snuvig som fasen & hostig. Men som om det var nog så tappade jag rösten! ! Det var nog det värsta. Alla hade svårt att höra vad jag sa men om jag bortser från det, så var det en av topp 3 dagar i mitt liv (lillans födelse går före allt) & vi hade jätte trevligt

• CoG
    sanon skrev 2012-10-29 12:25:48 följande:
    Ja hur gick det eg. Jag käkade feber nedsättande på lördag & snuvig som fasen & hostig. Men som om det var nog så tappade jag rösten! ! Det var nog det värsta. Alla hade svårt att höra vad jag sa men om jag bortser från det, så var det en av topp 3 dagar i mitt liv (lillans födelse går före allt) & vi hade jätte trevligt
    Ja hoppsan så det kan bli...
    Men huvudsaken är att ni hade en härlig dag tillsammans :)
  • Aniara4
    sanon skrev 2012-10-29 12:25:48 följande:
    Bara du fick fram löftena så att vigselförrättaren hörde så! Tur att du fick en fin och trevlig dag förkylningen till trots..
  • sanon

Haha ja jag tror hon förstog vad jag sa, skulle säga att jag hade ca. 10% k var av rösten, och den lilla biten som var kvar lät jag som en gubbe med världens målbrott. Men vad gör det, det kanske var det som gjorde vårat bröllop?? super härligt trots allt..

• Pörcy

Jag känner igen mig så väl! Jag blev också förkyld och tappade rösten till vårt bröllop. Sen hade toastmaster och toastmadame hittat på en massa tävlingar på festen som jag inte alls klarade (sjunga och spela säckpipa bl.a.). Men jag tror att jag gick på ren adrenalin (och en stor dos nässpray och hostmedicin) och jag hade en av de bästa dagarna i mitt liv!

Svar på tråden gifter mig om 3 dagar, har blivit sjuk!!!