• sanon

gifter mig om 3 dagar, har blivit sjuk!!!

Gifter mig på lördag, om 3 dagar. Å idag har jag blivit förkyld!!! Känner att feber verkar inte långt borta. Va faaaan ska jag göra????!! är villig att testa alla husmors kurer som finns, även om det kanske inte funkar. Vad är era bästa tips mot förkylning??? jag kan ju inte vara sjuk på våran dag!!

• Svar på tråden gifter mig om 3 dagar, har blivit sjuk!!!
  • tinaalpfält

Röd solhatt finns även i brustabletter från friggs som heter "echinacea friggs". Jag brukar alltid ha en sån hemma utifall det krisar med förkylning på gång tätt inpå nåt. 

Allas kroppar fungerar olika och återhämtar sig olika snabbt så med risk för att låta oansvarig och gå emot strömmen skulle jag, om det var så tätt inpå att jag vet att jag inte hinner låta förkylningen bryta ut och gå över av sig självt, knapra alvedon och bara köra på. Jag blir alltid sjuk när jag slappnar av...blev alltid sjuk på loven när jag var liten. Dock skulle jag försöka få i mig mycket vatten, vara försiktig med att gå ut för lättklädd och stoppa i mig någon typ av röd solhatt.

Krya på dig!! 

• CoG

Du har säkert fått massa bra tips om vila och dricka (gärna varmt).

Ladda upp hemma med nässpray som både lättar svullnad och nästäppa om det behövs om ngn dag och ipren.

Kan Jang anv jag alltid från första symtom, kan vara värt att testa än fast det smakar illa.
    Echineaguard är väl något liknande.

Önskar dig ett snabbt tillfrisknande!!

• Kildare brud

Fy, stackare! Här på Irland kör vi med hot whiskey. Slå upp en rejäl slatt whiskey, på med kokande vatten, honung, en citron skiva och lite nejlikor. Det brukar funka jättebra och du sover gott efter.

• Emmalinnea

jag skulle inte rekommendera febernedsättande om det inte går upp mot 40-41 grader.
    Feber ör bra det hjälper dig bli frisk fortare.
    Feber är inte farligt eller skadligt i sig, utan är en del av kroppens naturliga försvar mot främmande virus och bakterier eftersom dessa smittämnen inte trivs när det blir för varmt.

+ massa vatten 

• söt nöt

om du ska använda Echinaforce eller Echinaguard kolla bara på ettiketten om du är höallergiker. Kommer inte ihåg vilken det är, men den kan framkalla en allergisk reaktion om man är hö eller gräsallergiker. Det står under bruksanvisningen. 

• Aniara4
    Emmalinnea skrev 2012-10-25 10:37:17 följande:
    jag skulle inte rekommendera febernedsättande om det inte går upp mot 40-41 grader.
    Feber är inte farligt eller skadligt i sig, utan är en del av kroppens naturliga försvar mot främmande virus och bakterier eftersom dessa smittämnen inte trivs när det blir för varmt.
    Tänkte på samma sak, jag skulle INTE försöka dämpa ev. feber i det här läget utan istället tänka "heja på, fry that virus!".
  • Shajne
    Emmalinnea skrev 2012-10-25 10:37:17 följande:

+ massa vatten 
    Håller med. Men gärna nässpray för att inte bli tät och orsaka följdsjukdomar.
  • Koloratur

Du ska gå till ÖNH-doktor och kräva: Nasonex, nässpray som innehåller kortison. Om man överanvänder vanlig nässpray så blir slemhinnorna helt förstörda och blodiga, vilket gör dig ännu mer täppt. 
    Sedan kan det vara bra att ev få en bredbandad antibiotikakur som typ Doxyferm.
    Och sen Betapred som du kan ta på bröllopsdagen, 8-12 små tabletter beroende på hur svullen du är: avsvällande och gör att man känner sig mycket friskare för en dag.
    Vad gäller febernedsättande skulle jag tipsa om brustabletten Bamyl koffein!! Så snabbt och effektivt.

Starkt avkok på ingefära, citron och honung (ev en skvätt whisky) är också väldigt lindrande.

Krya krya krya nu!  

• teddy

Jag blev rejält förkyld i fredags förra veckan, i måndags kände jag mig friskare igen!
    Min helg gick ut på:
    att dricka litervis med citronvatten! = ASBRA!
    att äta vitlök i mängder så hela jag stank, haha!
    Att äta apelsiner o klemetiner i mängder 
    att proppa i min röd solhatt i form av esberitox och halstabletten dinamintC = jättbra! finns på hälsokost!
    jag vilade så mycket jag kunde
    sköjlde näsan med en sån där nässkölj 
    åt all jag kunde komma på med mycket antioxidanter, typ kanel och granatäpple o mörk choklad

Lycka till!!! 

• teddy

...Just de ja... skulle ju även skriva de här...
    angående saltvatten att gurgla sig i... det är bra om du har riktigt ont i halsen! 

Svar på tråden gifter mig om 3 dagar, har blivit sjuk!!!