Kaffegrus skrev 2012-10-22 22:33:41 följande:
Ajdå, nu får jag lite ångest. Vi har bokat tid klockan 13.30 då det inte fanns något annat ledigt, trots att vi bokade över ett år i förväg.
Jag hade tänkt att vigseln startar 13.30 och är klar vid 14.30. Så tar man ju kort utanför kyrkan, minglar, kramar osv. Plötsligt är klockan nästan 15 för vi kommer oss iväg.
Vi drar då för att fotas medan gästerna hittar fram till festen som är ca 6 km från kyrkan. Gästerna samåker och hänger där till vi kommer. De får då välkomstdryck och värdparet kanske hittar på en lek eller något likande. Har hört det är vanligt med någon tipsrunda. Kanske gästerna även får något lätt tilltugg här då..
Så kommer nog budparet vid 16 och 15 minuter innan borde gästerna ha gått in då de ska ta emot oss med en brudskål. Så det handlar väl om 30-45 minuter de får mingla, dricka och leka på egen hand..
För vi har fått satt oss och maten är serverad är nog klockan hunnit bli 16.30 i alla fall och jag tycker det är en lagom tid att börja. Med tre rätter, tal, kanske någon lek, någon bensträckare osv, så är vi kanske färdigätna vid 19.30. Så kanske mer lek, mingel, bensträck för kakskäring och vals som sedan går över i festligheter med DJ och allt.
Hoppas inte detta blir ett för illa schema.. Eller vad tror ni?
Vi hade som sagt vigsel kl.13 och det funkade bra. Jag tror inte ni behöver oroa er faktiskt, 13.30 är ju en halvtimme senare än vad vi hade. Jag tror dock inte ni ska räkna att själva vigseln tar en timme, utan räkna en timme med kramar på kyrktrappan osv efteråt. Ni tar er nog från kyrkan vid 14.30. Speciellt om någon ska vara i kyrkan efteråt, då vill nog inte dom att ni är kvar där utanför väldigt länge.
Jag tror erat tidsschema blir bra, med tanke på att ni börjar med middagen så pass tidigt. Men som sagt, räkna med att gästerna får mingla dryga timmen åtminstone. Personligen tycker jag inte att det är för länge. Jag hade då klarat mig och haft kul :)
Jag rekommenderar också att ni ger gästerna tilltugg, dryck och har frivilliga aktiviteter för gästerna medan ni fotas. Gärna olika typer av aktiviteter. Men framförallt, något att äta och dricka samt sittplatser är bra :)