• smisa

Är 12.30 för tidigt?

Som rubriken lyder så kan kyrkan vi vill ha vigseln i endast erbjuda tiden 12.30 alternativt kl17. Vi tycker att 12.30 är för tidigt och 17 för sent Tungan ute Kyrkan ligger nära festlokalen, ca 10 min med transport som vi skall hyra så där försvinner ju ingen tid. Vårt mål med bröllopsdagen är att ha kul och därmed en grym fest. Orkar man det efter en sådan långdag och hur ska man fördriva tiden?

Jag tänkte därför se om någon har haft eller ska ha vigseln vid 12-tiden och hur ni planerar detta med middag etc? 

• Svar på tråden Är 12.30 för tidigt?
  • maxmamma
    TheD skrev 2012-10-22 22:38:45 följande:
    Vad gör det om gästerna skulle gå hem kl 19 istället för 01 eller tvärtom? Jag håller med om att det är tidigt respektive sent.
    håller med TheD här.

själv ska våran vigsel vara kl 16. och det är en jättelagom tid tycker jag, då har jag o tärnan bra med tid att bli sminkad få håret fixat och på med klänningen.

Dessutom funkar det bra med en lättare lunch som man kan äta utan att vara allt för hungrig/mätt när maten börjar kring 17.30 som vi tänkt oss.

Vi har inte lyckats fixa nån fotograf men det måste väl ordna sig så jag o m2b tänkte att vi hinner nog fotas lite före vigseln, under vigseln och efter vigseln innan middagen, och ev ngra kort på middagsgästerna o middagen. 
  • smisa

Först och främst vill jag tacka för alla svar, det hjälper väldigt mycket! Så skönt att höra andras tankar och erfarenheter.

Vi har inte lagt en extra tanke på att faktiskt ha vigseln kl 17 för vi drog slutsatsen med en gång att det var för sent men nu kommer jag definitvt överväga detta och tjata lite på m2b.

Just det här med att folk skall bli trötta och sega är det jag oroat mig mest för. Jag känner att jag kan gå upp tidigt och fixa mig, det borde ju lösa sig men frågan är ju som sagt hur länge man orkar. Fotografering vill vi inte ha innan vilket är ett stort problem om vi ska ha vigseln kl 17....

Vi har tänkt att bjuda på lite bubbel och snacks när gästerna kommer till festlokalen om vi kör på 12.30, som ett litet mellanmål men sedan också börja middagen ganska tidigt ca kl 15.

Åh nu vet jag inte alls hur vi ska göra... Har redan bytt festlokal och kyrka, både jag och killen börjar tröttna på detta Tungan ute  

Kaffegrus skrev 2012-10-22 22:33:41 följande:
    Jag hade tänkt att vigseln startar 13.30 och är klar vid 14.30. Så tar man ju kort utanför kyrkan, minglar, kramar osv. Plötsligt är klockan nästan 15 för vi kommer oss iväg.
    Ser bra ut med erat schema! Ville bara säga att informationen vi fått från kyrkan tar vigseln endast ca 30 min :)
  • daniiel
    Kaffegrus skrev 2012-10-22 22:33:41 följande:
    Ajdå, nu får jag lite ångest. Vi har bokat tid klockan 13.30 då det inte fanns något annat ledigt, trots att vi bokade över ett år i förväg.

Jag hade tänkt att vigseln startar 13.30 och är klar vid 14.30. Så tar man ju kort utanför kyrkan, minglar, kramar osv. Plötsligt är klockan nästan 15 för vi kommer oss iväg.

Vi drar då för att fotas medan gästerna hittar fram till festen som är ca 6 km från kyrkan. Gästerna samåker och hänger där till vi kommer. De får då välkomstdryck och värdparet kanske hittar på en lek eller något likande. Har hört det är vanligt med någon tipsrunda. Kanske gästerna även får något lätt tilltugg här då..

Så kommer nog budparet vid 16 och 15 minuter innan borde gästerna ha gått in då de ska ta emot oss med en brudskål. Så det handlar väl om 30-45 minuter de får mingla, dricka och leka på egen hand..

För vi har fått satt oss och maten är serverad är nog klockan hunnit bli 16.30 i alla fall och jag tycker det är en lagom tid att börja. Med tre rätter, tal, kanske någon lek, någon bensträckare osv, så är vi kanske färdigätna vid 19.30. Så kanske mer lek, mingel, bensträck för kakskäring och vals som sedan går över i festligheter med DJ och allt. 

Hoppas inte detta blir ett för illa schema.. Eller vad tror ni? 
    Vi hade som sagt vigsel kl.13 och det funkade bra. Jag tror inte ni behöver oroa er faktiskt, 13.30 är ju en halvtimme senare än vad vi hade. Jag tror dock inte ni ska räkna att själva vigseln tar en timme, utan räkna en timme med kramar på kyrktrappan osv efteråt. Ni tar er nog från kyrkan vid 14.30. Speciellt om någon ska vara i kyrkan efteråt, då vill nog inte dom att ni är kvar där utanför väldigt länge.

Jag tror erat tidsschema blir bra, med tanke på att ni börjar med middagen så pass tidigt. Men som sagt, räkna med att gästerna får mingla dryga timmen åtminstone. Personligen tycker jag inte att det är för länge. Jag hade då klarat mig och haft kul :)

Jag rekommenderar också att ni ger gästerna tilltugg, dryck och har frivilliga aktiviteter för gästerna medan ni fotas. Gärna olika typer av aktiviteter. Men framförallt, något att äta och dricka samt sittplatser är bra :)
  • smisa

Vill tillägga också att restaurangen måste sluta servera vid 2 men man får stanna och dansa en stund till om så önskas... 

• daniiel

Låt säga att ni har vigsel kl.12.30 och fotas efter vigseln.

12.30 - Vigsel
    13.45 - Gästerna anländer till festlokalen
    15.00 - Brudparet anländer till festlokalen efter fotografering
    15.30 - Middagen serveras

Vilken typ av middag vill ni ha? Ska ni ha buffé? 3-rätters? Jag tänker hur lång middagen kommer bli.

Och vigsel kl.17.00 och ni fotas före.

15.00 - Brudparet fotas
    17.00 - Vigsel
    18.15 - Gäster och brudpar anländer till festlokalen
    18.30 - Middagen serveras

12.30 är i tidigaste laget och 17.00 är i senaste laget, men båda alternativen funkar ju. Jag tror att det blir bra oavsett hur ni gör. Nu är bara frågan vilket ni skulle föredra och vilket alternativ ni tror att era gäster skulle föredra. Tiderna ovan är ju bara exempel, men det kan hjälpa att tänka på tidsschema, för att se vad som känns bäst.

Har ni vigseln kl.12.30, så får ni väl välja att ha alla tre psalmerna, ha tre solosånger samt be någon/några närstående att läsa några bibelord/dikter eller liknande. För att dra ut på tiden lite ;P

• smisa
    daniiel skrev 2012-10-22 23:55:46 följande:
    Tack! Bra sätt att få lite distans och toppenidé med psalmer och bibelord etc, har jag inte tänkt på. Bara inte folk somnar  =P

Vi skall ha 3-rätters tänkte vi. Dock hade man kanske kunnat ha 2-rätters istället om vi väljer kl 17  möjligtvis.  
  • daniiel

Jag tvivlar på att någon somnar. Vi hade två psalmer, två solosånger och en av tärnorna samt en av marskalkerna läste varsitt bibelord och tiden bara svischade förbi. Hade jag vetat i efterhand att tiden skulle gå så snabbt, så hade vi lagt in mer under vigseln. Speciellt då vi hade så tidig vigsel.

Det är en väldigt bra idé, tycker jag, att ha 3-rätters om ni väljer den tidigare tiden och 2-rätters om ni väljer den senare. Om ni då börjar äta 15.30, så kan ni väl räkna med att vara klara kring 18.30 och då kan ni välja att servera bröllopstårtan vid tex kl.21. Väljer ni däremot den senare tiden, så kan en 2-rätters vara smidigt om man vill servera bröllopstårta lite senare. Alternativt ha bröllopstårtan som efterrätt.

Du ser, det finns lösningar för att båda tiderna ska bli väldigt bra, så det löser sig :)

• smisa

Ok, bra att veta! 

Ja,det gör det. Tack igen daniiel!  :)

• Tokig

Jag hade absolut valt 17:00.

Dels för er skull... blir en väldigt tidig morgon och stressig förmiddag att hinna klart till 12:30. Vi vigde oss 15:00 och vi hade inte massor av dötid. Allt tar längre tid än vad man tror!

Med en vigsel kl 17 så kan all gäster äta en ordentlig lunch i lugn och ro. Ni kan ha en skön dag med förberedelser i lugn och ro och sedan när vigsel är färdig så kan ni åka/gå direkt till middagen. Helt utan avbrott... det tror jag är en bra grej för en trevlig fest.

De bröllop jag varit på som varit "minst lyckade" är de som har haft längre avbrott mellan vigsel och middag. Man vet aldrig riktigt vad man ska göra och risken finns att man blir lite trött och så...

• Mmmaria

När det gäller fotografering innan vigsel så kände jag som du Smisa, MEN eftersom vår vigselplats och festlokal var på samma plats så kändes det konstigt att ta foton efter vigseln när alla gästerna var där och ville gratta oss. Så vi hade plåtning 2 timmar innan vigseln. Vi bytte om var för sig och sedan stod min blivande man ute och väntade på mig. Fotografen förevigade "första gången vi såg varandra" och det blev väldigt romantiskt och speciellt.

Sedan gömde vi oss när gästerna kom och vandrade tillsammans till vigselförrättaren. Det var något jag från början inte alls ville, men det kändes så rätt att vara ihop innan och att gå ut tillsammans. Kanske för att vi har varit ihop länge och har barn.

Jag njöt av minglet efter vigseln och var glad att fotograferingen var avklarad (förutom några familjefoton som vi smet iväg och plåtade).

Det känns som att jag under planeringens lopp hann ändra mig några gånger, göra kompromisser och överraska mig själv med att föredra nya beslut. Och då varade min bröllopsplanering ändå bara 2 månader... Haha!

• smisa

Tack för din historia Mmmaria! Roligt att höra att man inte är ensam om att vara lite förvirrad =PJa, det tåls ju att fundera på. Jag känner att ju mer man funderar på en sak destu större blir förvirringen, borde det inte vara tvärt om? ;) 

Håller med dig Tokig om att det är skönt att ha lite mer tid innan och att gästerna hinner äta lunch etc... 

Svar på tråden Är 12.30 för tidigt?