• dream85

    Tjej fria till sin kille

    Jag har alltid drömt om dagen då jag ska gifta mig och nu har jag äntligen träffat mannen jag vill spendera resten av mitt liv med. "Problemet" nu är att han inte har samma drömmar.
    Vi har nu vart tillsammans i 4 år och sambos i 1 år. Han pratar om barn och hus i framtiden men bröllop är inget man måste. Jag vill vara gift innan jag skaffar barn.

    Så nu har jag kommit fram till att om jag vill gifta mig så får jag helt enkelt ta tag i det själv. Han kommer aldrig att fria. Vi var på min bästa kompis bröllop i somras vilket han tyckte var jättemysigt och fint så förhoppningsvis har han nu ändrat sig lite.

    Är det fel som tjej att fria till sin kille?

    Jag har redan satt ett datum då jag vill att det ska hända, 1 december firar vi 1 år som sambos i denna lägenhet. Jag har förberett en skattjakt som slutar i en film med massa bilder på oss och vårat liv tillsammans och som slutar med orden vill du gifta dig med mig? Glad Så nu gäller det bara att våga.

    Jag vill så gärna gifta mig!


    Drömmer om bröllop!
  • Svar på tråden Tjej fria till sin kille
  • Carro653

    Jag funderar också på att fria till min gubbe.
    Vi fick vårt första barn den 28 juni och vi har varit ihop snart 4år sambos i över 1år.
    Detta ämnet har hängt med oss sen 2år tillbaka.

    Men vet inte, vart jag ska göra det.
    1.Funderar på att dra med honom på stan å kolla på ringar å att vi kollar storlekarna på ringar redan nu sammtidigt som man inhandlar årets julklappar.
    2.Prata med vänner som får hjälpa till att arrangera det hela.
    3.Utföra det!

    Då är mina frågor:
    Är den 14/2 ett dumt datum?
    Är hans arbetsplats en dålig ide?
    Kan ju tillägga att han jobbar på försvarsmakten.

  • Lakinna
    dream85 skrev 2012-11-03 13:10:05 följande:
    Så idag kom sambon hem och berättade att årets julfest för jobbet är den 1 december. Självklart har han tackat ja eftersom han inte vet något om mina planer. Så nu har planerna ändrats och det enda datumet som funkar att göra överraskningen är om 2 veckor.
    Blev lite mer nervös nu! Men detta ska nog gå bra! Glad
    Drömmer om bröllop!
    Hur har det gått?? Håller tummarna för dig, lät jättefint med filmen!
  • dream85

    Det gick bra! Jag backade inte ur och vågade. Jag gjorde en skattjakt som slutade med filmen. Jag fick varken ja eller nej på frågan. Han vill gärna gifta sig med mig men är inte redo nu. Dessutom ville han fråga. Så jag får helt enkelt vänta... Men det var samtidigt skönt att höra att han vill gifta sig. Först blev jag ledsen för jag ville verkligen få ett ja men sen försökte jag se det positivt! Han vill ju iaf gifta sig!


    Drömmer om bröllop!
  • CoG

    Spelar väl ingen roll vem som friar, eller om man kommer fram till det hela tillsammans.
    Huvudsaken är att man älskar varann och vill ta det här steget.

    Lycka till!

  • CoG

    Igår fick en kompis veta att det var jag som friade till min blivande och hon hajjade till.
    "Var det DU som friade?
    jag trodde att det var han"

    Det lät som att vi gjort det hela fel på henne.
    Hon sa inte "Var det DU som friade? Vad modigt/ roligt/ kul/ mysigt etc..."

    Kan inte rå för att jag blir lite brydd.
    För mig har det ingen som helst betydelse.
    Det var väldigt mysigt att planera det hela och sedan se hans reaktion, eftersom att det var totalt oväntat :)

  • PiaB

    Jag friade till min särbo och han blev rörd till tårar. Eller ja, det såg jag ju inte då eftersom jag gjorde något så förbjudet som att fria i ett sms. Fast för oss var det en kul grej eftersom vi har mer telefonkontakt än vi träffas. Vi träffades via nätet så det hela började dessutom med mailkontakt som övergick i telefonkontakt. Nu träffas vi flera gånger i veckan och spenderar helgerna ihop men vi skickar nog 10 sms till varandra per dag.


     


    Jag har också fått höra "vaa, var det du som friade, jag trodde det var på riktigt". Och "vaa, ett sms, gud så oromantiskt". Till saken hör att jag är trogen Lugna favoriter lyssnare och är kompis med dem på facebook. På kvällen på skottdagen frågade de hur man spenderat skottdagen och jag skrev att jag friat och fått ja. Robin som jobbade där då bad mig ringa in och berätta om det och det gjorde jag. Det hade aldrig hänt om det "varit på riktigt" vilken dag som helst


     


     


  • CoG
    PiaB
    vad mysigt att du dessutom fick berätta det i radio :)
    Då blir det ju ännu mer på riktigt, om det nu finns regler för hur man gör det på riktigt :P

    Jag har blivit uppringd vid 2 tillfällen av lugna favoriter.
    Den ena gången då vi firade 3 månader (då skickade dom hem deras lugna favoriter skiva som present till oss) och den andra gången var tidigare i våras då det var ganska precis 3 år sedan vi träffades för första gången.
    Båda gångerna ville dom ha med min hälsning till älsklingen i direktsändning :)
  • Hannis23

    PiaB: Jag "friade" också i ett sms! Det var på 99% skoj eftersom vi varit ihop i snart 12 år och har flera barn, bil, hund, hus och vitt staket redan! :) Trodde verkligen att han skulle skämta bort det... Men jag fick ett ja!

  • CoG
    Hannis23 skrev 2012-11-22 22:26:49 följande:
    PiaB: Jag "friade" också i ett sms! Det var på 99% skoj eftersom vi varit ihop i snart 12 år och har flera barn, bil, hund, hus och vitt staket redan! :) Trodde verkligen att han skulle skämta bort det... Men jag fick ett ja!
    :D
  • Fial8
    Är det fel som tjej att fria till sin kille?
    Eh? Nä? Helt ärligt, jag förstår faktiskt inte frågan. Klart det inte är! Har vi verkligen inte kommit längre än så? Sen kanske det är snöpligt för killen om han har tänkt fråga men inte hunnit, fast å andra sidan kan det ju faktiskt vara snöpligt för en tjej som planerat att fria om killen frågar först. Men är man en segpropp får man kanske skylla sig själv helt enkelt ;)
    Och att det inte skulle vara "på riktigt", det förstår jag faktiskt inte heller (och att ens vän säger det?!). Eller att det är fult att fria via SMS? Alla sätt är bra, oftast vet man väl bäst själv vad som passar för en själv och ens partner. Det är väl underbart att alla inte gör på samma sätt :)
  • PiaB
    Fial8 skrev 2012-11-23 07:58:29 följande:
    Eh? Nä? Helt ärligt, jag förstår faktiskt inte frågan. Klart det inte är! Har vi verkligen inte kommit längre än så? Sen kanske det är snöpligt för killen om han har tänkt fråga men inte hunnit, fast å andra sidan kan det ju faktiskt vara snöpligt för en tjej som planerat att fria om killen frågar först. Men är man en segpropp får man kanske skylla sig själv helt enkelt ;)
    Och att det inte skulle vara "på riktigt", det förstår jag faktiskt inte heller (och att ens vän säger det?!). Eller att det är fult att fria via SMS? Alla sätt är bra, oftast vet man väl bäst själv vad som passar för en själv och ens partner. Det är väl underbart att alla inte gör på samma sätt :)

    Jag håller med om varenda bokstav! Men om du visste hur ofta jag fått förklara hur det gick till när jag sagt att vi ska gifta oss, och fått svaret "jahaaa, jag trodde det var ett riktigt frieri". Jag brukar utbrista med låtsad förskräckelse "åhnej, blir vi inte gifta på riktigt nu". Då brukar de tystna och diskussionen övergår till, grattis, vad roligt!


     


  • Annamolly

    Jag tycker TS gjorde helt ratt. Om man vill gifta sig och tycker det ar viktigt sa tycker jag att man ska gora det klart for killen, och inte skaffa hus eller barn ihop forran han har friat, eller han har sagt ja till ens eget frieri. Om han redan har 'fatt' allting som ett aktenskap innebar (ett stabilt familjeliv, barn, etc) sa finns det ju ingen direkt anledning for honom att fria.

    Jag tycker detta verkar vara jattevanligt i Sverige och jag tror det ar for att man ofta flyttar ihop och skaffar barn innan man ar gift eller ens forlovad. Det finns val ingen direkt anledning for en kille att fria om han redan har en familj och allt vad det innebar, och en ring pa fingret. Han kanner sig val redan 'gift' och tycker inte det behovs. Brollop ar ju sa brud-centrerade med fokus pa klanningen och dekorationer och allt det dar. Jag vet inte om killar tycker sant ar sa kul, generellt sett. 

     


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Fjolltuss

    Jag friade till sambon innan 12slaget på nyår. Nu är bröllop bokat till 31 augusti -13
    Vi har en dotter på snart 1 år och varit tillsammans i 2 år.  

Svar på tråden Tjej fria till sin kille