• 2000

    Hur långt innan bröllopet skaffade ni erat värdpar?

    Hur långt innan frågade ni erat tilltänkta värdpar om de ville vara erat värdpar? (Eller hur man skall utrycka sig).
    Vi tänkte ta en kille från min fästman:s sida och en tjej ifrån min sida.
    Eller skall man ta ett par som är ihop?
    Vad är/var erat värdpar:s uppgifter i huvudsak?

  • Svar på tråden Hur långt innan bröllopet skaffade ni erat värdpar?
  • Krystal

    Är inte det det samma som "toastmaster" och "toastmadam"? Tänkte att det kanske är en fördel om det är två personer som känner varandra,, om inte väl så ganska bra iallafall...så att det inte blir som ett stelt programledarpar i melodifestivalen om något händer "utanför manus" och dom blir stående och sneglar på varandra med en gnutta förvirring i ögonvrån och sen undrar vem som ska säga något här näst... Men dom ni har i åtanke kanske känner varandra sedan innan..så då är ju det löst.

  • daniiel

    Vi hade inget värdpar. Vi var själva värdar för vår bröllopsfest, det var ju vi som skulle gifta oss och bjöd in till fest. Vi hade dock en toastmaster och en toastmadame. Ett toastpar alltså.

    Vi började planera vårt bröllop ca 6 månader före bröllopsdatumet. Då bokade vi kyrkan. Någon vecka efter det, så frågade vi toastparet. Toastmastern, som dessutom var en av marskalkarna, är bror till tjejen vi tillfrågade om att vara toastmadame. Vi valde alltså två syskon, som båda är vänner till oss, från makens sida om man säger så.

    Det viktigaste för oss när vi valde var att tänka efter vilka som skulle kunna tänkas ta det på allvar, tycka att det är roligt och som skulle engagera sig. Vi hade dock inte en massa krav på att de skulle hjälpa till med planeringen. Vi träffades bara en gång före bröllopet, ca 3 veckor före, och gick igenom dagen och vad de skulle tänka på osv. Eller vi träffades ju fler gånger, men bara en gång för att ha ett riktigt bröllopssnack :P

    De hjälpe oss främst under själva bröllopsdagen. Det enda som de gjorde innan egentligen var att hjälpa till att ta emot OSA, ringa upp de som glömt OSA, samt det som dom planerade på egen hand (lekar).

    Toastmadame hälsade gästerna välkomna i kyrkan, delade ut vigselprogram och bubblor samt visade vart alla kunde sitta osv. Hon var där ca 1 timme före vigseln för att hinna se till att allt var okej, att solist med komp blev placerade på rätt ställe osv. Toastmastern var ju också en av marskalkerna som sagt, så han var med maken och övriga brudföljet då. Han var dock den som hade koll på ringen i kyrkan.

    Efter vigseln åkte vi för att fotas, då följde toastmastern med oss. Vi fotades med brudföljet först. Toastmadame åkte till festlokalen. Efter vi hade fotats klart med brudföljet, så åkte toastmastern också till festlokalen tillsammans med min syster (en av tärnorna). Där hjälptes alla åt att kolla dukningen (middagen var på ett hotell, så personalen dukade), ställde ut bordsplaceringen, festhäftena, satte upp en tipsrunda och välkomnade alla gäster sedan.

    När vi, brudparet, kom till festlokalen så var det toastmadame som höll i välkomstskålen. Sedan var det toastmastern som ledde de flesta lekarna som de hade hittat på (vi visste inte om det före, men vi hoppades på lekar). De ledde också allsången, svarade på frågor från personalen på hotellet och gästerna, hade koll på talen osv.

    Båda gjorde ett väldigt bra jobb och vi känner att vi valde helt rätt personer för jobbet :)


  • 2000
    daniiel skrev 2012-10-07 00:37:05 följande:
    Vi hade inget värdpar. Vi var själva värdar för vår bröllopsfest, det var ju vi som skulle gifta oss och bjöd in till fest. Vi hade dock en toastmaster och en toastmadame. Ett toastpar alltså.

    Vi började planera vårt bröllop ca 6 månader före bröllopsdatumet. Då bokade vi kyrkan. Någon vecka efter det, så frågade vi toastparet. Toastmastern, som dessutom var en av marskalkarna, är bror till tjejen vi tillfrågade om att vara toastmadame. Vi valde alltså två syskon, som båda är vänner till oss, från makens sida om man säger så.

    Det viktigaste för oss när vi valde var att tänka efter vilka som skulle kunna tänkas ta det på allvar, tycka att det är roligt och som skulle engagera sig. Vi hade dock inte en massa krav på att de skulle hjälpa till med planeringen. Vi träffades bara en gång före bröllopet, ca 3 veckor före, och gick igenom dagen och vad de skulle tänka på osv. Eller vi träffades ju fler gånger, men bara en gång för att ha ett riktigt bröllopssnack :P

    De hjälpe oss främst under själva bröllopsdagen. Det enda som de gjorde innan egentligen var att hjälpa till att ta emot OSA, ringa upp de som glömt OSA, samt det som dom planerade på egen hand (lekar).

    Toastmadame hälsade gästerna välkomna i kyrkan, delade ut vigselprogram och bubblor samt visade vart alla kunde sitta osv. Hon var där ca 1 timme före vigseln för att hinna se till att allt var okej, att solist med komp blev placerade på rätt ställe osv. Toastmastern var ju också en av marskalkerna som sagt, så han var med maken och övriga brudföljet då. Han var dock den som hade koll på ringen i kyrkan.

    Efter vigseln åkte vi för att fotas, då följde toastmastern med oss. Vi fotades med brudföljet först. Toastmadame åkte till festlokalen. Efter vi hade fotats klart med brudföljet, så åkte toastmastern också till festlokalen tillsammans med min syster (en av tärnorna). Där hjälptes alla åt att kolla dukningen (middagen var på ett hotell, så personalen dukade), ställde ut bordsplaceringen, festhäftena, satte upp en tipsrunda och välkomnade alla gäster sedan.

    När vi, brudparet, kom till festlokalen så var det toastmadame som höll i välkomstskålen. Sedan var det toastmastern som ledde de flesta lekarna som de hade hittat på (vi visste inte om det före, men vi hoppades på lekar). De ledde också allsången, svarade på frågor från personalen på hotellet och gästerna, hade koll på talen osv.

    Båda gjorde ett väldigt bra jobb och vi känner att vi valde helt rätt personer för jobbet :)
    Tack för att du delade med dig av dina tips och för att du delade med dig av din dag.
    Tack också till Krystal. Glad
  • 1700tal

    Värdparets uppgift är att bjuda in till och betala bröllopet. I vårt fall var det vi själva, annars är det oftast föräldrarna.


     


    Vi bad istället tärnan att vara toastmadame. Det hon gjorde var att synka talen med maträtterna samt var den som uppmanade folk att göra det som skulle göras i stunden, annonserade bensträckare osv.


     


    Vi frågade henne några veckor innan och hon hade varit toastmadame förut så det gick som med en klackspark.

  • Chicita

    Vi, av samma anledning som daniiel och 1700tal, var vårt eget värdpar.

    Däremot hade vi en toastmaster.
    Eller tja vi fick två för han frågade om han fick ta med en hjälpreda. Så det blev far och son.
    Vi frågade pappan (makens mosters man) redan 1,5 år innan faktiskt. Men det var för att vi skickade ut inbjudningarna så tidigt och ville att han hade hunnit tänka igenom om han verkligen ville ställa upp på det innan vi skickade ut inbjudningarna. 

  • Aniara4

    Vi var också värdar för vårt bröllop, men vi hade ändå bett våra mammor att agera lite som festvärdinnor, ha kontakt med köket och ta ansvar för det praktiska. De hälsade också välkommen och delade ut program i kyrkan, och tog emot anmälningar innan. Dessutom dekorerade våra föräldrar lokalen samma dag.

    Sen hade vi ett toastpar, som var våra syskon, som höll ordning på tal och vad som skulle ske under middagen, läste upp telegram osv.

    Föräldrarna blev tillfrågade om sina uppgifter innan vi skickade ut inbjudningarna, toastparet i ungefär samma veva - jag hade velat ha deras kontaktuppgifter på inbjudan, men maken tyckte att det lät som att vi fiskade efter tal, så...

  • aviman

    Vi kommer liksom resten av brudarna i denna tråd vara värdpar för vårt eget bröllop
    När min far frågade häromdagen vilka värdarna kommer vara så blev både han och styvmor superförvånade över att vi skulle vara det själva.. Min tanke var ju liksom att det är vi som betalar och det är vi som bjuder in och det praktiska vi behöver hjälp med får vi av vår toastmadame och hennes make.

    Vi frågade henne om det så fort vi bestämt datum  


  • Sebastiána

    Mina föräldrar var värdpar så vi "skaffade" dem samtidigt som vi berättade att vi skulle gifta oss.

  • frida o björn

    Vi ska ha tre kompisar som värdar och vi frågade dem i augusti, vi gifter oss i juli nästa år. Vi ska träffa de i november för att prata om vilken sorts fest vi vill ha, vad vi förväntar oss av dem osv.
    Jag tror att för många är det skillnad mellan värdpar och toastmadame/toastmaster, men inte för alla. Inom frikyrkobröllop heter det alltid värdpar, jag har aldrig varit med om att det hetat toastmadame/toastmaster. (kan självklart säkert finnas de som har både ock, men inte som jag råkat på) Olika kulturer helt enkelt..   Glad

    Hur som helst, våra värdar kommer att hälsa välkommen och ge vigselprogram till gästerna i kyrkan. De kommer informera gästerna om diverse saker under dagen (ang fotografering, pauser, gästbok m.m.). Vid ankomsten till festlokalen kommer de att ordna så att gästerna tar emot oss på något roligt sätt, de kommer att presentera talare och planera alla övriga inslag under kvällen. Ev att de har någon egen lek eller liknande som de genomför. De kommer att vara dem som alla vänder sig till under bröllopsdagen om de har några frågor.
    Oftast brukar (inom frikyrkovärlden alltså) värdarna göra festhäftet också, men vi har frågat min bror och hans fru istället, för att underlätta för värdarna. De har så mycket att göra ändå...

    Jag har varit värd en gång och det var mycket att göra! Men så ville jag göra det där lilla extra också, som toaböcker, omgjorda sångtexter m.m. Vill man kan man ju göra hur mycket som helst...

  • TheD

    Vi berättade för min familj om bröllopet veckan innan jul och då frågade vi om de ville agera "värdpar" ta han dom inbjudningar, kontakt med hotellet... Så det var mitten av december och bröllopet var i augustimånad.


     


    Och toastmaster var min moster :) Så vi hade inte samma personer till uppgifterna.

  • maxmamma

    lite samma lika här,jag o sambon är värdpar för vårat bröllop men vår tärna o marskalk de är ett gift par som kommer hjälp till att styra upp lite under festen och tärnan agerar även rådgivare hjälpplanerare o bollplank o sällskap när det ska inhandlas till bröllopet o festen.

    tror det kommer blir jättebra då alla redan känner varandra så det  slipper bli pinsamt med tystnad osv som de slipper kämpa med att få igång igen 

  • Tilda93

    Som många andra sagt så är vi brudparet värdpar och vi ska ha två toastmadames (stavas!?) , min blivandes fastrar(2 av dem) och vi frågade nog 9-10 månader innan, ena har redan varit toastmadame innan och så ville vi ha den andra för hon ser verkligen fram emot bröllopet och behöver något roligt att tänka på med en svårt sjuk son osv.. :D
    Lycka till :D


Svar på tråden Hur långt innan bröllopet skaffade ni erat värdpar?