• Äldre 27 Sep 17:30
    5906 visningar
    12 svar
    12
    5906

    Tips på bröllopsresa i Europa?

    Hej alla, 

    Som jag skrivit i en annan tråd har jag och fästmannen fått inse att japan inte är en möjlig bröllopsresa. Vi har alltid velat resa till japan, men då det visat sig att det är helt omöjligt att få ledigt från skolan till hösten (japan på sommaren är inte så trevligt har jag hört) så har vi bestämt att ta japanresan när jag är klar med skolan och åka någonstans i Europa istället på bröllopsresa. 

    Men, där tog inspirationen lite slut för oss, då japan så länge varit det enda alternativet. Det som är viktigt för oss är vacker natur och möjlighet till variation (alltså helst både några dagar lugn, avslappning och några dagar med upplevelser), jag är ganska värmekänslig så blir det för varmt orkar jag inte mer än att ligga på stranden, vilket jag tycker är lite tråkigt. God mat och dryck är ett stort plus. Kan vi undvika massor med turister och barn är vi också nöjda. Ska vi ligga och dröna på en strand får den hemskt gärna inte vara packad med folk, och gärna vara mycket vacker. =) Vi vill helst inte lägga hur mycket pengar som helst heller, då vi fortfarande sparar pengar till japanresan och egen bostad efter skolan. 

    Jag har varit lite inne på rundresa i Skottland, men fästmannen vill ha lite mer strand och lite mindre bilkörning. ^^ 

    Alla tips mottages ytterst tacksamt, jag känner att jag har väldigt dålig koll på härliga ställen i Europa och behöver någonstans att börja leta. =)

  • Svar på tråden Tips på bröllopsresa i Europa?
  • Äldre 28 Sep 11:06
    #1

    Puff puff. =)

    Jag funderar på Korsika, någon som varit där? Nackdelen är att det precis som med Skottland innebär en del bilkörning, något som fästmannen vill undvika då han kör mycket i jobbet. Hur mycket går man miste om i Korsika (eller Skottland) om man inte hyr bil tror ni? 

    Vi tänkte åka precis efter bröllopet, det kanske är ambitiöst att tro att vi orkar resa omkring och gå på äventyr ändå? Hur var det för er som redan varit? Kanske ett lyxigt hotell på en fin plats är det bästa, att bara ligga på stranden en vecka och vila ut? Även om jag normalt förderar lite mer aktiva semestrar.  

  • Äldre 30 Sep 11:45
    #2

    Puffelipuff

    Ett sista försök, sen låter jag tråden dö. =) 

  • msE
    Äldre 30 Sep 11:53
    #3

    inte någon längre resa men ett tips i och med ni gillar Japan är att boka in er på Yasuragi spa utanför Stockholm. Har själv inte varit där men hört mycket bra om det.

  • Äldre 30 Sep 12:09
    #4

    Polen är ju himla trevligt. God mat, billiga spa, häftig kultur och billig shopping, något att kolla upp?


     


    Puffar annars lite i tråden för jag är också nyfiken!

  • Alylly­ra
    Äldre 30 Sep 12:40
    #5

    Yasuragi är helt underbart, ett litet mini-Japan över helgen. Har inte så många andra tips tyvärr, kom precis hem från ett ganska folktomt Spanien, det är mycket lugnare efter att spanjorerna har haft sin semester i augusti. Men jag vet ju att ni inte kan åka i september... Azorerna är annars helt underbart, vacker natur och massa spännande saker att göra. Tror flygningen tar ca 5h, så det är ju inte mycket längre än till södra Europa...

  • Äldre 30 Sep 12:55
    #6

    Ja, Yasuragi har vi kikat på. Jag är lite avskräckt av priserna, det kostar ju som en standard chaertervecka för en natt. Men det kanske det är värt? =) Om inte annat funderar vi på bröllopsnatten där. 

    Azornra ser underbart ut, men jag tänkte att det är ganska dyrt? Känns som om Europa är billigare, men jag har väldigt dålig koll. ^^ Ska kolla närmare på det.

    Polen, vad spännande! Det har jag inte alls tänkt på som alternativ. Ska titta på det. =) 

  • msE
    Äldre 30 Sep 16:43
    #7
    Fenuril skrev 2012-09-30 12:55:21 följande:
    Ja, Yasuragi har vi kikat på. Jag är lite avskräckt av priserna, det kostar ju som en standard chaertervecka för en natt. Men det kanske det är värt? =) Om inte annat funderar vi på bröllopsnatten där. 

    Azornra ser underbart ut, men jag tänkte att det är ganska dyrt? Känns som om Europa är billigare, men jag har väldigt dålig koll. ^^ Ska kolla närmare på det.

    Polen, vad spännande! Det har jag inte alls tänkt på som alternativ. Ska titta på det. =) 
    Jämför man med vad det kostar för en resa till Japan så är det billigt med Yasuragi Solig
  • Äldre 30 Sep 17:32
    #8

    Jag har hört att Kroatien ska vara fantastiskt, fast jag har inte varit där själv. :)

  • csq
    Äldre 1 Oct 20:17
    #9

    Vi ska till Montenegro på bröllopsresa

  • Äldre 1 Oct 21:30
    #10

    Jag bor i Italien så jag skulle säga det som förslag. Prickar in allt du säger med god mat och dryck, fina stränder, vacker natur, kulturella städer...ja vad mer behöver man? 
    Det finns många fina områden beroende på vad man är ute efter mer exakt. Sicilien har otroligt god mat och underbart fina stränder. Amalfikusten är ganska oturistigt, små hamnbyar som Maratea i Basilicata är som en dröm. Är man mer efter natur (och kanske swimmingpool) så varför inte Toscana eller Marche regionerna? Där finns gott om Agriturismo (gör ofta egen mat och vin) med utsikt över de färglada kullarna. Gott vin och mat!

    Bara några exempel om vad Italien kan erbjuda. Billiga flyg går till många olika ställen.
    Ett tips om hur man hittar billiga flyg i allmänhet (speciellt roligt är det om man inte vet exakt var man vill åka) är www.skyscanner.com Man kan till exempel söka: From "Copenhagen", To "Anywhere" eller To "Italy" och se vad de kan erbjuda. Är man flexibel i datum och så hittar man jätte bra deals. Klicka på "flexibel?" när du gjort din sökning så kommer alternativ upp.   


  • Alylly­ra
    Äldre 2 Oct 09:18
    #11

    Azorerna är kanske dyrt att åka till (har ingen aning längre, jag var där för typ 10 år sen och då betalade vi nästan 8000 kr/person för en veckas charter) men det är billigt att äta och dricka! Vi hyrde cyklar och cyklade runt en del, tungt som f*n med mycket backar, men fantastisk naturupplevelse!

    Kroatien är också riktigt fint, kan vara en del folk där dock :) Men fördelen med Kroatien är att man har en hel kustremsa att bo efter (det ligger typ byar överallt längs kusten), så man måste inte välja just den turistigaste byn. Man kan också åka ut till nån ö och bo där.

     Italien är ju också en höjdare! Bra tips av pulmonate där, jag blev riktigt sugen på att sticka själv :)
    Annars tänkte vi nog dra till London på bröllopsresa, jag har aldrig varit där och vi är båda väldigt förtjusta i musikaler, så det blir nog några sånna... Men inget är bestämt än, vi får se.

  • Äldre 2 Oct 11:59
    #12

    Åh, ja Kroatien är jättehärligt. Vi har dock varit där och vill testa något nytt. =) 

    Italien är med på listan, verkar vara ett underbart land. Är det bättre att boka resa och boende själv tror du? Eller är charter bättre? Både pris- och upplevelsemässigt. =)  

Svar på tråden Tips på bröllopsresa i Europa?