• Aleksandra

Varför har vi inte tänkt på detta tidigare :(

Jag skriver här mest för att skriva av mig för jag gör inget annat än gråter :(

I augusti i år bestämde jag och min sambo oss för att gifta oss i juli 2013. Vi var såå otroligt lyckliga ochvi planerade och planerade och till slut bokade vi kyrka, dj, cateringfirma, lokal. jag har hittat min drömklänning och vi skulle på ett ungefär bli runt 70 stpå bröllopet.

Vi har berättat för de närmaste om våra planer och alla blev glada och tyckte det var kanon och var verkligen glada för vår skulle.

Men nu i söndags satt jag och min sambo i soffan och började prata lite om alla gäster och hur mycket det skulle kosta oss och helt plötsligt insåg vi att vi inte har råd :'(
    Bröllopet skulle kostat oss runt 50 000 kr, så det är inte "mycket" pengar för ett bröllop men det är mycket när man inte har. Vi har sparat och har sagt att vi kommer spara fram till juli nästa år men ändå så kommer vi inte lyckat spara ihop så mycket.

Så i söndags kväll insåg jag att det enda som jag har sett fram emot finns inte längre, det känns som om hela min värld rasar samman. Vissa av er kommer tycka att jag är korkad som känner så och att det finns värre saker att vara ledsen och gråta för. Men det är så hgär jag känner, jag har inte gjort annat än gråtit sen i söndags :(

Jag fattar bara inte hur vi tänkte när vi bestämde oss för att gifta oss? Vi visste att det skulle kosta en del men det fanns inte på kartan att vi inte skulle klara det och nu helt plötsligt slog det oss att det inte finns en chans till att vi kommer kunna gifta oss sommaren 2013 :(

Jag kände bara att jag behövde skriva av mig lite!

• Svar på tråden Varför har vi inte tänkt på detta tidigare :(
  • LILLSYRRAN

Alexandra!

Blir kanske billigare om ni köper en kostym på dressman för 999kr än att hyra,sen kan han ha kostymen vid senare tillfällen också.Så har vi tänkt iallafall

• LILLSYRRAN

Man kan komma så mycket billigare undan om man gör både maten och tårtan själv.

• passionsblomman

Förutom råden du redan fått-att se över varje enskild utgiftspost och fundera över om den går att kompromissa med eller göra billigare, så vill jag gärna börja i andra änden: hur ser ert sparande ut? Vilka poster i er vardagsekonomi kan ni hitta att dra ner på, eller slopa helt? För, de flesta får nog försaka en del och snåla på annat under en tid då man sparar till något speciellt. Jag ror att de flesta också vid en närmare och uppriktig granskning kan hitta sätt att spara mer än man gör-även och ibland faktiskt särskilt om man har dålig ekonomi. Ekonomi betyder ju hushållning, och ju bättre koll man har, desto bättre marginaler kan man skaffa sig, till och med om man har det knappt.
    exempel kan vara:

*röker/snusar någon av er? -SLUTA och spara massor OCH må bättre.
    *Godis, chips, kakor,läsk och annat onödigt-ärligt talat, hur mycket sådant handlar ni? Skippa!
    *Rensa i garderober, förråd och gömmor-sälj av sådant ni inte behöver
    *Matlådor och hemlagat från grunden, planerade matlistor med bara det ni ska använda.
    *Laga lagom, släng inget, ät rester ibland!
    *Kolla veckans extrapriser och laga mat efter säsong.
    *Köp INGEN hämtmat, MC Donalds eller annat skit!
    *Kör minde bil-gå mer
    *Prenumerationer, veckotidningar, kvällstidningar? Köp inte!
    *Sätt undan den summa ni tänkt spara direkt! Ta bara från det kontot vid verkliga nödfall!
    *Bestäm att ni inte köper julklappar/födelsedagspresenter i år.
    *Köp ingen alkohol i år-vare sig på krogen eller hem.
    *köp inte kaffe latte etc på stan-vissa köper det varenda dag...

det finns tusen individuella exempel till-var och en måste tok-granska sina egna köpvanor och utgifter.

seda kommer ju frågan hur mycket man anser att det är värt att försaka kontra vilka inslag som verkligen är viktiga för ens bröllop. Där skiljer vi oss alla åt. Någon kanske tycker det är helt ok att käka gröt och blodpudding i ett år bara man kan bjuda på trerätters och fri alkohol på ett slott, någon annan vill kunna leva precis som vanligt inför bröllopet och gifter sig mer eller mindre gratis, utan fest och kanske delar en pizza efter vigseln.
    Det härär från början till slut en fråga om prioriteringar och hur man väljer avgör hur hårt man får kämpa och vad slutnotan blir.
    Generellt sett kanske det kan vara ett gott råd att inte ta i för stort om man inte har så stora inkomster utan lägga ribban på en rimlig nivå, så man inte vare sig svälter eller får det så jobbigt att man tom separerar innan man hinner fra till dagen D. Och fall inte för frestelsen att skuldsätta er för en fests skull! Det är alldeles för mycket "köp nu-betala sen" numera. Det brukar bli väldigt dyrt!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Alyllyra

Om din blivande nödvändigtvis måste ha frack kan ni kika runt på second hand. Mina klasskamrater köpte frackar billigt på det viset... Typ 700 kr. Fast då gäller det att de passar förstås. Annars tror jag Grosshandlarn har billiga frackar också.

Annars är folk som vanligt supersnälla här på BT och har massvis med bra tips! Lycka till, ni kan garanterat fixa detta! 

• Annamolly

Vild gissning: Ditt namn later osteuropeiskt ni skulle inte kunna gifta er 'utomlands'? Det kan bli mycket billigare. (Inte for gasterna, men for er).

• Coztanza

Ett annat tips är smoking...vi ska hyra en till vårt bröllop och det kostar 800 hos en skräddare...värt o kolla kanske??!!

Vi har dessutom valt att bara jag ska ha ring och jag smälter ner min farmors gamla ring och gör en till mig och betalar med gammalt guld jag hade liggandes hemma, blir inte så dyrt då!'

Hoppas ni får ihop det!!! Jag håller tummarna!

• Aleksandra

tack så jättemycket för alla era tips, ideer och förslag, ni har verkligen hjälpt oss något såå otroligt :)

Jag pratade med min sambo igår och vi har kommit fram till ett ganska mycket billigare alternativ än vad vi hade tidigare.

Vi kommer hjälpas åt med maten med hjälp av min syster, mamma och moster.

Tårtan kommer jag göra själv. Ska bara hyra en tårtställning i närmaste konditori. Frisyr och smink hjälper min moster mig med.
    Vi hittade ringar för 2000 kr istället för 9000 kr. Min sambo har en skräddarsydd kostym som han säger att han kan ha istället eftersom han inte tycker att det är så "viktigt" med klädseln. Jag hittade en klänning som är 800kr billigare.

Jag kommer från fd Jugoslavien och vi har något som kallas för "meza" det är torkat kött och ost plus lite till. Sen ska viha kall buffe såson pastasallad, potatissallad, kyckling, rostbiff mm. Vi har inte kommit på vad vivill ha mer. Har vissa i skläkten som är allergiska mot skaldjur så det vill vi inte bjuda på.
    Efterrätten ska vi ha vaniljglass med varm hallonsås som min mamma gör.

Det är ungefär så lång vi har hunnit. Ska fortsätta med planeringen när min sambo kommer hem :)

• NeutronStar

Vad roligt att det verkar gå bra för er ändå och bröllopet blir av. =) När det nu är som det är kan man ju ta det som ännu en grej att styrka förhållandet med, just det att man fixade sitt bröllop själva. =)

• mirre01
    Aleksandra skrev 2012-09-19 16:19:39 följande:
    tack så jättemycket för alla era tips, ideer och förslag, ni har verkligen hjälpt oss något såå otroligt :)

Jag pratade med min sambo igår och vi har kommit fram till ett ganska mycket billigare alternativ än vad vi hade tidigare.

Vi kommer hjälpas åt med maten med hjälp av min syster, mamma och moster.

Tårtan kommer jag göra själv. Ska bara hyra en tårtställning i närmaste konditori. Frisyr och smink hjälper min moster mig med.
    Vi hittade ringar för 2000 kr istället för 9000 kr. Min sambo har en skräddarsydd kostym som han säger att han kan ha istället eftersom han inte tycker att det är så "viktigt" med klädseln. Jag hittade en klänning som är 800kr billigare.

Jag kommer från fd Jugoslavien och vi har något som kallas för "meza" det är torkat kött och ost plus lite till. Sen ska viha kall buffe såson pastasallad, potatissallad, kyckling, rostbiff mm. Vi har inte kommit på vad vivill ha mer. Har vissa i skläkten som är allergiska mot skaldjur så det vill vi inte bjuda på.
    Efterrätten ska vi ha vaniljglass med varm hallonsås som min mamma gör.

Det är ungefär så lång vi har hunnit. Ska fortsätta med planeringen när min sambo kommer hem :)
    hehe jag är oxå fd jogoslav :P
  • daniiel

Så roligt att höra! :) Jag tycker det låter som ni hittat jättebra alternativ. Lycka till med allt nu och häng gärna kvar här på BT så vi får följa er resa :)

• Annamolly

Vad glad jag blir nar jag hor att det ordnar sig! Vi kan hamna i en liknande situation da vi behover min blivandes avgangsvederlag fran sitt nuvarande jobb till brollopet, men hans slutdatum haller pa att flyttas till langre fram i framtiden (det ar ett projekt som skulle varit klart i Mars i ar men nu kommer vara minst till Mars nasta ar! Ett ar langre an dom trott, alltsa och om det blir annu langre an sa, hinner vi kanske inte fa pengarna innan det ar dags!) Men nar han berattade detta sa jag att: 'Vi gifter oss nasta Juni, i vilket fall som helst. Om vi sa ska ha mottagningen i dina foraldrars tradgard med egenlagad mat och med rosor fran tradgarden, sa kommer det att bli av, och det kommer att bli minst lika vackert som det vi har tankt.' Det ar verkligen sa jag kanner, det ar ju aktenskapet som ar det viktiga, och att samla alla man alskar och fira. Och det behover inte kosta sa jattemycket. :)

• PoS

Vi har samma sits. Hade tänkt oss juni -13 men inser att det inte kommer gå. Nu har vi sagt januari -14 o ska spara ihop pengar tills i juni för att se vilket typ av bröllop vi kommer vi kunna genomföra. Så det blir till att vänta o se. Under tiden gör vi som ngn skrev häruppe en revidering av vår ekonomi o våra köpvanor. Själv har jag just nu köpstopp

• hsmamma

Vet precis hur du känner dig, känner likadant. Men "måste" ni bjuda på mat? Vi ska ha kakbuffe, vi har tänkt budget ca 2 0 000

• Hockeytjejen

skönt att läsa att ni har kommit på en massa billigare allternativ =)
    kommer bli superbraGlad 

• Kotthare

Behåll glädjen och planeringen men skjut fram det ett år? 

• Aleksandra

Hejsan allihop!

Jag har inte varit inne nu på ett tag, har varit mycket planering, och vi har varit sjuka men nu är jag på G igen :)

Vi har lyckats få ner priset från 50 000 kr till 16 000 kr :)

Vi bjuder "bara" familj och släkt så vi kommer bli 28 st totalt. Vi kommer gifta oss i kyrkan och efter kyrkan så åker vi till en restaurang som hyr ut lokal när det ärbröllop. Då får vi både maten serverad + att vi ha en lokal till själva festen sen :) Så det dyraste nu är maten som kommer kosta runt 8000 kr.

Dessutom fick jag en ring av min svärfar som han tyckte jag skulle ha, en ring som hans mamma har haft. Först tänkte jag att den är säkert gammaldags och inte alls min stil men jag ville ändå titta på den och när han visade mig den så blev jag helt käär :) Ringen är underbar, den är i platina med en diamant, precis som jag ville ha den :)

Så jag är såå otroligt lycklig just nu :)

• L och J
    Aleksandra skrev 2012-10-15 15:27:43 följande:
    Hejsan allihop!

Jag har inte varit inne nu på ett tag, har varit mycket planering, och vi har varit sjuka men nu är jag på G igen :)

Vi har lyckats få ner priset från 50 000 kr till 16 000 kr :)

Vi bjuder "bara" familj och släkt så vi kommer bli 28 st totalt. Vi kommer gifta oss i kyrkan och efter kyrkan så åker vi till en restaurang som hyr ut lokal när det ärbröllop. Då får vi både maten serverad + att vi ha en lokal till själva festen sen :) Så det dyraste nu är maten som kommer kosta runt 8000 kr.

Dessutom fick jag en ring av min svärfar som han tyckte jag skulle ha, en ring som hans mamma har haft. Först tänkte jag att den är säkert gammaldags och inte alls min stil men jag ville ändå titta på den och när han visade mig den så blev jag helt käär :) Ringen är underbar, den är i platina med en diamant, precis som jag ville ha den :)

Så jag är såå otroligt lycklig just nu :)
    Åh va roligt, grattis!
  • Annamolly

Gud vad kul, ni kommer att fa ett vackert och personligt brollop. En arvegods-ring later super-romantiskt. 

Svar på tråden Varför har vi inte tänkt på detta tidigare :(