• Aleksandra

Varför har vi inte tänkt på detta tidigare :(

Jag skriver här mest för att skriva av mig för jag gör inget annat än gråter :(

I augusti i år bestämde jag och min sambo oss för att gifta oss i juli 2013. Vi var såå otroligt lyckliga ochvi planerade och planerade och till slut bokade vi kyrka, dj, cateringfirma, lokal. jag har hittat min drömklänning och vi skulle på ett ungefär bli runt 70 stpå bröllopet.

Vi har berättat för de närmaste om våra planer och alla blev glada och tyckte det var kanon och var verkligen glada för vår skulle.

Men nu i söndags satt jag och min sambo i soffan och började prata lite om alla gäster och hur mycket det skulle kosta oss och helt plötsligt insåg vi att vi inte har råd :'(
    Bröllopet skulle kostat oss runt 50 000 kr, så det är inte "mycket" pengar för ett bröllop men det är mycket när man inte har. Vi har sparat och har sagt att vi kommer spara fram till juli nästa år men ändå så kommer vi inte lyckat spara ihop så mycket.

Så i söndags kväll insåg jag att det enda som jag har sett fram emot finns inte längre, det känns som om hela min värld rasar samman. Vissa av er kommer tycka att jag är korkad som känner så och att det finns värre saker att vara ledsen och gråta för. Men det är så hgär jag känner, jag har inte gjort annat än gråtit sen i söndags :(

Jag fattar bara inte hur vi tänkte när vi bestämde oss för att gifta oss? Vi visste att det skulle kosta en del men det fanns inte på kartan att vi inte skulle klara det och nu helt plötsligt slog det oss att det inte finns en chans till att vi kommer kunna gifta oss sommaren 2013 :(

Jag kände bara att jag behövde skriva av mig lite!

• Svar på tråden Varför har vi inte tänkt på detta tidigare :(
  • mirre01

1, köp alkohol från tyskland eller ha att gäster får ha med tag av alkohol 
     2, strunta i dj kör egen musik lista med lånad eller egen stereo 
    3 kör en egen kall buffe (billigt )
    4 baka tårta & fika själva,  
    5 gör egna enkla inbjudningar via datan hemma dem kommer endå hamna i en låda efter brölloppet om inte i soppen,
    6 pyssla hemma  placerkort gästbok osv 

vi har 51 pers inbjudna står i samma sits, har fått ned kostnaderna radikalt på att ändra i planen,  

• mirre01

har massa mer tips om du vill delar ja gärna med mig av hur vi fick ned kostnaderna på många många tusen lappar :) skicka pm till mig om du vill dela ide :D 

ge iaf inte upp drömmen  

• daniiel

Skulle ni kunna byta DJ mot Spotify som någon skrev, byra lokal och välja en annan mat? Alternativt laga maten själv, för då kommer ni att få ner kostnaderna väldigt mycket. Vad har ni tänkt bjuda på i övrigt? Välkomstskål, dryck till maten, snacks, vickning, dryck under kvällen, tårta? Kan ni tänka er att skippa något av det, ha betalbar (om ni räknar med att bjuda) eller hitta billigare alternativ där?

Angående klänningen, vad kostar den? Skulle du kunna tänka dig ett billigare alternativ? Kläder i övrigt, kan ni använda sådant som ni redan har hemma? Tex skor.

Kan du fixa hår och smink själv eller med hjälp av en vän?

Brudbukett, om du inte måste ha en specifik sorts blommor, så kan du ge en florist fria händer. Då kan du bara säga vilken/vilka färger du vill ha buketten i och säga hur mkt den får kosta.

En annan sak är ju också att byta typ av bröllop, ändra upplägget. Tex att ha ett sk. tebröllop där ni bara bjuder på fika och ingen mat. Eller ha kvällsbröllop. Då kan ni äta middag tillsammans med närmsta familjen först, sedan ha vigsel dit alla 70 är välkomna och ha fest med alla efter det. Där kan ni då servera lite snacks och bröllopstårta tex.

• L och J

Nej va tråkigt, känner med dig!!
    Vi förhastade oss med datumet, hade satt juli -13, men drog tillbaka det dagen efter när vi kommit ur lyckoruset och ramlat ner i verkligheten. Då insåg vi att  det kanske inte går rent ekonomiskt..
    Lägger allt på is :-/ vi tänker spara, och se hur vi ligger till i januari.
    Tänker inte låna eller vara panka efter bröllopet..

Kämpa på, det finns massor med vänliga själar här på BT och många bra tips i trådar!
    Ta hjälp av familj, och kolla runt i vänskapskretsen! Ni kanske känner nån som fotar mycket? Nån som har en schyst bil att köra er i? Vi har lyckligtvis en stuga vi kan vara vid (eventuellt) och har precis sått massa blommor på gården. Kommer sätta ännu mer rosor och blommor och hoppas att dom kan användas till all dekoration!
    Sminka sig gör man nog bäst själv ändå  

Vad prioriterar ni?
    Mat, ringar, klänning och att inte utesluta nån är våra största mål.

DET SKA GÅ! 
    skickar med en -kram-

• Aleksandra

Vi har planerat såhär:

Kyrkan är gratis
    lokalen kosta 1600:- för fred-sönd
    fotografering: 2500 kr
    klänning: 1800 kr
    dj: 4000 kr
    blommor: 2000 kr
    ringar: ca 9000 kr för båda ringarna
    tårta: 2000 kr
    middag: 14400 kr

Frisyren har jag sagt att det kan min moster hjälpa mig med. Men senska min sambo hyra frack och det jag har hittat kostar att hyra runt 3000 kr.

Så så ser det ut ungefär, plus att dekorationen är inte inräknad :/

• Loveit

Vi har varit i nästan samma situation som er! Vi tänkte gifta oss nu i år, vi bokade kyrkan ett år i förväg, beställde catering och lokal, berättade åt syskon och föräldrar. Efter ett tag insåg vi att vi aldrig kommer hinna spara ihop pengar till maten ens, som skulle kostat 30.000-35.000kr för 100personer. Vi bestämde oss för att skjuta upp det på obestämd tid. Efter att vi avbokat allt kändes det såå bra! Nu sitter vi här igen och planerar bröllop 2013. Vi har gjort lite ändringar och det som gjorde störst skillnad var maten. Vi kommer laga maten själva med hjälp av familj och vänner (buffe) men kommer anställa bekanta som har hand om maten på själva bröllopsdagen. Det känns så bra för oss båda! Vi "slänger" inte iväg 30.000kr på bara mat utan räknar nu med max 10.000kr. Så ta en titt och se om det finns saker ni kan ändra, i värsta fall får ni skjuta upp bröllopet. Jag menar nu att det enda felet vi gjorde med första planeringen var att låsa fast oss vid catering till det priset. Vi hade kunnat gifta oss nu i år om vi bara "kollade runt" lite mer.

• mirre01
    Aleksandra skrev 2012-09-18 12:10:12 följande:
    Vi har planerat såhär:

Kyrkan är gratis

Frisyren har jag sagt att det kan min moster hjälpa mig med. Men senska min sambo hyra frack och det jag har hittat kostar att hyra runt 3000 kr.

middafen kan du spara in mycket på om du gör egen buffe exp, billigare ringa så länge så kan ni byta ut dem sedan ? gör egna buketter ca 500 kostar våra 6 st buketter 
  • mirre01

köpa kostym på dressman 1000 kr ? måste de just va frack? 

• daniiel
    Aleksandra skrev 2012-09-18 12:10:12 följande:
    Vi har planerat såhär:

Kyrkan är gratis

Det blir ca 40 000kr. Ska ni köpa dekorationer för 10 000kr?

Är drycken inräknad i matkostnaden? Skulle ni kunna dra ner på kostnaderna för blommor? Skulle din blivande kunna ha kostym istället för frack? Går det att få ner priset på tårtan lite? Måste ni ha en DJ?

Vart ska ni köpa ringarna? Kan ni få presentkort på den butiken i tex födelsedagspresenter och julklapp? Har ni gamla smycken eller liknande som ni kan sälja?
  • mirre01

personligen ser jahur mycket som helst ni kan dra ned på, om ni nu ABSOLUT vill gifta er skippa ringarn abla just nu ni kan köpa dem ni vill ha sedan, för 9100 när pengarna inte finns blir tufft
    skippa frack kör dressman kostym 1000 kr
    gör buketter själv macpris 500 kr
    skippa dj kör egen musik med anläggning gör buffe egen hemma garanterat minskar priset radikalt 

Svar på tråden Varför har vi inte tänkt på detta tidigare :(