• Anonym

Men hur löser man detta??!! Råd??!!!

Bröllopet stundar. Vi har bjudit till ett barnfritt sådant. Alla vänner och släktingar har ordnat barnvakt.
    Utom min kusin J som känner att han inte kan lämna bort sin son då de inte har någon barnvakt. Jag har varit tydlig med att det är jättetråkigt att de inte kan komma, men att vi inte kan göra några undantag och detta har han respekterat och det är inte mer med det. De kommer med barnen till själva vigseln men åker sedan hem.
    Allt bra so far.

Nu får  jag veta via en släkting att en annan kusin D brukar dyka upp med sin son i alla möjliga sammanhang där det är barnfri inbjudan. Han skiter helt enkelt i det och tycker inte att det är något problem. Han kom till sin brors 40 årsfest som skulle vara barnfri, senast nu i juni vilket blev ett irritationsmoment. Brorsan är nästan säker på att kusin D kommer att dyka upp med sitt barn även till vårt bröllop.

Vad göra???!!!

1: Ringa upp kusinen, förklara och kolla läget och riskera en konflikt med honom?

2: Låta honom dyka upp med barnet, vilket kommer bli en stor konflikt med den första kusinen och kanske med andra inblandade och riskera att stämningen på festen förstörs eller att det blir bråk? 

Å ena sidan är det ju inte vårt problem att han inte respekterar inbjudan, utan det är ju han som får "ta skiten" så att säga. Samtidigt känns det så knäppt ifall nu kusin D kommer med barn och allt när kusin J verkligen velat komma och vi haft en massa snack om det!

BLÄÄÄÄÄÄ! 

• Svar på tråden Men hur löser man detta??!! Råd??!!!
  • Anonym (Barnfritt!)

Jag tycker du ska vänta och se hur många personen i fråga anmäler :)  Kanske han kommer själv ändå?  Vi kommer också ha barnfritt och kommer skriva detta i inbjudan. I vår släkt har vi 23 barn under 15 och vi kommer bjuda 100 st, detta gör att om vi bjuder barnen så kan inte vi bjuda några av våra nära vänner.  Så det finns ofta anledning till att man inte bjuder barnen. Sedan är det skönt som förälder att vara utan barnen. 

Tillbaka till problemet då så skulle jag som sagt vänta till osa datum och se, personligen skulle jag inte acceptera några barn. bättre en konflikt med en person än 20 :)  men det är vad jag känner. Skulle skickat hem dem om de kom med barn ! handlar om matbeställning och liknande med.

Lycka till :)  

• daniiel
    Anonym (Barnfritt!) skrev 2012-08-18 12:08:39 följande:
     Sedan är det skönt som förälder att vara utan barnen.
    Detta är OT, men jag har sett att många skriver sådär. Att föräldrar tycker det är skönt med en kväll utan barnen. Nog finns det säkerligen många som kan tycka det, men att bara anta att alla tycker det är konstigt. Vi tar hemskt gärna med oss vår dotter överallt och vi föredrar tillställningar där barn är välkomna framför rena vuxentillställningar. Nu har vi ju tur, för vi har vänner och släkt som resonerar likadant och därmed får ju ofta barnen också vara med. Barnen i sin tur tycker det är jätteskoj att få vara med på alla möjliga tillställningar, allt från bröllop till födelsedagsfester osv. Jag har aldrig någonsin upplevt barn som ett störningsmoment eller problem. Jag spenderar gärna min tid tillsammans med hela min familj faktiskt, speciellt vid såna tillfällen. Vill jag få en kväll ensam, så föredrar jag en kväll när jag kan vara helt ensam och bara ligga och läsa en bok eller liknande.

Men alla är vi olika, prioriterar olika och har olika förutsättningar och önskemål och jag skulle ju såklart respektera om någon vill ha barnfritt, men jag hade personligen föredragit att få ta med dottern.
  • Kotthare

Hej! 
    Vilken trasslig sits! Jag hade faktiskt ringt kusinen, eller skrivit på Facebook eller annat. Typ, "Hej, löste det sig med barnvakt den här gången?"  

• TheD
    noell skrev 2012-08-18 00:49:09 följande:
    Varför skulle man följa en gammal vedertagen etikett när det finns en nutida vedertagen etikett? Skulle av samma anledning skriva "Familjen Anders Andersson" när du syftade på hela familjen bara för att man gjorde så förr? Kallar du herrskapet för herr och fru och tjänstefolket för "ni" för att man gjorde så förr? Väldigt ologiskt.

Magdalena Ribbing säger för övrigt precis tvärtom. Att det fram till alldeles nyligen har varit självklart att de som står på inbjudan är bjudna men nu på senaste måste man vara extra tydlig med det eftersom folk nuför tiden tror att barnen ska med precis överallt.

Gällder denna enligt dig gamla vedertagna etikett överallt eller endast på bröllop?

Anna och Anders Andersson får en inbjudan adresserad till Anna och Anders Andersson. De är bjudna på Anders kollegas 50-års fest som ska hållas på en restaurang i stan. Gäller den inbjudan även Anna och Anders barn eller några av dem?
    Vänta nu! Chicita skrev inget att man måste göra det.

"Enligt gammal vedertagen ettikett så är barn automatiskt inkluderade i en inbjudan.
    Men det hänger kvar sen förr, då familjerna såg annorlunda ut.

Och därför finns det många som fortfarande tolkar det så, som sagt."

Chicita skrev ev. anledning för hur något som detta kan tolkas. Ja, faktiskt. Folk tolkar saker olika. Speciellt när det kommer på papper/fourm etc. Det är ju bara att gå igenom trådar här på BT och se hur några misstolkar en annans inlägg.
  • TheD

Sen en fråga.... Den här damen ribbling eller vad hon heter. Vad är det som säger att det hon skriver är sant och passar alla? Om man verkligen tror allt där och följer regler eller vad det ska kallas så kanske man ska ta en promenad och få lite luft i hjärnan (det var den snälla versionen ;))

• daniiel
    TheD skrev 2012-08-19 14:47:54 följande:
    Sen en fråga.... Den här damen ribbling eller vad hon heter. Vad är det som säger att det hon skriver är sant och passar alla? Om man verkligen tror allt där och följer regler eller vad det ska kallas så kanske man ska ta en promenad och få lite luft i hjärnan (det var den snälla versionen ;))
    Tack, äntligen någon fler som tycker och tänker så.
  • SandraM

Som de råd du fått innan, be någon annan kolla så att det funkar med barnvakt. Sen kan man ju fråga sig hur den här personen tänker. Om man tar med en objuden person beter man ju sig respektlöst men har han tänkt att hans barn ska sitta där utan mat? eller har han med sig matsäck? ;) Om han kommer, plocka inte fram en extra tallrik, då är det bättre att de får gå därifrån tidigare.. Hur roligt kommer detta barn ha på ett bröllop med endast vuxna och inga andra barn?

Jag tycker du ska försöka kola upp det innan bröllopet. Sen ska inte ni som brudpar behöva ta en konflikt på er bröllopsdag men ni kanske har värdar/toastmaster som kan ta den diskussionen om han kommer med sin unge? Jag tror att alla gäster skulle ta ert parti i frågan. Finns säkert många andra som fått krångla för att få till en barnvakt, kanske rest långväga och inte träffar sina barn på hela helgen men ändå kommit för er skull. Det är så respektlöst av denna kusin tycker jag. Lycka till!

• jagheterellen

Alltså, om jag förstår personen som startade tråden så har det stått i inbjudan att det är barnfritt som gäller. I så fall är det bara för gästerna att acceptera det, eller tacka nej. Jag skulle nog kontakta honom i förhand i så fall, för att klargöra (även om det kanske känns lite jobbigt så att säga). Men det är jag det...!

• Anonym

Det här blev ju en livlig debatt!
    Jag satsade till slut på en ärlig dialog. Hörde av mig till kusinen och förklarade läget.
    Han tog inte illa upp, hade tänkt ta med sonen men nu hade de bestämt sig för att han kommer ensam så stannar fru och barn hemma.
    Så allt har löst sig på bästa sätt och jag är NÖJD med att slippa en konflikt på min bröllopsdag.

Istället sitter jag med en allergisk reaktion i hela ansiktet efter en ansiktbehandling och har fått två mediciner på akuten och hoppas nu att det ska hinna lägga sig till på lördag....

Alltid är det nåt:) Det är väl så det ska vara innan bröllop I guess.

Tack alla för råd och tips! 

• Celnns

Hur kan man som vuxenmänniska välja att ta med sig sitt barn när det framgår klart och tydligt att barn inte är välkommna, oavsett fest hade jag kastat ut honom eller bjudigt in honom men sagt att ungen lämnas utanför.

Kan han inte läsa eller är han bara "dum i hel hu..." har ingen respekt för människor som honom som tror sig stå över andra och göra som de vill.. TWI VALE

• Celnns

Dessutom är det väl självklart att skriver man Familjen Anderson eller Anna och Anders med familj så får barnen givetvis följa med. Skriver man bara namn på personen så är det GIVETVIS de som namnges som är bjudna. hur svårt kan det vara att följa värdeparets inbjudan.

Svar på tråden Men hur löser man detta??!! Råd??!!!