Chicita skrev 2012-08-16 22:41:24 följande:
Till TS:
Jag skulle nog faktiskt inte ringt själv, men bett nån förälder ringa och kolla läget.
Alternativt skulle jag faktiskt sagt till kusinen när han kommer till middagen att det inte är ok att ta med barnet och att dom får lösa det på vilket sätt dom känner passar just då.
Alltså helt enkelt inte släppa in dom till middagen med barnet.
Anonym skrev 2012-08-17 21:57:56 följande:
Jo, det står uttryckligen i inbjudan:
Namnen på de bjudna står först. Sedan står det också "Middag och fest firar vi i vuxet sällskap. Endast spädbarn har dispens:)
Då denna kusin har rest genom halva Sverige, blir det lite svårt att skicka hem dem om de väl kommer....
Ja, detta blir intressant.... Blir spännande att se vad som händer.....
Det är ju liksom inte barnet i sig som är det stora problemet, utan själva grejen.
Även om de hade bott i samma stad som bröllopet, så kan det vara lite.. ja, att skicka hem en familj pga ett barn känns för mig inte helt rätt. Det kan lätt bli så att barnet då kan känna skuld och skam, som att det är dens fel att de inte får vara med på festen. Även om det inte är så. Föräldrarna (hur otänkt det nu än är) kan ju ha "peppat" upp barnet med att nu ska de på fest. Om det då tar tvärstopp när de kommer dit och om barnet skulle snappa upp något om att de inte får komma pga barnet, så kan det bli lite tokigt. Oftast är det väl inte så svårt att placera ett barn.
Jag förstår ju dock att det handlar mer om principen. Har ni sagt barnfritt, så ska det vara barnfritt. Jag tänker dock på det där med att dom rest genom halva Sverige. Kan det vara så att de inte vill lämna ifrån sig barnet så länge och åka bort? Och att de hemskt gärna vill vara med och därför tar med barnet ändå? Nu vet jag ju inte hur gammalt barnet är heller, att det inte är ett spädbarn förstår jag, men om det handlar om ett barn i 5-års åldern eller 14-års åldern.
Det är ju tråkigt att ni känner att de inte respekterar er önskan om en barnfri fest, men ska det verkligen få bli en sån stor grej kan jag känna? Nu måste jag väl säga att jag är lite partisk i frågan också, då jag inte tycker att det gör något med barn närvarande. Även om jag såklart skulle respektera att någon annan vill ha så, så kan jag inte till 100% förstå vad som är så "hemskt" med barn närvarande.
Mitt tips, precis som skrivet ovan här, är att be någon anna pejla läget lite och höra sig för om de ordnat med barnvakt och om inte, så kanske de kan påminna om att det är barnfritt.
Och skulle nu kusinen dyka upp med sin son, så är det ju faktiskt inte er konflikt att ta, precis som du skriver. Ni har inte sagt till kusinen att det är okej, så ni har inte gjort skillnad på folk och folk. Även om det säkert kan kännas som att andra kan bli sura och stötta, så tror jag säkert att de förstår om de får reda på att ni inte visste om det innan.
Hur som helst, om barnet kommer dit, så tycker jag att ni och alla andra ska försöka att inte vara så sura och buttra över det i barnets närvaro. Barnet har ju trots allt inte gjort något fel, utan det är ju föräldern som ni får ta upp det enskilt med isåfall. Det är så onödigt att skuldbelägga barn för något de absolut inte kan rå över, och jag menar inte att jag tror att ni skulle göra det medvetet, men det kan räcka med bara lite tissel och tassel och lite mindre trevliga blickar för att ett barn ska ta åt sig.