• Anonym

Men hur löser man detta??!! Råd??!!!

Bröllopet stundar. Vi har bjudit till ett barnfritt sådant. Alla vänner och släktingar har ordnat barnvakt.
    Utom min kusin J som känner att han inte kan lämna bort sin son då de inte har någon barnvakt. Jag har varit tydlig med att det är jättetråkigt att de inte kan komma, men att vi inte kan göra några undantag och detta har han respekterat och det är inte mer med det. De kommer med barnen till själva vigseln men åker sedan hem.
    Allt bra so far.

Nu får  jag veta via en släkting att en annan kusin D brukar dyka upp med sin son i alla möjliga sammanhang där det är barnfri inbjudan. Han skiter helt enkelt i det och tycker inte att det är något problem. Han kom till sin brors 40 årsfest som skulle vara barnfri, senast nu i juni vilket blev ett irritationsmoment. Brorsan är nästan säker på att kusin D kommer att dyka upp med sitt barn även till vårt bröllop.

Vad göra???!!!

1: Ringa upp kusinen, förklara och kolla läget och riskera en konflikt med honom?

2: Låta honom dyka upp med barnet, vilket kommer bli en stor konflikt med den första kusinen och kanske med andra inblandade och riskera att stämningen på festen förstörs eller att det blir bråk? 

Å ena sidan är det ju inte vårt problem att han inte respekterar inbjudan, utan det är ju han som får "ta skiten" så att säga. Samtidigt känns det så knäppt ifall nu kusin D kommer med barn och allt när kusin J verkligen velat komma och vi haft en massa snack om det!

BLÄÄÄÄÄÄ! 

• Svar på tråden Men hur löser man detta??!! Råd??!!!
  • Pyttsan

Enligt mig säger den vedertagna etiketten att det är hemmaboende barn som inräknas i inbjudan. 

• Chicita
    noell skrev 2012-08-17 23:54:54 följande:
    Enligt gammal vedertagen ettikett så är barn automatiskt inkluderade i en inbjudan.
    Men det hänger kvar sen förr, då familjerna såg annorlunda ut.

Och därför finns det många som fortfarande tolkar det så, som sagt.
    Så om man vill ha barnfritt så är det bra att vara tydlig med det, istället för att sura i efterhand.
    Men det gäller med många andra saker också. Exempelvis: Om man faktiskt vill ha presenter så bör man inte skriva att "allt man önskar är gästens närvaro" och sen sura över att man inte fick presenter eller pengar till bröllopsresan.

Sen är det ju som så att allt ändras med tiden. Och familjer som du pekar på ovan är vanligare i dag, än vad det var när dom gamla ettikettreglerna skrevs. Och då kan kanske nya ettikettregler behövas, eller en ändring av dom gamla i alla fall.
    Men om man vill undvika missförstånd så är det som sagt bra att vara tydlig.
    Det kostar inte något (om man inte betalar per bokstav då) att skriva att det är barnfritt, för att vara extra tydlig och undgå missförstånd.

Och nu är klockan mitt i natten så jag orkar inte diskutera det här mer just nu i alla fall.
    Jag gav en förklaring till varför flera personer kunde ha "misstolkat" en inbjudan och tagit med sina barn.
    Vill ni tro att alla gör det för att jävlas så får ni väl göra det. 
    Själv antar jag att dom har tolkat inbjudan enligt gamla sätt och tänkt att det ju inte stod något om barnfritt, så därför borde barnen vara medbjudna.
    Sen finns det alltid några som inte bryr sig om önskemål eller regler. 
    Men att 5 (eller var det 4) personer på ett och samma bröllop skulle vara så "regelvidriga" tycker jag låter mer långsökt än att dom har missförstått.
  • Pyttsan
    Pyttsan skrev 2012-08-18 00:06:39 följande:
    Enligt mig säger den vedertagna etiketten att det är hemmaboende barn som inräknas i inbjudan. 
    Tillägger att jag ändå inte tycker att det är ok att dyka upp med barn, givetvis ska man osa om hur många man kommer, senast då har ju också brudparet en möjlighet att protestera och meddela att man missuppfattat och att de planerar ett barnfritt bröllop. Själv skulle jag aldrig ta med barn utan att ringa och kolla att det är ok, vad är det som är så svårt med det, att bara ringa och fråga hur de tänkt sig??

• daniiel
    Chicita skrev 2012-08-16 22:41:24 följande:
    Till TS:
    Jag skulle nog faktiskt inte ringt själv, men bett nån förälder ringa och kolla läget.
    Alternativt skulle jag faktiskt sagt till kusinen när han kommer till middagen att det inte är ok att ta med barnet och att dom får lösa det på vilket sätt dom känner passar just då.
    Alltså helt enkelt inte släppa in dom till middagen med barnet. 
    Anonym skrev 2012-08-17 21:57:56 följande:
    Jo, det står uttryckligen i inbjudan:
    Namnen på de bjudna står först. Sedan står det också "Middag och fest firar vi i vuxet sällskap. Endast spädbarn har dispens:)

Då denna kusin har rest genom halva Sverige, blir det lite svårt att skicka hem dem om de väl kommer....

Ja, detta blir intressant.... Blir spännande att se vad som händer.....
    Det är ju liksom inte barnet i sig som är det stora problemet, utan själva grejen. 
    Även om de hade bott i samma stad som bröllopet, så kan det vara lite.. ja, att skicka hem en familj pga ett barn känns för mig inte helt rätt. Det kan lätt bli så att barnet då kan känna skuld och skam, som att det är dens fel att de inte får vara med på festen. Även om det inte är så. Föräldrarna (hur otänkt det nu än är) kan ju ha "peppat" upp barnet med att nu ska de på fest. Om det då tar tvärstopp när de kommer dit och om barnet skulle snappa upp något om att de inte får komma pga barnet, så kan det bli lite tokigt. Oftast är det väl inte så svårt att placera ett barn.

Jag förstår ju dock att det handlar mer om principen. Har ni sagt barnfritt, så ska det vara barnfritt. Jag tänker dock på det där med att dom rest genom halva Sverige. Kan det vara så att de inte vill lämna ifrån sig barnet så länge och åka bort? Och att de hemskt gärna vill vara med och därför tar med barnet ändå? Nu vet jag ju inte hur gammalt barnet är heller, att det inte är ett spädbarn förstår jag, men om det handlar om ett barn i 5-års åldern eller 14-års åldern.

Det är ju tråkigt att ni känner att de inte respekterar er önskan om en barnfri fest, men ska det verkligen få bli en sån stor grej kan jag känna? Nu måste jag väl säga att jag är lite partisk i frågan också, då jag inte tycker att det gör något med barn närvarande. Även om jag såklart skulle respektera att någon annan vill ha så, så kan jag inte till 100% förstå vad som är så "hemskt" med barn närvarande.

Mitt tips, precis som skrivet ovan här, är att be någon anna pejla läget lite och höra sig för om de ordnat med barnvakt och om inte, så kanske de kan påminna om att det är barnfritt.

Och skulle nu kusinen dyka upp med sin son, så är det ju faktiskt inte er konflikt att ta, precis som du skriver. Ni har inte sagt till kusinen att det är okej, så ni har inte gjort skillnad på folk och folk. Även om det säkert kan kännas som att andra kan bli sura och stötta, så tror jag säkert att de förstår om de får reda på att ni inte visste om det innan.

Hur som helst, om barnet kommer dit, så tycker jag att ni och alla andra ska försöka att inte vara så sura och buttra över det i barnets närvaro. Barnet har ju trots allt inte gjort något fel, utan det är ju föräldern som ni får ta upp det enskilt med isåfall. Det är så onödigt att skuldbelägga barn för något de absolut inte kan rå över, och jag menar inte att jag tror att ni skulle göra det medvetet, men det kan räcka med bara lite tissel och tassel och lite mindre trevliga blickar för att ett barn ska ta åt sig.
  • noell
    Chicita skrev 2012-08-18 00:12:00 följande:
    Enligt gammal vedertagen ettikett så är barn automatiskt inkluderade i en inbjudan.
    Varför skulle man följa en gammal vedertagen etikett när det finns en nutida vedertagen etikett? Skulle av samma anledning skriva "Familjen Anders Andersson" när du syftade på hela familjen bara för att man gjorde så förr? Kallar du herrskapet för herr och fru och tjänstefolket för "ni" för att man gjorde så förr? Väldigt ologiskt.

Magdalena Ribbing säger för övrigt precis tvärtom. Att det fram till alldeles nyligen har varit självklart att de som står på inbjudan är bjudna men nu på senaste måste man vara extra tydlig med det eftersom folk nuför tiden tror att barnen ska med precis överallt.

Gällder denna enligt dig gamla vedertagna etikett överallt eller endast på bröllop?

Anna och Anders Andersson får en inbjudan adresserad till Anna och Anders Andersson. De är bjudna på Anders kollegas 50-års fest som ska hållas på en restaurang i stan. Gäller den inbjudan även Anna och Anders barn eller några av dem?
  • Chicita
    noell skrev 2012-08-18 00:49:09 följande:
    Lägg ner.
    Du hoppar över hela poängen, bara för att fortsätta bråka.
    Det ställer inte jag upp på, så du kan fortsätta tjafsa med dig själv om du tycker att det är roligt.
  • Chicita

Jag håller med daniiel i att jag inte har några problem med barn på bröllop. Vi hade också barn med på vårt och det var inga problem. Det blev inget "barnkalas" för det, som verkar vara en stor anledning att många inte vill ha barn med.

Men i den här situationen med TS förklaring från trådstarten så tycker jag att man verkligen måste markera mot den här kusinen.
    Första steget är ju att ta reda på hur han har tänkt. Och i så fall stoppa redan där.
    Steg två, om han säger att han inte ska ta med barnet, men kommer med det ändå. Bör ju bli att man ser till att någon annan tar honom åt sidan redan innan man kommer till festlokalen och talar om att "ja det var ju synd att ni inte kommer med på festen nu när ni tog barnet med er"
    Kusin J kanske då kan följa med kusin D hem och ha en liten familjesammankost själva (eller var det tvärtom) eftersom dom bor närmare? (lät så i TS i alla fall då dom skulle komma till vigseln med barn och sen åka hem). 

Min mening var mer att man självklart frågar först och om han då ljuger så bör man markera. Men självklart utan att försätta barnet i en dålig sits.
    Jag tror att det kan bli lika illa om man släpper in dom och övriga människor då som lämnade sina barn hemma går och tisslar och tasslar om "varför fick hans barn komma men inte våra"...
    Det kan inte vara kul för ett ensamt barn heller på en vuxenfest utan någon att leka med, då har barnet det nog roligare hos pappa och tremänningen (om det nu båda var kusiner till TS)

• noell
    Chicita skrev 2012-08-18 09:25:49 följande:
    Lägg ner.
    Du hoppar över hela poängen, bara för att fortsätta bråka.
    Det ställer inte jag upp på, så du kan fortsätta tjafsa med dig själv om du tycker att det är roligt.
    Så du insåg med andra ord att det inte fanns några motargument :) Ingen fara men man kan ju uttrycka det lite trevligare :)
  • mirre01
    Anonym skrev 2012-08-16 21:39:56 följande:
    Bröllopet stundar. Vi har bjudit till ett barnfritt sådant. Alla vänner och släktingar har ordnat barnvakt.
    Utom min kusin J som känner att han inte kan lämna bort sin son då de inte har någon barnvakt. Jag har varit tydlig med att det är jättetråkigt att de inte kan komma, men att vi inte kan göra några undantag och detta har han respekterat och det är inte mer med det. De kommer med barnen till själva vigseln men åker sedan hem.
    Allt bra so far.

Nu får  jag veta via en släkting att en annan kusin D brukar dyka upp med sin son i alla möjliga sammanhang där det är barnfri inbjudan. Han skiter helt enkelt i det och tycker inte att det är något problem. Han kom till sin brors 40 årsfest som skulle vara barnfri, senast nu i juni vilket blev ett irritationsmoment. Brorsan är nästan säker på att kusin D kommer att dyka upp med sitt barn även till vårt bröllop.

Vad göra???!!!

1: Ringa upp kusinen, förklara och kolla läget och riskera en konflikt med honom?

2: Låta honom dyka upp med barnet, vilket kommer bli en stor konflikt med den första kusinen och kanske med andra inblandade och riskera att stämningen på festen förstörs eller att det blir bråk? 

Å ena sidan är det ju inte vårt problem att han inte respekterar inbjudan, utan det är ju han som får "ta skiten" så att säga. Samtidigt känns det så knäppt ifall nu kusin D kommer med barn och allt när kusin J verkligen velat komma och vi haft en massa snack om det!

BLÄÄÄÄÄÄ! 
    kommer han be han åka där i från, det kommer jag göra om någon tar med barn på vårat bröllop. då jag tom fixat barnvakt till vår egna tös
  • Sara 120707
    noell skrev 2012-08-18 00:49:09 följande:

Någonting jag vill lägga till här är att oavsett vad "etiketten säger" så finns det ju absolut ingen garanti för att gästerna är medvetna om etiketten.

Medan ni tycker det är självklart så finns de de som inte vet vad OSA betyder eller står för, inte vet vilken klädkod som är vilken etc.

Och medans någon kan tycka att det var självklart att barnen inte var medbjudna eftersom deras namn inte stod med så kan ju familjen tycka det är lika självklart att de ska komma med eftersom de skulle behöva lämna dem i flera dagar om de bor halva sverige iväg, även för att bröllop ofta räknas som en "familjefest" och det inte stod barnfritt.

Just när det är en släkt/familjefest så är det nog viktigare att vara tydlig eftersom människor har olika förståelse för etikett och även olika perspektiv på vad som är "självklart".

Svar på tråden Men hur löser man detta??!! Råd??!!!