• Sessan6

    Buffe på Bröllop?

    Kan man ha Buffe till mat på sitt Bröllop?


    Eller det är helt fel av mat?

  • Svar på tråden Buffe på Bröllop?
  • Loveit

    Självklart!! :) Själv älskar jag buffe som gäst, jag får ta vad jag vill och hur mycket/lite jag vill.

  • Pillan

    Du får bestämma om du ska ha bara kalllt eller även någon varm rätt. Själv ska jag ha ett par varma rätter såsom potatiskaka och kyckling. Men det beror ju på om det finns möjligheter att hålla varmt. Ska du ha catering kanske de levererar i värmeskåp och då är det ju inget problem... Matpajer brukar funka bra på buffé och det kan man ju göra själv långt i förväg.

  • Chicita
    Sessan6 skrev 2012-08-15 00:12:13 följande:

    Ska man tänka på något speciellt??


    Det som jag tycker är viktigast är att det är genomtänkt så att det går snabbt att plocka.
    Om alla ska gå runt ett och samma bord så är det svårt att få till en bra kö då folk kanske måste korsa kön med fulla tallrikar eller råkar börja köa från fel håll osv...

    Se gärna till att samma rätter står på båda sidor av ett fristående bord, tydliggör vart kön ska börja genom att stapla tallrikar på kortsidan av bordet.
    Om ni har väldigt många gäster så är det bra att ha två bord så det alltså blir 4:a som kan ta samtidigt.

    Se till att det finns minst 2 som fyller på. Så en kan springa med nya fat och den andra kan stå i köket och fylla på nya att byta med.

    Gör mitten av bordet högre genom att lägga lådor eller något under där, ställ sånt som man kan ta från båda sidor där uppe. Typ såser, sillburkar och annat som det inte går så jättemycket av men som känns lyxigt att i alla fall ställa fram.

    Och utse någon (toastmastern eller värd) som förklarar hur det kommer att gå till när man tar mat, vart man börjar, att det går att ta från båda sidor, men att man bildar "en" kö från samma sida men sen delar man på sig för det står samma saker på båda sidor av bordet.

    Ställ fram dryck (vatten, öl, cider) på borden i små grupper så att folk slipper springa och hämta sånt hela tiden.
    Man kan få en lyxigare känsla av att dom som skötte buffén serverar vin och fyller på / byter ut tomma flaskor på borden. 
  • tinaalpfält

    Absolut! Vi kommer att ha buffé Skrattande Som gäst älskar jag buffé, man kan ta det man tycker om och i de mängder man vill. Perfekt om man har en del allergier bland gästerna med.

  • jonnagoransson

    En sak som jag tycker är viktig att tänka på när man ska ha buffe är att man måste se till så att toastmaster/madame, informerar gästerna om att de "ger" tillåtelse när gästerna får hämta mat igen, detta för att undvika att gästerna går hela tiden och det kan då bli svårt för de som vill hålla tal att få allas uppmärksamhet och det är risk för väldigt mycket spring.


    Sen håller jag med de andra, se till att det finns många köer så att det går fort för gästerna att hämta mat, så att de som tar först inte hinner äta upp innan de sista gästerna ens hunnit hämta mat.


    Vi ska också ha buffe och det är dessa tankar jag har om det!


     


    Jag tar gärna emot fler tips som är bra att tänka på när man ska ha buffe!!!

  • Insanire

    Vi hade buffé, det funkade jättebra.


    Våra värdar informerade om hur turordningen var: honnörsbordet först, sen detta bord, sen mitten bordet och sist det här bordet. Man går från två håll och möts i mitten. Man tar inte mer mat förrän alla har tagit sin första gång. Köket informerade sedan om vad som fanns på bordet.


    Vi hade kycklingfilé, rostbiff, fläskfilé, potatissallad, potatishalvor och rotsaker i ugn, 3 sorters såser, grönsallad, bröd och smör och ost.


    Drycken serverades vid bordet av servitörer, vilket gav lite lyxigare känsla. Förrätten serverades också vid bordet. Tårtan gick man och hämtade själv.


    Vi hade tre som jobbade, en som skötte allt i köket och fyllde på maten därifrån, 2 som serverade dryck och en av dom som serverade dryck tog också ut tomma skålar till köket och kom tillbaka med fulla. Funkade jättebra.

  • Tok kär Annki

    Vi hade en buffé och alla var super nöjda med den. Vi valde att bara ha kalla rätter på vår buffé. Vi hade även en liten buffé när det var dags för bröllopstårtan. Vi hade bröllopsfårat, ananaspaj och tryffel kaka och till dem två så servera vi grädd glass eller grädde. Ett uppskattat inslag från våra gäster för alla tycker ju inte om tårta. Ett litet tips, till tryffel kakan kan man servera punschgrädde också,jättegott. Skrattande


    Tok kär Annki
  • LyckligaBruden

    Å, vad många bra tips om hur man kan göra när man ska ha buffé! Det ska vi med ha troligtvis. Tycker det känns mer uppsluppet och mysigt på nåt vis. Har bara varit på ett bröllop och de hade buffé, funkade jättebra och fanns massa gott :)

  • Zara007

    vi tänkte också buffé med både varm mat och plock mat. sen separat dessert bord.


    sen ska vi ha separat vin bord i form av s.k. strolling table med en tjej stående inuti iklädd festliga kläder. sen tänkte vi att hon även kan gå runt i lokalen med bordet och erbjuda gästerna vid borden.


    är det någon som har använt sig av strolling table??

  • Grodprinsens brud

    Klart man kan! Vi tänker köra en kombination med

    1. snittar och mingel i restaurangens trädgård (kind of förrätt)
    2. buffé inspirerad av italien och medelhavet med många smårätter typ tapas (huvudrätt)
    3. kaffe och dessert pannacotta med lime
    4.  tårta och bubbel

    Jag är livrädd för en stel middag där hälften ska hålla tal så vi kör på buffé och har  undanbett oss tal =) 


  • Fröken Finemang

    Vi kommer att servera Buffé, När gästerna anländer till festlokalen blir det tipspromenad och sen blir det snittar och bubbel som förrätt lagomt till vi anländer. Middagen är buffé och toastparet skall då förklara hur vi tar i vilken ordning Och att vi pausar i tal etc för påfyllning o toabesök etc. dryck kommer stå på bordet. Till efterrätt blir det nån syrlig paj eller liknande och sen blir det kaffe avec och tårta lite senare på kvällen. Det blir set iaf som det ser ut idag. Det hinner ju ändras såklart. Men buffé känns verkligen som bra beslut!

  • Marjasinus

    Vi ska också ha buffé (grillbuffé), det känns väldigt passande för oss. Vi var först inne på att göra den själva men satte på oss spenderbyxorna och köpte in alltihopa. 

    Eftersom folk kommer vara uppe och röra på sig mer, ta backning etc så är jag lite fundersam på hur man ska göra med tal och spex så att man inte har folk som är uppe och springer när någon skall tala. Där får vi komma på något smart. 

  • EmmaoFemi

    Det ska vi ha.
    Alla får ta det man vill.
    Och hur mycket/lite man vill.
    =Alla blir nöjda och glada och inte så mycket slängd mat.

  • EmmaoFemi
    tinaalpfält skrev 2012-08-15 09:30:05 följande:
    Absolut! Vi kommer att ha buffé Skrattande Som gäst älskar jag buffé, man kan ta det man tycker om och i de mängder man vill. Perfekt om man har en del allergier bland gästerna med.
    Ja, om det inte är super allergiska folk...
    Vi ska plasta in några skålar för att vara säkra på att mandelallergikern inte får ostkaka med mandel i sin grädde eller glass osv.
    Vi skippade helt pestodressingen som vi skulle haft om inte allergiker funnits på plats. På en buffé med många människor blir det lätt att det tas med "fel" sked i det som står brevid. Lägg till att det är många nationaliteter som "inte kan språket så bra" så är inplastade skålar för allergiker det säkraste.
  • jonnagoransson
    Marjasinus skrev 2012-08-19 11:10:12 följande:
    Vi ska också ha buffé (grillbuffé), det känns väldigt passande för oss. Vi var först inne på att göra den själva men satte på oss spenderbyxorna och köpte in alltihopa.

    Eftersom folk kommer vara uppe och röra på sig mer, ta backning etc så är jag lite fundersam på hur man ska göra med tal och spex så att man inte har folk som är uppe och springer när någon skall tala. Där får vi komma på något smart.
    Flera har ju varit inne på det, att toastmaster styr över det och informerar i början av middagen att han/hon meddelar när det är okej att gå och ta mat igen! Så kommer vi styra upp det iaf, och hoppas på att det fungerar bra!
  • millemill
    Grodprinsens brud skrev 2012-08-19 10:04:47 följande:
    Klart man kan! Vi tänker köra en kombination med

    1. snittar och mingel i restaurangens trädgård (kind of förrätt)
    2. buffé inspirerad av italien och medelhavet med många smårätter typ tapas (huvudrätt)
    3. kaffe och dessert pannacotta med lime
    4. tårta och bubbel

    Jag är livrädd för en stel middag där hälften ska hålla tal så vi kör på buffé och har undanbett oss tal =)

    Låter nästan som vi hade i lördags, alla gäster var super nöjda!


     


    Vi hade Välkomstmingel med snittar, bubbel och `Bloody Mary´!! :D


    Italiensk buffé- där toast-madame skickade iväg honnörsbordet först, sen de andra borden i turordning. Det gick jättebra att ha med tal och sådant också.


    Tiramisu och kaffe buffe´


    Sen råkade tårtan krocka med tiramisun, så vi fick skjuta på tårtan lite.


    Och sist vickning, knäcke och goda salami-korvar.


     


     


     

  • Celnns
    Insanire skrev 2012-08-15 10:08:56 följande:

    Vi hade buffé, det funkade jättebra.


    Våra värdar informerade om hur turordningen var: honnörsbordet först, sen detta bord, sen mitten bordet och sist det här bordet. Man går från två håll och möts i mitten. Man tar inte mer mat förrän alla har tagit sin första gång. Köket informerade sedan om vad som fanns på bordet.


    Vi hade kycklingfilé, rostbiff, fläskfilé, potatissallad, potatishalvor och rotsaker i ugn, 3 sorters såser, grönsallad, bröd och smör och ost.


    Drycken serverades vid bordet av servitörer, vilket gav lite lyxigare känsla. Förrätten serverades också vid bordet. Tårtan gick man och hämtade själv.


    Vi hade tre som jobbade, en som skötte allt i köket och fyllde på maten därifrån, 2 som serverade dryck och en av dom som serverade dryck tog också ut tomma skålar till köket och kom tillbaka med fulla. Funkade jättebra.


    Låter jävligt gott måste jag säga.
    vi kommer också ha buffe med liknande rätter (plus nygrillat kött från grillen, familjerna älskar det)
    Smart upplägg (bara för vi tänker samma)
Svar på tråden Buffe på Bröllop?