• Sassas

Snåljåpar eller inte?

Jag och min sambo ska gifta oss snart. Bröllopet blir på ett hotell, och vi blir 60 pers totalt. Gästerna kommmer att bjudas på brudskål med påfyllning, ett glas vin till förrätt, två glas vin till huvudrätt, och avec till kaffe och tårta (som utgör efterrätten). Utöver detta tänkte vi att gästerna får betala själva för det de vill dricka.

Vi skrev inget om betalbar i inbjudan, och då betyder det att gästerna kan vänta sig fri bar enligt en familjemedlem. Stämmer det? Och hur löser vi det i så fall? Hotellet vill ha ytterligare 400kr/kuvert för fri bar, och det har vi inte råd med. Måste vi kontakta alla och förklara att de bör ha plånboken med sig?

Släktingen har också kommenterat att det inte är någon "riktig" trerättersmiddag eftersom bröllopsårta inte kan räknas som efterrätt. Anledningen till att vi går direkt på bröllopstårtan är att vi tycker det blir för mastigt med både efterrätt och tårta. Nu är jag rädd att gästerna ska tycka vi är snåla, trots att vi betalar 900 kr/kuvert för alla. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Snåljåpar eller inte?
  • daniiel

Jag tycker inte att ni är snåla, men jag tycker däremot att ni borde ha skrivit i inbjudan att de själva får betala för drickat efter maten. Det är ju den typen av information som kan vara bra för gästerna att veta, så att de tar med sig plånboken. Nu ska ni ha festen på ett hotell, så jag antar att de tar kort? För annars är det en annan sak som kan vara bra att tala om, ifall gästerna måste ha kontanter med sig.

Kan ni inte försöka sprida ut det bland era gäster att de ska ta med sig plånboken? Be era föräldrar och syskon prata med de gäster som de känner och ni kan sprida det bland era vänner.

Försök sedan koppla bort den där släktingen och ignorera kommentarerna. Ni är inte snåla!

• aniara

Håller med daniiel i allt. Det är inte snålt men borde kanske ha nämnts i inbjudan. Och släktingen är en gnällig tråkmåns.

• Anneli256
    aniara skrev 2012-07-14 14:32:49 följande:
    Håller med daniiel i allt. Det är inte snålt men borde kanske ha nämnts i inbjudan. Och släktingen är en gnällig tråkmåns.
  • Anneli256

Ett tips är att berätta vid OSA om inte det redan är gjort :) så är ni säkra på att alla fått informationen.

• Lenblo

Det finns ju massor av folk som dricker alldeles för mycket när det är fri bar - och det är knappast för att de firar brudparet så mycket. Tungan ute Det är antagligen därför hotellet vill ha så mycket för det. Jag tycker att det låter som en bra idé att man får betala för det man dricker - utöver tre glas vin plus avec - för ett  bröllop som de flesta minns även dagen efter. Och har man efterrätt OCH tårta så blir det fyra rätter. Ni har "bara" tre, vilket låter helt fullgott.
    Som övriga påpekat kan det dock vara bra att se till att informationen går ut så att ingen som vill köpa sig ett extra glas står utan plånboken.

• Sara 120707

Tycker inte alls de e snålt, tycker det verkar som en jättelyxig middag men kanske vettigt att fixa så alkoholfria alternativ är kostnadsfria(efter maten då)?

De blir ju ändå inte i närheten av lika dyra och det känns inte heller som att ni "slutar bjuda" utan bara att ni inte vill ha överdriven fylla..

• Ingride

Vi ska också ha betalbar och skrev ut i inbjudan att alkoholhaltiga drycker efter middagen kan köpas i baren. Till maten bjuder vi på vin. Vi kommer att erbjuda Cola och mineralvatten under kvällen, men de som vill ha något starkare får betala det själva. Ingen har protesterat. 

• Tösen

Ni är inte snåla! Har man inte råd så har man inte, tycker det verkar som att ni skall bjuda på en hejdundrande fest, så vad gör det om spriten inte ingår? Släktingen är säkerligen lite avundsjuk och det är många som väljer bort desserten. Vi funderar på att göra det, alt bjuda på en osttallrik. De bröllop jag varit på har jag varit så mätt, att jag knappt orkat äta bröllopstårtan, vilket har varit synd!

Gällande betalning av alkohaltiga drycker under kvällen, så räcker det med att "fint" informera det under kvällen. I vuxenålder bör man alltid ta med sig sin plånbok och pengar. Skulle det vara så att någon glömt, så finns det alltid någon som kan "låna". Tror inte det kommer bli några problem alls. Försök njut och slappna av, gästerna får fixa det på något sätt!

Vanligtvis brukar det bli dyrare med "kuvertpris" gällande den fria baren. Om det erbjuds är det bättre att avtala om att man betalar för det som går åt. Min syster hade "fri bar" på sitt bröllop och vi var drygt 100 st (varav många av yngre generationen, dock över 20.) Hennes fria bar gick på ca 15 000 kr. Erfarna bartender brukar sällan servera mer än ca 2-3 cl sprit i drinkarna på bröllop. (Vilket man också kan be dem om). För det är en lång dag och många glas vin under kvällen, med brudskål och allt. Så det är en god idé att inte låta alkoholen flöda för mycket. Givetvis så vet ju inte heller gästerna om detta, men de brukar bli runda om fötterna ändå. Flört

Håller med om att 400 kr per kuvert a´60 personer = 24 000 är väl mycket. Det går inte åt så mycket alkohol. Det är ett överpris! Vi har kommit överrens om att ha fri bar på vårt bröllop, och att bli fakturerad på den faktiska åtgången.

Lycka till! Njut av Er dag!

• Sassas

Hej igen och många tack för era synpunkter! Det hela känns mindre jobbigt nu. Om man räknar in brudskålen blir det 5 glas vin och 4cl sprit/person, vilket räcker långt. Och eftersom de flesta gäster ska sova över och betala hotellnatten själva (rabatterat pris 400kr/pers på 4,5-stjärnigt hotell) borde de rimligtvis ha plånbok med sig ändå.

Svar på tråden Snåljåpar eller inte?