Snåljåpar eller inte?
Jag och min sambo ska gifta oss snart. Bröllopet blir på ett hotell, och vi blir 60 pers totalt. Gästerna kommmer att bjudas på brudskål med påfyllning, ett glas vin till förrätt, två glas vin till huvudrätt, och avec till kaffe och tårta (som utgör efterrätten). Utöver detta tänkte vi att gästerna får betala själva för det de vill dricka.
Vi skrev inget om betalbar i inbjudan, och då betyder det att gästerna kan vänta sig fri bar enligt en familjemedlem. Stämmer det? Och hur löser vi det i så fall? Hotellet vill ha ytterligare 400kr/kuvert för fri bar, och det har vi inte råd med. Måste vi kontakta alla och förklara att de bör ha plånboken med sig?
Släktingen har också kommenterat att det inte är någon "riktig" trerättersmiddag eftersom bröllopsårta inte kan räknas som efterrätt. Anledningen till att vi går direkt på bröllopstårtan är att vi tycker det blir för mastigt med både efterrätt och tårta. Nu är jag rädd att gästerna ska tycka vi är snåla, trots att vi betalar 900 kr/kuvert för alla. Vad tycker ni?