• Forumvärd

    Vad slänger du på grillen? Tipsa och vinn!

    Sommaren brukar vara den tid på året då vi träffas och äter gott tillsammans.
    Inte sällan så grillar vi!
    Gott, smidigt och enkelt, eller hur? Solig

    Vad brukar ni "slänga på grillen" eller ha som tillbehör?
    Ge oss ditt bästa recept för en lyckad grillning!
    Det kan vara en god sås, en smarrig sallad eller något annat i matväg som just du tycker ska finnas med.

    Så här tävlar du:
    Skriv ditt recept/tips i tråden
    Du får gärna lägga upp ett foto på den smarriga kreationen
    Det är tillåtet att ge så många tips som du vill och har på lager.
    Skriv även en kort motivering till varför du gillar att grilla!

    Du är då med och tävlar om detta:



    Tävlingen pågår t.om midnatt  11/7 och vinnare plockas ut av en jury.

    Lycka till! Solig
  • Svar på tråden Vad slänger du på grillen? Tipsa och vinn!
  • chrpe

    Vi grillar mycket kycklingfilé. Jag gör en "egen" marinad med olja, honung, sambal olek, sweet chili sås och timjan glaze. Blir fantastiskt gott med lite sting i.

    Till detta brukar vi även grilla halloumi och så gör jag en fantastiskt god potatissallad med hemmagjord dressing.

    I salladen har jag:
    Färskpotatis
    Sockerärt
    Soltorkade tomater
    Kalamata Oliver
    Coctailtomater
    Rödlök
    Paprika
    Smulad fetaost.

    Min dressing som jag rör runt i denna potatissallad består av:
    Olivolja ca 1,5 dl.
    1-2 msk vinäger
    2-3 msk senap
    2 dl gräddfil
    Salladskrydda 1-2 tsk
    Havssalt 1 tsk

    Mmm blir supergott.

    Ett annat tips jag har är att köpa en stark salami eller en god lufttorkad skinka som du gör små rullader av med chevre och honung i. När man grillar dem så kommer smaken fram ännu mer ur skinkan/salamin och chevren blir mjuk och härlig. Supersmarrigt!

  • chrpe

    Min motovering till varför jag gillar att grilla är att det för det första ger en enormt god smak från kolen. Sen så är det en väldigt social sak över det hela. Det är så mysigt att stå vid grillen med vänner ta ett kallt glas rosé eller en öl och bara mysa.

  • chrpe

    Dessa foton är från i våras när jag och mina underbara vänner samt min fästman var ute i skogen en heldag och grillade =)







    En annan underbar sak med grillning är att bege sig ut i skogen med goda vänner och grilla korv med bröd. Det enklaste som finns med ack så mysigt. Man har med sig varm choklad på vintern eller så har man någon annan god dryck på sommaren. Korv med bröd kan låta aningen oramantiskt med det är himelskt gott.
    Kom precis och tänka på att min mamma vann en korv med bröd på ett lotteri när hon var ung till min pappa som hon var på dejt med. Sen dess har de hängt ihop, och jag behöver kanske inte berätta att pappa älskar korv! =)
  • Oslomyran

    Min favvo på grillen är ett tillbehör.
    Grillad vitlök, när man gillat det på indirekt värme i 40-60 min så är det som smör. Man tror nästan inte att det är vitlök. Den bli mjuk, krämig och bara smälter i munnen. Kan ätas både varm og kall. ( på vintern kan man göra den i ugnen)

    Sä här gör du:
    Ta hel vitlök med skalet på.
    Skär av "toppen" så att alla klyftor blir öppna.
    Häll på oliv olja eller en klick smör
    Sätt dom på en folie och gör som en båt.
    Ställ på grillen.
    Grilla i 40-60 minuter, men inte direkt över glöden uten på sidan.

    Jag gillar att grilla för att det ger en frihets kännsla blandat med lyx. Å sen är det ju sommar när man får ta fram grillen Tycker det är så härligt hur det blir som en gemenskap runt grillen och alla vill vara med och titta, dofta och känna. Riktigt så är det ju inte när man står vid spisen och gör kättförssås...

    Allt som läggs på grillen blir gott, kanske mycket på grund av stämningen runt och att man går som katten kring gröt innan man äntligen får hugga in på allt gott.

  • Augustiblomma

    Jag älskar att grilla. Lukten och smaken är ju underbar! Det är också riktigt mysigt att grilla, oavsett om man står ute i naturen eller hemma i trädgården. Jag slänger gärna på hängmörad biff på grillen som jag enbart saltar och pepprar. Man behöver inte göra det svårare än så för att det ska bli riktigt gott. Till detta serverar jag gärna klyftpotatis, grillad lök med en smörklick i, sallad och en massa olika såser som man kan exprimentera och njuta av.

  • Odium

    Absolut bästa tillbehören är Halloumi, helt vanlig.
    OCH fyllda champinjoner. Man plockar bort stammen och lägger i en klick av det man vill ha. (Jag föredrar "Den skrattande kon - Blue cheese") och låter det grillas sakta där det är lite mindre varmt.

    Det bästa med grillning är sällskapet, lugnet och de svarta, brända, krispiga ränderna på köttet =)

  • Milano

    Här hemma älskar vi att göra laxknyten

    Man börjar med att göra fyrkanter av aluminiumfolie, cirka 15x15 cm, sedan skivar man rå potatis som ska marineras i lite citrusmarinad (finns att köpa färdig) och skär stora tomater i klyftor (att dela en tomat i 4 delar brukar räcka). Sedan lägger man potatisen och tomaterna i botten på foliefyrkanten och sedan marinerar man även laxen i citrusmarinad lägger den ovanpå potatisen och tomaterna i knytet och saltar och pepprar i knytet efter behag.
    Vik ihop knytena och lägg på grillen!
    Beroende på hur tjocka laxbitar man har tar det olika tid på grillen, räkna med 10-15 minuter men se till att hålla koll på knytena så att inte laxen blir överkokt

  • Chicita

    Jag och maken är inga storgrillare. Det brukar bli klassikerna "marinerad grillskiva med potatissallad och grillade grönsaker" typ.

    Men är vi uppe i Särna eller i Älvdalen och har tillgång till en kolbottengrill så blir det kolbotten.

    För er som inte vet vad det är, så är det en sorts, tja man kan väl med lite god vilja kalla det "pannkaka" som man grillar mellan eldar.
    Man måste alltså ha en grill där man kan starta en eld ovanför det man grillar också. Det funkar bra med en sån där hög grill man kan köpa som består av lättbetongblock. Då gör man upp den övre grillen i en plåtlåda som ställs på ett galler över kolbottnarna.

    Till det behöver man givetvis en bra messmörduppe (en sorts sås på messmör och bacon) 

  • Chicita

    Just ja recept var det ju...

    Lika delar kornmjöl och vetemjöl + vatten och mjölk tills man har en pannkaksliknande smet, krydda med salt
    Stek/ grilla/ baka i en wokliknande panna om du inte har en kolbottenpanna.
    Mellan två eldar som sagt.

    Messmörduppe (finns många recept, det här är ett)
    250 g Rimmat sidfläsk med svål (skär loss svålen och använd till pannan för att "smöra".
    1 burk gammaldags messmör
    2 msk getmese
    ca 2 dl grädde
    Mjölk efter behag.
    Peppar (om man vill)

    Stek fläsket (skiva/ tärna först).
    Ta upp det ur pannan och häll i messmör och mese. Späd med grädde och mjölk. Lägg tillbaka fläsket och låt småputtra i ca 30 min.
    Det ska bli rätt kletig koncistens. Halvrinnigt.
    Servera kolbotten med en rejäl klick messmörduppe på 
     

  • Forumvärd

    Då är det dags att avslöja vem det är som har vunnit grillsettet Solig
    Många bra och smarriga recept i tråden och juryns val föll slutligen på detta:


    Miss O skrev 2012-07-05 15:23:01 följande:

    Åh vilken härlig tävling!


    Hemma hos oss grillar vi året om, för att det är så outstanding gott helt enkelt!

    En av våra nya favoriter är mina laxknyten med pesto.


    Recept på Offes laxknyten

    Obs! Dubbla lager folie är bra när man har dem på grillen.


    Laxfiléer
    Citronpesto (ca 2-3 tsk per filé)
    Finhackad scharlottenlök
    Gul paprika i småbitar
    Dill
    Salt
    Vitpeppar
    Citronpeppar


    20-25 min.


    Rekommenderas att serveras med pressad potatis. :)


    Smaklig!


    Ett stort grattis till dig! SoligInboxa dina kontaktuppgifter till mig så snart som möjligt. Så kommer vinsten på posten!

    Tack alla som varit med och tipsat! Solig
Svar på tråden Vad slänger du på grillen? Tipsa och vinn!