• funnybunny84

    Kuvertbröllop!

    jag och min m2b har bestämt oss för ett picknick bröllop MEN han vill inte ha några presenter utan vill att alla gäster ska ge en litten summa.....han fick idén från en arbetskamrat till honom som ska gifta sig om en månad och dom ska ha ett kuvertbröllop och vill att vi ska göra likadant!

    men jag vet inte...låter det inte som att man är snåla då? hur gör man? hur ska jag skriva det i inbjudan?

    känner mig lite förrvirrad för jag har aldrig hört talas om kuvertbröllop.

  • Svar på tråden Kuvertbröllop!
  • Smulan

    Jag kanske skulle ha skrivit hur vi ska ha festen.
    Vi bjuder inte in till bröllopsfest utan till en fest för att fira att vi alla har varandra och att vi nu har tagit steget som nån skrev ovan. Kuvertavgiften är 155kr per person och vi tänker ha en buffé och skriver ut innehållet på inbjudan. Vi skriver också att vi bjuder på dryck till maten både alkohol och alkoholfri sen bjuder vi också på tårta och kaffe och te efter. Hur låter det i era öron? Jag vet att man oftast inte tar hela kuvertavgiften men i vårt fall måste vi det, dessutom tycker jag själv inte att 155 kr per person är så farligt. Vi är rätt så säkra på att ingen gnäller om detta men vill ändå veta vad andra anser och varför! Vi skriver ju klart och tydligt att vi inte önskar oss presenter utan att vi önskar oss en fest istället.


    Sara 120707 skrev 2012-06-28 12:53:53 följande:

    Jag är inte emot kuvertavgifter per say men jag personligen tycker att det ska vara en sista utväg inte som för TS ett bekvämt sätt att slippa presenter de inte vill ha. Då kan man avtacka sig presenter och kanske hänvisa de som tvunget vill ge något till ett bidrag till tex bröllopsresa.


    Sen är det som Daniiel säger en kulturgrej, i mina umgängeskretsar skulle man aldrig ta ut en kuvertavgift för en fest för att fira sig själv.


    Anledningen att jag tycker det blir fel är för att jag anser att gåvor ska vara något frivilligt som man ger efter förmåga och vilja. Man kommer ju inte ifrån att man satt en prislapp på bröllopet med en kuvertavgift, som sagt okej om man anpassar sig efter de inbjudna som har minst. kanske 150 kr pp?


     


    Vi har det som sista utväg eftersom vi inte kan fixa fest utan att få hjälp av våra gäster. Och 155 kr per person är ju inte farligt alls enligt mig själv och skulle gärna betala det för någon annans fest. Självklart förstår jag att man inte vill betala för mycket speciellt inte om man är många i familjen som ska gå det får ju vara en rimlig summa.
    Anneli256 skrev 2012-06-28 14:21:32 följande:

    Det där med kuvertavgift är så olika hur man upplever det. Jag vet inte hur ni tänkt er den där festen. Hade ni tänkt typ trerätters på restaurang, eller något enklare. Personligen så hade jag tyckt det känts lite märkligt att gå på en trerätters "kuvertbröllop" utan att få vara med på bröllopet. Däremot en lite enklare fest för att fira er, hade känts bättre. Kanske grillning i trädgården, men att ni kanske bjuder på tårta och skål? Har vänner som tänkt gifta sig själv och åka på resa, därefter när dom kommit tillbaka så ska dom ha fest. Låter jättehärligt, men för mig blir det inte en bröllopsfest utan mer en fest för att fira att dom tagit steget, deras kärlek.


    Angående det där med kostnad så skulle vi och några vänner ordna en " vanlig fest" med kuvertavgift, hade ordnat lokal med övernattning, mat (grillbuffe) och levande musik, ung 550-600 kr/ person men många tyckte det blev för dyrt så vi får ändra på det. Mitt tips är på att hålla kostnaderna så låga som möjligt. Var själv tvungen vid ett tillfälle att tacka nej till ett bröllop med kuvertavgift på 600 kr, då hade jag lång resa och hotellkostnad också att tänka på. Det är många saker som spelar in när man väljer att ha kuvertavgift. En bekant som gifte sig bjöd in till bröllop och i inbjudan stod: ni som önskar får gärna äta buffe med oss till en kostnad av 150 kr. Tror inte det var någon som höjde på ögonbrynen för den kostnaden. En smaksak helt enkelt.


    Det är en buffe som sagt och därför en liten enklare fest för att fira inte bara att vi gift oss utan för att få fira att vi har en så bra gemenskap alla. Vi bjuder ju också på tårta, kaffe, te och dryck.

    Vi kommer att skriva i inbjudan att festen är vår önskning det är den vi vill ha och de som inte vill eller kan får gärna komma på fika hemma hos oss en annan dag utan att skämmas för det eftersom vi själva vet hur hårt det kan vara med ekonomin.
  • Chicita
    Smulan skrev 2012-06-28 15:54:08 följande:
    Jag kanske skulle ha skrivit hur vi ska ha festen.
    Vi bjuder inte in till bröllopsfest utan till en fest för att fira att vi alla har varandra och att vi nu har tagit steget som nån skrev ovan. Kuvertavgiften är 155kr per person och vi tänker ha en buffé och skriver ut innehållet på inbjudan. Vi skriver också att vi bjuder på dryck till maten både alkohol och alkoholfri sen bjuder vi också på tårta och kaffe och te efter. Hur låter det i era öron? Jag vet att man oftast inte tar hela kuvertavgiften men i vårt fall måste vi det, dessutom tycker jag själv inte att 155 kr per person är så farligt. Vi är rätt så säkra på att ingen gnäller om detta men vill ändå veta vad andra anser och varför! Vi skriver ju klart och tydligt att vi inte önskar oss presenter utan att vi önskar oss en fest istället.Vi har det som sista utväg eftersom vi inte kan fixa fest utan att få hjälp av våra gäster. Och 155 kr per person är ju inte farligt alls enligt mig själv och skulle gärna betala det för någon annans fest. Självklart förstår jag att man inte vill betala för mycket speciellt inte om man är många i familjen som ska gå det får ju vara en rimlig summa.
    Anneli256 skrev 2012-06-28 14:21:32 följande:

    Det där med kuvertavgift är så olika hur man upplever det. Jag vet inte hur ni tänkt er den där festen. Hade ni tänkt typ trerätters på restaurang, eller något enklare. Personligen så hade jag tyckt det känts lite märkligt att gå på en trerätters "kuvertbröllop" utan att få vara med på bröllopet. Däremot en lite enklare fest för att fira er, hade känts bättre. Kanske grillning i trädgården, men att ni kanske bjuder på tårta och skål? Har vänner som tänkt gifta sig själv och åka på resa, därefter när dom kommit tillbaka så ska dom ha fest. Låter jättehärligt, men för mig blir det inte en bröllopsfest utan mer en fest för att fira att dom tagit steget, deras kärlek.


    Angående det där med kostnad så skulle vi och några vänner ordna en " vanlig fest" med kuvertavgift, hade ordnat lokal med övernattning, mat (grillbuffe) och levande musik, ung 550-600 kr/ person men många tyckte det blev för dyrt så vi får ändra på det. Mitt tips är på att hålla kostnaderna så låga som möjligt. Var själv tvungen vid ett tillfälle att tacka nej till ett bröllop med kuvertavgift på 600 kr, då hade jag lång resa och hotellkostnad också att tänka på. Det är många saker som spelar in när man väljer att ha kuvertavgift. En bekant som gifte sig bjöd in till bröllop och i inbjudan stod: ni som önskar får gärna äta buffe med oss till en kostnad av 150 kr. Tror inte det var någon som höjde på ögonbrynen för den kostnaden. En smaksak helt enkelt.


    Det är en buffe som sagt och därför en liten enklare fest för att fira inte bara att vi gift oss utan för att få fira att vi har en så bra gemenskap alla. Vi bjuder ju också på tårta, kaffe, te och dryck.

    Vi kommer att skriva i inbjudan att festen är vår önskning det är den vi vill ha och de som inte vill eller kan får gärna komma på fika hemma hos oss en annan dag utan att skämmas för det eftersom vi själva vet hur hårt det kan vara med ekonomin.
    Jag skulle till att börja med ha ändrat kuvertavgiften. Den där 5:an störde mig och skriker verkligen "vi vill få in vartenda öre".
    Kan ni inte få ihop den eller dom hundralapparna det rör sig om och ta 150:-  i så fall?
    Mycket jämnare och det ser bättre ut.

    Om ni skriver ut vad det är dom får för pengarna så är det mycket lättare för gästerna att se om dom tycker att det är värt det så att säga. Och med det menar jag inte att dom måste veta om "värdet" på avgiften är bra eller inte. Utan snarare att det blir som daniiel skrev "oj får vi allt det här för bara 150 "

    Här inne kommer du aldrig få ett klart svar på om det är bra eller dåligt.
    Det enda du kan ta i beräknandet är hur era vänner och släktingar är. Har dom varit med om det här förut? Förstår dom vad det är? Osv...
    Försök tänk dig in i hur dom skulle reagerat om någon annan bjöd in till samma sak med liknande summor. Tror du att det hade blivit snack?
    Vad skulle era vänner och släktingar sagt bakom ryggen på den som skickade ut inbjudan tror du? (Både positivt och negativt) och lura inte dig själv när du försöker tänka dig in i det här. Utan ta med även deras fulare sidor när du börjar fundera.

    Om kuvertavgift tas emot bra eller dåligt har mycket med  ens omgivning att göra som sagt. I vissa kretsar är det jättevanligt. I andra kretsar ses det som otroligt oförskämt... Och du vet bättre än vi hur det ser ut runtomkring dig Glad
  • Tokig
    Pyttsan skrev 2012-06-27 19:55:46 följande:
    Jag tycker i så fall att ni bjuder till picknick där alla får ta med sin egen korg, ni står för en vacker plats, kanske några grillar och sittplatser. Och så får alla komma med den mat de vill ha och dela den fina stunden med er! 

    Jag skulle gärna gå på ett bröllop och ha med egen picknick, men jo, det känns lite knasigt att betala för att någon annan packar picknickkorgen. 
     
    Jag tycker det låter som en jättebra idé. Som en kompromiss och alla gäster får själva välja vad de vill mumsa på. Alternativt (och detta vet jag inte om det är praktiskt genomförbart). Men kan man inte lägga en önskelista fast med mat. Så får alla boka upp sig på olika saker så blir det som ett knytkalas typ.

    Jag tror de allra flesta gärna är delaktiga i en fest eller bröllop. Hur ofta frågar man inte "ska jag ta med mig något" när man blivit inbjuden. Och det kan man ju faktiskt ta fasta på även vid ett bröllop. Men jag skulle tycka att det var mysigare att antingen packa min egen korg eller att få bidra med nybakt bröd, hemgjord lemonad eller vad det nu kan vara. Ni kan ju få en helt fantastisk middag och fest på det sättet. Tänk vad mycket folk kommer ha att prata om "vem har gjort detta" "kan jag få recept" osv...

    Hur ni än gör så gillar jag verkligen idén på picknickbröllop!
  • funnybunny84

    nu har jag pratat med sambon och vi kommer ändas ha vårat picknickbröllopet och han efter han läste alla era komentarer så tyckte han det lätt väldigt snålt att ha kuvert då vi bara ska ha en picknick och han kände sig riktigt snål för att han ens kom på den idén.

    skönt att slippa kombenera och ha denna dåliga känsla över det....skulle bara känna mig snål då det handlar om en picknick Men det är kul att han ör så engagerad som han är i vår planering!

  • Sara 120707
    Smulan skrev 2012-06-28 15:54:08 följande:
    Jag kanske skulle ha skrivit hur vi ska ha festen.
    Vi bjuder inte in till bröllopsfest utan till en fest för att fira att vi alla har varandra och att vi nu har tagit steget som nån skrev ovan. Kuvertavgiften är 155kr per person och vi tänker ha en buffé och skriver ut innehållet på inbjudan. Vi skriver också att vi bjuder på dryck till maten både alkohol och alkoholfri sen bjuder vi också på tårta och kaffe och te efter. Hur låter det i era öron? Jag vet att man oftast inte tar hela kuvertavgiften men i vårt fall måste vi det, dessutom tycker jag själv inte att 155 kr per person är så farligt. Vi är rätt så säkra på att ingen gnäller om detta men vill ändå veta vad andra anser och varför! Vi skriver ju klart och tydligt att vi inte önskar oss presenter utan att vi önskar oss en fest istället.Vi har det som sista utväg eftersom vi inte kan fixa fest utan att få hjälp av våra gäster. Och 155 kr per person är ju inte farligt alls enligt mig själv och skulle gärna betala det för någon annans fest. Självklart förstår jag att man inte vill betala för mycket speciellt inte om man är många i familjen som ska gå det får ju vara en rimlig summa.
    Anneli256 skrev 2012-06-28 14:21:32 följande:

    Det där med kuvertavgift är så olika hur man upplever det. Jag vet inte hur ni tänkt er den där festen. Hade ni tänkt typ trerätters på restaurang, eller något enklare. Personligen så hade jag tyckt det känts lite märkligt att gå på en trerätters "kuvertbröllop" utan att få vara med på bröllopet. Däremot en lite enklare fest för att fira er, hade känts bättre. Kanske grillning i trädgården, men att ni kanske bjuder på tårta och skål? Har vänner som tänkt gifta sig själv och åka på resa, därefter när dom kommit tillbaka så ska dom ha fest. Låter jättehärligt, men för mig blir det inte en bröllopsfest utan mer en fest för att fira att dom tagit steget, deras kärlek.


    Angående det där med kostnad så skulle vi och några vänner ordna en " vanlig fest" med kuvertavgift, hade ordnat lokal med övernattning, mat (grillbuffe) och levande musik, ung 550-600 kr/ person men många tyckte det blev för dyrt så vi får ändra på det. Mitt tips är på att hålla kostnaderna så låga som möjligt. Var själv tvungen vid ett tillfälle att tacka nej till ett bröllop med kuvertavgift på 600 kr, då hade jag lång resa och hotellkostnad också att tänka på. Det är många saker som spelar in när man väljer att ha kuvertavgift. En bekant som gifte sig bjöd in till bröllop och i inbjudan stod: ni som önskar får gärna äta buffe med oss till en kostnad av 150 kr. Tror inte det var någon som höjde på ögonbrynen för den kostnaden. En smaksak helt enkelt.


    Det är en buffe som sagt och därför en liten enklare fest för att fira inte bara att vi gift oss utan för att få fira att vi har en så bra gemenskap alla. Vi bjuder ju också på tårta, kaffe, te och dryck.

    Vi kommer att skriva i inbjudan att festen är vår önskning det är den vi vill ha och de som inte vill eller kan får gärna komma på fika hemma hos oss en annan dag utan att skämmas för det eftersom vi själva vet hur hårt det kan vara med ekonomin.
    Tycker det låter som ett vettigt upplägg sålänge kuvertavgift är något som brukar förekomma i er bekantskapskrets. Håller dock med Chicita avrunda till 150.
  • Chicita
    funnybunny84 skrev 2012-06-28 17:29:07 följande:
    nu har jag pratat med sambon och vi kommer ändas ha vårat picknickbröllopet och han efter han läste alla era komentarer så tyckte han det lätt väldigt snålt att ha kuvert då vi bara ska ha en picknick och han kände sig riktigt snål för att han ens kom på den idén.

    skönt att slippa kombenera och ha denna dåliga känsla över det....skulle bara känna mig snål då det handlar om en picknick Men det är kul att han ör så engagerad som han är i vår planering!
    Vad skönt att höra Solig

    Som sagt, om ni inte vill få presenter alls så kan ni ju alltid ge folk en möjlighet att pimpa picknicken på något sätt.
    Antingen genom att erbjuda ett kontonummer där dom kan sätta in pengar som går direkt till mat och dryck för picknicken. Eller om dom hellre bidrar med en sak så kan dom ju köpa in en BIB som alla får dricka av, eller ta med en smörgåstårta eller en skål potatissallad osv. För de flesta känner sig lite dumma om dom kommer tomhänta. Så ge dom en chans att bidra. Men på ett sätt som är ytterst frivilligt och poängtera att ni faktiskt absolut inte vill ha något Glad  

    Lycka till med picknicken och bröllopet och hela balunsen Skrattande 
  • Smulan

    Chicita - jag skrev att vi skriver ut menyn på inbjudan ;) just för att de ska få veta vad de betalar för.

    Chicita och Sara 120707 - Tack för era svar. För att svara på hur vår omgivning skulle reagera så känner jag mig väldigt självsäker på att det mottas med gott mod eftersom det är vanligt med sådana här fester runt om oss. Jag ska ta ert råd i betänkelse om att sänka till 150 kr måste rådfråga lite med min blivande man om det. Jag tackar så hemskt mycket för era svar allihopa inte bara er två ;)!

    funnybunny84 - jag tycker det låter jätte mysigt med picknick bröllop men håller med om att ni inte ska ha kuvert avgift utan låta gästerna ta med en egen korg det blir så väldigt mycket mer romantiskt och mysigt så tycker jag.

  • Chicita
    Smulan skrev 2012-06-28 19:27:42 följande:
    Chicita - jag skrev att vi skriver ut menyn på inbjudan ;) just för att de ska få veta vad de betalar för.

    Chicita och Sara 120707 - Tack för era svar. För att svara på hur vår omgivning skulle reagera så känner jag mig väldigt självsäker på att det mottas med gott mod eftersom det är vanligt med sådana här fester runt om oss. Jag ska ta ert råd i betänkelse om att sänka till 150 kr måste rådfråga lite med min blivande man om det. Jag tackar så hemskt mycket för era svar allihopa inte bara er två ;)!

    funnybunny84 - jag tycker det låter jätte mysigt med picknick bröllop men håller med om att ni inte ska ha kuvert avgift utan låta gästerna ta med en egen korg det blir så väldigt mycket mer romantiskt och mysigt så tycker jag.
    Ja jag ser att jag skrev fel. Det skulle stå Att ni skriver ut och inte Om ni skriver ut. Det var just för att jag såg att du skrev att ni skulle skriva det, som jag menade att dom då får veta vad dom får för pengarna. Flört
    Tänk så mycket ett ord kan göra *hehe*

    Om det är vanligt runtomkring er så är det ju inga problem. Då behöver du ju inte våra råd egentligen, utan det är bara att köra Flört 
  • Smulan
    Chicita skrev 2012-06-28 19:41:07 följande:
    Ja jag ser att jag skrev fel. Det skulle stå Att ni skriver ut och inte Om ni skriver ut. Det var just för att jag såg att du skrev att ni skulle skriva det, som jag menade att dom då får veta vad dom får för pengarna. Flört
    Tänk så mycket ett ord kan göra *hehe*

    Om det är vanligt runtomkring er så är det ju inga problem. Då behöver du ju inte våra råd egentligen, utan det är bara att köra Flört 
    ha ha ja men jag tänkte bara att det hade gått fort när du läste ;).
    Nej inte egentligen ville bara veta hur folk tycker och tänker eftersom man själv har svårt att tänka sig in när man själv tänker annorlunda! Vi pratade om kuvertavgiften och vi gör som vi tänkt 155 kr eftersom vi är väldigt säkra på att ingen reagerar på den lilla 5:an. Vi tycker att vi känner dem så pass väl!
  • Chicita
    Smulan skrev 2012-06-29 13:49:16 följande:
    ha ha ja men jag tänkte bara att det hade gått fort när du läste ;).
    Nej inte egentligen ville bara veta hur folk tycker och tänker eftersom man själv har svårt att tänka sig in när man själv tänker annorlunda! Vi pratade om kuvertavgiften och vi gör som vi tänkt 155 kr eftersom vi är väldigt säkra på att ingen reagerar på den lilla 5:an. Vi tycker att vi känner dem så pass väl!
    Nog läser jag fort. Typ 3-4 böcker i veckan... 5(6) om jag har många som jag vill läsa och inget jobb Flört 
    Men nu var det antagligen så att jag kollade på tv och skrev samtidigt. Och då korrekturläste jag bara sen, och det var ju inga stavfel eller superkonstiga formuleringar så då fick det vara bra så Flört 
Svar på tråden Kuvertbröllop!